14 Kasım 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

14 Kasım 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

ii 14 Teşrinisani 1934 Sahife 6 NELER OLUYOR? OKUYUCU MEKTUFLARI Satılık volkan .Cenubi Amerikada Şilide bü- yük Putana ismindeki volkan tılısıştır.. Volkanı Robert Bell is- minde bir İngiliz tüccarı satın al- maştar. Volkan 1200 metre yükseklik- tedir. Civarında mühim kükürt madenleri vardır. İngiliz tacirinin bu madenleri işletmek üzere vol- kanı satın aldığı anlaşılmaktadır. Fakat o havalide sık sık zelzeleler olduğundan volkanları işletmek güç bir iş olacaktır. M. Bell uzun müddettenberi Şilide yerleşmiştir, hep bu tarzda gerip şeyler satın almakla meş- hurdur.. Üç sene evvel bütün bir çebri, evleri, otelleri, kilisesi, rıh- tumi, şimendifez istasyonu, küçük tersanesile satın almıştı. Caleto Colosa ismindeki bu şehir, bir za: manlar çok ticaretgâh iken iki sadi buhran yüzünden. ticareti sönmüş, halk buradan başka yer lere bicret etmişti. Bunun üzerine boşalan şehir satılığa çıkarılmıştı. Bell şehri satın aldıktan sonra | binaları birer birer yıktırmış, te arın, ahşap kısmını ayırmış, son- va bunları Şilinin inşaat yapılan diğer yerlerine göndererek sat- mıştır. Son zamanlarda Şili hariç- #en gelen eşyaya sıkı bir konten- jan koyduğundan inşaat levazı- mu bulmak hususunda da sıkıntı çekiliyordu. Bu yüzden Bell bü- yük bir kazanç temin etmistir Ka illeri haber veren iki maymun Hindistandaki İngiliz zabıtası ve bunun teşvikile adliye müte- bassısları ipuçları elde etmek için maymunların şahit olarak kulla nılması caiz olup o olmıyacağını tetkik ile meşgul rar. Mesele işudür: Kalküts civarındaki bir or. manda bir hayvanat bahçesi sa bibi öldürülerek rası çalınmıştı. bu a imülmüş ve pa- Katil esnasında mın yanında iki maymun bulunuyordu, Katlin yegâne şa- hitleri bu ili maymundu, Hayva- nat bahçesi sahibi öldükten sonra maymunlar koşa koşa köye dönmüşler, maktulün karısını ikaz etmek için feryat etmeğe başla” muşlardır. Maymunların bu bali zabıta nın dikkatini çekmiş ve derhal araştırmaya başlanmıştır. Burada hayrete şayan değer bir şey ol muş, maymunlar zabıtanın önü- ns geçerek memuru cesedin met- fun bulunduğu yere kadar götür- müşlerdir. Bir zaman sonra bu iki maymun o köyün halkından e ayni feryadı koparmağa başlamışlardır. Bunun üzerine © iki köylü zabıta tarafın- dan yakalan, Evlerinde yapılan arama neti- cesinde kanlı çamaşırlar ve mak- tule ait bazı eşya bulunmuştur. Fakat bu kadar delillere rağmen itiraf etmemektedirler, Şimdi bu iki köylü mahkemeye sevkedile- cektir. Bunların katil olduklarına kimse şöphe etmemektedir. Yal. | nız maymunların feryadını şa- hitlik sıfatı verilip verilmiyeceği meselesinin halli lâzım geliyor. © AKBA müesseseleri Ankaranın modern türkçe fransızca ve ecnebi lisanlarda kitsp, gazete, mecmua, fotoğr: levazımı ve modellerini t eder, Merkezi: Maarif vekâleti karşısın: da telefon 3377 Fübesi: Samanpazarında Mimar M. Yansen Yozgatta Şehrin imarı için ciddi bir plânla Yozgat 7 (Hu- susi) — Ana- dolunun mühim şehirlerinden