12 Kasım 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

12 Kasım 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

12 Teşrinisani 1934 AKŞAM Ege tütünlerinin yarısı satıldı Şimdiye kadar 6,350,000 kilo tütün satıldı Tütün satışları, Ege mmtakası- nin her yerinde her gün artan bir faaliyetle devam © etmektedir. Ödemişle 5060 kuruş arasında yarım milyon kilo tütün satışı olmuştur. Tire kazasında inhisar idare- sile ecnebi kumpanyalar tarafın- 'dan vasati 63 kuruş fintle 400,000 Kilo tütün satın alınmıştır. Tütün piyasası açıldığı gün den şimdiye kadar yapılan tütün satışı 6,350,000 kiloya baliğ ol- muştur, Ege mıntakası tütün Te- koltesi 13,000,000' kilodur. Bir haftalık tütün satışı, re koltesinin hemen yarışma yakın- laşmıştır. Fiatler 65-100 kuruş ara- smda değişiklik göstermektedir. Bu değişiklik tütün cinsleri are- sındaki farktan ileri gelmekte dir. Fistler geçen seneden aşağı yukarı yüzde 20 fazladır. İnhisarın mübayaatı 1,480,000 Glen tütün kumpanyası 1,360,000, Geri 3,556,000, Di Amerikan 1,385,000 kilodur. Satış çok sü- ratli devam etmektedi Iki kanlı vaka Iki kişi tabanca kurşunile ağır surette yaralandı Ödemişin Kü; de bir vaka olmuştur. Köy deli- kanlılarından Kırbıyık oğulların- dan Mustafa oğlu Molla Hüseyin; köy kahvesinden evine dönerken evvelce aralarında düşmanlık bu- Tuman ayni köyden Haci Tahir oğullarından Ömer oğlu Mehmet yolunu beklemiş ve tabancasını ansızın lefa ateş ederek Molla Hüseyini karnından ağır surette yaralamıştır. Vakadan sonra ka- çan Mehmet jandarmalar tarafın- dan tabancasile birlikte yakalan- mış, adliyeye verilmişt Yine Ödemişin Hacıimam ma- hallesinden Ali oğlu Aliyi; baca- nağı Hacı Mehmet oğlu Ali kavga neticesinde tabanca kurşunile sol kalçasından ağır surette yarala- mıştır, Suçlu tutulmuş, adliyeye verilmiştir. Orhangazi muallimleri Gemlik 10 (Hususi Tet kik ve tetebbü seyahatile İznik ve Orhangaziye giden kazamız muallimlerine ziyaretlerini iade için Orhangazi muallimleri cuma günü buraya gelerek bir gezinti yapmışlardır. Akşam © geç vakit teknar Orhangaziye hareket et- mişlerdir. Musul petrolları Trablus limanına akmak'ta olan Musul petrollarından Fransanın hissesi vapurlarla Frar makta ve Marsilya «Şit» fabrikalarında tasfiye olun- makta, Şimdiye kadar 18 vapur ham petrol Trablus limanından Fran- saya gitmiştir. Lehistanın ihracat ve ithalatı Varşova 10 (A.A.) — Teşrini- evvel zarfındaki ihracat 91 mil- yon 400 bin zlotiye ve ithalât 71 milyon 300 bin zelotiye baliğ ol muştur. Buna göre, ihracat lehik eylülde 21 milyon i Lağım suları Aydın belediyesi, bahçelerin pis sular ile sulanmasının önünü aldı Aydın (Hususi) — Aydın şebri civarında bir çok sebze bahçeleri çoğu içine bir çok lâğımlar karışan çay suyu sulanır ve bu yüzden belediye 'de senede bir iki bin lira su parası alırdı. Geçen sene belediye bu Bahçelerin lâğım sularile sulan- masını yasak etmişti. Fakat bu yaz bahçeler gene bu sudan su- landılar. Tifo da bir kaç Türk oğlunu aramızdan ayırdı. Bele- diye bu suyun bahçelere uktığı Jarkları tamamen yılttırmak suretile bir daha sebze bahçelerinin bu sudan sulanmasının önüne geç- miş ve bu işi de kökünden kesti- rip atmıştır. Saç kestirirken.. Çocuk açık