15 Mayıs 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

15 Mayıs 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

15 Mayıs 1934 Bizde çiçekçilik ne halde? Istanbul çiçekçileri çiçek muharebeleri tertibine hazırlanıyorlar Karanfil, gül deyip geçmemeli.. Gülün dört yüz çeşidi, karanfilin otuz nevi vardır Gazetelerde okumuşsunuzdur. İstanbul * bahçıvanları Yenicami- yapmak istiyorlar, Burası âdeta bir park olacakmış... Eğer bahçıvanlar t- şebbüslerinde muvaffak olurlar- Ba İstanbul güzel bir park kazan- miş olacak... y Dün «bizde çiçekçilik ne âlem- dedir?» diye aklıma bir sual gel di. Kalktım. Çiçekçiler ve bahçı- vanlar cemiyetinin Küçükpazar. daki binasına gittim. Cemiyet rei- si Hasan beyle görüştüm. Hasan bey diyor ki: —Evvelce halkımızda çiçeğe ke gi büyük bir alâka yoktu. Son zamanlarda halk çiçeğe karşı bü- yük bir rağbet göstermektedir. Bu- gün halk istiyor ki düğünlerinde bol çiçek bulunsun. En fakir kim- seler bile. cenazesini mümkün mertebe fazla çiçekle süslemek istiyor. Merasimlerde bol bol çi- çek nazarı dikkati celbediyor. Artık çiçek iyice hayatımıza gir- miştir, Hattâ bir çok ziyaretlere buket buket çiçek götürülüyor. Halkta çiçeğe karşı rağbet ar Hinca memleketteki çiçek istihsa- lâtı da fazlalaşmıştır. Meselâ ev- velce bizim memlekette karanfil pek az yetişirdi. Çiçeklerin çoğu İtalyadan gelirdi. Biz İtalyadan getirttiğimiz tohumlarla burada karanfilleri teksir ettik, Memle- kette bir karanfilcilik sanati baş- ladı, Bugün gayet iyi karanfil ye- #iştiriyoruz. Hattâ bir çok yerlere Istanbul çiçek, karanfil ihracatı yapıyor. — istanbulda dar karanfil yeti — Tahminen bir milyon kök anfil yeti Bir kök karan. ında iken 10-12 tane karanfil verebilir. Demek ki İs- tanbul ber mevsimde 10-12 mil yon kadar karanfil yetiştiriyor. Karanfil deyip geçmiyelim, Ka- Fanfil hayatı en uzun olan çiçek- ir, Bir karanfil kökü iyi bakılır. $a, lüzumu olunca tedavi edilir. 46 10:12 sene yaşar. — Kaç çeşit karanfil vardır? | bayramının çok kalabalık olma- karşısında çiçek yetiştirenler mal. Bütün Istanbul çiçekçileri ve bahçıvanları bir ada İ Ortada oturan beyaz sakallı ihtiyar 70 senelik çiçekçi Mehmet efendi, ayakta büket tulan zatın yanındaki cemiyet resi Hasan beydir ) iz. Fakat 400 türlü gül vardır. Cemiyete ihtiyar çicekçi üstatları bazan gelirler ve yeni çit gük lerden bahsederler. Bu kadar 7a- mandır bu işle uğraştığım halde bazan ben bile hayret derim. — En eski çiçekçi kimdi — İstanbulda en eski çiçekçi Mehmet efendidir. Kendisi çiçe- çilerin piri ve babasıdır. Yetmiş senedenberi çiçekçilikle meşgul dür. İşte şu resimde gördü at... Kendisi Mecidiye köyün dedir, — Avrupada olduğu gibi biz- de de çiçek muharebeleri yap- mağı düşünüyor musunuz? — Evet yapacağız... Biz şimdi- lik çiçek muharebesi yerine çi çek bayramı tabirini kullanıyoruz. Bundan da maksadımız şu: Çiçek "sını ve halkın mümkün olduğu ka- dar buna iştirak etmesini istiyoruz, Çiçek muharebesi dersek bazıla- Tina şu fikir geliyor: — Alâ:.. Çiçek muharebesi yaz pacağız!.. Onlar bize çiçek ata- cak... Peki biz nereden çiçek bulup onlara atacağız? Böyle düşünen bir çok lerin çiçek muharebesine iştirak etmemesi ihtimali vardır. Bunun için şimdilik çiçek bayramı diye- ceğiz ki herkes iştirak etsin. Evet çiçek muharebesi yapa- cağız., Büyükadayı güzelleştirme- ğe çalışan komisyonun böyle mu- harebeler tertip etmek niyetinde olduğunu işittik. Bizim de Adada bir gül ve: karanfil muharebesi yapmağa niyetimiz var. Çiçek muharebesi ilk bakışta hiç bir faydası olmıyan bir iş görünür. Halbuki mesele hiç te böyle değildir. Çiçek muharebe- sinin çok büyük