27 Ağustos 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

27 Ağustos 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

Şa eee re MN MANMANAMMMNNMANMMNMNMMNNNNN 27 Ağustos 1934 Sahife 5. Şaraplık üzümler satın alınıyor İnhisar idaresi İzmirden üzüm mübayaasına başladı İnhisarlar idaresi bu sene şa- rap ve soma İmal eylemek üzere İzmirden bir milyon kilo yaş üzüm mübayaa edecektir. Veri ilen emre tevfikan Burnovada mü- bayaata başlanmıştır. Alınacak üzümlerin en iyile- Finden elli bin. kilosile Burnova * Hayat fabrikasında şarap yapı” lacaktır. İdare bu sene İzmirde | soma imal ettirmiyeceğinden ala- cağı üzümlerin Istanbula sevki için de bazı tedbirlere baş vur- muştur. Şaraplık misket üzümle- ri dört kuruştan mübayaa edil. mektedir. Somalık İstanbula gi 'derilecek üzümler için bağcılara yeni ve temiz sepetler tevzi olun- maktadır. Müstahsiller kesecek- leri üzümleri bu sepetlere bozul- mıyacak bir şekilde itina ile yer- ceklerdir. Sepet ve küfe izümlerini Bayraklıya getirerek memurlara teslim edeceklerdir. bu sepetlerle alâkadar Hayvan ihracatı Mersinden ihracat, hararetle devam ediyor Geçen temmuz ayında Mersin- İde canlı hayvan ihracatı hararetle devam etmiştir. Bu ay — içinde Mersinde 6929 koyun ile 5638 ke- gi ihraç edilmiştir. 478 koyun, 55609 İeçi Hayfa- ya, 428 koyun, 78 keçi Beruta .sevkedilmiştir. Bunlardan başka Fransaya 1000 kilo kadar saya, 1000 kilo kadar yapağı, Almanyaya 9800 kile tif- tik, Amerika ve Tiryesteye 265 kilo tuzlu barsak gitmiştir. İhra- catın bir aylık umum kıymeti 50,824 lirayı bulmuştur. 2 Buna karşı (o memleketimize 7185 lira kıymetinde 19,705 kilo ham manda derisi sokulmuştur. Bu derilerin 16,080 kilosu Avus- ralyadan, 1845 kilosu Kantondan, (1300 kilosu Sudandan, 570 kilosu da Rangondan gelmi — Bunların da 7343 kilosu Malat- yaya, 12452 kilosu Elâzize gönde- rilmiştir. Boluda belediye intihabı hazırlığı — Bolu 22 (Hususi) — Vilâyet önerkezinde ve kazalarımızda bele. iye intihabı hazırlıklarına baş. danmıştır. Bazı namzetler veya ta- Kaftarları, seçicilerin fikirlerini Karıştırmak için memleket işleri. pe, fırkanın gözlediği gayelere bygun olup olmadığını hiç nazarı itibara almıyarak ortaya bazı şa- lar çıkarıyorlar, Sırf şahsi menfaat için uyduru- ve memleket hakkında mu- fena propagan- ra göz yumulmıyacağı tabii- İsi Zir olan bu gi Çeşmeda Yunanlı seyyahlar Çeşme 26 (A.A.) — Dün öğle yin Sakız adasından Çeşı #örle ve toplu olarak 40 Yunanlı gezgin gelmiştir. İki gün kadar şehrimizde kalarak görülecek yer- leri, ılıcaları gezecekler ve ondan sonra Sakıza GUNUN HABERLERİ Leh - Alman ticaret itildfı Lehliler, iülâfta gizli bir madde bulunduğunu tekzip ediyorlar Varşova 26 (A.A.) — Leh tek graf ajansı, Almanya ile Lehistan arasında hir ticaret itilâfı müza- kere edilmekte olduğuna ve bu itilâfın Almanyanın dahil olaca- ğı bir itilâfta Lehistanın bitaraf kalmasına dair gizli bir maddeyi ihtiva edeceğine dair Eko dö Pa- ri « Echo de Paris - gazetesi tara- fından neşredilen haberi tekzip etmektedir. Leh ajansı diyor «Bazı Fransız gazeteleri ta fından yalnız kendilerince malüm. olan maksatlarla ortaya atılan