22 Kasım 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

22 Kasım 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 Garip bir çeşme (Baş tarafı Birinci sahifemizde) Şimdiye kadar Hayırsız çeşme” nin niçin yapıldığı, suyundan yordu. Nihayet Hayırsız çeşme ttanbula gelen iki Amerika ika meraklısmın nazarı celbetmişti Amerikalılar tarafından yapılan uzun uzun tetkikattan sonra bu çeşmenin civardaki lere, — şadırvanlara adela filtreden geçirdiği anla almıştır. me aynı zamanda ik bir e senelerden beri su vermektedir. Amerikalılar çınar ağacının bu 8u sayesinde şimdiye kadar yaşa” dağını söylemektedirler. Zengin Amerikalıların Hayırsız çeşme ile evkaf müzesi binasın- daki iç kapılardan birini satın al- mak istedikleri kuvvetle söylenil mektedir. Rivayete nazaren Ame- rikallar evkaf müzesindeki “al tınlı kapı,, denilen kapıya ehem- miyetli bir para teklif etmekte dirler. Ayrıca bu çeşmeye de mü bim bir para vermeği düşünmekte imişler.. Bu hususta kendisi örüştüğümüz eski islâm müzesi müdürü Ali Sami demiştir ki: Evet evkaf müzesindeki ko- Pıyı Amerikalıların satın almak İstediklerini haber aldım. Bu kapı Saraçhanebaşı anbarında musanna #ürk oymacılığı sanatını bütün inceliği ile gösteren bir kapıdır. Amerikalıların bunu büyük bir para ile satın alacaklarını hemen herkes söylemektedir. Fakat bunun, kapının fevkalâde kıymeti dolayısile balk tarafından çıkarılmış bir efsane olduğunu zannederim. Çünkü Amerikalıların Paristeki zafer takımı da alacakları söylenmiştir, Troçki Pariste Kopenhaydaki konferans- ları tamamen ilmi olacak Marsilya 22 (A.A.) — M. Troç- kinin nazikâne muvafakat etm olduğu talimata tevfikan kendi sini hâmil olan vapor Marsilyama uzak varoşlarından birinin sahi- İline yanaşmıştır. 'M. Troçki ile maiyeti, oraya çıkmışlardır. Mumsileyh, Havas muhabirine bey esrarengiz. biç ıadığını söylemiştir. M. Troçki, Türkiyede yaşadığı 3 sene zarfında Rus inkılâbı ta rine Almanca vereceği bir kon feransta — Teşrinicvel inkılâbına dair olan araştırmalarını bül edecektir. Konferansın © gayesi tamamen ilmidir. Otomobiller M. Troçki ile ma- iyelini Lyona götürmüştür. Ora- dan trenle Parise gidecektir. “Müthiş bir fırtına Naboomsprultz “Transual, 21— Bura yakı topr: 400 öküz, 2000 koyun ve 30 kadar karaca telef olmuştur. Kontenjan kararnamesi Ank 21 — Heyeti Vekile bugün saat or ve müzakerat devam etmiştir. Bugünkü toplantıda kotenjan kararnamesi görüşülmemiş, diğer müzakere edilmiştir. mız malümata göre beye- #i vekile yarın sabah onda top- Tanacak ve Kontenjan kararname- #lni müzakere edecektir. Içtimada aktısat vekili Celâl B. izahat verecektir. bire kadar Berlin 21. (Hususi) — Reisi cumhur © mareşal © Hindenburğ muhtelif fırka reislerile görüş tükten sonra yeni kabineyi teşkil etmek vazifesini faşistlerin reisi M. Hitlere tevdi etmiştir. Reisicumhur mecliste ekser temin edecek bir kabine teşki istemiş ve bir mektup göndere- rek beş şart koymuştur. Bu şart- lar şunlardır: 1 — Yeni kabineyi reisicumhur tasvip edecektir 2 — Müdafazi milliye ve hari ciye nazırları reisicumhurla görü- t Nev York polisi Türkiye zabı- tasıma müracaat ederek Valter Giyde Davis isminde beynelmilel bir dolandırıcının Türkiyede bulu- pop bulunmadığı sormuştur. Amerikan zabıtasından gelen ma- lümatta deniliyor kiz “Valter Glide Davis büyük işler yapan bir dolandırıcıdır. Bu adam evelce bir inşaat ve ikrazat şir- ketinin reisi idi. Bir çok kimse- lerden ilrazat süretile aldığı mü- him parayı dolandırarak ortadan kaybolmuştur. Bu paranın miktarı bir milyon dolara baliğ olmak- tadır. Bu adamın memleketinizde ve Avrupada emanet sandıklarına, bankalara © külliyetli miktarda para yatırmış olması ihtimali pek kuvvetlidir. Valterin yakalanmasına yaraya- »t verene, yahut hükü- edene, şayet ök hakkında malümatı ölü Dün gece Bebekte bir cinayet olmuştur: Bebekte oturan Galip isminde birisi son zamanlarda boşta gezdiği için evini ihmal etmeye başlamış, bu yüzden ka- rısı mahkemeye müracaat ederek boşanma kararı almıştır. Galip karısının bu kararı aldığını işitince biddetlenmiş ve derhal eve koş” muştur. Galip eve gidince (karısını bulamamış, (on dört aylık çocuğu ile baldızı Zekiye hanımın evde olduğunu görmüştür. Galip baldızma karısının nere- de olduğunu sormuş, Zekiye hanım bilmedi söyleyince Galip kadını tehdide başlamıştır. Bunların gürültüsünü duyan bir polis kapıya gitmiş, Galip polisi savarak tekrar yukarıya çıkıp tabancasile baldızını 8 yerinden yaralamış ve öldürmüştür. Bundan gülerek kararlaştırılacaltır. 3— M. Hitler iktisadi program yapacaktır. 4 — Almanya ile Prusya ara sında son ihtilâf tarzında hadise- lere meydan verilmiyecektir. 5 — Kanunu esasinin, reisi .cumhura emirname neşri salâhi- yetini veren 48inci maddesine dokunulmuyacaktır. Hitler bu akşam Kayzerhof ote- linde arkadaşlarile görüşmüş, bazı hoktalar hakkında sualler sormur- tur, Bu sualler yazılı şekilde bil- bir olanlara 1000 dolar yani 2000 lira verilecektir. , Gelen tezkere- de Valter Giyde Davis hakkında şu malümat vardır: Valter. 51 yaşındadır. daha fazla gi Boyu 5 kadem 10 inç tir. Ağırlığı 170 pavundur. Çehresinde göze çarpan. bir çekingenlik ve ürküntü vardır. Bengi açık sarıdır. Gözleri mı vimtraktır. . Saçları koyu siyah tır) Alnında bir çizgi'vardır. Ger- danı dolgun (ve kalındır. Ensesi omuzlarına kadar yaygın ve değir- midir. Yürürken vücudu kalça- larından itibaren ileri doğru meyi- eder, Söze başlarken dudaklarımı bir kaç kere ve gayet belli relte oynatmak âdetidir. Bir elinin şehadet parmağı ücunda bir yara Bişanesi vardır. Kıyafeti gayet düzgün ve ga yet Pek derin tetkikatla Bu Sakahki Telgraflar Hindenburgun beş şartı M. Hitler kabineyi teşkil etmeğe muvaffak olabilecek mi? dirilmiştir. Gelecek cevaba göre karar verilecektir. Hitler bir taraftan da milliyet- perverler ve merkez fırkası lider- İerile görüşmektedir. Bu frkaların ile bir kal anlaşılıyor. ne şekil alacağı malüm değildir. Bir rivayete göre Hitler yeni kabineyi teşkile muvaffak ola mıyacaktır. O zaman mareşal Hindenburg tekrar bir reisicumbar kabinesi teşl bir zata tevdi edecektir, Vaziyeti merakla bekleniyo, alacağı şekil Büyük bir dolandırıcı aranıyor Bir milyon dolar dolandıran amerikalıyı bulana 2000 lira mükâfat var meşgul gibi görünür. Pek asabidir. Ikide birde kollarını kavuşturmak ödetidir. Bıyık ve sakal uzatmış olması ihtimali vardır, Çok elma yer, bulunduğu memleketlerde ve boğaz mütehassıslarına müracaat eder. Muayenehanelerde ve bazı yerlerde — ceketini çıkarıp öyle oturur, Daima kurşun kalemle yazı yazar, İyi otel ve apartıman- larda yaşamağı pek sever. Her şeyi garsonlara aldırtır. Amerika- dan aldığı pasaportun müddeti 11 haziran) 1932 taribinde bit- miştir, Bu adam için Türkiyeden başka bir çok memleketlere de tebliğat yapılmış ve eşkali bildirilmiştir. Türkiye emniyet işleri umum? mü- dürlüğü Valter Glide Davisin fotoğrafını ve kendisi hakkında! malümuli polis mecmuasında tek- ve ilân etmiştir Bebekte kanlı bir vaka Bir genç baldızını öldürdü, yaraladı polislere ateş etti, nihayet olarak yakal sonra çocuğunu yaralamıştır. Silâh seslerini duyan polisler yetişmişlerdir, Galip polisleri gö- rünce birdenbire kapıyı açıp et Izmir hayalisinde tütün satışı Izmir, 21 — İzmir havalisinde şimdiye kadar (üç milyon kilo