27 Ağustos 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

27 Ağustos 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

21 Ağustos 1934 Bahife 3 AKŞAMDAN AKŞAMA | Lüzumlu bir sergi Bir kitapçılık sergisi te şebbüslerinden o bahsediliyor. Buna hakikaten büyük bir Sergi o m meseleyi hanı bilmiyorsak ta esas itibarile böy- İe bir hareketin pek faydalı ola- cağını teslim etmemek imkân ricindedir Bir kitap sergisi bizi iki kımdan alâkadar edebili tarfından diğeri iç tarfı Dış tarafından tabiri ile mat bancılığı, iç tarafı tabiri ile basi- Jan eserlerin nevi ve mahiyetini kastediyoruz. Matbaacılık cihetinden eser- lerimiz son zamanlarda büyük bir terakki eseri gösterdiler ve bu- mu yeni harflerimize borçluyuz. Kitaplarımız harici şekilleri iti barile bugün Avrupa eserlerinin aynıdır. Hele bazı renkli kapak- Jarla intişar eden kitapları Avru- panın ona müşabih her hangi bir eseri ile mukayesede hiç bir şey kaybetmeyiz, Kitaplarımız. eskiden pek pe rişan bir kılıkta, yalnız ka, bir çiriş ile sadece yapıştırılmış bir halde intişar ederken şimdi bunların güzelce di rİF bir kalın kapak içinde mum tazam bir şekil almış olduklarını görüyoruz. Kitapçılık sergisi mat- baacılığımızın harf inkılâbı saye- sinde attığı bu terakki adımmi bize açık surette | gösterecektir. Eğer bu terakkiyi tabiler arasındı kitapların şekilleri hakkında bir kaç tip kabul etmek ve hep o kıt- edecek olursa bu- ir kâr diye telâkki edeceği Bizim matbaacılığımızda eksik olan cihetlerden biri de budur. Her tabi aklına gelen bir kıtada eser neşrediyor. Kitap toplıyan- lar için bunun me kadar üzücü | ve yeis verici bir şey olduğunu izaha lüzum göremeyiz. Çünkü hepimiz az çok bu perişanlıktan | müteessir olmuşuzdur. Serginin bize ifa edeceği asil | Bizmet isanımızda basılmış olan ecnebi ve milli eserleri gözümü zün önüne koyması olacaktır, F. kat bu noktada müleşebbislerini büyük bir zorlukla karşılaşacak» larında şüphe edilmemeli ze öyle geliyor ki türk lisanile basılmış milli ve ecnebi eserler nelerden ibarettir? denilse bunu (Allah bilir!) cevabile karşıla” zaak en doğrusu olcaktır. Türk çe intişar etmiş eserlerin kâffesini cemetmiş bir milli kütüphaneden mahrumuz. Geçende bir arkada; edebi eserlerinden konuşuyor. dul. Türkçeye tercümelerini dü şünüyorduk. Tahattur eti (Devami 4 üncü sahifede) Hakemler belediye tarafından intihap edildi eni istimlâk kanunu mucibin- muhamminlerin koydukları iye ile mal sahibi âfa sebebiyet ver- le hakeme * müfacaat edilmesi lâzımdır. Bu hakemler, yeni istimlâk ka: nunu ahkâmı mucibince belediye tarafından intihap edilmek icap eder. Kanunun hükmüne göre belediye ile emlâk s sında istimlâk işleri kacak ihtilâfları halletmeğe me- mur olan bu hakemler, emlâk sa- İ bipleri arasından seçilmiştir, Hakemler İstanbul ciheti ile Çatalca, Silivri, Şile, Yalova, Kartal kazalarına göre tefrik edil- Alman seyyahları geliyor Bugün alman bandıralı Sofya isminde gazla işliyen son sistem büyük bir vapur şehrimize gele- cektir. İlk defa limanımızı ziyaret <den bu vapurda alman seyyahlari vardır. Yarın vapurda bir çay zi- edilecektir. caddesi son zamanlarda çok ha yap olmuş, geşilemiyecek bir hale Belediye Bakırköy: nün belli başlı yollarından bi olan caddeyi tamire