15 Mayıs 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

15 Mayıs 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

ği VR A Sahife 2* AKŞAM 15 Mayıs 1934 Bir. otomobil tramvayla çarpıştı Otomobildeki seyyahlardan biri öldü, üçü yaralıdır. — Dün saat on üç buçuk radde- lerinde Saraçhane caddesinde oto- #mobille bir tramvay. çarpışmıştır. Çarpışma çok şiddetli olmuş, ote- mobil kismen parçalanmış, için- 'de bulunanlardan bir kişi ölmüş, üç kişi ağır surette yaralanmıştır. Çarpışan otomobil 1845 numa- salıdır. Şoför Hayiğin idaresin- dedir. Tramvay da vatman Meh- medin idaresinde 14 numaralıdır. Şoför caddenin bozuk bir ye- zinden süratle gelirken, süratle hareket eden tramvayla karşılaş- mış ve çarpışma olmuştur. Şoför Keğamin otomobili #ademeden sonra altı metre kadar sürüklenerek ki benzinci dükkânınm önünde “durmuştu. Etraftan yetişenler ev. velâ şoför Keğamı ve müteakiben şoförün yanında bulunan Tuta acentası şeriklerinden Hayreddin beyle Vilyam Balfur ve Moris seyyahları Eritman isimlerindel çıkarmışlardır. Otomobilin sağ tarafında yani tramvayın çarptığı yerde otür- makta olan mis Nelli İren Povel demeyi müteakip derhal ök müştür. Otomobilden çıkarılan yaralı- Jar. Cerrahpaşa hastanesine keldı- rılmiştır. * Bunlardan Moris Britmanin ya- raları başında, ellerinde ve yüzün- dedir. Sol ayağı da kırıl Vilyam Balfür başından, yanından ve ellerinden yaralan- ıştır. Hayreddin beyin sol ke burgâ kemikleri kırılmıştır. Şoför Keğam yüzünden ve karnından pek tehlikeli görülmemektedir. Kazadan sonra müddeiumumt muavini Celâl bey gelerek tal ayet etmiştir. Ces dırılmştır. Kaza yerine seyrüse- Ser, belediye ve tramvay şirketi mühendisleri de gelmişler ve tram- vayi ayni yerden iki defa geçire eek keyifler yapmışlardır. “# Kazayı yapan şoför sabıkasiz- dir. Kendisinin bu işe yeni girdiği söylemektedir. Keğam ifadesinde: * «— Öndeki otomobil ansızın durdü. Çarpmamak için direksiyo- yonu sola çevirdim. Kaza oldu de- miştir. Menem 5 : # Tahkikat henüz ikmal edilme- miş olduğundan vakanın mestlü #amamile anlaşılamamıştır. Tah- | kikat devam ediyor. Bir tramvay yoldan çıktı Din sabah saat sekiz buçuk raddelerinde (Beyoğlunda bir tramvay arabası taş yüklü bir Kamyonla çarpışmıştır.. Çar ” meticesinde o 139 nu in Ü araba 5 yoldan çık . Tramvay arabası kaldiri- ine binmiş ve bir dükkâ- e kadar gelmiştir. ww Kaza Beyoğlunda Parmak ka- Yeliz sinemasi önünde ol- | 'Nühusça zayiat yoktur. ba 20 dakika içinde yola kon- ve tramvaylar tekrar işle- başlamıştır. 2 Bir fransız heyeti geliyor Ankara 14 (A.A) — Marsi ticaret odasi reisinin idaresi al- ida Marsilya bütük ticaret evle- rini temsil eden 20 kişilik bir he- yet Türkiye istihsal mıntakaların- dn Türk ihracatçılarile | temi * gelmeli üzere İstanbula hareket Yekmiştir. Cuma günü İstanbula mu: N elat al r (Baş tarafı 1 inci sahifede) iye ile Sovyet Rusya indaki münasebet normal bir şe- kil aldıktan sonra komünist pro- pazandani artmış mıdır?3 Tevfik Rüştü bey şu muke- belede bulunmuştu «Nezaketinizi sui 'den evvel bizzat sualinizi ele yak diyeceğim: Sovyet Rusya ile