22 Kasım 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

22 Kasım 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

Sahife 3. 22 Teşrinisani 1298 AKŞAMDAN AKŞAMA a Görmeden tenkit ir şeyi görmeden tenkit etmek lem çk fana bir Adel Lâkin, Darilbedayi'in bir piye hakkında, bu fena usule ben de uymak mecburiyetinde kalıyorum. Işitiyorum ve gazetelerde okur yorum ki: Revue (— rövü) ile operet ortasında bir. piyes sab neye vazetmişler. Yirmi küsur dansöze bacak marifetleri meşket- trmişler; mükemmel, hayır ekmel bir dekor yapmışlar. nsan sey- rine doyamıyormuş..— Darilbedayi'e gider de Üç Saat ismindeki bu oyunu seyredersem, korkarım ki, ben de beğeneceğim, iğim gibi tenkit edemiyece- gim. Çünki, güzel bir manzara karşısında insan, ister istemez tesir altında kalır. Alelâde, piyesin bestekâr Cemal Reşit, Galata” saray'ın ilk: saflarında benim sınıf arkadaşımdır; bir çeyrek asırdır (evet. takriben yirmi beş sene dir!) kendisile görüşemedik amına, uzaktan uza dının takdir. kâriyim, Piyesi sahneye koyan Ertugrul Muhsin'e de sarsılınaz bir itimat ve muhabbetim vardır. Bütün bunlara rağmen, Üç Saat tipinde rövü - operet'in darülbe- bedaş dans, musiki ve tinden değil, bir terakki yapmasıdır; çalışma kabiliyetini, ilerleme istidadmı bilhassa © larafa | sarfetmesidir. Abalimiz, güzel dekor, bacak marifeti siki ihtiyacını anha minba sin malarda, barlarda, konser. gil inden bizim bekle- diğimiz şey, güzel kusursuz, pi rüz: konuşulan türkçeyi dinletmek için, var kuvvetini t0p- lamak, sarfetmek; bizi türkçe kor muşma sanatının güzelliği karşı sında mest ve gaşyetmektir... tah- sisatlı ve resmi bir müessese olan Darülbedayi'in asıl vazifesi bil- sinemaların bu derece bir devirde, - yalnız bu olmak lâzım gelir, Bacak marifetle ları, musiki, Darülbedayi'in faa- liyetinde © ön şöyle dursun, bir portredeki /ond (— fon) derecesinde kalmalıdı Aksi takdirde, sahne eserlerimi bir manyanezli levrek balığı yeme- ğine benziyor. Bu, bi Ikincisi de, şimdiye Okadar klasik: eserlerden en hafif voduil ve “fara,'lara kadar her .cins seri oynayan ve faaliyetini bu derece dağıtmak yüzünden hiç bir kısımda / ihtisasını istikrar ettiremiyen Darülbedayi, bir yeni ve bakir faaliyet sahasına daha çıkmış oliyorki, bu kadar geniş bir vazifeyi muvaffakıyetle ba T.H. — Hu, yahul., Evin içinde Sesler var, tabancayı alda git, baki Kızıl aşısı Eczahanelerde de aşı satılabilecek Kızıl hastalığile mücadele et- mek üzere sıhhiye müdürlüğünün mekteplerde ve mektep haricinde tatbiki için aşı istasyonları edeceğini yazmıştık. Hususi surette kendi hakimine aşılanmak isteyenlere bir kolaylık olmak üzere eczahanelerde aşının tılmasıno müsaade | edilmesi için sıhhiye müdürlüğü sıhhiye vekâletine müracaat etmiştir. Vekâletten muvafık cevap ge lirse eczahaneler de kızıl aşısı satacaklardır. Ihracat vaziyeti Iktisat vekâleti, kontenjan ve ibracat işleri hakkında tetkikatına devam etmektedir. Vekâlet bu sebetle ihracat © ofisind ların ihracat kında malümat istemi mat dün Ankaraya gönderilmiştir. | Güllâç ucuz Toptan fiati 60 kuruşa kadar indi Ramazan yaklaştığı için, piya sada ramazanda çok sürümü olan eşya üzerinde muameleler başl mıştır. Daha şimdiden gülâç satışlarna tesadüf edilmektedir. Fakat bu sene gülliç diğer senelerce nisbetle ucuzdur. Bundan! bir iki sene evvel güllâcın okkası toptan 90 kuruşa, satılıyordu. Şimdi toptan fiati 