bi- ri olan. Yozgat saltanat devrin de çok geri bi rakılmıştı... Şe birde konfor na- mına pek az şey yardı. Burasının. imarı için ciddi bir gayret sarfe- tur. İmar işine | dilmemişti. bu plân esas Cumhuri- olacaktır. yet © devrinde Haber aldığıma! Yozgat her hu- Yozgatta genişlettirilmesi düşünülen hükümet c. göre ilkbahar susta ileriledi. Muntazam bir şe- hir halini almağa başladı. Fakat esaslı bir imar işine başlamak her şeyden evvel muntazam bir plân lâzımdı. Bu nokta gi alınarak geçen sene mühend Şükrü beyle anlaşılmış ve Şükrü bey şehrin bir plânını yapmıştı. Bu plân mucibince imar işine başlan- aştı. çalışılmağa te Son zamanlarda meşhur mimar M. Yansenin Anadoluda bir seya- hate çıkacağı haber alınınca ken- disi Yozgda davet edildi. M. Yan- sen geçen hafta buraya geldi, iki gün kalarak şehirde tetkikat yapti. Mimar Yansen şehrim umumi manzarasını ve evlerin mimari tarzını beğenmiştir. Yalniz bina- ların önlerindeki yüksek duva: © rın kaldırılmasın! ve bir kaç geni cadde açılmasını muvafık görmüş” tür. O zaman Yozgadın, Ana- dolunun çok gür zel bir şehri ola- sağını söyle - miştir. “ M: Yansen, Şük- rü beyin plânını muvafık bulmuş- dan itibaren belediye esaslı bir ça- lışmıya başlıyacaktır. Bir taraf- tan geniş caddeler açılacağı gibi diğer taraftan da su tesisatı ıslah edilecektir. Bugünkü su yollarına pek sıhhi denemez. Yeni tesisat tamamile sıhhi olacaktır. Bir kaç sene içinde Yozgadın gok şirin bir şehir halini alacağı muhakkaktır. Mersin limanı Limanın ıslahı için tedbir alınacak Bu sene Mersin limanındaki | noksanlıklar, ecnebi memleketle- re külliyetli miktarda mal sevki- yatı dolayısile ihracat tacirlerine çok pahalıya malolmuştur. Hükü- met bu vaziyeti göz önüne alarak anı ıslah etmeği kararlaştır. mıştır Diğer taraftan devlet demiryol- larının vagon tevziatı da ihtiyacı mıştır. Bu yüzden bazı mal parti- leri ihraç iskelelerine vaktinde gönderilememiştir. Bu halin tekerrür etmemesi için de tedbir alınacaktır. Tütüncülere avans İzmir inhisarlar idaresile tüc- carlardan bazıları daha şimdiden tütün ekicilerine avans vermeğe başlamışlardır. Gerek alıcı ecnebi .kumpanyaların ve gerekse inhisar idaresinin şimdiye kadar aldık. ları tütün 7,500,000 kiloyu bul- muştur. Piyasa sağlamdır ve yükselme | ye meyyaldır. Piyasada mevcut iyi tütünler tükenmek (üzeredir, Rekoltenin az olması piyasayı her gün biraz daha sağlamlaştırmak. tadır, Müstahsil vaziyetten mem- mundur. Bir otomobil devrildi, 3 yaralı var Burdur. 13 (A.A) — Bugün Burdurdan Antalyaya giden bir otomobil Çubuk boğazında dev- rilmiştir, Dört yaralı vardır. Burdurda Cumhuriyet meydanı tanzim edilecek Burdur 13 (A.A.) — Şehrimiz “Cumhuriyet meydanmın yapılma- 41 için belediye 1600 lira para v: miti Mevsim iptidasından beri nekadar mal satıldı? İzmir incir ve üzümlerin zırlanan bir rapor alâkadarlara gönderilmiştir. Bu rapora göre im iptidasından 1 teşrini. saniye kadar İzmir borsasında 27,700,346 kilo üzüm satılmıştır. Son hafta fiatleri 8215 ku ruştur. Mevsim iptidasından 27 teşri evvel tarihine kadar İzmir lima- Dından