15 Mayıs 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

15 Mayıs 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

15 Mayis 1934 GUNUN H ABERLERİ İlmi neşriyat çoğalıyor Bir çok birlikler eser neşrine hazırlanıyor Şehrimizde muhtelif iktisadi birlikler, teşekküller kendi saha larında meşriyat yapmağa hazır. | 1 lanmaktadırlar. Bunlardan Türkiye madenciler birliği Türkiye madenciliğine dai kitaplar çıkaracaktır. Yakında ba; lıyacak olan madencilik neşriyat serisinin ilk kitabını Türkiyede al- tn, Türkiyede demir gibi mevzu: lar teşkil edecektir. Diğer taraftan belediy memu- rin kooperatifi de, şehir iktisadi- yatı diye bir seri açmağa karar vermiştir. Bu neşriyatın ilk eset gi, üniversite o profesörlerinden doktor Keslerin şehir iktisadiyatı- na dair, halkevinde verdiği kon- ferans olacaktı Türkiye iktisatçılar birliği de bir neşriyat encümeni teşkil ede- cektir. Bu encümen, garp ikti. satçılarının en mül Tisanımıza çevirecektir. Üniversite iktisadi ve içtimai ilimler enstit da bir mecmua neşredilecektir. Ayni zamanda enstitüde, her hafta | profesörler tarafından verilen konferanslar da kitap halinde ba- sılacaktır. Ticaret mektel im eserlerini, sü tarafından yakın. tarafından çi- Karılan iktisat ve ticaret isminde- ki mecmua da, iktisadi neşriyat sahasında bir boşluğu doldurmak- tadır. ! ri el Hariçteki sergiler Iştirak için bir nizamname yapılacak Ankarada türk ofisi #aüdiriyeti, memleketimizden Avrupa sergi lerine ak eden tacirlerin vaziyetleri hakkında tetkikat yap- maktadır. Bu tetkikat münase- bı ticaret odalarından malü- mat istenmiştir. Ofis hangi sergilere, hangi tacirlerin iştirak: ettiğini, şimdiye kadar Avrupa sergilerinde hangi ihracat eşyasının teşhir edildiğini sormaktadır. Diğer taraftan öğrendiğimize göre, iktisat vekâleti tüccar ve sanayi erbabının dünya sergilerine iştirak tarzlarını, bir nizamname tan- zim edecekti Uşakta yol inşaatı ) Uşak 14 (A. A.) — Uşak» Çivril şosesi ve köy yollarının inşasına başlandı. Sivaslı nahiyesi ve Bulgaz yatı mektebi inşaatı” Sivaslı müdürü Süleyman efendi- nin azami gayretile ikmal edil mek üzeredir. Bozkuş, Susazviran, Büyük oturak yatı mektepleri de inşa ve ikmal olunuyor. Paris civarında bir otomobil kazası Paris 14 (A.A.) — Fontai kleau de bir yarış. esnasında bir otomobil kapaklanarak halkın içerisine girmiştir. Altı kişi öl. müştür. Yarışçı, ihtizar halindedir. Fransız kabinesinin mevkii Radikal kongresinin kararı üzerine çok kuvvetlendi Paris 13 — Klermon Ferrand şehrinde toplanan radikal sosya list kongresinde iki gündenberi çok hararetli müzakereler olu yor. Kongrede eski başvekiller den M. Chautemps ve Daladier birer nutuk irat ederek Stavisky inden ve ortaya çıkan rezalet üzerine aldıkları vaziyetten bah- inakaşa M. Herriot ile müfritler arasında olmuştur. M. Herriot çok alkışlanan bir nutuk irat ederek fırkanın iş başında bulunduğu zaman zarfında gör“ düğü işleri saymış ve bugünkü kabinede kalacağını söyliyerek