60 kuruştur. Geçen sene bu mevsimlerde, şehrimizden Suriye, Mısır, vutluğa güllâç ihraç. edilir sene, memleketlerden hiç sipariş olmamıştır. Bu da fiatlerin inme- sine sebebiyet vermişti Senelik pamuklu mensucat alâtımız. tbalât eşyamız arasında, en büyük mevkii, pamuklu mensucat işgal etmektedir. Yapılan istatis- tiklere göre, her sene hariç memleketlerden Türkiyeye, 50 milyon küsür liralık | pamuklu mensucat gelmektedir. Yalnız, son on beş gün içinde, 434 bin küser liralık © pamuklu mensucat itbalât olmuştur. Bu eşyanın — ekserisi — Japonyadan gelmiştir. şarmağa hiç bir beşeri kuvvet kâfi gelmez. Darülbedayi, Üç Saat piyesile belki seyircileri bu günlük pek memnun ediyor ; belki bu oyun, dekarile, danslarile, musikisile, benim de pek hoşuma gidecekti fakat hakikat şu ki, belediyenin tahsisatlı tiyatrosu, asıl vazifesini yapmaktan uzaklaşmaktadır. Mâ - Nü) Kapalı çarşı Tamir işine çabuk başlanması isteniyor be keşif pları şehir meclisi daimi encümene varilmiştir. Encü- men tetkikata başlamıştır. Çarşı esnafı, çarşının biran evvel tam | rine başlanmasını. istediklerinde, fenni zaruret te bunu gösterdi- Zinden belediye bu sene çarşının tamirine başlamak niyetindedir. Ancak tamir için sarfedilecek paranın bütçenin hangi faslından tedarik edilebileceği henüz malüm değildi göre belediye çarşının tamiri için mağaza sahiplerini davet edecek, tamir mal sahipleri tarafından deruhte edilmezse ozaman tamiri belediye yapacak ve masrafmı mal sahiplerinden tahsil edecektir. Yangına karşı Umumi ve hususi binalarda tedbir alınıyor Kapalı çarşının tamiri Sinema, mektep, hastane ve umuma mahsus yerlerde bele- diye mühendisleri bir müddetten- beri tetkikatta bulunuyorlardı. Tetkikat, neticesinde bu binalar- da yangına karşı mevcut nok: ler tamamlanması için tebliğat Yapılmıştır. Belediye, bir müblet verecek ve mühlet zamanında bu noksanların ikmal edilmesini isti- yecektir. Diger taraftan umuma mahsus olmasa bile büyük binalarda yanğın çıktığı zaman içindeki insanların kurtarılması için bazı tedbirler alınmağa ibtiyaç görülüyor. Belediyece düşünüldüğüne göre bundan sonra şehrimizde yapıla- cak üç kattan fazla binalarda her katın cephesinde bir insanı rahatca gerebilecegi bir yer bu- lunacak, bundan başka binanın birer merdiven inşası ücretleri Türkiye SENELİK 1409 kuruş 2709 SAYLIK 780 “5 1480 3AYLIK 400 > TAYLIK 150 > Dar Abone Dereleri doğrudan doğruya” AKŞAM karl namına gömerim. Aren tebii için yiz baş ke yağluk pul göndermek İzm. Keep 23 — Kasım: 15 5. mete Güneş Öğle ikindi Akşam Yatın Emay IM 36 Van 5 656 32, İSİ 1646 Idarahane: Babiâli civarı Acımusluk sokağı 13 No. Otomobiller Taksiler hep * ayni renge boyanacak Taksi talimatnamesine © göre takside çalışan bütün otomol lerin aynı boyaye boyanması lâ- zımdır. Bu suretle taksiler hususi otomobillerden ayrılacaktır. Bu maddeye göre taksi otomobillerin st kısmı nefti ve çamurluklarıda dahil olduğu halde alt kısmı siyah olacaktır. Taksi otomobillerinin 931 senesi sonuna kadar bu suretle boyanmış olmaları lâzımdır. Fakat iktisadi vaziyetten dolayı bu müddet bir sene daha temdit edilmişti, Bele- diye 932 senesinden sonra tekrar yeni bir mühlet vermeyecektir. Kânunusaniden itibaren otomo- bilini talimatnameye göre boyat mıyan otomobillerin seyrisefer etmelerine müsaade © edilmiye cektir. Şoförü dövmüşler Otomobilin bazı yerlerini de parçalamışlar Şoför Şevket