faydaları vardır. Bir kere çiçek muharebesi halkta | çiçeğe karsı olan rağbeti daha fazlalştırır. Bu bir... Bundan başka bazı mevsimlerde çicek, bilhassa gül pek fazla istihsal edi- Tir. O zamanlar çiçek kıymetten çok düşer, Müthiş bir fiat düşkünlüğü — Oluz çeşit. Gül çeşitleri çok daha fazladır, Siz gül der geçer. | manlarda çiçek muharebesi yap- larını satamazlar. İşte böyle za- mak çok faydalıdır. Bol çiçek istihsal edildiği za- man hastanelere, hastalara, bik hassa hasla çocuklara meccamen çiçek göndermek istiyoruz. Bu suretle hem hastaların gönlünü yapmış olmak, hem de çiçeğin kıymetini arttırmak kabil Olur. — Her sanatte olduğu gibi çi- çekçilerin de bir derdi, bir arzu- ları olacak... Sizin derdiniz ne?. — Bizim en büyük dertlerimiz. den biri İstanbul cihetinde bir meşherimiz. olmaması... Yeni. minin şadırvan kısmını meşher ha- 7. ihan buğday fazlalığı Beynelmilel istişari buğday ko- toplantıda görüşülecek meselele- rin başında asgari buğday fiatinin tayini ve buğdayın un ola- rak sarfını azaltmak çarelerini bulmak vardır. Fakat komitede Arjantin buğdaylarından dolayı vahim bir buhranın çıkacağından: korkuluyor. Geçen sene tabiat ka buğday mezruatına yardım et- memişti. Arjantinde mah- sul çok bereketli olmuştur. dan dolayı geçen seneki stoklara yeniden külliyetli miktarda mal inzimam etmi; imali Ameri- Diğer taraftan Arjantin döviz müzayakası çek- Gğinden harice fazla miktarda buğday ihracına lüzum görmüştür. Arjantinde mahsulün arkası kâ- munusanide alınır. Bu senenin ilk üç ayı zarfında çok miktarda buğ- Evvelce Arjan- buğdayları için tayin olunan ihrac hissesi 112,000,000 İngiliz idi. İlk üç ayda Arjantin 100,000,000 kile Önümüzde on üç aylık ihraç mev- simi olduğu halde Arjantinin elin- de ihraca mezun bulunduğu mik- tarda yüzde 11 nisbetindedir. Diğer taraftan © Arjantinden buğday getiren gemiler avdette ür ve ticari eşya getirdiklerin- 'den ihracatın azalması beynelmi- İel seyrisefaini müteessir edecek- tir. Arjantin Londra buğday iti- Tâfnamesindeki taahhüdatını tuta- cak olsa ya cenubi Amerika yahut Avrupa buğday piyasasını büs- bütün kaybedecektir. Bu takdir. de Arjantin bir taraftan stoklara yer bulmak ve diğer taraftan ce- nebi parası tedarik etmek cihetin- den gayet büyük müşkülüta uğrı- yacaktır. Şimdi beynelmilel komite yük- sek bir asgari fiat koyacak olursa ihraç etmiştir. İline sokmak için çalışıyoruz. Çi kü yukarıda söylediğim gibi tik çiçek halkımızın arasına gi di. Bir çokları çiçek almak isi yor. Fakat nereden?, İstanbulda | daimi bir yer yoktur. İşte meşhe- ri bunun in İstiyoruz. Bir de ka- palı dajmi çiçek sergisi yapmak niyetindeyiz... Sonra gene tekrar edeyim. Çiçek deyip geçmiyelim, Çiçeğin memleket için bir servet olduğunu inkâr etmemeliyiz. Meselâ memlekete her sene kül Jiyetli miktarda hintyağı giriyor. intyağı bugün yalnız müshil ma- kamında kullanılmıyor. Adi cins hintyağını bir çok motörlü nakil vasıtalarında kullanmak zaruri. dir: Hintyağı çabuk patlamaz. Bunun için bütün tayyarelerde hintyağı fazla miktarda kulla, Bundan bir müddet evvel bah: gelerde kırmızı renkli, büyük yap- raklı gayet güzel bir çiçek gör. düm. Bu kadar sene bu işle meş- gul olduğum halde bu çiçeğin i ben bile bilmezdim. Uzun araştırmalardan sonra bu geğin hintyağı çiçeği olduğunu zendik. Hintyağı bu güzel kırmızi çi- barile fevkalâde güzeldi çek bir bahçeyi harikulâde bir halde göstermeğe kâfidir. Çiçek kuruduktan sonra da tohumların- dan bintyağı çıkarılabilir. Hint Yağı çiçeği bizim memlekette ga- yet bol, istenildiği kadar yetiş evvelce malları Aria ucuz sattığından mulazarrır olacaktır. Şimdiki