kongrenin itimadını istemişi Kongre 10 muhalif reye karşi ittifakla M. Herriota itimat beyan etmiştir. Bu suretle M. Herriot mü- him bir muvaffakiyet kazanmıştır. Kabinenin mevkii de kuvvelenmiş oluyor, Gazeteler bu kararı mem- nuniyetle karsılıyorlar: Eski Alman imperatorunun oğlunun. bir nutku Hamburg 14 (A. A.) — Eski imparatorun — oğllarından prens Wilhelm milliyetperver sosyalist- lerin bir. toplantısında söylediğ nutukta milliyetperver sasy: icraatını ihlâl etmek istiyenlerin şiddetle aleyhinde bulunmuş v8 * Hitler Almanyayı: şerefsizlikten kurtarmıştır ,, demişti Leh kabinesi Dün birdenbire istifasını verdi Varşova 14 (Hususi) — Leh kabinesi dün birden bire istifa et iştir. Dün kabinenin akdet iştimada başvekil M. Yedreze- Jowicz istifa hakkındaki filerini bildirmiş ve reisicumhura kabine- min istifasını vermiştir. İstifanın. sebebi malüm değildir. Yeni ka- binenin çabuk teşekkül tahmin olunuyor. Varşova darülfünunu muellim- lerinden M. Kozlevski kabineyi teşkile memur edilmi edeceği Macaristanın Yugoslayyadan şikâyeti Cenevre 14 ( A.A.) — Havas bildiriyor © Cumartesi günü, Cenevredeki | Macaristan mümessilleri tarafın- dan. Milletler cemiyeti umumi kâtipliğine. verilen vesika, 8 ma- yısta Macar hariciye nazırı M. de Kanyanın imzasını taşıyan on beş sahifelile bir mektuptur. Bu vesikanın seksen sahifelik merbutu vardır, Macar hükümeti, Macar» Yagos- lav bududunda senelerden beri vaki olan ağır hadiselerden do- layı endişelerini ızhar etmektedir. AKŞAM & GUNUN MESELELERİ. Romanyanın dahili vaziyeti vaziyeti, şeker senle bir haldedir. Bunun sebepleri muhtelftir: Romen. mahsulünün illika- di mahreç, bulamaz mak yüzünden para etmemesine son kur raklığın da yeni mahsul. neşvünema: bulmadan mahvetmek” tehlikesi mam etmesi, Romen çitçilerini 'der e düşürmektedir. Maame- Romanyanın dal buhran hasebile bir ümitsiz fihi yağmur yağmak üstüme cut olduğu cihetle, bu endiye, şimdilik zak, udeledlilebilir. vaziyetin bu müphemiyetinden sark nazar ipemleketin dabil vaziyeti de daba az endişe verici göldür. Sabık Romen başvekili Dukayı öldü.) venlerin muhakemesinden doğan heye- can ve arabiyet daha zail olmada kâr urmümiyeyi, gene heyecana di ven ikinci bir mikast şebekesi daha emeye dana, çıkarıldı. Bu ikinci suikast şebe- kesinin başında miralayı Precup bulu. uyar. Bu meselede Romen adliyesi süratle hareket etmiş ve auikas öplerini ağır bir sureite cezalandırmakta tereddüt göstermemistir. Romen parlâmentosu, efkâri umumi” yeyi heyecan ve asabiyete düşüren bu hadiseler arasinda, açıldı ve süratle bir gok işler gördü ve her şeyden evvel çifçi borçlarının tahil ve tevhidine it kanun Tüyihasını kabul etti. Bu kanun, Romanyanın mali ve iksiadi vaziyetini öslaha yanyacak mahiyettedir. Bundan başka Romen parlimenler s0, hükümete müfritlere karşı şiddet ve süratle hareket etimek salâh kanun Tüyiha Bugün Romanyada meri sansür ve idare örliye usulünü kaldırmakla beraber, ka- bineyi sağ ve sol cenah müfritlerine