2 Ekim 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

2 Ekim 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

2 Teşrinievvel 1934 AKŞAMDAN AKŞAMA Nümune süt Süt müstahsilleri, sanki yara- mıza tuz ekmek ister gibi, bize ımşar kilo süt hediye edecek- miş, dediler. Bundan da maksat bize halis sütün lezzetini tattı. mak imiş! tiyadın çok büyük kuvveti yardır. İstanbulda bozuk ve tuzlu siyah havyarlara öteden beri alış miş bazı kimseler Avrupaya gi dip te buzlarda saklanmış tuzsuz ve taze siyah havyar yedikleri pıan bunu lezzelsiz ve nahoş bul duklarını hikâye ediyorlar. Sulu ömürlerinde bir kere halis süt içince bunu yadırgamaları ve hiç hoşlanmamaları pek lindedir. Süt müstahsilleri bu noktayı hesap etmemişler galiba! Maamafih, bu tasavvurun esas- &iz bir şey olduğunu da gazeteler yazdılar. Çünkü İstanbulun her evine yarım kilo süt vermeğe im- kân yokmuş. Buna bir günlük süt istihsali değil, günlercesi yeti mezmiş. Bu da acı bir iç yarasi, Sütün ne kadar mühim bir gıda olduğu- nu, söylemeğe hacet yok. Demek İstanbulda ev başına (insan ba- şına değil!) günde yarım kilo süt bile sarfedilmiyor, yani edilemi- yor. Bir taraftan süt alacak para yok, diğer taraftan süt yetiştire- cek müstahsil yok, Bereket ver- sin ki karşılıklı bir yokluk. Bu fark İstanbul evlerine bir güne mahsus olmak üzere yarım kilo süt hediye edemiyen müstah- siller her halde ufak bir mikyas- ta olsun böyle bir teşebbüste bu- lunacaklar ve bize hali ir olduğunu gösterecek- Bundan ne çıkacağını sahihten aklımız almıyor, Bir kere, derdi- mizi tazelemekle mâna ne? Süt içiyoruz diye kendi kendimizi kan- dırmışız, aj beyaz mayie alışmış ve bunu süt diye kabul etmiş, olup bitiyor. Şimdi bir kereye mahsus olarak bir fincan süt tatmakla ilelebet içimiz- de bir hasret uyandırmış olmi- yacaklar mı? Bizim rahatımızı ka- çırmıyacaklar mı? ımız bir ne Eğer halis süt içmemek bizim kabahatimiz olsaydı o zaman içimizde halis süte karşı bir mu: habbet uyandırmakla, bir zevk ha- sıl etmekle bizi doğru yola sev- Fakat elimiz- ketmiş olurları den ne geliyor imizden mi sütlere su karıştırı- | yoruz? Biz mi kaymaklarını al- dıktan sonra kalan sulu mayii içi- yoruz? Süt müstahsilleri hem kendi menfaatlerini hem bizim menfaa- timizi düşünmek ve bunları telif Konservatuar Plân müsabaka- sına iştirak eden- ler çoğalıyor Şehzadebaşındı i karakol binası ai ında yapılacak olan konservatuar ve 16 mart şehit- leri âbidesinin müsabakasına iş rak eden mimarların miktarı gün geçtikçe artmaktadır. Plân kabul edildikten sonra he- men münakasa açılacak ve inşa- at ihale edilecektir. Konservatuar Şılığı temin edildiğinden binala- rın yapılması gecikmiyecektir. Yeni konservatuar binasında ayrıca bir tiyatro salonu olduğun- dan bazı temsiller burada veri- İecektir. Bu tiyatro salonu, bele- diye, ride yaptıracağı büyük şehir tiyatrosuna bir başlangış olacaktır. Salon asri bir tiyatro- da bulunması lâzım gelen bütün tertibatı ihtiva edecektir. Haber aldığımıza göre vali Mu: hiddin bey konservatuar. binası: nın inşasından sonra behemehal | şehir tiyatrosu binasının da inşa sına karar vermiştir. Yeni tiyatro binası gene Tepebaşı tiyatrosu yerinde olacaktır. Bu bina hem büyük, hem de son sistem olacak: tır. Binanın plânı da konservatu- ar binasında olduğu gibi baka ile yapılacaktı Sahte memur Kendisine damga memuru süsünü veren Koço yakalandı muru süsü vererek