isminde bi bundan bir müddet evvel Yedi” kulede fabrika amelesinden Mus- tafa ve İzzet isimlerinde iki kişi ile kavga etmişti. Aradan uzun bir zaman geçtikten sonra geçen gün şoför Şevket otomobille Ba- kırköyünden gelirken Yedikulede Kazlıçeşmede Mustafa ile İzzet yolu keserek otomobili zorla durdur- muşlar ve Şevketi dışarıya çıkararak! yeniden kavga etmeğe başlamış- lardır. Kavgada iki amele Şevketi fena halde dövüp yaraladıktan Sonrada hiddetlerini yenememişler, otomobilin bir çok yerlerini de parçalamışlardır. Şoför Şevket polise müracaat etmiş, yol kesen iki amele yakalanmışlardır. Pendik - Haydarpaşa treni Pendik ile Haydarpaşa arasında öşleyen trenlerdan ikinci tren 6,49 da hareket eti in yolcular köprüye 8,10da geliyorlar. Bu trenle inen mektep talebesi bu yüzden mekteplere geç kalıyorlar. Geçende bundan bahsetmiş, bu trenin on dakika daha erken ha- reket ettirilmesini yazmıştık. Memnuniyetle haber aldığımıza göre bu hat üzerinde oturan tale- benin müşkül vaziyetlerini nazaı dikkate alan demiryollar idare: yeni tanzim ettiği tarifede ikinci treni 18 dakika daha evvel hare- ket ettirerek mektep talebesinin mektepler açılma ti olan saat sekiz buçukta yetişebilmelerine imkân hazırlamıştır. Lâ rahate fissinema “Sesli filim nasıl seyir edilir? minde bir dershane açmalı Başka hiç çare yok. Böyle bir dershane açılmadıkca rahat ve huzurla sinema seyir etmemize imkân göremiyorum Andre Roan nın ir filmi gös- teriliyordu, Filimde mevzu icabı koca yani Andre Cocca ya ihanet ediyor. ir. Güzel konuş” Arkada Roan karısı Alice Gi el musik Fakat gel de işit anım,» mütemadiyet hakkında beyanı mütalea yor, kahramanlara yüksek perde- den akıl öğretiyor. — Vay hınzır zıp zıp herif vay. Evde gül gibi karın dururken Sen git de elin kahbelerile fin- girde ha.. Erkek değil misiniz? Hepiniz oturak üstünde car verin Biçare Andr& Roan bütün bun- lardan habersiz oyununa devam ediyor. Küçük çocuğunu kucağına alıyor. Arkadan ayni — Ah benim böyle bir kocam vallahi çocuğu sevdirmek değil ya lâzımlıği, kapımca başın dan aşağı geçirir Alice Cocea kocasının kendisini aldattığını anlıyor. O'da mukabe- eye kalkıyor. Boyanıp süsleniyor. Arkadan gene beyanı mütalâa: — A basba sende o kadar Ne var gibi bo- yanacak... Tuuuh Allah müstaha- kımı, versin. Yanağına ben de koydu., Tuwuh Bir aralık beyaz perde üzerinde gocukları görüldül — Aman sarı papa da sarı papa. Sevsinler seni emi? Ay pekde güzelmiş. Yanakları da tombul tombul. İşte arkanıza bu tarda bir Seyirci düştü mü haliniz haraptır. Dünyanın güzel filmini gösterseler katiyen hiç bir zevk alamazsınız. Bir kere dönüp arkanıza bakar. fayda etmez, Ikinci defa bu sefer sert sert kaşlar rınızı. çatarsınız.. Ses mütemadi” yen devam eder durur. Zehir zemberek olur çıkar dumanı ile öbür seyircileri rahat- siz etmek yasaktır. Belediye, bunun için bir çok kayıtlar koy» muştur. Seyircileri / sigaralar nın dumanile rahatsız edemiyen- ler bu Sefer de seslerinden medet umuyorlar. Sinemada sigara du- e kadar rahatsız eder ise im oynanırken bağıra bağıra konuşmak ta o kadar müziç bir şeydir. Bilhassa sinamada konu- ganların hemen yüzde sekseni kadınlardır. İngilizce, fransıza, #örkce muhaverelere dikkat edin.. Hep ince kadın sesidir. Erkek vatandaşlara hiç olmazsa sinema» larda rahat verelim. Lârahate fissenema., Hikmet Feridun. Belki kiymetli bir şey bulur da elinden alırızl,.