27 Ağustos 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

27 Ağustos 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Sahife 4 27 Ağustos 1934 Tetrika No. 291 Bundan başka Yakup Cemil be- yin nasıl bir kanuni sebeple ve cür- münün ne suretle tesbit edilerek mahkemeye sevkedileceği birçok tahminlere yol açıyordu (Hiyaneti vataniye) harbe verilmesi arzu olunuyormuş!. gün divanı harbe gelerek müstan- #ik Vehbi beyi ziyaret etti ve Veh- bi beye dedi kiz — Yakup Cemil bey hakkında- ki kararınızı ne suretle verecek siniz? Vehbi bey hemen izahat ver. meğe başladı: — Yakup Cemil ile arkadaşlar Fını (taklibi hükümet) ve bu me- yanda birçok eşhası kati edecek bomba, esliha ve diğer teç- hizatı nariye tedarik nakil ve iddi- har etmiş olmalka divanı harbe sevkedeceğim. — Zannediyorum ki hiyaneti ataniye ile divanı harbe veril mesi arzu olunuyor. Böyle yapsa- Biz nasıl olur? Vehbi bey derhal cevap verdi: — Bunu divanı harp heyetine iylersiniz... Bence yapılacak, bum- dan başka şekil yoktur. Sizin de- diğinizi yapmak kabil değildir. ü Yakup Cemilin hıyaneti sabit olmamıştır. Ben, bu tahl Kattan sonra Yakuba vatan haini ve ifna Müstantik Vehbi beyin verdiği bu cevap çok kati idi, Hayatını cephelerde mahveden, bütün taş- kın hallerine reğmen vatanını Yakup Cemil bey için böyle is- matta bulunmak haksızlık olurdu. Maksat Yakup Cemile ağır bir ceza vermekse, müstantik Vehbi beyin kararnamesi de bu mak- sadı temine kâfi gelecekti. Yakup Cemil niçin imha edilmek isteniyordu? Tahkik heyetinin yaplığı tah- kikat her hakikati meydana çıl mış, hususile bu hadise etrafında dönen entrikalar tamamile tezi hür etmiş olduğuna göre Yakup Cemil beyin kendi başına hareket ü halde hadisenin tına nüfuz edenler onun muhtelif ihtirasların aleti olduğunu anlamıslardı. Binaenaleyh, haddi zatında, maznuna ağır bir ceza vermemek lâzımdı. Çünkü Yakup Cemil bey elttihat ve Terakki» siyaseti için hayatını ifna etmiş, tevkif ve is tintak edilmesine rağmen onda «ittihatçılık» kanaat ve imanına en küçük bir sarsıntı bile arız ol. mamıştı! Vaziyet bu halde iken niçin © ortadan kaldırılmak, mek isteniliyordu? Bunun iki se- bebi vardı: Birincisi ve en kuv- vetlisi siyasi rakiplerinin bu teh- likeli şahsiyetten ilelebet kurtul. mak istemeleri ve Yakup Cemil beyle beraber arkadaşlarına kati darbeyi vurmaları, nitekim Yakup Cemil beyin mütemadiyen tahrik edilmesi buna delildi. Bu sebep ortada mevcut iken son günlerde ikinci bir âmil daha Yakup Cemil beyin (hiyaneti vataniye) cürmi- imha edil “ #itihat ve Terakki tarihinde esrar perdesi | Yakup Cemil niçin ve nasıl öldürüldü — Muharrirk MR. le teeziye edilme: taya çıkarmıştı: Alman karargâhi umumisinin bu işten fena halde kuşkulanması. Yukarıda da kaydetiğim gi- bi - düşman gazetelerinin «Türki- yenin harp safından çıkacağına ve Yakup Cemil isminde bir zabitin idaresinde bir ihtilâl komitesi te- şekkül ettiğine» dair elittihat ve Terakki» müddet sulhu teşebbüs imkânla- rını ortadan kaldırdığı gibi, bu neşriyat Almanları kuşkulandır- mıştı. Hattâ düşman tayyareleri bu tafşilâti Alman saflarına be- yannamelerle atmak