olan münasebatımız asla gayri ta- bil bir şekilde olmamıştır ki, bu münasebati tabii bir şekle sokmak ihtiyacını hissetmiş ol Komünist propagandasma ge- dince, şunu söyliyeyim ki, asla böyle bir mesele ile karşılaşma” dık ve bundan muztarip olma dık. iki memleketin münaseba- ti daima samimi olmuştur. Her memleketin kendi o bünyesine uyan bir rejimi vardır. Şayet heri İnhisar memurları Koruma sandığı lâyihası meclise verildi Ankara 14 — İnhisarlar daimi memur ve müstahdemlerimin ko- runması hakkında inhisarlar ka- mununa zejlen hazirlanan Jâyiha meelişe verilmiştir. Sandıktan istifade edecek me- smurların aylıklarından her ay ke- silecek yüzde beş, bu memur ve müstahdlemlerin bütçeye konulmuş, tahsisatının yüzde dördü nisbe- tinde hazinece yapılacak muave- met, maaşı artan memurların ilk aylıklarından, cezaen kesilecek paralar ve bu geliriçrin. faizle: Memur ve müstahdemlere ve öldükleri zaman aile ve yetimle- rine verilecek tazminatm nisbeti ve tazminata istihkak, sandıktan faydalanma şartları, sandığın ii ri tarzı bir nizamname İle tesbit olunacaktı Eski Vaşingtan sefi; Mebus intihap edilmiş olan sabık Vaşington büyük elçimiz Muhtar bey, Adrin vapurile şek- rimize gel Muhtar bey Am- karaya gidecekti Tayyarecilerimiz Bükreşe uğradılar, hararetle karşılandılar Bükreş 14 (A.A) — Sovyet Rusyaya seyahat yapan kayma- kam Celâl beyin kumandası altın- 'daki beş tayyareden mürekkep ha- va filomuz bugün Bükreşe gek miş ve Banyasa tayyare meyda- mına inmiştir. Meydanda elçimiz Hamdullah Suphi bey, Romen hava nazırı ve bir çok zevat bu günuyoriu. © Tayyarecilerimizin şerefine zi- 0 nazırı bu ziyaretten çok menmun olduğunu söylemiştir. Nazır kara tayyarelerinin ilk defa ol lo halinde Karadenizi geçi 'de beyan eylemi © Tayyarecilerimiz Brasso tayyar) ye tezgâhlarını gezmişlerdir. Mik koza mahsulü Bilecik 14 (A. A.) — | yanın Tazman köyünden Veli oğlu Kâzim yetiştiştirtiği ilk kozayı | Bileciğe getirmiştir. Alâkadarlar en yetiştirmeyi fevkalâde “Balkan misakı imzasından beri meriyettedir,, | İliş gi hangi bir memleketin re) | her hangi bir memleket için de şayanı kabul olsaydı milli hükü maetlerin hikmeti vücudu kalmazdı. Beynelmilel siyasetin gayesi haki- katleri en mesut bir şekilde bu ahvale uydurarak tanzim eyle ektir.» Nihayet Balkan misakının ne te gireceği sualine de| bey şu cevapta bu- «Bu misak imzasındanberi me-| riyettedir. Bu mesele ancak misak parlâmentolardan biri tarafından reddedildiği takdirde varit olabi- lir ki, böyle bir şeyi bu misaka imzasını koymuş olan dört mem- leketlen hiç birinde duymadığım gibi bu memleketlerin matbuatin- da da okumadım.» Ihale kanunu Ecnebiler hangi nevi münakasalara girebilecekler Ankara 15 — Büyük Millet Meclisi dün reis vekili Esat beyiri riyasetinde toplanmıştır. Bu top- iniimada arttırma, © eksiltme ve ihale Kanun “lâyihasi © müzakere Edilmiştir? “İkinci mütldenin * müzakerdsti de:15 bin Mita Kiymetinden aşağı alımlarla inşaat, tâmirat, imar ve ikşaf işlerine ecnbi tebaatınn girebilmesi için bunlârın”10 sene- 'denberi Türkiyede mukim ticaret sicilinde kayıtları