14 Kasım 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

14 Kasım 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 AKŞAM “a 14 Teşrinisani 1934 En son gelen Husus TELGRAFLAR| Fransız kabinesi itimat reyi aldı 118 reye karşı, 423 reyle itimat beyan edildi Paris 14 (Hususi) — Meclis dün açıldı. Yeni teşekkül eden Flam- 'din kabinesi meclisin huzuruna çı- karak programını okudu. Prog- ramda iktisadi meselelerin halli | ve işsizliğe çare bulunması için ç: lışılacağı uzun uzadıya izah edil- mektedir. Programın en mühim noktalari şudur: Fransa, askeri müdafaa tedbirlerini kevvetlendirecek, dostluklarını arttırmağa çalışacak- tr. Bu noktalar alkışlarla karşı lanmıştır. Başvekil iatizakların Tirlerine cevap verdikten sonra re- ye müracaat edilmiştir. Kabine 118 reye karşı 423 reyle itimat ka- Zanmıştır. Bu netice kabine içi: Büyük bir muvaffakıyet sayılıyor. Belçika kabinesi istifa etti Brüksel 14 (Hususi — Başve- istifa et- bu haberi derin bir sükütla karşı- lamıştır. Başvekil derhal saraya çi fasını krala yı kabul ede- rical ile görüşmeğe baş- Kabinenin istifasına meli vazi. yet sebep olmuştur. İngiliz lira: Hil düşmüsi üzerine İngiliz mal ları ucuzladığından Belçika tic: yeti zarar girmiş, işsizlik artmıştı İşsizlere yardım için yapılan sa: fiyat yüzünden bütçenin masraf Kısmı yükselmiştir. Kabine bu yüz- den” istifaya” mecbur” “olmuştur. Buhranın çabuk neticeleneceği ümit ediliyor. Almanya Milletler Cemiyetine girmiyor Londra 14 (Hususi) — M. Hit Terin murahhası M. 'ntrop, Londrayı ziyaretinde Almanyanın. tekrar Milletler cemiyetine girme- si hakkında hiç bir müzakerede bulunmadığını söylemiştir. Londra 14 (Hususi) — M. Hit- lerin murahhası M. Ribentrop dün hariciye nazırı John Simon tarafından kabul edilmiştir. M. Ribentrop nazırla üç çeyrek saat kadar görüşmüştür. Nezaretten çıktığı sırada etrafını saran gaze- tecilere şumdilik bir şey söyliye- miyeceğini beyan etmiştir. Macaristan fazla arazi istiyor Budapeşte 13 — Macar başve- kili hükümet fırkası toplantısın- da demiştir ki: Macaristanın nü- fusu 13 milyona yakındır. Bu nü- fuş için 83 bin kilometre murab- bal arazi bırakılmıştır. Buna mu- kabil bizi çeviren devletler sulh muahedenameleri sayesinde ken: dilerine nisbetsiz surette verilen arazi içinde daha az nüfusla bu- lunuyorlar ve diğer milletler üze- rinde hukuku hükümrani tatbik ediyorlar, Mareşal Pefain Paris 14 (Hususi) — Harbiye nazırı, mareşal Petainin şürayi askeri âzalığına tayini hakkında bir lâyiha hazırlanmıştır. Paris 13 — M. Hitlerin mu rahhası M. Ribbentropun Londra seyahati ve oradaki görüşmeleri hakkında Fransız gazeteleri uzun makaleler yazıyorlar, M, Ribben- #rop, Londrada Almanyanın tek- yar Milletler cemiyetine girmesi meselesini görüştüğünün / doğru olmadığını söylemiştir. Esasen resmi tebliğde de böyle bir şey yoktur. Tebliğde M. Robbentro- pun yeni hiç bir teklifte bulun madığı, sadece siyasi vaziyet Ziraat vekâleti Iktisat vekâletine bağla- nacağı şayiadan ibarettir Ankara 13. (Hususi) — Ziraat vekâletinin iktisat vekâletine bağ- lanacağı hakkında bazı İstanbul gazetelerinde çıkan haber, son günlerde ortaya çıkan bir şi ibarettir. Ziraat vekili bir. gün evvel ziraat vekâleti teşkilât kanun lâyihası hakkında başve- kille uzun müddet görüşmüştür. İnhisar idarelerine ait fabrika- İarin Sümer Banka bağlanması ha beri ise ciddi mahiyet almiştir. Bütün devlet fabrikalarının ban- kacılık zihniyetile bir elden ida. resinin daha verimli olacağında he yaktur. Şimdiki halde in- idaresi yalnız varidat baki- mundan fabrikaları idare ediyor. Celâl Bayar bey Iktisat vekili Celâl bey öz türkçe isim kullanıyor İetisat vekili Mahmut Celâl bey «Bayar» ismini almıştır. İmzası ni «Celâl Bayar» olarak atmak- tadır. hi Yün ipliği fabrikası Bursa 13 — Sümer Bank mü- dürü