fiatler devam ederse pi- yasaya geç çıkacak Avusturalya ve Kanada buğdayları kâr temin etmiyecektir. İşte Londradaki top- İ lantı bütün cihan buğday vaziyeti at zik ve mühim bir mesele ile uğra- ve e alâkadar olun gayet na- şacaktır. Cihan tank tröstü Petrol taşıyan ve tank denilen gemilerin sahiplerinden müteşek- kil beynelmilel umumi n Londrada akteyledi grede cihan tank tröslünü l hem petrol nakliyat piyasasını düzeltecek sahipleri ücretleri hem de işsiz tanki tarafından fintlerin kırılmasına ve rekabet yapılmasına meydan kal mıyacaktır. Bu teşekkül mucibin- ce hamule alân tank sahipleri al- dıkları ücretlerin yüzde muayyen bir kı cesinde öğrendim ki bu çiçekten Hintyağı çıkarınak, zeytinyağı çı karmaktan çok daha kolaydır. Bunun için bizde de mükemmel surette hiniyağı istihsal etmek, hattâ bir çok memleketlere hint yağı ihraç etmek mümkündür. Memlekette nasıl bir gülyağı sa: nayii varsa bir hintyağı sanayi de pekâlâ olabilir. Fakat her şeyden evvel gayemiz. şu meşheri açmaktır. Meşher açı lirsa bugün Yenicamide bir kah- rilebilir. Yaptığım tetkikat neti- vehanede yapılan çicek müzaye- Bun- | tank sahipleri pi caklardır. Binaenaleyh petrol mür <sseseleri tankçılar arasındaki re- kabetten istifade ederek bundan sonra gayet yüksek nakliye üc vetleri bulamıyacaklardır. Cihan kauçuk itilaf Cihan kauçuk ihracatını tanzim için sekiz devlet Londrada bir i lâfname akteı Gelecek he ziranın birinden itibaren tatbik mevkiine konulacak bu it çuk istihsalâtına yatırılan serma- yeler için kârli bir şey olacaktır. Yalnız İngiltere sermayedarlı kauçuk işleri için 150,000,000 İn- giliz lirası yatırmıslardır. Bu itilaf mucibince cihan ihti- yacatına kifayet edecek miktarda ihsal edilecek, hem müstahsilleri müstefit hem de müs- tehlikleri memnun edecek bir fiat tayin edecektir. Bu cut cihan kauçuk stokları normal ve mutat miktarlara indirilecektir. İstihsal istihlâke göre tanzim olu- nacaktır. itilâfnamenin tatbik edi- lecek istihsal memleketleri Mala- ka şibihceziresi, Hint Felemengi, | Seylân adası, Birmanya dahil ol duğu halda Hint ingilizi, Fransız Hindu Çinisi, imali Bornco, Sa- ravak ve Siyamdır. Bu memleketlerin beş senelik ihracatı vasatisi üzere istihsal ve hisseleri tayin edilecektir. Cihan buhranının başlıca âmille- rinden biri de kauçuk fiatlerinde- ki sukut ve intizamsızlık idi. Lon- dra itilâfı ile bunun önü alınmış oluyor. kav kauçuk ii lâfname mucibince mev. Son fiatler Kauçuk itilâfı derhal beynelmi- lel piyasada t göstermişti, Londrada kauçuk fiati libresi 6,1-8 pens iken 6,11-16 pense fır- lamıştır. Nev Yorkta bir günde kauçuk 80 puyan yükselmiştir. Şimdi Londrada da kauçuk lib- resi 7,1-16 penstir. Bir sene evvel 2,3-4 pens idi. Pamuk Amerikan libre penstir, Yüm'libresi 36 pen: kır tonu 324 sterlindir. Buğday Li- verpolda 100 libresi dört şilin 2,1-8 penstir. Tütün satışları Tütün * piyaşasına, hariçten ta- lepler artmaktadır. Son bir iki gün işinde | şehrimize | biri Kalyan, diğeri Alman olmak #zere, iki ecnsbi grupu gelmiştir. Ticaret odası reisi ve maruf tütün | tacirleri, tülün gruplarile teman etmektedir. Söylendiğine göre, Italyan grupu Samsundan mühim miktarda tü- tün alacaktır. Alman grupu, Ak fabrikalar kar Si ni meşherde yapılacaktır, halde kahveye halk in çiçekler âdeta yek bedava gitmektedir. pahasına, Meselâ karanfilin tanesi 40 para ya gidiyor, Yeni meşher âdeta bir giçek borsası. olacaktır. Buraya aileler, karı koca gelebilecektir. Meselâ bir çiçeğin müzayedsi olu yor. Ailenin hoşuna gitti — Beş kuruş ta henden!., diye arttırabilecelesiniz... Ne kadar iyi değil mi efendim? Hikmet Feridun ER öümül