bulunmaları bakkındaki birinci fıkra ötrafmda sorulan bir sual bütçe encümeni biti Mustafa Şeref bey cevap yeriiştir. Mahiye. vekili Fust bey de hü- kümetin moktai nazarını izah ede| rek: «— Bu hususla hariciye vekili encümende izahat vermiştir. Bu izahat hükümetin noktai nazari 'demektir. Madde, her yerde ok 'duğu gibi Türk vatandaşlarına süchan vermektedir» demiştir. Bundan sonra, gerek doğru- 'dan doğruya ve gerek bilvasıta arttırma ve eksiltmelere girmeleri memnu olanları tayin eden mad- 'de müzakere edilmiş ve bir çok münakaşalardan sonra maddeden mebus kelimesinin kaldırılması kararlaştırılmıştır. Troçki İsviçrede yerleşecek Paris 14 (A.A) — İyi bir membadan alınan haberlere göre, Troçki dün sabah otomobille ls- viçreye hareket etmiştir. Troçki bu seyahati sadece alelâde bir ezinti. olarak yapmamaktadır. Tansadan kati olarak ayrılacak ve hududun öte tarafında yer- leşecektir. Bern 14 (Hususi) — İsviçre hükümeti Troçkiye İsviçreye gir- mesi için izin vermediğini, Troç- ki İsviçreye girmişse bunun giz- Mice olacağını söylemiştir. Nişanlanmanın feshi Adnan Obey, Şaika hanimi: bir kaç gün evvel icra olunan nişanının bazı mühim sebeplerden dolayı | feshedildiğini dostlarına bildirmektedir. Iran başvekilinin mecliste Belgrattaki konuşmalar Belgrat 14 — Tevfki Rüştü bey ve M. Titulesco buraya gelmişler, le karşılanmışlardır. Iki mazırın şerefine hariciye nezare- #inde bir öyle yemeği verilmiştir. Üç nazır saat 17 den 20 ye kadar görüşmüşlerdir. Bu münasebetle Şu tebliğ neşredilmiştir: ymerasi «Üç hariciye nazırı ruznamede- ki meseleler ve ezcümle Balkan mi sakından neşet eden meseleler hak- kında etmişlerdir. Gerek noktai nazarlarında ve gerek ka- rarlarında tam bir itilâf müşahede ve tesbit edilmiştir.» Akşam hariciye nazırı M. Yev- tiç hassa alayı zabitanı mahfelin- de bir ziyafet vermiştir. Tevfik Rüştü bey saat 22 de Viyanaya ha- reket etmiştir. ila ürkiye - Iran mül Ankara T4 (AA) — Iran bü Yük elçiliğinden bildir Bugün İran başvekili mebusanda bir nutuk irat ederek Jan ve Osmanli hükümetleri zama- süindasi kâlmiş olen iktilâfatın tas” Fiyesine dair mufassal bir mukad- demeden sonra her iki memleket büyük şefleriin makamlarından ehemmiyetinden ve | yekdiğerine karşı dostluk ve samimiyet rabıta- larından ve yekdiğerine karşı mev- cut olan alâkalarından bahs ile Şehinşah Hz. Türkiye Reisicumhu- ruHz. nin davetlerine icabetle eti resmiyede önümüzdeki hazi ayının onunda Azerbaycan tar le Türkiye toprağına muvasalat ederek Gazi Hz. ile mülükat et- mek üzere Ankarayı teşrif buyu- Tacaklarını izah etmişlerdir. Başvekilin mutkunu müteakip meclisi mebusan reisi dahi bir mu- tuk irat ederek Şah Hz. nin Tür- kiyeye misafiretlerini iki dost ve komşu milletin revabıtı hasenele- rinin tezyidine büyük delil olarak tefsir etmişti Toz bulutu Amerika sahillerinden bir kısmını toz kapladı. | Nev York 14 (A.A) — 1,500 | fersah boyunda ve 1000 fersah | genişliğinde bir toz bulutu Bah:| rimuhiti Atlasinin cenup sahilin- deki kısım üzerinden geçmiştir. Fen adamlarmın beyanatına göre memleketin dörtte üçünü is- til& eden bu