suretile ilân etmişlerdi. Bu mesele üzerine mareşal Makenzenin kumandasında ve o zaman Nişte bulunan Alman ka- umumisi harekele | geç- . Fakat nasıl oluyor da bu tafsilât süratle düşman eline ge- giyordu? “Mukarreratı Temyi neşriyalı, için uzun mecmuasının oynadı Galatada Küçük Millet hanin- da 45 numarada oturan avukat le İzmirde dava vekili Yorgaki Kiryakidi (firaridir) is- minde biri arasında cereyan eden muhaberenin düşman hükür anla- metleri hesabına yapıldığı çalmıştı. (Devamı var) irtihal Rusumat heyeti teftişiye reisi merhum İbrahim Ethem beyin kerimesi ve tütün inhisarı me murlarından Cevdet beyin hem- şiresi ve Şüküfe İtriyat imalât hanesi sahibi Ekrem ve Ankara vapuru ser çarhçısı Ethem beyle. (bap tarafı 5 üncü sahifede) mühim kitaplardan hemen hepsi- tercüme edilmiş olduğunu ya birimiz. Bu işlerin içinde yuvarlandığımız. halde biz bile hangi eserlerin ya diğerimiz hatırlattı. | sanımıza nakledildiğinden tama: rin halası ve Şirketi hayriye işlet- | me müdürü Sadi beyle meclisi idare başkâtibi Asaf ve Hayri ve Ziya beylerin teyzesi Ülfet hanım uzun zamandan beri müplelâ ol- duğu hastalıktan rehayap rak dünkü pazar günü rah- meti rahmana kavuşmuştur. Ce mazesi bugün saat 11 de Taşka- sapta Deve boyunu çeşmesi soka- Zındaki hanelerinden kaldırılarak Topkapıdaki aile makberesine defnedilecekti Merhume fazilet timsali dene- cek bir nadirsi hilkatti Allah rah- met eyleye, Berağlu askerlik şubesinden: 1 — Rübemizde kayılı yerl ve ya- bancı 880 doğumlu'arın ük ve son yok. Jamasına, 1/eyi0i/954. tarihinde başlama: caktır. 2 — İşbu doğumlularin muameleye tabi daha evvelki doğunüularn da gerek tahsil ve gerekse si ahval dolapsle ertesi “seneye terkedilen eftadin da merkür doğumllar!n birlikte şubeye geleceklerdir. 3 — Yoklamaya gelecek olan me kelerin yanında, dor det fotoğrar Mp yeni hüviyet cüzdanlarını tahsil duayla öriesi seneye terkedilerlerin hangi siri fn taleberi olduğu ve teri edip etme diğinin mektebe duhul tarihinin” gös terlmek suretile mektapren nlucukları vesikaları hamllen çubede bulunmaları, 4 — Şube hor gün cumadan mada yâ devam edecektir. Beyoğlu kazasına tabi mahiyelerin hangi günler. 8 bulunucakları aşotoya yazılmıştı Merkez nahiyesi 1 eylülden & kadar ari ikin ie rey e lala > BA > 8 Sişil > A0 b « tepen evvalo kadar, 5 — Teştinlevvelin onuncu. gün akşamından sonra. polanlor moiellefiyati askeriyo kanununun Köci maddesine tevlikan cezalandırlacaktır. haberdar değildik. Halbu- ikimizin de bilmediğimiz, hatırlayamadığımız. daha dar çok eser bulunmak tal idi. Ya doğrudan doğruya türkçe ola- rak basılmış kitaplar? Değil es- kileri yenileri bile meçhul, Bir p bastırıp satışa çıkardık mi, gazetenin yeni eserler sütü- nunda da iki satırlık bir fıkra görüldü mü, o kitabı bütün mem- leket halkı haber almış zannede- iz. İşte kitapçı dükkünları senin farkında olmadığı böyle maruf eserlerle doludur... Türkiyede / tabaatın kabul den beri intişar etmiş bütün türk- £€ eserleri ihtiva edebilecek memleketin ifranı hesabi- eder. sergi na büyük bir hizmet teşl Bu sergi münasebetile, şim. kadar yaptığımız hatayı idrak eder