27 Ağustos 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

27 Ağustos 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

A MMMAMMMEMMNMMMMMNMMMJAMMMMMMMMMDM JAMMER EMEN. 21 Ağustos 1954 Iş bankası Sahife 2. Balkan olimpiyadı dün başladı İk gün yapılan müsaba- kalarda alınan neticeler rep 26 (Hususi) — Balkan adı bugün burada | başlı mıştır. Atletlerin zesmi geçidi es- pasında takımımız ve bayrağımız hararetle selâmlanmıştır. Takımı- imz, kendisinden beklenen neti- ceyi maalesef elde edememiştir. Bugün yapılan müsabakaların tek- nik neticeleri şunlardır: 100 metre: kinci Yunan, üçüncü 10,8 saniye... Rusyadan Semih geç geldiğinden bu müsabakaya yeti- yemedi. Diak: Birinci Yunan, ikinci Ro- men, üçüncü Bulgar. Mesafe: 48,58 metre, Veysi bu müsabak. 'da 41 metre ile beşinci gelmi 800 metre: Birinci Yunan, ikin- ci Yugoslav, üçüncü Yunan. Rex kor 2 dakika, Yüksek atlama: Birinci Yugos- lav, ikinci Yunan, üçüncü Türk Haydar. Birinci 1,80 yükseklik. kinci ve üçüncü 1,75. Haydar yer gok yumuşak olduğu için atlıya- madı. Cirit atma: Birinci Yunan, ikin- ci Yunan, üçüncü Yugoslav, dör- düncü Türk Karakaş. 10,000 metre: Biz bu müsaba- kaya iştirak etmedik. Birinci ve ikinci Yunan, üçüncü Romen. Re- kor 33 dakika 49 saniye. Dört defa 400 metre bayrak ya- Gıştız Ahalinin pist üzerine çık ması yüzünden yapılamadı. Tek- rar edilecekti, Birinci günün puvan dereceleri şunlardır: Yunanistan 56, Yugos- Javya 45, Romanya 22, Bulgaris- tan 12, Türkiye 10, Arnavutluk 2 Yugoslav, Romen. Harkof maçı berabere bitti Harkof 26 (A.A) — Burada Türk ve Sovyet takımları arac sında yapılan futbol maçında iki taraf birer sayı ile berabere kal- maştır. Müdafaai milliye vekili geliyor Ankara 27 (Hususi) — Mili müdafaa vekili Zekâi bey dün akşamki trenle İstanbula hare- ket eylemiştir. Diyarıbekire tren ya tarafı T inci sahifede) ve 24 üncü kısımlardaki tesviyei turabiye, köprü ve tünel inşaatı önümüzdeki teşrinievvelde bit- mek üzere faaliyet devam etmek- tedir. 410 uncu kicometreden 420 inci kilometrede ki Ergani madeni istasyonu da dahil olmak üzere ve 436 ıncı kilometreye tesadüf eden 25 ve 26 ıncı kısım- lar ise 935 senesi nisanında bit- mek üzere bilhassa mühim köprü ye tünellerde hummalı bir faa- Jiyet devam etmektedir. 436 ici kilometreden 506 ıncı kilometre- 'de nihayet bulan ve Diyarıbekir. şehrine kadar olan 27, 28 ve 29 uncu kısımlarda da hummali Jiyet hüküm sürmektedi ve kadastro mtttşerinden 'Lotfi beyin validesi ve diş tabibi len beyin keyın valideleri Gülsüm li vofak etmiştir. Dügün Sant 12 da an beyin Akamrayda V if karşındaki eparmanından kak drlip makü camla namazı Hi or Topkaçıdaki ale ür slaın Gühslunacaktır, All rahme: ölen. Bu Sahahki Telgraflar Ismet Pş.nın mühim nutku Türkiye sulh taraftarlığını kuvvetli bir varlıkla teyit etmek yolundadır izmir 27 (Hususi) Dün akşam beynelmilel dördüncü İz- mnir panayırı İsmet paşa Hz, nin ve büyük merasimle açıl- mıştır. Panayırın Cumhuriyet meyda- mına bakan kapısı önünde topla- Ban binlerce kişi başvekili gide detle alkışlamışlardır. İsmet paşa Hz. bu münasebet- le çok mühim bir mutuk söyle miştir. İsmet paşa Hz. nutkum da «Harabeler üstünde ve ancak on iki senelik bir zaman içinde beynelmilel bir eser ortaya koy- mak vatandaşlar için zevkli bir hadisedir. Hadise türk milleti- nin çalışkanlığını canlı olarak gösterecektir.» dedikten sonr: Iktisadi politikamız çok bir istikamet takip ediyor. taraftan sanayi programını ta- hakkuk ettirmeğe çalışıyoruz, di- ğer taraftan ziraat mahsulünün kıymetlendirilmesi — ve — bunu temin edecek £ tedbirler ve tep- killer. arkasındayız. Bu il kameti biribirine bağlı görüyo- ruz. Eaideler her ikisinin veri- mine tabi olacaktır. İzmir pana- yırı gerek ziraat mahsulâtını ve gerek sanayi mamulâtm tanıt mak için, çok yerinde bir teşeb- büstür. Beynelmilel İzmir panayırı mil etlerin alâkasımı ve teveccühüni celbetmek için bütün şartlara ma- liktir. Ege denizindeki hususi mev- kül ve kıymeti bütün Türkiyenin İzmire ve mıntakasına olan geniş bağlılığı beynelmilel panayırı Fay- dalı ve meraklı kılacaktır. Sonra kültür ve turizm noktai nazarın- dan İzmir kendini ziyarete gelen- leri ayrıca zevklendirip alâkalen- dırabilir. Bu panayırın müteşeb- bislerine böyle geniş bir bakım- dan işlerini tanzim etmelerini tav- siye ederim. Bu panayıra dost milletlerden iştirak edenlere çek Bir müteşekkiriz.Bir kısmının vaküle haberdar olmamaktan ve vakit darlığından iştirak edemedikleri- de bilir. Panayırda toplana- cak milletler her çeşit mahsulleri- yakından yerinde görecekler ve kendi mahsullerini bize kolay- lıkla tanıtmış olacaklardır. Bulgaristan Türklerinin vaziyeti Söz milletler münasebatına in- #ikal edince size söyliyebilirim ki bizim komşularımızda münasebet- lerimiz. ve beynelmilel / vaziyeti- iyi geçinme, sulh ve beraber çalışma arzularına müsleniltir. Bu toplanmadan istifade ederek si: son günlerin gazetelerde gördü müz gazetelerde günün belli başlı hadisesi hakkında da malümat vermek isterim, Bu hadise Bulga- ristandaki Türklerin fena muame- le gördüklerinden hicrete mecbur oldukları şeklinde matbuatımızın neşriyatıdır. Ekalliyet meseleleri milletlerin hassas oldukları mevzularda matbuatımızın. vazife ifa etmelerine itirazımız yoktur, Ancak efkârı umumiyenin bu kadar hassasiyetle alâkadar ol- duğu meselelerde hakikati tam öğrenmeğe çalışmak esaslı vazife- dir sanırım. Bizim beynelmilel mu- #at olan usullerle Sofyadan edin- diğimiz malümata göre hakikaten mevzii hadire vardır, fakat hikâ- yesi mübalâğaya uğramıştır. Bul gar hükümetinin fena muamele ve hadiselere mahal vermemek için dostane ve kati temayüllerinden mil habordarız. Zannediyorum ki bü ibi arzu edilmiyen bir yaziyetin mevcut olmadığını ka- bul etmeye müsaittir. Bundan sonra İsmet paşa Hz. beyanata girerek demiş- «Size sulh politikası üzerinde her memlekette gösterilen zıt iki manzarayı tekrar söylemeliyim: Herkes sulh arzu ediyor. Ve her- kes sulhün bozulacağından korku- yor, Anlaşılıyor ki samimi ola- rak sulhu muhafaza etmek İsti yeceklerin gerek kendileri ve gerek başkaları için kuvvetli ol. maları esaslı şart oluyor. Türki ye sulh taraftarlığını kuvvetli bir varlıkla teyit etmek ve kıy» metlendirmek yolundadır. Mil. Tetlerin münakaşası nihayet umu- mi bir takım anlaşmalara mün- cer olacağını ümit