30 Ekim 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

30 Ekim 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

Cenup hududunda Suriyede yeni hadiseler Bir aşiretle fransız askerleri çarpıştı Mardin 28 (Hususi) — Suri yede hudut civarındaki aşiretlerle İransızların arası çok açılmıştır. Bir kaç gün evvel Dirzorun E! kemal mevkiinde bir hadise olmuştur. Burada bulunan Agidat ireti, silâh toplamağa ve para istemeğe gelen fransız askerlerile tahsildarlara bücum etmişler, bir çok fransız askerlerini öldürmüş- lerdir. Öldürülenlerin yüzü mütecaviz. olduğu, bunların arasında bir fransız istihbarat zabiti bulunduğu söyleniyor. Aşiret halkı, bu hadiseden Sonra Trak hududunu geçerek Iraka iltica etmiştir. Otomabil kendi kendine denize yuvarlandı Izmir 28 — Üzüm tacirlerinden M. Solarinin otomobili birinci kordonda sinema yanında durur- ken geri vitesinden harekete gelmiş ve kendi kendine denize yuvarlanmıştır. Otom. bir çocuk tarafından kurcalanırken harekete (getirilmiş bulunduğu söylenmektedir Otomobil bir kaç saat devam eyliyen bir ameliyeyi müteakip denizden çıkarılmıştır. Afyon kongresi Afyon ekilmesinin düşünülüyor Bundan bir kaç hafta evvel Belgrata | bir. afyon kongresi toplanmıştır. Kongrede © afyon Batlerinin düşkünlüğü ve dünya buhranı hakkında & müzakerat cereyan etmiştir. Neticede afyon ve Füatlerini © arttırmak malları satmak için. af ının tahdidi kabul edil Bundan başka, Türkiye ile yapılan. afyon itlâfınm bir ân evvel tatbikine geçilmesi de arzu iştir, Verilen malümata göre i, afyon in, hükü- metimize müracaat edecektir. Kambiyo soyan Haydut, birkaç saat sonra yakalandı İzmirden Aydına giden Seferi- hisar belediyesine kayıtlı. bir kamyonet | Sinirtekye yaklaştığı taarruza uğramıştır. meçhul. silâhlı bir rafından karulan pusu şahıs dan kamyon üzerine kurşun atı- larak şoförün durması emredil- miştir. Yol kesn haydut yolcuların üzerinde bulabildiği paraları al- Boşkar. Vakadan az sonra haberdar olan. Germencik karakol kuman- | dana Emin efendi berberin ak lığı jandarmalarla takibe çıkmış ve pusuyu kuramın Denizlili Ha- san oğlu Mehmet mamındaki şe- rir olduğunu meydana çıkararak yakalar Iyi incirlerin “hepsi satıldı. İzmir 26 — Mıntaka ticaret müdürü Saffet bey incirlerimiz hakkında bir rapor hazırlamıştır. Rapora göre iyi incirler kâmilen satılmış, elde yalnız hurda mal kalınışlır. Bunlar da takas vesaire Suretile satılacağı ümit ediliyor. Üzüm, incir, fındık Bunlardan neler yapıla- bileceği halka anlatılacak Milli iktisat ve tasarruf cemiyeti, memleketimizde | üzüm, incir, fındık: gibi mahsulâtın. sarfiyatını arttırmağa çalışmaktadı Fakat memleketimizde bu gibi meyvaların kuru olarak: yenmesi adet olmuştur. Cemiyet kuru üzüm, ve incirin daha başka banği şekillerde istihlâk edilmesi lâzım geldiğini de tetkik etmek- tedir. eler. yapılabi birer formalık kitaplar çıkaracak tır. Bu kitaplarda, elimizde nasıl tatlılar ve pastalar yapıldığı, kuru üzümün nerelerde kullanıl tarif edilecektir. Üzüm ve panlara, cemiyet meği düşünmektedi Zonguldak Milli il sarruf cemiyeti ball üzüm, incir, fındık için bir 'propağanda yapmaktadır. Tasarruf cemiyeti, üzüm ve incir parası olarak azasından birer lira almaktadır. Şimdiye kadar o 400 liradan fazla üzüm parası toplanmıştır. Zonguldak tasarruf cemiyeti, bu parayı toplamak