Beyoğlunda bir çok bakkalların sözde terazi- lerini muayene ve damgalamak suretile dolandırıcılık yapan sabı- kalı Koço uzun bir müddeten beri aranmakta idi. Sahte damgacı dün yakalanmıştır. Istanbul ithalat gümrüğü müdür muavini Edirne gümrük müdürü Cemal çülerin dez a Bu sayede bize hem halis süt içir. miş olurlar, hem de ucuz, Şimdi yalnız mutavassıla satmakla dıkları 8, 9 kuruştan fazla bir de kooperatifinin temin — ede- kâr kendilerine kalır ve biz de kilosuna 10, 12 kuruş verece- Zimiz sütü seve seve ve çok çok içeriz. Başka ne yapılsa boş lâf- Tütün satışı Yeni sene fiatlerinin daha yüksek olması umuluyor Tütünlerimiz ecnebi memleket. lerde çok rağbet bulmaktadır. Pi- Yasada eski stoktan mal kalmamış gibidir. Yeni sene tütün miktarı geçen seneden az olduğu ve nefaset it barile daha yüksek bulu #esbit edilmiştir. Türkofisin tet- kikatına göre yeni sene Fiatleri, eskisine nisbetle yüzde otuz ka dar fazla olması muhtemeldir. Italya rejisi İzmirden 400,000 kilo işlenmemiş tütün satın bayan etmiştir. Solma ve Âzada hanımlar Avrupada muhtelif milletlerin balk rakıslarını tetkik etmek ve Almanyada yeni beden terbiyesi cereyanlarını görmek üzere bun- dan iki buçuk ay önce seyahate çıkmış olan Selma ve Azade har nımlar dün Romanya vapuru ile İstanbula ımüşlerdir. Kendileri ile görüşen muharri- rimize Selma hanım «Berlinde be- den terbiyesi tahsilimizi bitirdi- ğimiz mektepte altı haftalık ata mızı yapmağa mecbur idik, Bu fırsattan istifade ederek Ayrupa- nın birçok yerlerinde halk rakıs- İarını da tetkik ettik ve çok şey- ler öğrendik» demiştir. Temizlik işi Belediye daha ziyade ehemmiyet verecek Bazı belediye şubelerinin te- mizliğe daha fazla riayet ettikleri, bazılarının ise ayni tahsisatı dıkları halde temizliğe itina etmedikleri görülmü belediye şubesinin temizliğe gös- terdiği gayret ve dikkatler bele- diye reisliği tarafından ayrı ayrı tetkik edilecek, bir şubenin diğe rine göre daha dikkatli hareket ettiği görülürse belediye şube mü- dürü ve mesul memurlar takdir ve taltif edilecekler, noksan gö- rülenlerin telâfisi için icap eden | tedbirler alınacaktır. Belediye bu suretle temizlik iş- lerine bir kat daha riayet ede- cektir, Bir kız pencereden bakarken düştü yaralandı Fındıklıda Eleni isminde beş yaşlarında bir rum kızı dün ak- şam pencereden bakmakta iken müvazenesini kaybederek düşe müş, ve başından ağır surette ya- Vergi geliri Bu sene tahsilât geçen senenin iki misli fazla Şehrimizdeki maliye tahsil şu- beleri yeni sene başlangıcı olan hazirandan beri vergi tahsiline bir kat daha ehemmiyet vermeğe Hazirandan beri £, geçen seneden iki misli fazladır. Bilhassa ka- zanç vergilerinde görülen mühim fark, yeni kazanç kanununun mükelleflere gösterdiği kolaylık- lardan ve vergi tahakkukunda konulan yeni usulden ileri gelmek- tedir. Bundan evvelki kanunla ka- zanç vergileri maliye tahakuk şu- belerince tesbit ediliyordu. Bu sene, verginin, kazanç erbabının işgal ettikleri binanın gayri safi iradına göre konması kazanç er- babınan itirazlarını azaltmıştır. Bina vergisi taksitlerinin ikin- siti vermiyen mükellefler hakkın- da dünden beri haciz muamelesi başlanmıştır. Geçen tahsil şubeleri haciz muamelelerinde daha gevşek dav- ranıyorlar ve mali sene sonunda haciz muamelesi yapıyorlardı. Bu #uretle hem evvelki tekeltlerini muntazaman vermiyen mükellef- ler sene sonunda müşkül vaziye- te