2 Ekim 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

2 Ekim 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 ZEN A 2 Teşrinievvel 1934 SON TELGRAFLAR Romen kabinesi istifa etti Bükreş 2 (Hususi) — Romen kabinesi istifa etmiştir. Başvekil M. Tataresco yeni kabineyi teşki- le memur edilmiştir. Başvekil ba- Zi nezaretlerde değişiklik yapmak için istifasını vermiş lapanya kabinesi istifa etti Ankara 1 (A.A) — İspanya kabinesi istifa etmiştir. M. Makdonald işe başlıyor Londra 1 (Hususi) — Üç ay ev- vekil M. Makedonmli Londraye i. Perşembe günü işe başlıya- Tokyoda mühim müzakereler Londra 1 (Hususi) — Tokyo- dan gelen haberlere göre impa- rator, Japonyanın muhtelif mem- leketlerdeki yedi sefirini kabul ederek siyasi vaziyet hakkında kendilerile görüşmüştür. Müthiş bir kaza Prağ 1 (Hususi) — Karlsbat civarında bir tren bir. otomobile çarpmış, otomabili 200 metre sür rüklemiştir. Otomobilde dört kadın vardı. Bunlardan üçü ölmüşt Biri ağır yaralı Madenler hakkında tetkikat Aydın civarındaki altın madenleri işletilecek mi? İzmir 1 (Hususi) — Torbalı ve © Aydın havalisindeki maden tetkik- leri bitmiş ve buna memur olan > heyet lspartaya geçmiş & Heyette, Zonguldak o mebusu | Ragıp, iktisat vekâleti müfettişi | Ml Hüsrev, madenler umum. lürü Bekir Vehbi, altın arama | Hadi Galip profesör M. Granik vardır. Bu heyetten evvel iktisat vekâ- | Jeti mütehassıslarından Her Zim- tetkikat yapmış ve eyetle Her Zimmer Ay- 'dından Koçarlıya geçtiler. Altın k madeni, burada Gözkayanı ve Özen dağlarındadır. 'M. Granik projeleri ve H. Zim- merle Hadi Galip beyin raporları- nı tetkik edip izahat almıştır. M. Granike göre, bu madenler pek zengin değildir. Hattâ, yapi- lacak masrafı karşılaması ihti Ii bile azdır. Torbalı havalisindeki tetkikle- ni bir raporla iktisat ve- kâletine bildirilecektir. Koçarlı civarındaki madenlerde ilkbahar mevsiminde esaslı bir sondaj ya- pılması kararlaştırılmıştır. Çünkü Benlerin zengin olduğu iddiacı da yardır. Aydın 1 (Hususi) — Her Zim- mer ve Hadi Galip bey Dinar tariki ile Elâzize gitmek üzere şehrimizden ayrıldılar. Elâzi: altın madeni tetkikatı ye; lardır, © O M. Grahik ve diğer zevat Keçi- | Burlu kükürt, Antalya demir ma- İenlerini tetkike gittiler. İkinci heyet, Mersine de uğradıktan son- a Ankaraya geçecektir, Bundan başka iktisat vekâleti en Server bey de inde kömür max | dır. Seferler bu esas göz önünde deni tetkikleri yapmaktadır. Bu Sahahki Telgraflar Ormanları kim işletmeli? Falih Rıfkı beyin Hâkimiyet Milliye gazetesinde bir makalesi Ankara 1 (Hususi) — Bu sene Millet meclisine verilecek kanım Jâyihaları arasında orman kanu- pu da bulunmaktadır. Lâyiha 2i- vekâletinde tetkik ediliyor, ihanın esasalrı Almanyada Dresden üniversitesi profesörle- rinden Bernhard tarafından ya- pılmıştır. Bernhard vekâletin ken- disine ayırdığı bir dairede il meşgul olmaktadır. Yeni orman kanunu, orman iş İerini yeni baştan tanzim etmek itibarile (ormancılık sahasmda ehemmiyetli telâkki edilmektedir. Her şeyden evvel ormanlar bu kanuna göre sınıflara ayrılacak” tar. Şimdiye kadar böyle bir açık | tarif olmadığı için, tatbikat sar hasında küçlük çekiliyordu. Yeni orman kanunu münasebe- tile, Türkiyede yeniden bir ormaki haritası yapmağa lüzum göt müşlür. Bundan başka orman iş- leten müesseseler hakkında ka- Buna bazı kayıtlar konacak tır. Bazı şirketlerin sırf istismar maksadile ormanlarda katiyat yapması nazarı dikkati. celbet- miştir, Bu gibi müesseselerin bir taraf- tan ormanı istismar, ederken, ğer taraftan orman yetiştirmesine ait olan mevcut hükümler daha ziyade takviye edilecektir. Ziraat vekâletinde bir komisyon! Ankara 1 (Hususi) — Zirant İvekâletinde ziraat vekili Muhlis be- yin riyasetinde bir toplantı ya- pılmıştır. Bu toplantıya orman dürü ve orman müfettişleri rak etmişlerdir. Toplantıda orman