başlamıştı Caddenin tamiri yakında ikmal edielecekti Belediyede devam Makine şubesi müd Vali ve belediye reisi Muhid- | din bey son zamanlarda beledi- yede devam meselelerine ve bu meyanda işlerin sürüncemede kal mamasına büyük bir ehemmiyet vermiş, etmişti. şubesinde de bazı muamelâtın teehhür ettiği görülmüş ve alâk. darlardan icap eden izahat isten- miştir. Bunun üzerine makine şubesi müdürü Şefik bey istifa etmiş ve makine şubesi müdürlüğüne tet- kile şubesi makine mi ret bey tayin edilmi Muallim muavinleri Dört senelik muallim mektebi mezunları şimdiye kadar asli mu- allim olarak iş görmekte idiler. Son gönderilen bir tamime göre bu seneden itibaren bunlar mual- lim muavini olacaklardır. ŞEHİR HABERLERİ istimlâk kanunu | 3 senelik faaliyet Vekâlet, t, belediyelerden 3 senelik faaliyetlerini sordu Dahiliye vekâleti > bel dar geçen üç sene zarfında bele- diyelerin — hudutları dahilinde plânlaştırma, elektrik, su ve ima- ra müteallik yaptıkları faaliyeti bir tamim ile bütün belediyeler- den sormuştur. Belediyeler faaliyetlerini 15 teşrinievvele kadar bir raporla ve- kâlete bildireceklerdi Gazeteciler içtima Dün matbuat cemiyetinde bir toplantı oldu Dün matbuat cemiyetinde bir toplantı olmuştur. Bu toplantıda. matbuat umum müdürlüğü başmü- gaviri Bürhan Asaf, matbuat mem- leket işleri müşaviri Sadri Etem, matbuat cemiyeti reisi Hakkı Ta- rik bey ve Çanakkale mebusu Ziya Gevher bey hazır bulunmuş- lardır. Toplantıda matbuati alâkadar eden umumi meseleler etrafında hasbihaller yapılmı, bilhassa elliflerle | kitapçılar arasındaki edilmiş, koope- eünasebetlere — temas bir kitap | yazanlar ratifi © teşkilinden muştur. Diğer taraftan bir ga- zete ile bir mecmuanın sahipleri tevziat işlerinden postadan şikâ- yet etmişlerdir. Sadri Etem bey, ortaya atılan meseleleri not etmiş, bu meseleler setrafında matbuat umum mi lüğü tarafından teşebbüsata giri- gileceğini söylemişti Belgrat iktisat konferansı Eylül ayi içinde Belgratta bey- nelmilel bir iktisat konferansı top- lanacaktır. Konferansı tertip ede- eek olan komite riyasetinden ls- tanbul ticaret odasına bir mek- tup gelmiştir. Bu mektupla odasının konferansa işti edilmektedir. Ticaret odasi bu davet hakkın- 'da iktisat vekâletine malümat ver) miştir, i Büyükadada araba meydanı Büyükadada bir müddettenberi tanzim edilen araba meydanının ret yıkanma tertibatı harçlı parke ile tanzimi bir hafta” ya kadar ikmal edilecektir. Su te- si v mel kalan meydan gayet temiz ve muntazam bir hale getirilmiş olu- yor. ve meydanm. ı, denizden alınmak suretile, ıldığı için senelerdenberi müh- Amca beye göre!.. bahsolun- | Hamur kesmek İç için Belediye Fa fırıncı- lara bir sene mühlet daha verdi kanununun neşrinden bugüne ka- | Belediye bundan bir kaç sene evvel fırınlara hamur yoğurma makineleri koydurduğu | zaman hamur kesme makinelerini tedarik etmek için bir senelik mühlet te vermişti. Fakat bu mühlet bittiği halde hâlâ bir çok fırınların bu ineleri tedarik etmedikleri gö- Bunun üzerine bu makinelerin konulması için fırınlara bir sene- lik mühlet daha verilmesi daimi encümen tarafından muvafık gö- Fakat hamur kesme rülmi makinelerinin faydalı olup olma- dığı da ayrıca tetkik edilmektedir. Kesme makinelerinden düşünülen