bu il şayialar, dün Röyter - Reu- ımsının da Fransız salâhi- yettar mahafilinin mütaleatına is- tinaden teyit ettiği veçhile, asılıız olduğu kaydedilmek icap eder.» Ispanyada ihtiyat tedbirleri Madrit 26 (A.A.) — Hükümet Bask - Basguc vilâyetlerinde fev- kalâde ihtiyat tedbirleri almakta- dır. Çünkü parlâmentocular Bi bao veya civarında - yeri güz tutuyor - bir toplantı yapmağa ha- zırlanmaktadırlar. Bilbaoya mü- him polis takviye kuvvetleri gel- miştir. İngilterede grev 130 bin maden amelesi greve hazırlanıyorlar Londra 26 (A.A.) — GakGal Tes eyaleti maden amelesi federas- yonu bugün Kardif - Cardiff de fevkalâde toplan! yaparak ücretlerin tezyidi için maden sa- hiplerile başlıyan mükâlemelerin yal olan vaziyeti tetkik etmiştir. 130 bin ameleyi temsil eden murah- baslar 1 eylülde maden sahipleri- ne grev hakkındaki kararlarını bildiren bir aylık bir ihbar müd- İli venkere Pion Isveç erkânı harbiye reisi Varşova 26 (A.A) — Mareşal Pilsudski İsveç erkânı (harbiye reisi ceneral Nigren - Nygren - i kabul etmiştir. Mülâkatta Polon- ya erkânı harbiye reisi ceneral Gonsiorovski de hazır bulunmuş bar üzerine hadis Londra radyo sergisi Londra 26 (A.A) — Radyo sergisi dün kapanmıştır. 250,000 kişi sergiyi ziyaret etmiş ve 30 İyon İngiliz liralık sipariş ya” pılmıştır. Layipzig sergisi Layipzig 26 (A.A.) — Bugün açılmakta olan sonbahar panayı. rında 4696 kişi maflarını teshir etmektedirler. Bunların 188 i ec- sene nebidir. Panayıra geçen 4380 firma Avusturyada mahkümiyetler Viyana 26 (A.A.) — Linz divanı harbı, temmuz hadiselerin- de bir jandarmayı öldüren asiler grubuna mensup iki milli 803 listi müebbet hapse mahküm et- mişti Amerika hapishanesinde isyan Kolejvil(Amerika)26 (A.A.) — Civardaki hapishanelerden birin- de isyan çıkmıştır. Asiler, bir çok yerleri ateşlemişlerdir. Küçük bir bina yanmı Eyaletin her rafından poli ak etmiştir. — GUNUN MESELELERİ, AKŞAM Suriyede parasızlık Suriyeden yazılı Suriye hazinesi tamtakir bir vaziyet olduğu cihetle, Suriye kabinesi para bulmak için her çareye başvurmakta. dir Kabine, bu işin bir garesini bulmak ve memur aylıklarını vaktinde ödiye- bilmek işim müzakerede bulunmuş ve meticede âli komirerliğe müracaatla me- şalihi müytereke bütçesinden biraz pata istemiştir. bul etmemiz ve mezi para verlemiyeceğini, bü in açığını kapatmak: için bakaya ve buyıl. vergilerinin siddetle tahil edi Bu emir üzerin, maliye veziri Suri. ye dahilinde bütün köylerin harmanlar yina haciz koymus ve kolcular tayin ede- sek harmanlar cıkan hububat satarak köylerin bakaya ve saire borçlarım ka- patmağa başlamış. İktisadi buhrandan esasen bitkin olan köylü, bu vaziyet karımada bülün büz ün meyus olarak açlık teklikerine ac üz kalmıştır Köylü harmanlarına haciz konulmasi yüzünden bir çak yerlerde mühim kar. yaşalklar gkımış, hüzümet köylülerin bu galüyanını bastırmak için zabıtanın kav. Vetine müracaata meebür kalmıştır Suriye öli komiserliği bu vaziyet Kar- #isinda bütçenin maaşa faslında ehem- niyetli tenkihar icranın katar ver miştir. Franz Suriye komiseri bizzat meselibi müştereke bütçesini tetkik et. mektedir. Âli komiser, bu tetkikat