mütehassısi M. Bemhard da bulunmuş tur. Toplantıda ceviz kütük Bü ihracatı o meselesi | göl şülmüş ormanların istirmarcı bir ilde işletilmesine mâni olacak tedbirler konulmuş Orman muhafaza lâyihası için her gün toplantı yapılması lüzum- tu irülmüştür. Ayancıkta orman işletilmesi et- rafında tetkikat Vekâlet bu tetkikat hakkında ye | sinden acele malümat istemiştir. Heyet Zingal şirketinin müka- velesinin tatbikatını da tetkik et- mektedir. Falih Rıfkı bey Hâkimiyeti Milliye gazetesinde yazdığı bir makalede ormanalrın devlet tara- fından işletilmesini, bugü Zararlı retice- Tramvaylar Seferler, geçen seneye nisbetle yüzde 25 arttı Tramvay seferleri, geçen sene- ye nisbetle yüzde yirmi beş nisbe- önde arttırılmıştır. Pazar, salı ve cuma: günleri, seferlerin, diğer günlerden az olması belediye şir- ketler komiserliğinin nazarı dik- Katini celbetmiş ve tetkikat ya- pılmıştır. Anlaşıldığına göre, seferlerin azaltıldığı günler, yolcu miktarın- | 'da yüzde 15 kadar noksanlık var- tutularak tanzim edilmektedir. Nakliyatın fazlalaştığı günler #ramvay arabalarının yaptıkları devir yekünu 37,000 kilometre, di Ber günler 31,000 kilometredi Maarif vekili tetkikl Ankara 30 — Bir 'beri Yozgat ve havali katta bulunan maarif vekili Abi- din bey Kayseri trenile şehrimize dönmüştü bugün Marmara turu Galatasaray denizcileri Bandırmadan hareket ettiler Bandırma 30 (Hususi) — Ga- latasaray klübüne mensup tek çif- te fıta Erdekten dün Bandırmaya gelmiştir. Garibi in kara. Galatasa- ray fıtasının da Erdekten Bandır- maya gelmesi için bütün Kapıdağı denizinden dolaşmak külfetine katlanmadan Kapıdağı berzahım- 'dan elden geçirilmesidir. Bu su- retle sporcular bir gün kazanmış- lardır. Gençlerle Bandırma İdman yur. du alâkadar olmuştur. Bugün müsait bir hava altında Marmara turuna devam için Ana- dolu sahilini takiben Bandırma 'dan ayrılmışlardır. Gençler mu- vaffakiyetle bu işi başarıyorlar. Diğer deniz sporlarile alâkadar olan İstanbul, İzmir, Bandırma, Halkın devlete sonsuz itimadı Ergani istikrazı 41 lira fazla taleple kapatıldı Ergani istikraz tahvillerinin C tertibinin kayıt müddeti eylül sonunda bitmiştir. Halk her rafta istikraza yazılmak için bü- ük bir tehalük ve devlete son- suz. bir itimat göstermiştir. Bu- nun neticesi olarak istikraz 41 bin lira fazlasile kapanmıştır. B: netice memleket hesabına büyi bir iftiharla kaydedilecek muvaf- fakiyettir. Anadolu ajansı bu hu- susta şu tebliği vermiştir: Ankara 1 (A.A) — Ergani istikraz tahvillrinin. (©) tertibi işin ilân edilen kayit müddeti dün akşam hitam bulmuş ve her taraftan alınan malâr ran tertip mecmuunun ($l) fazla taleple kapandığı anlamın Büyük. milletimizin bu vesile ile de milli öşe karşı gösterdiği Kaydedilmeğe İyi. Ismet Pş. Hz. seyahate çıkıyor Ankara 1 — Başvekil paşa yakında ziraat v lâka şükranla İsmet Muhlis beyle birlikte cenup vilâyetlerin- de bir tetkik seyahatine çıkacak tir. Hayvan sergisi Dün vali bey tarafından merasimle açıldı da hayvan sergisi dün vali bey tarafından merasimle açılmıştır. Sergide teşhir edilen hayvanların derecesi evvelce bir heyet tara- fından tayin edildiği için hayvan sahiplerine mükâfatlar verilecek ir. Sergi üç gün açik bulunacaktır. Mükâfatlar üçüncü gün verilecek- tir. Sergide 65 hayvan teşhir edil- Nurullah Esat bey yarın geliyor Rusyadan Kayseri fabrikasına getirilecek makineler için tem: ve müzakerelerde bulunan Sümer Bank umumi müdürü | Nurullah Esat beyin riyasetindeki heyetin İzmit klüplerinin de bu sahada ça- lışmalarını bekleriz. yarın şehrimize avdet etmesi temeldi Refah yolu İktisat vekili Celâl beyin mühim bir nutku Isparta vekili Celâl bey evvelki gün gülyağı fabri sının temel alma merasiminde bir nutuk söylemiştir. Vekil bey mut: kunda gülyağcılığının memleketi- mizde âdeta inhitat etmiş denile- bilecek bir vaziyette bulunduğuna