edelim, O vakte kadar tedafüi olan mınta- kavi anlaşmaların faydası aşi” bu kârdır. Balkan misakı bize hususta iyi bir misal oldu. Hi mü niyetle bir çok müşkülât tiham edildi, Balkan devletleri nin hudut emniyetile bir çok külât iktiham edildi, Balkan dev- letlerinin emniyetleri, arazi alıp vermek davalarına mahal veril miyeceği beynelmilel taahhü yaptolunmuştur. Alâkadar devlet- lerin uzun emeklerle vücuda getirdikleri bu eserin ciddi ve fili bir teminat kıymetini haiz olacağından tereddüde mahal yoktur. Umuyoruz ki Balkan milletleri" biribirini anlamak ve iyakınlaşmale için bundan sonra daha geniş ufuklara malik ola- caklardır. Milletler © tanıştıkça Biribirlerine sevgileri artabilir. Münasebetleri bu istikametten takip etmeliyiz. Umarım ki İzmir panayırı bu noktadan da çok feyizli bir eser olsun.» İsmet paşa Hz. bu gayet mühim nutku söz kapısı önüne gelmişler ve kurde- lâyı kesmişlerdir. vekili Tevfik Rüştü, adliye vekili Saracoğlu Şükrü beyle bir çok paşalar, sefir vekilleri, konsolos- lar hazır bulunmuşlardır. Otomobil kazaları ML a çene otomobiller çarpıştı, La Evvelki gece ile dün sabah otomobil kazası olmuştur. Bi gene Şişli - Maslak yolunda öte- ki de Büyükderede vukubulmuş- | tur. Evvelki gece saat yirmi üç su larında Marsel Blementel ismin. e birinin kullandığı Boğazdan Şişliye doğru süratle gelirken yolüstündeki ağaçlara iki defa çarpmış ve bu müsade menin neticesinde otomobilde bu- lunanlardan Marsel efendinin kız- kardeşi başından diğerleri de el. lerinden yaralanmışlardı Dün sabah ta Adil Salih bey Büyükdere tayyare karargâhi önündeki köprüden geçerken Ha- cıosman bayırının birinci vi da birdenbire devrilmiş ve ya- nindaki hanım kulağı lanmıştır. Yar: tsra hastanesine yı otomobil dan yaram Şişlide Map- ırilmişlardar. 9 mecmua kapatıldı! Şüpheli ilân ve abone taleplerine karşı uyanık davranmalı Ankara 26 (A.A.) — İstanbul da münteşir, Kazanç, Milli tica- ret, Türkiye ticaret, Maarifi umu- miye, Türkiye ihracat, İzciler bir- Hiği, Balkan ticaret, Lavi ki Pas, Görüş gazete mecmuaları memleketin mali ve ikitsadi si- yasetini teşviş edici neşriyatta bu- lunduklarından matbuat kanunu- mun ikinci maddesi mucibince icra vekilleri heyeti kararile ka- patılmıştır. Abone ve ilân avcısı ve şan- kar. tajcı mecmua ve gazetelere 41 açılan mücadele devam mektedir. Resmi ve hususi bilfiil bu mücade- leye yardım etmeleri lâzımdır. Şüpheli ilân ve abone talepleri me karşı müteyakkız davranıla- icabında matbuat umum mü- den malümat talep edil- mesi hem alâkadarlarin ve hem de ciddi. ve dürüst matbuatımi. zın menfaati iktizasindendir. esseselerin de Rus borçları Amerika ile Sovyetler arasındaki müzakere durdu Vaşington 26 (AA) — Rus borçları hakkındaki müzakereler durmuştur. Bunun sebebi, şudur! «Bir takım Amerikalılar, Sov- yet Rusyada meri deyletleştirme kanununu bildikleri halde bir çok emlâk satın almışlardır, Sov- yet hükümeti, Amerikalıların bu hakkımı tanımak istememektedir. Mevzuubahis emlâkin kıymeti 400 milyon dolardır. Bu meblâğın büyük bir kısmı Baküda petrol kuyuları satın almış olan Standard Oil kumpanyasına aittir. Sadullah bey geldi Iktisat vekâleti merkez