Nurullah Esat ve Hereke fabrikası müdürü Reşat beyler burada kurulacak olan yün ipl fabrikası hakkında tetkiket yap- mışlardır. Fabrikanın kurulması- na ilkbaharda başlanacaktır. Yunan iktisat nazırı Yunan iktisat nazırı M. Pes- mazoğlu, iktisat vekili Celâl bey- le birlikte sabaha karşı Ertuğrul yatile Mudanyadan limanımıza gelmiştir. M. Pesmazoğlu ve Ce- lâl bey bu sabah karaya çıkmışlar, bir polis müfrezesi tarafından se- Iâmlanmışlardır. Bugün sehrimiz- deki fabrikaları gezeceklerdir. Dün Köstenceden bir vapur muhacir geldi Köstenceden muhacir nakline devam ediliyor. Dün Adana vapu- rile gelen muhacirler, kendilerine tahsis edilen yer Trakya olduğun. dan buraya çıkarılmamışlar ve doğruca Tekirdağına gönderil mişlerdir. Siirtte zelzele Siirt 18 (A.A) — Dün saat 9/17 de şarktan garbe doğru bir | aelsele olmuştur. Zarar yoktur. Londrada neler g Fransız gazetelerine göre Almanya und mektedir. Buna rağmen Fransiz gazete leri Alman diplomatının Londra- daki konuşmaları Almanyanın tekx rar Milletler cemiyetine girmesi etrafında olduğunda inat ediyor. lar. Fransız gazetelerine göre AK manya her şeyden evvel gizlice silâhlanmasının kabulünü” iste mektedir. Bütün uğraşmasından maksat budur. Bu nokta kabul ett len sonra Almanya Mik Alman zabitleri Askeri müesseselerimizin mükemmeliyetinden takdirle bahsediyorlar Misafirlerimiz olan Alman 25 bitlerinden © kaymakam Alfred Jold ile kaymakam Hans Roden, dün, harp akademi lerdir. Bugün de Hali tiyat zabit mektebini lerdir, Kaymakam Roden harp senele: rinde ordumuzda çalıştığı. için türkçeyi gayet mükemmel bilmek! Perapalas otelinde, gazetecileri kabul ederek, memle. ketimizdeki terakkilerden bahset- miş ves — Türk ordusunda eski silâh arkadaşlığı duygularının kaybol. madığını görmekle müftehir ol. duk, demiş Memleketimizi ilk defa ziyaret eden kaymakam Jold ü Zin iktidarını ve kıtaatımızm çe- vikliğini ümidin fevkinde buldu. ğunu söyledikten sonra: — Harp akademinizi gezdik ve fevkalâde memnun olduk, Alman- yada da bu derece mükemmel bir askeri müessese bulundurmak en büyük emelimizdir! demiştir. Kaymakam Jold, sonra, Alman: yanın umumi vaziyetine temas ederek: — Türkiyenin bizden evvel mazhar olduğu bahtiyarlığa biz de nihayet mazhar olduk. Yani Türkiyede olduğu gibi Almanya- da da milletin baş Ii vaha ti temin eden bir şahsiyet geçti! demiştir. Yunanistan yeni hava limanları, yapıyor Atina 13 — Dün başvekil M. Çaldarisin o riyasetinde yapılan toplantıda Yunanistanda, sivil tay. yareciliğe mahsus havalimanları açmak için Yunan bankalarından 170 milyon drahmilik dahili bir is- tikraz yapılmasına karar veril. miştir, Meksika sahillerinde iki vapur battı, 17 ölü var Meksiko 13 (A.A.) — Fırtınalı bir havada Meksika körfezinde kâin Armen adası açıklarında iki tenezzüh gemisi arasında vukua gelen bir müsademede erkek, ka- dın ve çocuk olmak üzere 17 ki telef olmuştur. gezecek eramı- örüşüldü gizli silâhlanmasını kabul ettirmek istiyormuş İetler cemiyetine girecekti ız gazeteleri İngilterenin gizli silâhlanmayı kabule taraftar olmadığını, Almanya silâhlanma şmek istiyorsa Mil- dönmesi lâzım geldiğini söylüyorlar. Ocuvre gazetesi diyor ki: «Ha- riciye nazırı M, Laval Almanya: de küçük itilâfın ve Balkan iti- âfının da söyliyecek sözleri oldu- ğunu anlatmıştır.» İtalya - Avusturya Avusturya başvekili bu hafta Romaya gidiyor Roma 13 (A.A) — Avusturya başvekili M. Sehuschnig ile hari- ciye nazırı M. Berbewaldenek, bu hatfa nihayetinde Romaya gele- ceklerdir. Avusturya başvekili, ge- çen ağustos ayında büyük manev- ralar esnasında ilk defa olark M: Mussolini ile görüşmüştü. Bu se- ferki ziyaretin resmi mahiyeti iti- Ayutturya başvekilinin Roma- da 3.veya 4 gün kalacağı ve bu canada 6 şubat 1930 tarihli İtal- ya - Avusturya itilâfı ve İtalya - Avusturya - Macaristan protokolu çerçevesi içinde müzakcerler ya- pılacağı tahmin edilmektedir. Epir meselesi Yunanistanda heyecan devam ediyor 13 — Korfodan gelen ha- öre Delvino kasabasınd. oturup çocuklarını Arnavut mek- teplerine göndermiyen Arnavut tabiiyetindeki Rumlar aleyhinde tedbirler alınmış, bu Rumlardan bazılarına fena yemekler yanı mştar. e çarpışmanın . elebaşıları sanılıp Pekini köyüne sürgüne gönderi miş olan Rum eşrafına da fena muamele edilmiş ve Rum eşrafın- dan yeniden üç kişi yakalanarak Delvine hapishaneye gönderilmiş- ler ve tecrit edilmişlerdir. Diğer bazı şehirlerde de bazı Rum eşrafı tevkif edilmizlerdir. Yunan mil ialebe birliği ve Yunan gençliği birliği neşrettik- leri beyannamelerde, şimali Epir- de yaşıyan Rumların acı vaziyeti- Bi anlatıyorlar. Pariste iki ziyafet Paris 13 (A.A.) Hususi mu- hebirimizden: Paris büyük elçi- miz Suat bey ve refikası bugün Balkan devletleri sefirlerine bir ziyafet vermiştir. Bu ziyafette Fra: hariciye nezareti erkânından bir çok zevat hazır bulunmuştur. Zi- yafet pek samimiyetle geçmiştir. Paris 13 (A.A.) — Hususi mu- habirimizden: Evvelki gün hari- ciye nazırı M. Laval ve refikası, büyük elçimiz Suat beyi ikamet. gâhında hususi bir ziyafete davet etmişlir. 12 rical ve mebuslarından ve | Bugün gelen En son HABERLER Avrupaya gön- derilecek talebe Müsabakayı kazananların ilk listesi Tahsil için Avrupaya gönderi- lecek talebenin listesini o derce | diyoruz: İstanbul yüksek ticmret mektebi me zanlarından Hasan oğlu Mustafa bey, (Amerikaya): Ankara hukuk fakülter si mezunlarından İbrahim Ratip © bey, Çistatistie tahsil etmek üzere İtalyaya)? Konya lisesinden Fehmi Nasil, Agâh oğlu Osman, Ak Hasan Riza, Sivas liesinden Abdül kadir oğlu Âhmet, Ankara linesinden Ömer Feyzi oğlu Tuğrul beyler (Maarif hesabına riyaziye tahsil etmek üzere, saya); Ankara lisesinden Cevat Necmi, Galatasaraydan Ahmet oğlu Hasan, Konya liresinden İsa oğla Ali Riza beyler (iktirat vekâleti hesa- bina makine mühendisliği tahsili için (Almanyaya) ; Galatasaraydan Srit ozlu Mithat bey (zirar vekâleti hesibima su mühendisliği tahsili için Amerika” ya); Galatasaraydan Ali Kemal oğlu Bürhaneddin bey (zik tahsili için Ak mmanyaya gönderileceklerdir. Hukuk ve sanat mektepleri hesabinal gönderilecek talebelerin imtihan evrak bugün tetkik edilecek ve netice anla alacaktır Hukukçulardan iytihana giren 16 kle siden 6 m muvaffak olmustur. Almaz imi için tektar Musiki değişimi Maarif vekilinin reisliği altında bir heyet toplanıyor Ankara 13 ümüzdeki haf- ta içinde Maarif vekilinin reisliği altında memleketin tanınmış mus e e ve lânti yapılacaktır. Toplantıda mil li musikimize verilecek veçhe gö e a sonra Avrupadan lâzım gelen mu- siki mütehassısları da getirtile- cektir, Yeni gümüş paralar Ankara 13 — Maliye vekâle © bu ay sonunda bazı büyü hirlerde maaşları yeni gi ralarla verecektir. Iktisat vekâleti elektrik şubesi reisli iktisat vekâleti elektrik şuber isliğine tayin edilen Abdul. lah Hamdi bey evvelki gün Ame- rikadan şehrimize gelmiştir. Bus" gün Ankaraya gidecektir. Abdul" lah Hamdi bey umumi © harpte evvel Amerikaya gitmiş, orada tahsil etmiş ve bir çok vazifelere' 'de bulunmuştur. Boğazlar komisyonu reisliği Amiral Vasıf paşa Boğazlar ko-' misyonu reisliğinden gekilmiştir. Reisliğe eski deniz müst Mehmet Ali paşa tayin edilmiştir, Hariciye vekili geldi Milletler cemiyeti toplantısına iştirak edecek olan hariciye ves kili Tevfik Rüştü bey bu sabali Ankaradan gelmiştir. Yarın aks şam Cenevreye hareket edecektir, Eski devirlerde zevk ve sefahat Abdülmecit, Abdülüziz ve Abdülhamit devirlerinde suk tanların israfları, Boğaziçinde mehtap âlemleri, mesire âlem- leri, eski zaman sevdalıları, sefahathaneler... Yarından itibaren: “Saray ve Babiâlinin içyüzü , sütun” larında okuyunuz.