işaret ederek bunun ticarette nan teknik esaslara riayet edil memekten mütevellit olduğunu söylemiştir. Vekil bey nutkuna devamla demiştir «Alıcılar bizden daima temiz mal almak istiyorlar ve her sene değişmiyen tipler arıyorlar. Alı- cıların her sene ayni tiple mal alacaklarından emin olmak için icap ederse hükümetin garantisi. ni de bu işe bağlıyacağız. Ispartalılar artık çalışmak za- manı gelmiştir. Şimdiye kadar hep müşavere ve konsültasyon ya- pıyorduk. Artık vatan isabetli teş- hisler koyarak çalışmayı emredi- yor. Bu emre aşk ile koşmalıyız, Bizim gördüğümüz refah yolu, muvaffakiyet yoludur.» Kumbara ikramiyesi Ankarada yapılan dünkü keşidede kazananlar Ankara 1 — İş bankası kum- bara ikramiyesi çekildi. Kazanan numaralar şunlardır: Bin liralık büyük ikramiyeyi 16640 kumbara sahibi Ankaradan Şükrü, 250 liralık ikinci ikram: yeyi 531 numaralı kumbara sahi- ibi Üsküdardan Osman Ali beyler kazanmışlardır. Yüz lira kazananlar: 7422 Bey- oğlundan Sourla hanım, 2037 Adanadan Muazzez Emin hanım, 430 Adapazarından Melâhat Hü- seyin hanım, 35155 İstanbuldan Galip bey, 7342 İzmirden Lâmia hanım, 4208 Adanadan Ali Şaban bey, 24763 İstanbuldan Saffet, ömer bey, 154 Galatadan Nadi- de Zeki hanım, 73 Beyoğlundan Ayşe hanım, 3537 Ankaradan Ali Galip bey. Bunlardan başka bir çok kum- bara sahipleri 50 ve 10 lira ka- zanmışlardır. Üniversitede yeni ders senesi Rektör Cemil bey açış nutkunu söyledi, profesör Ali Fuat bey ilk dersi verdi Üniversitenin ikinci ders sene si açılış merasimi dün bütün pro- fesörlerin ve talebenin iştirakile üniversite konferans salonunda yapılmış, hukuk fakültesi hukuku esasiye profesörü Ali Fuat bey tarafından ilk açılış dersi veril. mişti Evvelâ kürsüye rektör Cemil bey gelerek açış nutkunu söyle. miştir, Cemil bey nutkunda ge- gen sene kurulmuş olan üniversi- tenin bu. sene tedrisatına daha hararetle devam edeceğini versitenin ders kadrosuna daha edildiğini, ne de tedrisatına devam edeceği- i, üniversiteye talebenin munta- zaman devamı meselesine daha fazla ehemmiyet verileceği lemiş, yeni dere senesinde profe- sör ve talebelere muvaffakiyet te- meni ederek sözlerini bitirmiştir. Cemil beyden sonra hukuku .esasiye profesörü Ali Fuat bey ilk dersini vermiştir. Eylül imtihanlarına geç baş landığı için yalnız bu senye mah- sus olmak üzere tedrisata 16 teş- rinievvelde başlanacaktır. Sinemalar (Bap tarafı 1 inci sahifedö) Sinemacılar belediye riyaseti- Din imzası olmadığından bahisle bu tebliği almamışlardır. Bunun üzerine evvelki akşam gönderilen tebliği almayan ve Da- rülâceze hissesini vermiyen Bey. oğlu sinemalarının kapatılmasına başlanmıştır. Dün akşam ilk olarak Sümer sineması kapatılmıştır. Bu- tenkip Saray, Türk, Şık, Ak Yıldız, Asri, Şark sinema- tılmaıştır. Fakat bir müddet sonra bu sine- maların sahipleri Darülâceze his- sesini vermeğe başladıklarından sinemalar tekrar açılmıştır. Sine- ma sahipleri bugün toplanarak va- ziyeti tetkik edeceklerdir. Sinema” cılar telgrafla başvekil İsmet pa- gaya müracaat etmişlerdir. Sinema mevsiminin başladığı bir sırada ihtilâfın şiddetlenmesi, inemaların kapanması herkesi müteessir edecektir. İhtilâfın haller dileceğini ve bu dan kalkacagını ü Portakalcıların isteği Ankara 1 (Hussui) — Buraya Dörtyol portakalcıları namına bir heyet gelmiştir. Heyet nakliye tarifelerinde por takal sandıkları için orman res- minin tenzilini temin etmek içini uğraşmaktadır. Portakalcrlar or men ve demiryollar idaresinde lâzım gelen teşebbüslere girişmişe| lerdir. / Eylül ayinda 34,044 doğum 19,410 ölüm kaydedildi Ankara 30 — Yeni nüfus kas nununun tatbikine başlanılan 1âl bir tarihinden itibaren bu; kadar 34044 doğum, 19410 ölüm, 7654 evlenme kaydedilmiştir. Af kanununun neşrinden bugü- ne kadar 2,714,618 doğum, 1 mil. yon 586,117 848,695 evlen ları ka me kaydedilmiştir.