10 Ocak 1936 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

10 Ocak 1936 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

AKŞAM 19 Künemusani 1936 POLITIKA Fransa - Ingiltere anlaşması Franz Glarandan böyük bir asmin Akdenize toplanması Avrupada yeni bir erk uyandırdı. İnelizler, iki devlet erkâmhaebiyesi arasında konuşmalar. neticesi, Fransız Glosumun muhtemel bir İtalyan taam sunda İngiltereye yardm etmek için Akdenize geldiğini söylüyorlar Bu ha- beri iri harfli başlıklarla yazan Tagilir gazetelerine cevaben Franaslar böyle bir seyin alı olmadığın iddin ediyorlar; Fakat, her ne oluru olan, büyük bir Fransız lorem şu sanada Akdenize gelmesi, ve ayın on beşine doğru İnçi- Tiz Filosunum da geleceği haber verilmesi boyuna iler değildir. Unutmamalı ki bu aym on beşinde “Cenevrede petrol ambargosu konuşulan cak, Amerika Cumhur reisinin hayanatın- “dan sonra petrol yasağı fili yeniden biz. landı. O derecede ki artı Mi. Lavalin bu Gareyana engel olim zordur. Fransa ile İngiltere arasında bu askeri yardım anlaşması, ade İtlyayı deği, Almanyayı da kuşkulandırdı. Almanya, bu anlaşma neticesinde, Fransanın Ren boyuna aker yılanın» dan korkyor. Malim olduğu üzere, Ren sahili Versay andlaşması yaucbince aç kerikten teri edilmiştir. Almanlar, Prama ile İngilterenin b sekerlik anlaş masını ve Alman hududuna yakın yer. lere siker göndermesini Lakarmo mika kema aykın buluyorlar. Simdilik böyle bir şey yok ise de, bu anlaşmanın geni İeilmesinden böyle bir hüdire çıkmasını muhtemel görüyorlar. O zaman Avrupa vaziyeti çok kanşabilir. Kabinenin gelecek haftaki toplantısında bu iş kararlaşacak Fonicle gazetesini ne göre İngiltere sa vadeli krediler açsak ve yahut ki Moskova hükümetine para ik- Faz etmek suretile, İngiliz, Sovyet münasebatım genişletmek için bas 71 tasavvurlarda bulunmaktadır. Bu gazetenin tasrih ettiğine gö- Te, bu husustaki karar kabinenin gelecek hafta içindeki toplantısın- da katileşecekti Şehir mahafilinde, Sovyetlere ikraz edilecek paranın 20.000.000 #terilin kadar olacağı tah min edilmektedi Fransız kabinesi Gelecek hafta kabinenin düşmek ihtimali vardır Paris 9 (A.A.) — Havas ajan- sının parlamento muhabiri ;kabi- nenin vaziyetinin yine - parlamen: | tonun bu ayın on dördünde yapa | cağı toplantıda - radikal > yayan lis partisinin kabul edeceği hatti harekete bağlı olduğunu söyle- Radikal sosyalist partisi icra komitesi, B. Herriota halef ola- cak olan yeni liderini seçmek üzere bu ayın on dokuzunde top- lanacaktır. B. Daladi Besi ihtimali çok kuvvet Radikal sosyalisler eks nin B. Lavali devirmek arzusun- da olmadığı ve önümüzdeki nisan ayında yapılacak olan intibabate mağı tercih edeceği zannolunmak: tadır. Yüzde yüz kör 9 — Weolworth silâki Bu Sabahki Telgraflar Habeş taarruzu ilerliyor Habeşler ayın tutulmasını kendileri için uğur saymışlardır Londra 9 — Habeşler cephesinde taarruz hareketler devam ediyorlar, Yağmurlar Ha- Beşlerin tasrruzlarını kolaylaştır. maktadır. Bu suretle Habeşler & rilmeden baskınlar yapıyorlar. Adisababadan gelen haberlere Göre Habeş kuvvetleri Makalle- den başka Aksuma da yaklaşmak» tadır. Habeşler iki gece evvel Gtulmasını kendileri için uğur saymışlardır. Londra 9 — Habeşistanın her tarafına şiddetle yağmur y Bu mevsim yağmur öz yağar ve öç hafta kadar sürerdi, Fakat bu defa yağmur daha erken başı İsmiştır ve pek çak yağıyor. Ya Baurlar yüzünden otomobil ve ma: tahşidetı üzerine bomba atmış Tardır. Eritrenin