muhtelif ecnebi memleket- lere 22,072,000 kilo üzüm ihraç edilmiştir. iptidasından 1 te; sani tarihine Okadar borsada 14,654,957 kilo incir satılmıştır. Son hafta fiatleri 5-11 kuruş aras sindadır. Mevsim iptidasından 27 teşri; evvele kadar muhtelif ecnebi memleketlere 19,625,155 kilo in- | ir ihraç edilmiştir. İhracatın bor- 8a satışlarından fazla olması bor. sadan geçmiyen kooperatiflere ait malların da mevcudiyetindendi Gönen muallimler biriktirme sandığı Gönen 11 — Gönen muallimler biriktirme sandığı senelik toplan- tısını evvelki gün yaptı. Hesaplar gözden geçirildikten sonra seçme yapıldı. Idare heyetine (o maarif memuru Kâmil, 3 ü mektep başmuallimi Behçet, birinci mek- tep muallimlerinden Kemal ve Rüştü, Tuzakçı mektebi başmual- Hakkı beyler seçildiler. Mürakipliğe de Kıcak boğazı muallimi Hüseyin Hilmi, Keçeler muallimi Nuri beyler seçilmişler. dir. Dördüncü senesine basan san- dığın kasasında iki bin lira ser- maye vardı Tire şehir meclisi Halk meclisten mühim hizmetler bekliyor Tire şehir meclisi özaları top- | lantılarına başlamışlardır. Memle- kete büyük işler, yararlı hizmetler beklediğimiz bu meclis, hakika- ten halkımızın emniyet ve itima- dini kazanmış bilgili zevattan mü- Tekke, Meclisin bugünkü içtimamda Tüznamede yazılı bilhassa şehri- mizin imarına taallük eden mese- lelerden şunlar görüşülmüş, nakaşa “edilmiş ve karar veril miştir: 1 — Şehrimizin güzel semtle- rinden biri olan Bahçe kahvedeki yeni yapılmakta olan mektebin önünden Çapraz semtine açılacak büyük yolun önüne rasgelen iki evin istimlâki kabul edildi. Bu Yolun açılması şehrin güzelliğini artıracak ve mektebe bir kat da- ha şeref verecektir, ilkbahara ka- dar yolun görmemiz temenniye de- alıp döşemelerinin ya- 2 — Vilâyetin emirleri mucibin- ce şehrimizin istasyona yakın mü- nasip bir yere, bir tavul istasyonu yapılmasına karar verilmiştir. Bu istasyon asri, kümeslerle süslenecek ve burada şimdilik 10 tavuk ve Z horoz beslenecektir. Bu tavuklar muhitimize elveren en fenni i cins tavuklardandır. Bu işler için 220 lira sarfedilecektir. Alman büyük elçisi Izmir mekteplerini gezdi ir 12 — Buraya gelen Ak iri çok beğenmiş tir, Gazi mektebinde türkçe ola: yak «yaşasın Gazi, erkek lisesi 'de «ne mutlu Türküm diyeney Siyah göğüslükler mecburi mi? Şişli tramvay deposunda 267 numa Talı yatman İbrahim elendi yazıyor Bendeniz dör çocuk babasıyım. Üçü mektebe gidiyorlar. Bu sene Şişlide tramvay durağı kazasında yeni açılan 45 inci mektebe yazdirdim. Çocuklar mektebe devam etmeğe başladılar. Ge- çen gün beni mektebe çağırdılar. Bana çocuklara yeniden siyah göğüslük al mam tembih etiler. — Yaptırmıyacak olursam gocukları mektebe kabul et miyeceklerini katiyetle söylediler. Bu tembihata çek tasecüp etim. Halbuki geçen yıl kurşuni renlete yerl bezden göğüslük yaptırmıştım, Bunlar henüz. eekimemişt. Mali, vaziyetim ye niden beş lira verip göğünlük düktirmeme hiç müsait değildir. Maarif idaresinin nazar dikkatini çekmenizi gok yica ederim Talebeler niçin muvaffak olamıyorlar? Sivastan evlât babalarından biri im- #asile