de bundan sonrası için gö- Zümüzü açar ve çıkan kitaplar. dan birer ikişer nüsha saklamayı vazife bilecek bir müessese vi cuda getirirsek buda sergini en im hizmetini vücuda geti- recektir. Akşamcı Kubilây âbidesi Cumhuriyet Halk Fırkası stan- bul Vilâyet Merkezinden: Menemende Ayyıldız tepesinde taş yapisı bitmiş olan Kubilây Bbidesinin bronz figür dökümü 25/8/934 cumartssi başlıyarak on gün sürümü eksiltmeye çıkarı. | mıştır. Eksiltme kapalı zarf yolu ile yapılacaktır. Zarflar Eylülün beşinci günü saat Onbeşte C.H.F, Istanbul vilâyeti © idare heyeti merkezinde açılacaktır. Figürün maketi İstanbulda Cerrahpaşada Belgurpalastadır. Eksiltmeye gir- mek isteyenler fenni şartname ile mukaveleyi okumak için cuma- dan başka her gün saat dokuz- dan onsekize kadar Istanbulda CHF. Istanbul vilâyet idare heyetine başvurabilirler, Içki düşmanlarının tenazzühü Türkiye Içki aleyhtarı gençler ti inden : Cemiyetimiz özasının tanışma- larını temin maksadile 31/8/934 cuma günü 9,30 da köprüden bareket eden vapurla Sütlüceye idilecek. Âza ailesi de gelebilir. zanın mefkür vapurda toplan- maları rica olunur. Sünnet düğünü T. TAC, Fındıklı Nahiyesinden: 30 Ağuslos 934 tarihine imüsa- dif perşembe günü Tayyare zafer bayramı münasebetile nahiyemiz pek zengin bir programla sünnet düğünü icra edeceğinden çocuğunu sünnet ettirmek istiyen zevalın şimdiden Fındıklı C.H.F. Fındıklı nahiyesi ittisalindeki Plâj gazino- sunda Feyzi beye müracaatları olunur. Istanbul belediyesi Şehir tiyatrosu Tepebaşı belediye bahçesinde, 80 Ağustos Perşembe akşamı saat 21,90 da Yalova Türküsü 3 perde Zayi — Bis1 nu balık. eh: iyek enzdanım zayi ettim. Yenieini Alacağınılan eskisinin bakma yoktur, Arabacı £ Remzi | Buzlar üzerinde 60 gün Çelyuskin vapurunun heyecanlı sergüzeşti Çelyuskin vapuru kazaya uğra- dığı zamandanberi, üzerine kamp kurdukları buz ta- bakası, şimali garbi istikametin- de 27,8 kilometre kadar akmıştı Bu hal, buz tabakasının sahil den uzakta, şimal istikametine rüklenebileceği korkusunu uyan- arıyordu.» Köpekler tarafından çekilen ki- İ zaklarla kazazedelerin imdadına koş mek k tasavvurundan vazgeçil- ap ediyordu. Tayyareler ile kazaya uğrıyanların imdadına koş- mak tasavvuru günden güne kuv- vet buluyordu. Gazeteciler tahli siye ameliyatını yakından etmek için şimal burununa akın akın gidiyorlardı. Bütün gazete- ler, bu faciaya ait haberleri baş sahifelerine geçiriyorlardı. Sovyet hükümeti, hergün bir şok tahlisiye projeleri alıyordu. Bu hal, efkârı umumiyenin bu ha- diseye ne kadar büyük bir ehem- miyet atfettiğini gösteriyordu. Mühendis Çizikof o kazaya uğrıyanların © yuvarlak | balan- larla o kurtarılması o hakkında hükümete bir proje vermişti: Hal. buki bu teklif, kabiliyeti tatbiki. yesi olmadığı cihetle hükümetçe reddedil Bütün bu teklifler ve tasavvur. lar arasında kazaya uğrıyanlar lehülhamt iyi bir vaziyette bulu- muyorlardı. Profesör Şmit 28 şu- balta çektiği bir telgrafta diyor- du kiz Şişli Terakki Lisesi Müdürli 1 — Mektel Eylülün birinci Cumartesi, ve Cumartesi günü başlıyacaktı tayfaların | izde yapılacak olan Bakalorya rargâhta, faaliyetimiz