mülste- arı Sadullah bey, bu sabahki trenle Ankaradan şehrimize gel miştir. Inhisarlar vekâleti müsteşar Ankara 27 (Telefonla) — in- bisarlar vekâleti müsteşari Abi. din beyin istifa ettiği haberi doğ» ru değildir. (Baş tarafı 1 inci sahifede) davetlileri karpılıyorlardı.. Tam anat beşi çeyrek geçe, sergi yeri şehrimizde bulunan vekiller, me- buslar, muhtelif bankalar, mali, iktisadi, sinai müessesat müdür- leri ile dolmuştu. Gelenler arasında B. M. Meclisi reisi Kâzım paşa Hz. de vardı. Tam saat beşte İş bankası mec- Tisi idare reisi ve Siirt mebusu Mahmut bey kürsüye çıktı, İş ban- kasının kuruluşuna, faaliyet ve in- kişafına dair uzun bir nutuk sö yerek sergiyi İktisat vekili Celâl beyin açacağını söyledi ve ezcüme le dedi ki: «O Mahmut Celâl beyefendi ki, bundan tamam on yıl evvel, Bü- yük Gaziden aldığı emir ve ilham üzerine bankanın umumi müdürü sıfatile müessesenin başına geçi. Temiz, ciddi ve tedbirli idaresile onu yükseltti, Bugünkü haline ge“. tirdi..» Bu nutuktan sonra Celâl bey kordelâyı keserek davetliler ser« giye girdiler. Sergiyi gezen B. M, Meclisi re- isi Kâzım paşa Hz. İktisat vekili Celâl bey, vekiller ve diğer davet. Tiler sergiyi pek beğenmişlerdir. Kâzım paşa Hz. sergiyi büyük bir zevki selimle hazırlıyan Salâhad- din Refik beye iltifat ve tebrik et- mişlerdir. Sergiyi hazırlıyan Salâhaddin Refik bey bu kıymetli eserile mems leketin pek kıymetli bir sanatkâri olduğunu bir daha isbat etmiştir. Celâl beyin himmeti İş baskasının memleketin ifti- har edeceği bu bale gelmesinin en büş âmillerinden biri iktisat vekili Celâl beyefendinin fevka- lâde, çalışmasıdır. : Esasen Gazi: Hz. de bankanın dokuzuncu yıl- dönümü münasebetile İş bankası erkânına şöyle buyurmuşlardı «— Iş bankasının dokuzuncu yıldı ün mensuplarına tebrik ederim. İş bankası mütevas zi bir sermaye ile işe başlamıştı. Mütevazi olan maddi sermaye idi, Fakat manevi sermaye çok. büyüktü. Çünkü işin başında gayet kıy» metli, halük ve sebatlı Celâl bey ve onun yanında bir kaç kişiyi geçmiyen güzide arkadaşlar bu- lunuyordu. Bu maddi sermayenin yüzlerce misli ile işe başlamış ve hiç muvaffakiyet göstermeden batmış nice müesseseler tanırız. | Demek ki bu müessesenin yaşan ması, inkişaf etmesi, muvaffak ol mast 0 müessesenin başına ger çenlerin halük, dürüst ve imanlı zatlar olmasına bağlıdır. Banka memleketimiz iktisadi, yatına çok nafi hizmetler ifa et- miştir. Bence bütün bu hizmetler zin fevkinde daha büyük olan bit, hizmeti de bankacılığa gençleri yetiştirmiş olmasıdır. En çok but nunla iftihar ederiz. Celâl beyin İş bankasını tesise ve onun inş kişafına gösterdiği mavaHfakiyeti gimdi başında bulunduğu iktisat vekâletinde de göstereceğine şüpk hem yoktur. Bankanın yıldönümünk de bu münasebetle Celâl bey adı nı anmağı bir borç bilirim. ! İş bankasına yeni ve daha paf« lak muvaffakiyetler dilerim.» İş bankasının yıldönümü ünü! sebetile, dün gece İzmir vapirile ve Boğaziçinde bip | İmiş, bir çök zevat b. iştirak etmişlerdir. Ankara 27 (Hususi) — iş bana kası onuncu yıldönümü münases betile Ankarapalasta verdiği xi yafet, gece saat dörde kadar peki neşeli bir surette devam etmiştir, Marmarada