hususunda iyi bir nümune olmuştur. Tasarruf “cemiyeti, bu para ile, İzmirdeki kooperatiflerden üzüm alacaktır. En küçük adam Resmini gördüğünüz cüce Kahi rede yaşamaktadır. Boya 65 tim, sıkleti 6 buçuk kilodur. Yaşı yirmi birden biraz fazla, ismi kendisinden uzun (Abdülsamet)tir. Yanında duran genç kâtibidir. Amerikada harp Paraguay ordusunun Ibaşında bir alman ceneralı| Londra 28 — Cemubi Amer" kadan gelen haberlere göre mu- harebeler şiddetle devam etmek- tedir. Bir Alman ceneralı Para guay ordusunun kumandanlığına tayin edilmiştir. Maamafih Para guayllar evvelce kayıp ettikler bütün istihkâmları tekrar ele geçir- diklerinden barbın bitmesi muh- temeldir. Evvelce | devletler tarafından yapılan teşebbüs üzerine paragu" vay ihtilafın hükme verilmesini kabul. etmiş, Bolivya red cevabi vermişti, Şimdi Bolivyahlarda bu teklifi kabul etmişlerdir. Aksayı şarkta Rus - Japon anlaşması Cenevre mahafili bunu hoş görmüyor Cenevre 28 — Rusya ile Japon- ya arasında vahim (hadiseler çıkması beklenirken iki hükü- metin siyasi ve iktisadi sahalarda anlaşmakta olduklarına dair gelen haberler Cenevre © mabafilinde k bir hayret uyandırmıştır. Japonların Mançorideki hare- ketleri komonizim ceryanımı orta- dan kaldırmak için olduğu, bu sebeple devletlerin bu hareketi fena bir nazarla görmedikleri söyleniyordu. Şimdi bu iddiamn doğru olmadığı anlaşılmıştır. Bilakis Japonyanın hereketinin komonizm. zereyanını kuvvetlendireceği söy- leniyor. Cenevre gazeteleri bu münase- betle şiddetli makaleler yazıyor- lar. Bu makalelerde Japonyanm Mançurideki harekât şiddetle tenkit edilmektedir Viyanada âli mekteplerde hadiseler Viyana, 27 (Hususi) — Bugün Yüksel ticaret mektebinde siyasi sebeplerden dolayı bir takımı hâdiseler. olmuştur. Beş talebe yaralanmıştır. e Rekör mektebin kapatılmasını emretmiştir. Fen âli mektebinde de baz hadiseler olmuş, burası da kapa- tılmıştır. Polis ancak her kesin hüviyetini tahkik ettikten sonra içeri girilmesine müsaade ediyor. Kim kazanacak? Demokratlar şimdiden kabine yapıyorlar Nev - York 28 — Amerikada intihabat O mücadelesi hararetle devam ediyor. Vaziyet gittikçe demokratların lehinde bir cereyan alıyor. Bu fırka şimdiden iş başıma geçmek için hazırlanmakta ve hazırları seçmektedir. Demokratlar kazanacak olur- larsa Amerikanm barici siyase- tinde mühim değişiklikler ola- caktır. Amerika beynelmilel meselelerle daha sıkı bir surette meşgul olacak, borçlar. mesele- sinin hallin çalışacaktır. Bundan başka bugünkü himaye sisteminde mühim değişiklikler | yapılması muhtemeldi Tütün piyasası Ancak inhisarın mübayaatı vaziyeti kurtarabilir zmir 25 — Tülün piyasasının günlerden beri açılması. bekleni- yordu. e açılış baberi Alaçatı, Kesre mmtakalarile alındı. Çeşmeden Maalesef açılış fiatleri az olmasma rağmen lerin fevkinde düşkündür. Amerikan şirketlerinin Bazı mübayan memurları Alaçatı ve Kesrede yetmiş ilâ seksen ku ruştan mübayaata başlamışlardır. Geri ve Gilen kumpanyalarının mübayas memurları ise Çeşmede 90 kuruştan piyasayı açmışlardır. Diğer mmlakalardan henüz haber yoktur. Umumü kanaat, inbisarlar ida- resi derhal: harekete geçmezsede kumpanyaların bu vaziyetten son noktaya kadar istifade etmeğe Kalkışacakları merkezindedi Yalnız inbisarlar idare: bayaa memurları f lerse vaziyet rengini değiştirebilir, Büyük