zaafa uğa ramamıştır, İlk defa olarak bu has valiye gelenler bile, kati galibiyes ti temin için yorulmadan çalışıyor lar. Hükümetin bizi kurtarmak için lâzım gelen ehemmiyet ve azimle çalıştığını biliyoruz. Aki-' betimizden emin bulunmakla be- raber, atıl durmuyoruz. Fenni tet- kikatımız devam ediyor. Bangiz üzerindeki kampımızı günden gü- ne ıslah ediyoruz: İmza: Profesör Şmit» Tayyarelerle ilk kurtarılanlar Bu sırada hükümet kararlaştır» dığı kurtarma tedbirlerini tatbike başlamıştı, Krasin buzkıranı ve di. ğer bir vapur kazazedelerin bu lunduğu bangıze kadar sokulmak için şimal istikametinde yola ko- yulmuşlar, fakat yolda aşılması ve yarılması imkânsız buz tabakas larına çarpmışlardı. Binaenaleyh bu şerait altında 'buzkıranlarla tahlisiye teşebbüs lerinin muvaffakıyete ermesi ha“ zirana kadar sürecekti, Bu şerait felâketzedelerin asgari altında bir zaman zarfında kurtarılması Sovyet tayyarecilerine kalmıştı. «Tayyareci Lopidefeki, 5 mart- ta Wellenden çektiği bir telsizde diyordu kir «5 martta saat 23,35 te ben, ras sit Petrof ve makinist Rokofaki ile beraber Wellen tayyare mey- danından Çelyuskin kazezedeleri nin kamp kurdukları bangiz isti * kametine | havalandık. Ortalıkta ısırıcı bir soğuk büküm sürüyor, — Mabadi var — vam m üğünden: imtihanlarırıza inif ikmal imtihanlarına yirmi ikinci 2 — Her gün seat ordan 17 ye kadartelebe kayt edilmektedir. Eski talebenin birinci taksitlerini vererek kayı meleri gerektir. 3 — Ders ücretleri talebenin ücreti 225-250 lira arasındadır. nıflarına göre 40-110, rini hemen yenile- pansiyon (Telefon: 42517) İ Istanbul belediyesi ilânları T l dar kayı ığından: 934 senesi Domuz bayvanalına sayım kayıt muamelesi yapılacağından hayvan sahipleri 1 ilâ 1S eylül 934 ayında saat B'den 17 ye kadar Üsküdar kaymakamlık dairesine müracaat etmeleri. “5148, Ankara Ticaret Lisesi 1 — Mektebimizin Eylül mezi Müdürlüğünden: t ve ders ikmalleri imtihanı 1/9/934 Cumartesi günü başlayacak, 20/9/934 Perşembe günü bite- cektir. 2 — Kayıt ve kabul 15 Eylülden 1 Teş 3 — Mektep 1 Teşrinicvvel 934 Pazartesi günü açıl Istanbul Mıntaka Sanat Mektebi vele kadardır. “497: Müdürlüğünden: Mektebimizde Eylül 934 mezuniyet ve ikmal imtihanlarına 1/9/934 tarihinde başlanacak ve 20/9/934 tarihinde bitecektir. İkmale kalmış talebenin 1/9/934 de mektepte hazır bulunmaları lâzımdır. İkmal imtihanları esnasında hasta olduklarını tabip rapo- caklardır. (4645) isbat edemiyenler; sınıfta ipka bırakılırlar. Derslere 1/10/934 tarihinde başlanacaktı Sınıf geçmiş olanlar, 1/10/934 tari inde mektepte hazır buluna Posta Telgraf Ve Telefon Binalar Ve Levazım Müdürlüğünden: Yeşilköy ile Yeşilköy telsiz istasyonu 3900 metre Elektrik kablosu kapalı zarf us Taliplerin 12 Eylül 934 çarşamba günü öğleden £ 14 te Beyoğlunda Posta T.T, Merk mubayaa komisyonuna müracaatla şartnamede mübeyyin ve teminatı muyakkate- kapalı zarfların elden komisyona tevdi eylemeleri ve şartnameyi ber gün alabilecekleri ilân olunur, yazolunmuştur. sonra ibzar etmiş oldukları teklifleri lerini mubt konulmak üzere münakasaya üçüncü katta tarifat dahilinde 6780)