pencereden aşağı yuvarlanmış Beyoğlunda Bursn sokağında oturan Yunan tebaasmdan madam Katina isminde bir kadın dün beş yaşındaki oğlu İstefanı da bera- ber alarak bir apartmanın ikinci katındaki berber salonuna gitmiş ve çocuğu dükkânda dolaşırken kendisi de saçlannı kestirmeğe başlamıştır. Madam Katina bir aralık çocuğun sesi kesildiğini farketmiş ve telâşla yerinden kal- kıp açık bulunan pencereye kop muştur. Kadıncağız pencereden başın uzattığı zaman çocuğunun sokak- ta toplanan kalabalık arasında bir kaç kişi tarafından kucaklanıp kân içinde eczaneye götürülmek: te olduğunu görmüştür. Küçük İstefan açık pencerenin önünde oynarken fazlaca uzan mış ve pencereden sokağa yu varlanıp tehlikeli surette yara” lanmıştır. Yaralı çocuk hastaneye kaldırılmıştır. Iki kurşun hırsızı mahküm oldu Cami ve medreselerin kubbele- rindeki kurşunları aşıran Süley- man ve Davut isminde iki sabi. kalı birinci ceza mahkemesinde muhakeme edilmişler ve suçları sabit olduğundan birer sene müd- 'detle hapse mahküm olmuşlardır. | Kendilerinin sabıkaları da oldu- ğundan cezalarının altıda biri olan ikişer ay daha ilâvesile mah- kümiyetleri on dört aya çıkarıl- maştır. İki hersız bu kadar mü det te emniyeti umumiye nezare- &i altında bulundurulacaklardır. Hırsız hizmetçi Galatada bir apartımanda otu- ran Cevdet bey evvelki gün evde bulunmadığı sırada bir müddet- tenberi evinde hizmetçilik yapan Elif ismindeki kadın konsolu kır- mış ve den altın iğne, bilezik- ler ve daha birçok eşya alıp kaç- mıştır. Biraz sonra eve gelen Cevdet bey hırsızlığı anlayınca polise ha- ber vermiş, zabıta bu hırsız hiz- metçiyi yakalamıştır. Arpa ıslah İstasyonu Öğrendiğimi: göre arpa to- humlarınm ıslahı için Afyon vilâ- yetinde iki ıslah istasyonu açılma- sı düşünülmektedir. Ziraat müs | dür :e bu iş için en uygun iki yer olarak Sandıklı ve Sinanpaşa tesbit edilmiştir. vardır. Bunların iÇERDE OLUP BiTENLER İzmir amelesine ucuz yemek Ekmeğile beraber 5 kuruşa yemek verilecek İzmir sıhhat müdürü Cevdet bey İzmir fabrikalarını teftiş et- mektedir. Cevdet bey bu teftişatı sırasında işçilerden çoğunun ye meklerini iş tezgâhları başında yediklerini görmüş ve işçilere mahsus yemekhaneler yapılması- ni müessese müdürlüklerinden is- demiştir. Halkapmar iplik ve şayak fab- rikasında birer yemekhane ya- pılmasına başlanmıştır. Bundan başka Cevdet bey Hi- Jâliahmer reisi doktor Cevdet Fuat beyle de İzmir için bu ye mekhanelerde İzmir Hilâliahmeri tarafından ucuz sıcak yemek ha- zırlanması hususunda | görüşmüş ve beraberce yapılan tetkik neti- cesinde bu da karar altına alın- mıştır, Bu usul gün geçtikçe bü- tün iş kaynaklarına teşmil edile- cektir. İşçilere kalorisi tamam verile- cek sicak yemek ekmeği ile be- raber beş kuruşa temin oluna- caktır. Tarla yüzünden Biri kadın, üç kişi yaralandı Mersinin Tepe köyünde bir tar- İn münazaası neticesinde kanlı bir kayga olmuştur. Bu köyden Hacı Bekir oğulla- rından Ali, karısı Fadime ve kızi Elife ile ayni köyden Mehmet oğ- Tu Süleyman, oğlu İsmail kızı Şeh- riban ötedenberi aralarında tak- sim edemedikleri tarla başında her sene böyle bir kavga yapar. larmış. Bu defa da yine kavga başlamışsa da iş daha ileri mutat iderek sopa, yumruk ve tokat binmiş, neticede Bekir ve Süley- man ağırca yarlanmış ve Şehribi nın kolu kırılmıştır. Diğerleri de bu kavgadan hisselerini almışlar. 