yazılıyor: Çocuklarımızın bu de muvaffak olmamal ne imtihanlar. san, sebepleri gök münakaşa edildi. Dera devresi için- de bazı kurelar çok zaman boş kele yor. Sivas lisesinde me riyaziye, ne ayri. yat ve ne de coğrafya reunllimi var, | Kabahati yalnız çocuklara isnat etmiz yelim: Vekâleti cellenin: nazarı dikkati. ni celbederiz. Bozuk ekmekler Vaniköyünde oturan bir okuyucu. muz yazıyor: Biz Vaniköyünde oturanlar, köyü müzde fırın olmaması hasebile ekmeği. mizi Çengelköyünden alırız. Her sabah seyyar bir ekmekçi Çengelköy fırnından, aldığı ekmekleri evlerimize bırakır » Çengelköy fırnında tezgâhta satılan ekler çok temiz olduğu halde, bir zim köye gönderilenler, hem siyah ve. Bundan an- Teslyor iki türlü ekmek çıka. myor. Tezcâhte, belediyenin gözü önü de satılan ekmekler temiz ve has ol. duğu halde evlere gönderenlerin ayni Gnsten olmasına ehemmiyet verilmiyor. Köyümüze ekmek dağıtan seyyar <k- mekçinin el bir surette kontrolu bu. nu meydana çıkaracaktır. Çengelköy. belediyesinin nazarı dikkatini" sekerim. Bozuk elekirik saatleri Sulaskanıınında Yeşildirekte Çe meğir sokağında Zİ numarada oluran. Ahmet Hamdi bey yazıyore 93368 tesisatın müşterisiyim. On bir aydır saatini kullanıyorum. Bu sna ön bozuk olduğumu temmuz. ağüter aylarında farkına vardık, Eylül ayında, sirketin Beyazıt şubesini telefonla har berdar ettim, Mektup yazmamı söyle. diler. Mektup gönderdim, almadıkları: mı söylediler, İkinci © bir mektubunu kendi elimle teslim ettim. Nihayet ey Hülde 30 kilyvatlık ücreti olan 625 kur Fuşu tediye eitim. Fakat saat bir tül değişmedi ve verilen fazla para geri verilmedi ve yahut aarfiyata mahsup. edilmedi. Böylelikle günler geçti, 21. besriniz evvelde 37 kilovatlık bir ihbarmame gönderildi. Bunun üzerine sirkete müz Tacaat ettim. Bozuk bir seatin ması olur da kilovan 37 olarak tayin ediliz iye sordum. Bunun tahmini olarak edildiği cevabım verdiler. © Şa halde meydanda doğru bir müamele yoktur, Bu hususta elektrik komiseri. Binin dikkat mazarımı çekmenizi nen ederim. Tenviriye ve tanzifiye resmi Polis kısmı siyasi başmemi mütekait Enver bey yazıyor “Ammavut köyünde kiracı bulunduğum. hanenin tanzifiye ve tenviriye rüsumu yamile evvelce bir yüna ihbara lüzum görülmülyerek iki bin küsur kuruşun on. gün zarfında tesviyesini ürir tahsildar bir haizmame bırakmıştır. Halbvki ben: den evvelki kiracılardan tahsil edilmez miş borcu Blemeğe benim mecbur edil. mekliğim doğru değildir. Esasen soz kak karanlıktır Başkasının borcunu diğerinden tak- silin yolmızluğunu muteber gezetenizin bir köşeciğinde merciinin dikkat ma zarına koymanızı sica ederim. Gaip aranıyor Şihinkarahisan Ahbiiyük köyünden, Perokli oğla İsmail efendi mahaumları Murtaza Mehmet ve Hasan efendiler kayıptır. Sarih adresini bilenlerin adre- sime mektupla müracaat etmesini insa niyet namına, rice ederim. Adresim: Karaköy Halil paya sokak numara 21'de Manokyan hanında vali desi Lütfiye, Giresunda fındık piyasası Gireson 12 (A.A,) — Kabuklu fındık 20, iç fındık fop 43, kabuk- lu ceviz 12 den 13 e kadar, ce- 45 e kadar mua- yandan