me- cesinde bütçenin manset faslından yüz- de elli nisbetinde tenklmt istesin em etmiş, Fransadan gelen Suriye bütgesinden almakta. oldukları maaşlar da bu nisbette indirilmiştir. memarların Emine hanım, rakibesini öldürdü Melek hanım uyurken sopa darbeleri altında can verdi Urla 23 (Hurusi) — Kazamı- zın Gödence köyünde bir cinayet olmuş, Emine namında bir kı dın, kocasile gayri meşru bir sı an Melek hanımı Tahkikata göre cinayetin se- bebi şudur: Maktul Melek hanı- amın kocası Manisadadır. Üç se- senedenberi karısile araları açık. tır, Melek hanım, üç seneden beri Emine hanımın kocasile gay meşru bir sürette yaşamaktadır. Hattâ bu münasebetten Melek ha- num, sekiz ay evvel bir çocuk do- #urmuş ve rivayete göre zehirle- mek suretile öldürmüştür. Cinayet günü Emine hanım, kocası Mustafa ile kavga etmi hiddetle köyüne dönerek umu. mun müvacehesinde: — Eğer Melek denilen bu ka- dını öldürmezsem bana da Emine demesinler demiştir. Emine hanım, bu karari ver. dikten sonra gece yarısına doğru eline kalın bir pırnar sopası ala- rak Melek hanımın yattığı damın üzerine çıkmış ve sopayı başına vura vura öldürmüştür. Zabıta Emine hanımı yakalıyarak adliyeye vermiştir. Trabzon muallim mektebi binası Trabzon 26 (A.A.) — Burada yapılan yüksek muallim mekte. binin inşaatının kontrolu | için Ankaradan bir heyet gelmiş ve mektebin vaziyetini ve inşaat mal- ontrola başlamıştır. VIYANA SERGİSİ toyam edecek A vrspanın mor- € ye zonzilâtı biletler 20 Eylolda â e — “AVCILIK Barut, saçma Beyaz barut denilen Pyroxylöe Bulunur ki katiyen siyah barut kullanmak taraftari değilsek te birçok av arkadaşlarimiz bu ba- Adi siyah barut için yapılmış feklere sahip olanlar müstema olmak üzere diğerlerinin birçok noktadan siyah baruta faik oldu- ğu aşikâr bulunan Pyroxylâe kul lanmalari kendi menfaatleri ileti- zasındandır. Çünkü siyah baru- tun iştial kabiliyeti ile diğerinin aralarında mühim farklar vardır. Bu saçmaların çok daha çabuk hedefe varmalarını temin eder ki bunun ehemmiyetini izaha lüzum görmüyoruz. Ayni zamanda siyah barut gibi duman, ve namlu için- de pislik yapmaz. Barut şu miktarda muhtelif ka- libroda tüfeklerin fişeklerine ko- nulabilir: İkinci adi siyah barut: 12 Kalibre 6 gem 16» 34 0» 4» Birinci siyah av barutur 12 Kalibre 5,00 gram 16 » 450. > 0 > 350 > 'T. Pyroxylde beyaz barut: 12 Kalibre 2.20—250 gram 16 > 170—1.80 3 0 > 140150 > Saçına Saçmada malüm olduğu üzere numara bü) ikçe kutur küçül mektedir. En küçük saçma (12) numara ve (0) en büyük saçma- dır. Aşağıdaki cetvelde hangi nu- maralı saçmaların hangi nevi av» lara elverişli olduklarını ve tesir edebilecekleri mesafeyi | gösteri- yoruz: ” ” No. 0 Kum, yabandamuza» karaca > 1 tay. yabankazi > 2 TAK, karen, vey, yabankazi 60 metreye, > 3 Karaca, tavsan, ördek 60 met 4 tavşan, ördek, sülün >$ sülün, kekik 50 met > 6 Tavşan, sülün, keklik, ada tav sami 50 metreye, > 7 Tavşan, sülün, keklik, çulluk 40 metreye, > 8 Keklikpaları, çulluk. bıldırcın kılavuzu 40 metreye > 9 Çulluk, bıldırcın kılavuzu 35 metreye. Her nevi yaz ve ağaç kuşlari. bıldırcın kılavuzu, her ağaç kuşları 35 metreye, Buldırcın, su çulluğu, tarla