'da yaraları hafiftir. Şimdi bu iki aile efradının hepsi de mahe meye müracaat ederek yekdiğe: ni dava etmektedirler. AKŞAM'ın — Java NEŞRİYAT | Çok meraklı bir kitap NEREDEN ON. Arasıra, kendi kendimize düşün- 'düğümüz vakit, hayatın bin bir cilvesi içinde şu sual. hatıra geliri NEREDEN © GELİYORUZ? ... Bu male bugün ilmin verebile- ceki cevabı öğrenmek İstemez miz Sinir? Bizim bu mülkülümüzü Th, MORFUX den naklen Faik Sabi | beyin dilimiz sevieliği bu güzel Ve sevimli kitap hallediyor! * NEREDEN BELİYORUZ? 164 sahife, 60 Tesim - 40 kuruş AKŞAM KİTAPHANESİ AVGJLIK Ördek ve tavşan avları Ördeğin bir çok nevi vardır. En wakbulü (Elmabaş) ve (ye- şilbaş) denilenlerdir. (Patka) ve küçük (çayır ördeği) nevinden başkalarının etleri balık koktuğu için avdilar nazarında bu dört ne- Vi kıymetlidir. «Elmabap» «yeşilbaş» ın etleri gayet leziz ve #aakbuldür. Kışın memleketimizin her tarafında bilhassa Sapanca ve Sakarya civarındaki küçük göl cüklerde, Büyük ve Küçükçekme- &e ile Adapazarı civarında fevkı İde yoktur. Mabitelf tarzda avla- | nırsa da en muvaffakiyetlisi örda beyan eyliyeceğimiz gibidir: Ördek mevsimi gelmeden evvel, yani kıştan evvel hayvanın kon duğu göllerden birinin kıyısında «güme» denilen gizli küşük oda- ler yaptırılır, Bu odaların inşası tarzı gayet basit olmakla beraber muntazam ve bütün. ihtiyacatı tatmin eyliyecek şekildedir. Asıl «güme» şu tarzda olur: Meselâ, ördek konduğu iyice anlaşılan gölcüğün bir tarafında toprak dol- durularak bir küçüle tepecik mey- 'dana getirilir ve o toprak tepenin altında betondan iki, üç kişi ala- cak cesamette bir odacık yaptırı- ır. Odamın her tarafından silâh atmak için mazgallar vardır. Meh- tapta bu gizli odalarda beklemek icap eder. Ördekleri gümenin ya- kınına celbetmek için talim edi- len ehli ördekler kullanılır. Bun- lara (Mihre - eppelant) derler. Bu hayvanlardan bir kaç tanesi ayaklarından gölün dibinde bir şa ve biribirlerine bağlı olduklari halde sabaha kadar bulundukları mahalde bırakılırlar. Üzerlerinden geçen yabani ördekleri çağırıp kendi yakınlarına kondururlar. Bunların vazifelerini gayet mun- a edenleri çok kıymetli. ümelere tabii sahiplerinden başka kimse davet edilmeden gi- remez. Çekmece göllerinde bir çok zatların husu cuttur. Yabani ördek, sabahları ortalık ağarırken ve akşamları kararır. ken geçit beklemek suretile de av- lanabilirler. Fırtınalı, karlı, çok sert havalarda gündüz de işler de bu pek nadir vaki olur. Bazan avda dolaşırken dereler civarında ördeğe tesadüf edilir. Uzaktan kalkarak dereyi takiben gidip yi ne derenin her hangi bir mahal ne konarlar, Böyle bir vaziyet karşısında hemen şu tedbiri alma- kdır:Kondukları noktayı iyice tes- bit edip dereden açılmalı ve iyice yaklaştıktan sonra onların kon dukları istikamete dönerek doğru- ca açıktan üzerlerine gitmelidi Dere veya hehir pek tabii ola- rak toprak sathından daha çukur olacağından hayvanlar bu takar. rübü hissedemezler. Ve tam baş larında bulunduğunuz zaman kalkarlar ki tam ateş menzilinde olacakları için kolayca vurulurlar. Yalnız kondukları noktaya iyi dik- kat etmek ve tam üzerlerine git mek lâzumdir. Tüyleri kaydırıcı, derisi kalın ve yaraya mukave- meti pek fazla olduğundan gayet sert fişek ve (4. 