kar 1 şiddetli hareket etmek salâhiyeti teshiz ediyor, Tataresko kabinesinin bu fali min ve zamana uygun bir hatti hareket takip ettiğini. göntermektedir Hükümet, memleketin iktisadi: ve mar) li itilkainn “dönü elle sarılmakla beraber, dahilde huzur ve sükünü ihlal edebile- harekete karı le bulunduğunu isbat ediz w tasvip alt, Bu Tiyiha, Son yapılan kınmi intihabat, hükü- metin, milletin emmiyer ve itimadını haiz) olduğuna bir delil teşkil eder. Bu habatin hükümet. reylerin yüzde seke senini kazanmıştır. Romen fasisleri ancak seylerin yüzde birini karanabilmişlerdir. Bütün bu alim, Tataresko kabinesi) va eden zorluklardan si Demiryol memurları Tekaüt sandığı lâyihası Meclise verildi Ankara 14 — ve limanları memurlarının tekaüt sandığı hakkında Meclise bir lâ- yiha verilmiştir. Sandık nafıa ve- kületinin nezareti altında bir ida- re meclisi tarafından idare edi- lecektir. Sandığa Türk memurları girebileceklerdir. Sandık esham ve tahvilst alip satabilecek, faiz ve temettüleri resme tabi tutulmıyacaktır. Sam- diğin varidatı memur maaşların. dan yüzde bes kesilmek suretile 've idarenin yardımile temin edi- Jecektir, Halbant mektepleri Ankara 14 — Meclise Nalbant mektepleri ve malbantlık hakkın da bir lâyiha geli Bu lâyi- haya nazaran ziraat vekâleti lüzum gördüğü. yerlerde nalbant mektepleri açacak ve mektepli olarak yetiştirilecekti nin. kendisini kolaylıkla suyırabilec in demiryollari Çarşıya uymaz BOLU MEKTUPLARI karşılıklı rinde bir nevi «karşılıklı mani söyleme» edebiyatı olduğunu ev- velce yazmıştım. e Köylerimizde | bu manileri hislerine tercüman edenler çoktur. Bu mektubumda köy manilerine devam ediyorum. Tarlada çalışan köy kızlarını kızdırmak için uzandıği yerden mani savuran bir geveze: Tabakta. sök il mb Koyunda gil kurur mu? Şu kadın milleti için, Bep vakir unutulur. mu? Buna karşı, köy kızlarının onu iğneleyişleri: Kayada yatan oğlan, Gömleği keten Kazanı eller alı Kayıyamız. yatan Kadın a hsının sevgili lediği mani: Siyah. saçın örgüsü, İçimdedir sevgi, Ben arayıp bulmadım, Buda Hüda vergi Ve kızın da rakibesini tarif ediş Pogkirimin saçağ, Sevgilimin ça Güzelim ir yar sarmiy Yedi dağın çiçeği, Tarlada çalışanların âşka ait söyledikleri bir mani ve aldık- ları cevap: Karaali 2 beni “Tülbendinde 02 bent Ben bir mavi boncuğun, Ale gerdan diz beni, bir köy delikan- e patavatsızca söy“ Kayadan. atarım. keki, Gönlünü bana “akut Aşkında hasta. oldum, Beni" doktora baki Kalbi aşk ateşile yanan bir köy| delikanlısı sevgilisini görünce da- yanamıyor: Karadan. harar gel Yolları tarar gel Geşme kapım önü Aklıma zarar gelir Kendini, ayni derecede kuvvetli bir aşkin pençesinde hisseden kızcağız daha sakin davranabili- yor, sevgilisine sabırdan bahse- diyor: Ay buluta giriyor. yar görünüyor. ak ip değil, sabir veriyor lmak iş Sarı samanın. sarman, Aman efendim aman, Ellerin düğünü oluyor. Bizim düğün ne zaman? Ve nazlı sevgiliden şu cevabi alıyor Yesil iplik bükemem, Ben üşiklik gekemem. Benim