tütün satılmıştır. Fiatler 70ile 110 kuruş arasındadır. Kumpanyalar şimdilik mübayaayı kesmişlerdir. izmirde tevkif edilen komünistler İzmir 21 Izmirde tevkif edilmiş olan komünistlerin ağır cezada © muhakemelerine | baş lanmış. Mahkeme suçları askeri mahiyette gördüğünden vazife harici kararı vermiştir. Evvelce askeri mahkeme de vazife haric kararı vermişti. Bu sebeple merci için evrak temyiz mahke- mesine gönderilecektir. oğlunu amil rafa ateş ederek kaçmaya baş lamıştır. Polisler kendisini takip etmiş- lerse de Galip karanlık sokaklar arasında kaçmaya muvaffak ol- muştur. Azılı cani bir müddet dolaştıktan sonra polislerin evden gitmiş olduğunu zannederek tek- rar eve dönmüş ve arka kapıdan içeriye girmiştir. Galip içeride gene polislerle karşılaşınca tekrar tabancasını ateş etmeğe başlamış, buna karşı polis- lerde silâhla mukabeleye mecbur kalmışlar, karşılıklı mi sında azılı cani, bir pol ie vurulup ölmüştür. Müddeiumumilik ve. zabıtanın tahkikatı neticesinde Galibin na- faka vermemek için kanısını ve çoğunu öldürmek ist ve bu yüzden feci vakanın meydana İ geldiği anlaşılmıştır. deme esna- kurşunu - İkinci — Amca Bey karikatür müsabakası Perşenbe günü başlıyor | Müsabakanı ekliz Muhtelif tarihlerde “Akşam, (| da çıkmış olan (Amca bey) | ) karikatürlerinden 15 tanesi fıkrasız. olarak, 15 tane fıkra da karikatürsüz olarak ve bir gün yazı, bir gün resim deree- İİ dilmek suretile neşredilecektir. Karilerimiz bu 15 fıkranın ) 75 karikotürden Kangisine İ ait olduğunu bulacaklardır. Birinci müsabakada olduğu gibi müsabaka sonunda halle- İİ dilmiş fıkralar karikatürlere raptedip gönderilmiyecek, sadece (Filân numaralı fıkra filân numaralı — karikatüre aittir ) şeklinde cevap yazıla- İ) cak ve gazeteden kesilecek ) sıra numaralarile beraber mat- baamıza gönderilecek! MEB” Müsabakaya iştirak “edebilmek için 1 - 30 sıra numaralarının cevapla beraber gönderilmesi şarttır! Müsabaka mükâlatlarını perşembe nüshamızda oku- yunuzl Her tarafta soğuklar Trabzona bol kar yağdı Bir çok yerlerde hararet sıfırdan aşağıdır Son günlerde yağan yağmurlar ve şiddetli fırtınalardan sonra dün ber tarafta havalar açmıştır. Maamafi her tarafın günlük gü- neşlik olmasına rağmen” Buvalar iyiden iyiye soğudu. Son günler içinde esen şimal Hüzgâri Memleketin her tarafında hararet derecesini birden düşür- Istanbulda bile geçen Hararet Afyonda sıfırdan aşağı beş, Kütahyada, Eskişehirde Uş- şakta sıfırdan aşağı beş, Ankara- da sıfırdan aşağı 6, Yozgatta Ahı Mesütta aşağı İl, Sivasta ağı 15, Erzincanda aşağı 10, Erzurumda aşağı 15, Malatyada sıfırdan aşağı 17 dereceye kadar düşmüştür. Geçen hafta havalar pek ani bir surette soğumuştur. Karsta birgün evvel 13 sıfırdan yukarı derece olan hava bir gün sonra sıfırdan aşağı 17 dereceye düş- müştür. Trabzonda kar yağmıştır. Yeşilköy rasat o merkezinden aldığımız malümata göre “bugün hava az bulutlu olarak ve rüzgâr şimalden hafif surette esecektir. Dünkü hava tazyiki 770 mili- metre idi, Dün en çok sıcaklık 15, gece en az sıcaklık ta 4 derece idi. Bu sabah saat yedide hararet derecesi 12 olarak kay- dedilmiştir. Trabzonda kar Trabzon 22 (Husasi ) — Üç gündenberi yağan kar dinmiş. güneş © açmışi Kar gün: altında erimektedir. Şehre yı yerlerde kar yedi santimi geçmektedir. Ziganada kar 3 karıştan fazla- dır. Karm birdenbire an vermesi tedarikli olmıyanları pek ziyade şaşırtanıştır. 'Kar başladığı gün ormaı şehirde bulunan kömürleri ruk- satsız diye müsadere etmiştir. Şehirde bir kömür buhranı ol muştur. Kömürsüz kalan vapurlar yolcularını boşattılar. Bugün işle- sıfırdan aşağı 10, sıfırdan sıfırdan resi 11111 İİİ M LL