sabil ye Somali cephesinde işara şayan bir şey yoktur, Mısır Kızılay hastanesi nasıl bombardıman edildi? Harrar 9 (Â.A.) — Mısır kızılay başkanı prnes Davut, Cici gadan Harrı miştir. Prens, 4son kânunda Dağgabourdaki Mısır kızılay hastanesinin İtak yanlar tarafından ne süretle bom- ji hakkında şu 12/13 çün Başaberin cen bu şarkisinde kâin Bullelede bu: | lunan ve üzerinde kızılay işaretler | rini taşıyan hastanemize beş tar İ me Italyan bombası isabet etmiştir.) Bunu mütenkip alyan uçakları Bullale ordugühmı bombardıman Sonra, bu uçaklardan iki tanesi daggabura gidip Amerikali doktor Hukmanın idaresindeki kazılhaç hastanesinin üzerine 10 tane bomba attılar, Doktor Huk- man bilâhare feci surette ölmüş- tür, Bu Koribardıman insanca zayi: atı mucip olmamış ise de, verdiği maddi zararlar çok mühimdir. Yeni bir bombardıman ihtimaline Prens, Misir hastanesi hekim- lerinin Daggabourdan ayrılma. Yap vazifelerine devam edecekle ini ilâve etmiştir. Habeşlerin mühim bir muvaffakiyeti Harrar 8 ÇA.A.) — Havas ajan sinin mahabiri, Dejez Bayeulunan kataatının Kerelle müntakasını is- tirdat etmiş bir çok beyaz ve yerli Halyanları öldürmüş ve bir telsiz istasyonunu ele geçirmiş olduklar rın: haber vermektedi —ü Son Telgraf aberleri j Ankara tarih, dil ve coğrafya fakültesi dün açıldı Açılma resminde Atatürk bulundu. Maarif vekilinin nutkundan sonra bayan Afet ilk dersini verdi Ankara 9 — Tarih, dilve coğ rafya faklitesi bugün açılmıştır. “Açılma resmi Halkevinde yapıl. mıştır. Atatürk saat 15,30 da Halkevine gelmiştir. İstiklâl mar- gından sonra maarif vekili Saffet Arkan güzel bir. nutuk söyle miştir. Bundan sonra fakültenin tarihi müderrisi ve türk tarih kurumu ikinci başkamı bayan Afet ilk iz gibi “Türk dı ile ifade edilmiş tir, Bu tez şimdiye kadar tarih aleminde ortaya sörülmüş olan terlerden başkadır. Bizim tezi mizin esasi kısaca göyle iade okunabilir. Bu sabahki sis Bütün vapurlar ar seferlerini! tatil ettiler Gece yarısından itibaren İstan: bulu kalin bir siz tabakam kapı lamıştır. Sis on metro ilerisini göremiyecek kadar kalındı. Bu sebeple bütün vaporlar seferlerini ati etmişlerdir... Tramvaylar ve otomobiller de yollarına yavaş olarak devam etmişlerdir. Sis yüzünden Anadolu sakilin- de oturan bir çok kimseler başına gelememişlerdir. geçmek istiyenler de sisin kalın liği ve sandalcıların tereddüdü yüzümden bundan vaz geçmi at dokuza dogru köprü “Türklerin ana yardu orta As yadır. Türkler neolitik ve maden; kültürlerinde bütün dünyaya bim lerce sene takaddüm etmişlerdir. Bu kültürlerin başka kıtalarda meydana gelmesi Türklerin ora lara göç etmelerinden sonra ve onların tesirlerile olmuştur. Bizim tezimizdeki | sarslmez hakikatı Avrupanm yeni keşiflerle yakından alâkalı olan bitaraf Alimleri dahi teyid etmektedirler. Bunlardan şahsen tanıştığım ve uzun münakaşalara bölundoğum profesör Pihard'ın İsmini söyliye- bilirim. duklarını, onların Mezopotamyada ve Anadoluda kurdakları mede- niyetlerin de doğrudan doğruya ürk medeniyetleri © olduğunu Muğlada kızıl hastalığı Muğla 9 (AA.) — Şehrimiz. de kızıl hastalığı vardır. Şimdiye kadar 13 müsap görülmüştür. Hal ka bu hastalıktan korunma çare- İerint göstermek maksadiyle Hak kevi tarafından kızıl hakkında bir konferans verilmiştir. Kalabalık bir dinleyici karşısında Dr. Tah- sin hastalığın arazımı, sirayetini, anlatmıştır vasıtaları lsveçte kısırlaştırılanlanlar Stokholm 10 (A.A) — İsveçte 1935. senesi zarfında -250 