bulut, şimdiye ka- 20,000,000 şinik buğdayın imah- volduğunu bildirmektedir. ” Adliye yangını dava: izmit 14 — Adliye yangini da- de huku- ku umumiye şahitleri ifadeleri okunduktan sonra mahkemenin ilk tahkikat safhası bitmiş oldu- Hundani müddeiumumi iddi suçlular müdafanlarıni yapmak ve karar verilmek üzere mahkeme 28 vasının bugünkü celse: ni mayısa bırakılmıştır. Halk için kimya konferansları Ankarada umum kimyagerler cemiyetini faideli bir teşebbüsü Ankara 14 (Hususi) — Başve- kil İsmet paşa, halkevlerinin açı- kutlulanmasında, Anka- | ra halkevinde söylediği mutukta, halk için münevverlerin çalışma: ları lüzumuna işaret ettiği gibi, o sırada, müsbet ilimlerin de hal- ka tanıtılmaları ve bu meyanda kimyanın da halka, işine yarar noktalardan öğretilmesi hassıslarımızdan istemişti. Bir kaç ay evvel merkezi An- karada olarak kurulmuş bulunan, ve her şubeden yetişen kimya- kerleri bir arya toplayan «Türki- ye umum kimyakerler cemiye halk için çalışmayı da kendi ülkü ve vazifelerinden birisi ke üzerine almıştır. Cemiyet şimdi bu düşünüşü canlandırmak tatbikatı- ma geçiyor. Bu iş için, Ankara halkevi ile anlaşan cemiyet, kurs lar şubesi ile birlikte, bir sıra «halk için kimya» konferansları hazır: lamıştır Kimyanın hayatta br safhada, bir çok tatbikatı ve tecelliyatı ile karşılaşılmaktadır. Bunların, beplerini ve mahiyetlerini bir çok- ları merak etmiştir. Bunları hak ka, anlayabileceği şekilde bildir- mek, şüphesiz ki bir çok faydaları mauciptir. Türkiye umum kimyakerler ce- ilk defa olarak, eyiyecek içecek kimyası» meselesini ele almıştır. Bu isimle hazırlanan dört gruptan ibaret konferan, ser olar | Ankara hallkevinde haftada birer gün, tekriben birer saat sürmek üzere verilecektir. Bu konferans serisinde, memleketimizin, yiye- cek ve içecek bahsinde en salâ- hiyettar mütehassısları ile, mem- leketimizde vazife almış bulunan ecnebi mütehassıslar söz söyliye- ceklerdir. Konferansların halkın rağbetini kazanacağı, ve çok istifadeli ola- cağı muhakkak sayılmaktadır. İlk konferans, mayısın on be- şinci salı günü saat on yedi bu- gukta, Ankara halkevi salonunda verilecektir. a Bu konferansta esas «yağlar» dır. Her gün her yemel te yediğimi iyisini, kötüsünü, pişerkem uğra- dığı değişiklikleri anlamak, öğ- renmek, herkesi alâkadar eden, faydalı bir şeydir. Bu konferansı, iktisat vekâleti deniz kimya lâbo- ratuvarları müdür muavini Neo meddin bey verecektir. Daha evvel, yüksek ziraat ens- #itüleri, zirai kimya enstitüleri şeflerinden İsfendiyar Esat bey bir mukaddeme yapacaktır. Bu suretle, Türkiye umum kim- yakerler cemiyeti, halk için yap- mayı kendisine vazife bildiği iş lerden birisine girişmiş olacaktır. Heroin kaçakçısının mahkümiyeti Osman isminde birinin hercin sattığı haber alınarak zabıtaca ta- kip edilmiş ve kendisi heroin ss mevzu, yağların mahiye tarken cürmü meşhut halinde ya» kalanmıştır. Osmanın üzeri ara- nınca paketlerle heroinler bulun- muştur. Heroin kaçakçısı zinci ihtisas mahkemesinde mu- seki- duğundan iki sene, iki ay müddetle hapse mahküm olmuştur. Osman 3700 lira da para cezas vere cektir,