milli roman Ecmel, gazete elindeiken gene seslendiz — Pek fena yapıyoruz. Uyku- muz pek az Vücudumda tuhaf bir. ( Malsise ) var, — Bir duş yapsan... — Bugün, (hygi- Öniguemeni) mu- hakkakki uyku- suzluk kadar vü cude zararı do- kunan bir madde yok, — Kabahat sende. Uyumıyan sen, beni de uyatmıyan sen... — Pokeri ve ve misafirleri de unutma. Geç va kitlere kadar 0- turıyoruz. Gerinerek ilâve etti: — Zannedersem, (Courbature)y bir az havada yapıyor. Ecmel bey durmadan esniyor, kollarını, kafasını sallıyor, gerini- yordu. Çayını yarım bıraktı; ayağa kak- karak pencereden sokağa baktı. — Ol, baksana, bizi oto bek- liyor. Günlerden bugün ne? Suat dalğındı; hiç farkında ol mamıştı. Ecmel gene sordu: Bugün salı mi yoksa çarşamba galiba, — Ha; bugün Meclisi vükelâ yanına bırakmalıyım. — Kalacak mısın? — Pek © yorgunum. Öğleden sonra, bir saat kadar belki idareye uğrarım. Maamafi, daba şüpheli. Suat, sen bir yere: çıkmayor musun? — Şimdilik kati bir kararım yok; fakat... — Hava pek berbatta. — Bulutlar var amma dagıla- cak galiba... — Bu gün de oturüverir şi karşıya, ihtiyarlar gibi... — Sadarete gideceğim diyor. dun. — Meclis var dedim ya; artık yarına kalır. Suat, yatağın üzerinden kalk: mış, yine aynanın önüne gelmiş 8. Saçlarını. düzeltiyordu. — O halde Fegara ya teleföne edeyim, beni beklemesin. — Randevün mü vardı? — Rübi robumun puruvası iç bugün üçte beni bekleyecekti. Sen de biraz çıksana; (mouvement) olur. Süheylalara da uğramak istiyordum. Çaya gelmiyorsun diye ne zamandır. şikâyet edip duru” yorlar. Fahimanda gelirse pek ayıp olacak, — Fabimana fazla ehemmiyet veriyorsun. kar. İlarp zengininin Gelini — Hiçte değil; sana öyle geli Muharriri; Sermet Muhtar. Vücudumda tuhaf bir (malâise) var, Suat... yor, sen izam ediyorsun. Eahiman, pek (frivole) bir gençi daha doğrusu şimarık bir çocuk. Ecmelin yanma yaklaşarak elini omuzuna dayadı. Saçlarile oyna- yordu. Ecmelde, her zamankinden bir başkalık vard. Yorğun, dalğın, âdeta şaşkındı. Gene sordu: — İlik bir duş yapayım mı dersin? — Hiç ihmal etme fakat kısa, i bir duş. Suat, parmaklama bakarak söyleniyordu: — Aman ne maniktir yarabbi Maskara, maskaral.. Yemin ettim, bir daha o madam Kalyopinin Kapısının önünden bile geçmiye- eğim. Hem tırnaklarımı berbat ett, hem de güdük gürlük bıraktı. O kadar âdi bir (goüt)su var ki, Bir Aksaray hanımına müracaat etseydim billâhi bundan bir kat mükemmelini yapardı. Ecmel, ellerini oğuşturarak bir daha pençerenin önüne geldi. Şiddetlice bir poyraz, Çamları oynatıyor, sokağın tozların birbi- rine karışıyordu. Ecmel, pijamasının önünü ilikli. yerek Suada sokuldu. — Lâkin yavrum! Dedi, sen üşümüyormusun? Çok çıplaksın. Hava pek münasibetsiz, pek (hu mide), — Tuhaf değilmi en souğuk kış günlerinde bile ben hiç üşü- mem, Çocukluğumdanberi böyle- yim. — Fakat doğru değil ofak bir soğuk algınlığı... — Kaşkorseden başka birşeyde riymem; hele Jaket bolero, Suat, iştiha ile kahve altısnı ediyor, Ecmel ise, iki eli arka sında, odanın içinde muttasıl dola- şıyordu. (Arkası var) Fransızca, ingilizce, Almanca, ispanyolca, italyanca BERLİIIZ YENi KURSLAR AÇILIYOR Sim ve busast d Kaya açılım Ankara KANSIZLIK nik il geçime era kanl ya mis San ül rna erp elimi. > yabana mahsus tarif alınız. 3 enes Nörasteni zaliyet ve Cklorose SIROP. DESCHLENS, PARIS m A şa