5) No, saçma kul. anılmalıdır. ümeleri mev- e Tavşan Avcıların nazarında her zaman kiymetli, eti lezzetli, eğlenceli ve helecanlı şan memleketimizin hemen her ta- rafında bulunur. Çabuk ürediği avı gayet olan tav için her tarafta her zaman avlan masına rağmen daima mevcuttur, (Ferme) de gayet saburludur. Uzun müddet beklerse de yatar fından kaldırılması çok müşkül. dür, Behemehal tam üzerine yü- Fümek icap eder, Çok defalar bir kaç metre yanından geçildiği hak de meveudiyetinden haberdar olunmaz. Eğer yatak eski ise ko- iyeceği için köpekten de “Açıkta kalktığı takdirde rulması zor değildir. Şaşırmamak ve acele etmemek lâzımdır. Fa- kat bu hayvanda garip bir hassa vardır. En tecrübeli avcılar üze- rinde bile bir şaşkınlık ve is cal hissiyatı uyandırır. Hiç bek- lenmediği bir dakikada bağdeten fırlaması insanda âni bir hele- cana sebep olur. Bu şaşkınlığı çabuk gidermek ve hiç telâş et medön kulaklarını hedefe koya- rak ateş etmek lâzimdir. Ekseriya doğru kaçar; arızalı arazide arka ayakları çok kuv- vetli ve uzun olduğu için yokuş yukarı gitmeği inişlere tercih eder. Köpekler umumiyetle tav- şan kovalarlar, Menetmek mi kün olmadığı için serbes bırak- mak ve tüfek atarken köpeğe isa- bet ettirmemeğe çok dikkat et mek icabeder, Terübesiz avcılar bazan köpeklerini yaralarlar. Ko- ay düşmez, çok yara kaldırırlar. Ve son nefesine kadar bütün kuv- vetini sarfederek kaçar. Tavşanın üzerine ateş edildik- ten sonra dikkat etmelidir. Yüz elli, iki yüz metre kadar bir me- safede kendisini takip etmekte olan köpekle arasındaki msafe açılmamış ve ayni halde kalmış ise tavşan yaralıdır, biraz sonra köpeğin dişlerine düşecektir. Ya- hut birden dönüp avcının üstüne doğru gelirse yine behemehal ağır yaralıdır ve düşüp ölecektir. Bu hayvan gayet zekidir; izini kaybetmek için her hileye müra- caat eder, Gece olduktan sonra sabaha karşı yatağına çekilir. Fa- kat yatmadan evvel bir çok hat- lar tekip ederek izine gidecek köpeği şaşırtır. Meselâ yatağa gi- den yolu takiben bir kaç yüz met- re gittikten sonra tekrar geri'dö- 'ner, Ve ikinci defa olarak bir baş- ka yoldan yatağa gider, Ve ya- tacağı zaman izini itün bütün kaybetmek için bir kaç metre at- lar ve yatar. Yavru zamanı bit. tabi müstesna olmak üzere sene“ nin her ayında avlanırsa da en muvafık mevsim kıştır. Gece dolaşırken kar üzerinde iz bırakacağı işin bulmak kolay- laşır. Ayni zamanda gerek eti, gerek derisi kışın daha kıymetli dir. Rüzgâra karşı olmıyan taş lik ve arızalı yerleri tercih eder. Maamafih yatağı hakkında sabit bir şey söyleneme En umulmı yan yerden kalkar. Söylediğimiz üzere eğer tavşan avcının. Önün- den kalkıp düz bir istikamette uzaklaşıyorsa kulaklarına, — yan geçiyorsa yanaklarına ve aver nın üzerine doğru geliyorsa ön ayaklarına ateş etmek lâzımdır. Vurulup düştüğü zaman ön ayak: larından tutup kaldırmaldır. Arka ayakları gayet kuvvetli olduğundan seri bir hareketle silkinip tırnaklarile avcının ko lunu yaralıyabilir, Behemehal ar. ka ayaklarından tutmalı ve canlı (Devamı 9 uncu sahifede) Maltepe: © Salih Mahmut