fayda, ekmeklerin noksan olarak imal edilmelerine imkân bırak. mamak için bu makinelerin kes- hamurun tam kilo olmasıni temin etmekti. Fakat yapılan tet- kikat neticesinde makinelerin bu evsafı haiz olmadıkları görülmüş- tür. Bundan başka bu hamur kes- me makinelerinin memleket buğ- daylarından yapılan ekmekler için müsait olmadığı da anlaşık- maştar. Bu itibarla şayet bu hamur kes- me makinelerinin işe yaramadık- lari anlaşılıren fırınlara böyle bi- rer makine koydurmak fikrinden vaz geçilecek ve talimatnamenin bu maddesi kaldırılacaktır, Vapur dumanları Belediye limanda vapur- ların fayrap yapmalarını menedecek Köprüye yanaşan vapurlar i lim tutmak için fayrap yaptıkları zaman çıkan dumanlar ve kömür izaç et ün boya- tozları gelip geçenleri mekle beraber, Köp: larını da bozmaktadır. Belediye, fen heyetinin bu hu- Susta verdiği rapor üzerine daimi encümenden bir karar alacak ve bu karar belediye memnuiyetleri şeklinde alâkadar vapur şirketle rine bildirilecektir. Bu karardan sonra Köprüye ya» Başan ve limanda bulunan vapur. ların fayrap yapmalarına kati su- relte nihayet verilecektir. Avusturya ile ticaret Türkiye - Avusturya arasında yapılan yeni ticaret muahedesi, ticaret odalarına tebliğ edilmişi İ KEİ Şargpnan iŞ) 11 banka ve tek bir banka Önümde bir hesap duruyor. Cumhuriyetten evvel Türkiyede bankacılık, cumhuriyetten sonra Türkiyede bankacılık... Hesap şu: Cumhuriyetten evvel memleket teki 11 bankaya halk 36 milyon lira yatırmış. Cumhuriyetten sonra yalnız. İş bankasına. yat 50 milyon lir: sındaki 36 milyon lü bir bankanı yon lirayı İşte bankacılıkta inkişaf diye buna derler, Bizde daha son zamana kadar para kuşak uçlarındaki düğüme lerde, hırkaların dikişleri arasın- | da saklanırdı. Hattâ bir çok kimseler için pas Ta saklamanın, parayı muh: etmenin en basit usulü şu idi, AL tınları küpe koyup bahçenin bir altınlar vardır», «0 ne altın küpdür» sözleri bu- radan gelirdi. - Bizde bankacılığın ilerilemesi halkın modern iktisat terbiyesini benimsemeğe başladığını göste- rir. Küp ve kuşak düğümü dev. rinden bank: va geçiyoruz. Bu da çok bir şeydir. Bir iktisadi terbiye meselesidir, Cumhuriyetten evvel halkin 11 bankaya 36 milyon lira, cumhu- »tten sonra tek bir İş bankası. na 50 milyon lira vermesi ayni za: manda memlekette büyük bi mat doğduğunu da gi Böyle bir itimat ha Tatmak senelerin temin edemiye- ceği büyük bir muvaffakiyettir. Bilhassa bu buhran zamanında böyle geniş bir itimatt. Hikmet Feridun Fabrikaların getirdikleri iptidaf maddeler Iktısat vekâleti ticaret odalarına bir emirde, fabrikatör. lerin teşviki sanayi kanunundan istifade ederek 930-932 yılı içinde ne kadar gümrüksüz mevat ipti- daiye aldıklarına dair malümat vereceklerdir. Şehrimizdeki fabrikatörler bir cetvel halinde aldıkları mevadı iptidaiyeyi ticaret odasına bik dirmektedirler. Maliye mütehassısının tetkikleri Maliye vekâletinin Fransadan celbettiği mütahassıs M. Alphand Istanbulda maliye te kik etmektedir. Mütabassıs salı günü İzmire hareket ederek Iz maliye teşkilâtını tetkik edecektir. — İktibas ve tercüme halkı mahfuzdur — | İp bankası dün güzel bir sergi aştı V . Halk akın akın gidip on yıllık | » Ve ticari muvaffakiyetler ediyor. | TAB. Hay bü bar Tük ülkesini seyrediyor,