kuşu 35 etriye, Tarla kusu 35 metreye üyor ki saçmalar bi dükçe tesir mesafesi de fazlalaş- maktadır. Fakat iki numara ar sında tereddüt olunduğu zaman daima küçük olan numaralı saç- mayı tercih etmelidir. Adedi faz- la olduğundan yara adedi daha fazla ve kuşun düşmesi ihtimali daha kuvvetlidir. Fişeklere | konulacak saçma miktarı 12 Kalibre için © 36—50 gram e & er vi 2 Av fişeklerini bizzat imal etmek usulü Barut inhisar #laresi tarafından yapılmış olarak satılmakta olan fişekler ihtisas dı kineler vasıtasile doldurulmuş ol- duklarından evde hususi surette yapılacak fişeklere ne kadar dik- kat edilse onlar derecesinde mü- kemmel olamıyacakları aşikârdır ve bir kaç noktai nazardan bu ha- zir fişeklerin kullanılması fayda inde ve ma- vesinin (5) kuruş mukabilinde satmakta olduğu siyah barutla do lu bir fişek, barutunun, saçmasis' nin, kovanının ve fişek imali içini tedariki lâzım gelen bir kaç maki- menin alış hedefleri hesap edile- rek yapılan hususi bir fişekten paz halı değildir. Arada birincisinin ihtisas erbabi tarafından fen dai- resinde yapılması ve hazir olarak ele alınması, diğerinin gelişi gü- zel yapılması ve uğraşmakla bera- ber evlerde çoluk çocuk arasında. bu ameliyatın daima tehlikeli bu- lunmasıdır. Burada şunu da söyliyelim ki memleketimizde barut, saçma ve fişek fiatleri çok pahalıdır; hattâ avcılığı meflüç bırakacak bir de- recededir. Bu sebeple birçok fakir avcılar küçük avlardan vazger- mek mecburiyetinde kalmışlardır. Bol zamanında bıldırcının. çifti 20 hatta 15 kuruşa kadar satılmak tadır. Halbuki bu kuşun adedi be- hemehal bir fişeğe malolmaktadır. Bir avcı yirmi kuş vurursa ancak yarım lira kazanabilecektir. Bu 'da hiç kaçırmamak şartile ki ta- bii mümkün değildir. Pek çok avcılar bu sebeple but kuşu avlaimaktan vezgeçiyorlar ki hakları meydandadır. Gu çok ehemmiyetli nokta üzerine alâka- dar makamların dikkat mazarla- ını celbetmeği lâzım addetmekte- yiz. Aksi halde avcılık mahdut bir zevk erbabına münhasır kala- caktır. Fişekleri hususi surette evde imal etmek için tedariki icap eden malzeme şunlardır: 1 — Barut için ölçü, 2 — Saçma için ölçü. 3 — Matlâp kalibro ve fişekleri bükecek makine. — Tapayı ittirmek için bir çubuk, ve tahta takmak. 5 — Kapsül tebdil makinesi, Ameliyat gayet kolaydır: Mat- lüp miktarda b: ınarak geçen bahiste gösterdiğimiz mik- tar barut konulup - siyah barut- tan bahsediyoruz - tapası indiri diktan sonra tokmakla hafifçe vurulur, üzerine muayyen derece saşma konularak tapası kapatılır ve makine ile sıkıca i şek hazırdı Eğer siyah barut konulmayıp Pyroxylde konulursa barutun üs- tüne tokmakla vurulmaz, Sadece i çubukla sıkıştır Son zamanlarda pi yasada satılmakta olan yağlı ta- palardan kullanmak çok faydalı- dir. Evde barut açılıp ameliyata başlanırken çok dikkatli bulun. mak, katiyen ateşe yakın olma- mak, sigara içmemek ve ortadan barut kalkıncıya kadar başka hiç bir şeyle meşgul olmamak lâzum- dır, Aksi halde çok feci kazalara sebebiyet verilebilir. | Maltepe | Salih Mahmut kova, AKŞAM KITAPHANESİ NEŞRİYATI Kadıköyünde Kırtasiye mağazasında satılmaktadır. Kadıköy, Altıyol No, 1 Tel, 60628