geliyorlar, hem de tahsilât sek- İ teyo uğriyordu. Bu sene buna im- kân verilmemek için mümkün mertebe her taksit müddeti bitin- ce vergilerin tahsiline teşebbüs Firari katil Akif burada yakalanarak Bandırmaya gönderildi minde bir ir tarla mesel İsminde bir arka miş ve Hasanı yaralayıp müştür, Mahalli zabıta ve yapılaı at neticesinde va- kayı müteakip bir kolayını bula- rak İstanbula kaçtığı anlaşılmış, burada yakalanması için müraca- atta bulunulmuştur. Bu müracaat üzerine zabıtaca yapılan araştır. mada Akifin burada Galata zında bir handa saklandığı tesbit edilmiş ve kendisi odasında yaka- lanmıştır. Suçlu Akif evrakile bir. likte mahfuzan Bandırmaya sev- adliyesince elsi de eylülden itibaren başlamış: | Eylül sonuna kadar ikinci tak- | sap etmiş ve bir lisle çıkarmış, bakınız bir insan vücudunda ne- ler varmış: 7 kalıp sabun yapıla- cak yağ, 9000 kurşun kalem ya pılacak kadar karbon, 2200 kib- sit yapılacak kadar fosfor, bir çi vi yapılacak kadar demir, bir ta yuk kümesini badana edecek dere- cede kireç, bir köpeğin pirelerini öldürmeğe yetecek kadar kükürt. Bunları okuduktan sonra - no yalan söyliyeyim - tüylerim diken diken oldu. Öyle ya ister misiniz bir gün müthiş bir havadiz bom- ba gibi patlasın. Bir makine bu lunmuş, insan vücudundaki yağ” ları, kömürleri, fosforları, demir leri, kireçleri gayet kolaylıkla çi- karabiliyormuş, Sabun Fabrikalarının verdikleri koca koca ilânlar «Mücssesemiz için lâzım olasi elli milyon kilo yağı temin için insan vücutlarından istifade edi- İecektir. Talip olanların yarın sas bahleyin fabrikamızın İlboratu- varma gelerek sabunluk yağları: ni çıkarttırmaları ilân olunur.» Daha ertesi gün bir kurşun ka- lemi ilân ediyo, «Fabrikamız için 20,000 tori karbon lâzımdır. e Vücudundaki karbonları satmak istiyenlerin mü- düriyete müracaatları lizımdır.» Maamafih gene bir yeyip hali- mize bin şükredelim. Vücud muzda yağ, kömür ,fosfor, demir, kireç ve saire yerine altın, pırlan ta, inci, elmas gibi mücevherat olsaydı büsbütün felâketti. Meselâ evden tutturmuşler? — İlle vücudundan bir parça alk tim çıkart... Ertesi gi — Aman Sacidenin düğününe gideceğim... Hediye bir yüzük irmek lâzım... Vücudundan ıkarttır. le böyle çıkarta çıkar ta bir gün bizde vücut namına sıfıra sıfır elde var hi Listeyi çıkaran âlim bir insanin vücudundaki maddeleri hesap ete miş... Bunların Fiati 125 kurup tutuyormuş... Yani beş kuruştan «25» şişe su parası... Biz de ken dimizi bir şey zannediyorduk! Hikmet Feridun Bir tavzih İnhisar müdürlüğünden bildiril. miştir: 30 eylül 934 tarihli müsha- nızın üçüncü sahifesinde inhisar lar idaresinde müessif bir vaka başlığı altındaki yazınızda teme ettiğini; idarenin iki me- murunun muhtelif noktai nazarla rını biribirlerine ifade etmelerin- den ibaret olup tavsif edildiği gi hattâ tetkikini icap ettiren bir vaziyet yoktur. etmek isterlerse bir satış koopera- | tan, boş hareketten ibaret kalma. | ralanmıştır. Mecruh hastaneye tifi yapsınlar. Bizi ortadaki süt. | ğa mahkümdur. Akşamcı | kaldırılmıştır. kedilmiştir. Amca beye göre!.. mize mari İktibas ve tereime hakki — Bizdeki tiyatronun tarihini yaz. mayı düşünüyorum Amca beye. - Fakat nereden malümat topliya- yım bilmem). A.B. — Osmanlı tarihine baş vari — İşime yarar m dersin?.. | AB — Ebetel, Horozlara nişan leri, memleketi düşmana satan meşhur facia aktörle | ex Ancak orada hulabilirsin dystumla