kiçi asıraştırılmıştır ki, bunun 230'ı kadındır. Bunların Si kanun bu güne kadar türlü siyasal çe- killer ve adlar almıştır. Fakat daima memlekete sahip kalan ve kültür hayatında yapıcılığını ko- ruyan otokton unsur Türk arkı olmuştur. Tarihimizi zenginleşti” recek daha nice el sürülmemiş belge hazineleri vardır. Bunlardan yalnız Anadolumuzda ortaya çe karılmakta olanları bile ilim düe- yasma bayret verecek mabiyet- tedir. “Türk tarih kurumunün son aylarda © Alacahöyükte yaptığı bek zin antropoloji lâboratuvarında tetkike arzolunmuş bulunmakta. i saat kadar devam eden cüz'i bir ay tutulması, cep- benin her iki hattındaki yerlilerde fevkalâde mühim hadiseler vukua eleceğine tir, Bulutsuz bir semada gayet iyi olarak görülen busuf binleres aha- iyi evlerinden çıkarmıştır. Bir çok evhamlı kimseler de müthiş bir korku ve telâşa kapılarak evlerin. de kalmışlardır. Konyada yeni bir saat Konya 9 (A.A) — Konyanın ir his uyandırmış: Akdenizde büyük hazırlık Donanmalardan başka hava filoları da hazırlanmış Londra $ — Daily Telegraf gezi zetesinin yazdığına göre amemi harpten beri Akdenizde ve Cebe lüttarık civarında bugünkü kadat! gok harp gemisi toplanmamıştı. Milletler cemiyeti konseyi ayın yirmisinde toplandığı zaman ce miyet özesı olan devletler Akde- nizde bir alyan tarruzuna har. 44 her türlü tedbirleri almış Bulu. hacaklardır. Donanmalardan başka bir çok memleketlerin hava filoları şim di sikri muvafık olmayan yerlerde hazır bulunmaktadır. Morning Post, Ahdenizde yal- mz bir Fransız filosu bulunmakla beraber bunun İtalyayı bir taar- rezan menedeceğini söylüyor. Esasen ikinci Fransız filosa da ice bunda harekete iştirak için yakın. da bulunuyor... Açık saylavlık saylavlıklar Parti, namzetlerini karar- iştırarak bildirdi Ankara ) — Aydın say- lavı Abidin Özmen, Diyarıbekir saylavı Zekâi Apaydın, Erzurum saylavı Tabsin Üzerin istifaları, Çankırı saylavı Sami Çölgeçen, orul saylavları M. Ali Okar ve mer Fehmi Noylan ve Erzurum sayları Necip Asım Yazıksız ve Zonguldak saylavı Celil Sahir Erozanın ölmeleri üzerine boşa” lan Aydın saylavlığına eski garp cephesi; shkiye reisi doktor -He- asi Altaş, Diyanbekir. saylavle ğına eski genel enspekter İbre him Tali Ör saylavlığın Hatice Özgenç; Zonguldak saylavlığına eski Erzorum saylan Raif Dinç, Çoruk saylavlıklarna emekli yüzbaşi . İhsan Kurtkan, eski saylavlardan İlyas Sami Muş, Erzurum saylavlıklarına emekli general Pertev Demirhan, üniyer- site profesörlerinden Dr. Saim Ali Dilemre, parti genbaşkorunca parti namzetleri olarak onaşlan- mıştırlar. Sayın seçicilere bildirir ve bilitirim, C.H. P. genel başkan vekili 1 İnönü Ticari anlaşma İspanya İle yapılan anlaş- manın esasları nedir? Türkiye le İpanya arasındaki neee Krş Madridde imza edildiğini tık, Tiçaret anlaşması muci ebri mübadellerden mütevelli tediyat klering yolile yapılacak, İspanya bizden mübayaatın yüz- li bnn eler ödeyecektir, İspar pamuk ihti yacını bizden * temine çalışacak, #ütün ihtiyacım Türkiyeden temini edecektir. Fındık, zeytin, zeytinyağı, tuz, kuru üzüm satışlarında elele yürü me yolları aranacaktır, İki mem- teket gümrüklerinde ( bekliyeni #nalların 60 gün içinde ihracına müsaade edilecektir. Bu meyan da Barselonda mühim miktarda kereste ve yumurtamız vardır. İs- panyadaki bir milyon 25 bin lira alacağımız çıkarılacak İspanyol malları bedelile ödendikten sonra diğer satışlar yüzde yirmisi Fran- sız frangı gerisi mal hesabi olarak Merkez bankası he,