yaşım pek küçük Ben el kabı gekemem: Delikârh ısrar ediyor Karanfil olacaksın, Sararıp solacuksın, Ben hâkime danıştım Sen benim olacaksın Sevdiklerini elden kaçiran veya hasret çeken âşıkların mani- leri: Derelerde: kurt izi, Ayırdı düşman bizi Ayıran düşman. olsun, Kavusturur. Mevlüm. bizi, Keten berim tarakta, Benim yarim ırakta, » akim; olursa; oltum; Muhabbeti yürekte Deniz dibinde kaya, Gömalin benzer ayaz Günler akşam olmuyor, Aylan saya saya Hasrete dayanamiyan delikanlı sevgilisine doğru yola çıkıyor, fa- kat kıymetli hediyesinin buluşun. cıya kadar işe yaramıyacağından Korkmaktadı Alım tay yürüye, Yalu duman bürüye, Sen orada ben burda, Cepte ayva, gülrüye Büyük derdinin ne olduğunu KK. mm Sahife 5 Bolu köylerinde söylenen maniler Şu dağın ardı akin, Aldirdim elimdekin, Her soran benzim sarar, Bilmiyor. kalbimdekin, Keten sörlek uçurdum, Ben yerimi kaçırdım, Eller keyi ederken, Bem aklımı şaşırdım. Bir köy delikanlısi, tenhada gördüğü genç köylü kızının ya- nından geçerken söylüyor: Deniz dikinde sue, Bal olunm yere damarı Bir tormreuk gül olsam, Senin koynunda. solan: Hiç cevap alamayınca bir mani daha kıvırıyor Ay mann, yaldız serim Gelin Harmanda” yalmz mma? Gene cevap alamıyor, * fakat «süküt ikrardan gelir» sözüne uyarak gece, kızın yatlığı har- mana gidiyor ve başucunda şu maniyi söylüyor: dir ol altin, Sevdiğim uykuya yatı Uye deil meram Serda onu bunalmış Kiz uyanıyor ve şu mani ile Naaslandı yakında, O efeyi, arar. Şu karşi kayda, Hiç ummadığı böyle bir cevap karşısında kalan delikanlının ca- na çok sıkılıyor ve şunları söylü-. “ Bae Di Be arial Fakat, artık geri başka yapılacak bir sey kalma- dığı anlayınca yolda şunları mis rıldanıyor: Bahçelerde yesil huya ip WE Tezi kak izl Üğ 1. Vasfi Bakırköy darüşşifasındaki cinayet Bundan bir müddet evvel Ba- kırköy darüşşifasında bir vaka olduğunu, Naciye hanım isminde bir kadının aynı koğuşta bulunan hastalardan Lütfiye hanımı öldür- iğünü yazmıştık. Bu münasebetle iki hanım arasında eski bir ala- cak meselesi olduğu söylenmişti. Bize verilen malümat fiye hanımın Naciye hı bir münasebeti yoktur. Vo aral dönmekten rında bir alacak o meselesi mevcut değildir. Lütfiye hanım mahkemei temyiz hukuk reisi merhum * Abdullah beyin kızı ve Çorum mebusu Münir beyin bak- dizıdr. AMmanyanın alacakları Zarih 14 (A.A.) — Almauya- dan alacaklılar konferansı müza- keresine iştirak eden. İsviçre mümeşsilleri, dün. Berlinden dön- müşlerdir. . Mümessiller, kati te- gehbüste bulunmak üzere alâka- dar mahafil. ile temas edecek MAR za e Pariste: nümayişler Paris 14 (ALA, ) — Eski muz haripler federasyonu azası öğle den sonra yapılacak nümayişlere iştirak etmemeye davet olunmuş” lardır, Bu nümayişler, son Paris hadiseleri tahkikatının daha sür- atle intaç edilmesini hükümetten istemek maksadile yapılmaktadır. —-YAKUT- on işl cins krem, gora ve gündüz krem, on müşkülpesone mşterilerin kremi, Hanımefendi SİZİ Nirem kimsenin anlamadığı bir zayallı