10 Ocak 1936 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

10 Ocak 1936 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

> 10 Kânunusani 1938 AKŞAMDAN AKŞAMA Istanbul - Usküdar köprüsü Uzun senelerdenberi, uzak bir hülya halinde akıllardan geçen bir) düşünce, son günlerde filliyat sahasına çıkacak gibi görünüyor. İstanbul ile Osküdar arasında bir köprü yapılması için hüküme- te müracat vuku bulmuş. İşin ge” zetelere akseden bavadiş şekline nazaran, oldukça ciddi bir teklif karşısında bulunduğumuz. anlaşın iyor, Boğaziçinden, Osküdar arasından bir köprü yaparak Avrupa ile Asyayı birlep tirmek mevzuubahs olduğu man, öledenberi serdedilen bir itiraz vardı: Büyük bir asma köp- rü Boğazın ve İstanbulun manza- 1 bozar, güzelliğine karşı bir suikast teşkil eder, deniliyordu. Hattâ Galata ile Eminönü arasın- da yeni köprü yapıldığı zaman, bunun dubalar üzerinde kurulma si böyle bir mülâhazadan meşet yete karşı bir cürümdi 'de bir lekedir. Omun için, nasıl İstanbulun» plânıni yaptırırken 'dünyanın en ileri gelen mütehas- sıslarına müracaat cek koca bir asi ken de gene en büş #narlarının ve artist yoktur, hususiyeti yoktur. Oralarda eseri» imalât ve estan- dardizasyon» hükimdir. Jetanbul ise labistin tek yaratılmış bir inci» sidir. İstanbul tekiatin ve tarihin mahsulüdür; büyük bir medeniye- tin, şanlı bir mazinin çocuğudur. İstanbulun ufak bir taşına, imar olsn bile, rast gele el sürü. Avrupalılar, dağ başında, göz- lerden uzak bir şelâlenin yanına bir reklâm lâvhası dikildiği za man, tabiatin haşmet ve letafetine karşı tecavüz ediliyor, diye kıya- mmetleri koparırlar ve buna müsa- ade etmezler. İstenbula asma köp- rü yapmak, her şeyden evvel bir estetik meselesidir. En evel bu oka sırf artistler tarafından hal. ledilmeke lâzımdır. Sonra, Avrupa - Asya köprüsü bir para mesekesidir, ticari bir iş tir. Meseleyi yarın da bu bakim» dan düşünürüz AKşamcı Türkiye - İsveç anlaşma müddeti uzatıldı Geçen yıl sonunda müdeti biz ten Türkiye - İsveç ticaret anlaş- lenin. yapılması için müzakerele- re girişilmiştir. yahut istanbul | | Belediye garajı Arsa başkasının- miş tahliye ettir- mek istiyor Şişli - Maslak yolu üzerinde Zincirlikuyuda belediyenir müte- irat garajı vardır. Gara ja dün icra dairesi el koymuş ve için tahliye ettirmeğe teşebbüs et- iştir. Bu muamelenin sebebi yu dur Garajin buhinduğu arazi baş kasına aittir. Eski nafıa nezareti Bunu tetkik etmeden araziyi işgal etmiş, sonra da belediye buraya bir garaj yaptırmıştır, Araziye tasdrruf ettiğini iddia eden zat, mahkemeye müracaat et- miş, arazinin kendisine sit oldu. Zum ileri sürmüştür. Belediye, ga- vajm bulunduğu sahanm dayacı- nın arazisile alâkadar olmadığını etmiş, budutlar iyi tesbit takdirde davacının dava» sının reddedilmesi lâzım gelece Şini ileri sürmüştür. Fakat mah. 'kemece yapılan tahkikat davacı lehinde çıktığından mahkeme ga- garajı tahliye etmeğe teşebbüs | etmiştir. Belediye ya bu araziyi istimlâk etmek, yahd da kiralamak sure tile garajın vaziyet mek istiyor. Bunun için bir anlaş” ma yapılacaktır Zorla veresiye! Kunduracıyı hem döv- müşler, hem lamışlar Ferid ve Ahmed adlarında iki kişi: Sirkeci civarında kunduracı Hsanın dükânine gidip ayakkabı almışlar, parasını sonra vöreceke İerini söylemişlerdir. İhsan, veresiye kundura vermi- surette yaralamışlardır. Vakaya zabıta el koymuş, yara" lı İhsan hastaneye kaldırılmışır. Ahmed ve Ferid yakalanarak ade liyeye teslim edilmişlerdr. 56 numara bir kayığı batırdı Şirketihayriyenin 56 numaralı vapuru dün gece Kuzguncuk is- kelesinden Köprüye gelirken de- niz ortasında fenersiz olarak ba» hk avlayan Yaşunnın kayığına çarpmış ve batırmıştır. Denize dü- şen Yaşum etraftan yetişen di- ğer balıkçılar © tarafından kurta. rılmıştır.. Yapanın kayığında fener yak- maması yüzünden kazaya kendi. si sebep olduğu anlaşılmıştır. Bay Amcaya göre... Muhtar işleri Yeni teşkilât için bir harç koüması ihtimali var Muhtar ve ihtiyar heyetleri işe lerinin belediyelere verilmesi hak» kındaki kanunun tatbikatında bar 71 güçlükler görüldüğünden hükü- melçe yeni bir kanun lâyihası ha zarlandığını yazmıştık. Muhtarlar faaliyette bulunduk: ları zaman tasdik ettikleri ilmür haberler için halktan muayyen bir. ücret “alırlardı. Bu iş belediyeye geçtikten sonra bu ücret te kalktı. Ancak belediyelerin bu işlerinde kendilerine yardım edecek mahal- le mürmessillerinin intihabında ban zı isabetsizlikler. görüldüğünden muamelât güç cluyor. Kanım ilk çıktığı zaman halka 8 düşünülüyordu. Fakat belediye- lerin elinde kâfi derecede para ok. madığından o zaman bu teşkilât yapılmamıştır. Şehrimizin alâkadar mehafili. ne gelen malüinata göre, hazırlar nan yeni kanun lâyihası, ilmüba- ber tanzim ve tesdikinin bir har. <a bağlanmasını temin edecektir. Ancak her ilmühaber alacak olan- dan muayyen bir harç alınmann doğru olmıyacağı da düşünülerek tansifat vergisine bir miktar zam yapmak ve bu zammı bu t tn idaresine tahsis etmek ihtimali kuvvetlidir. Bu suretle halka nit Bu işer daha mazbut bir halde ör rütüleeökti Yenice sigarası Şimdiye kadar 84 kişi amiye aldı İnhisarlar idaresi Yenice sigar ra paketlerine ikramiye kopona koymuştu. Şimdiye kadar bu ko- Puponlardan iki 100, iki 50, üç 20, yetmiş yedi de 5 liralık kupon. sıkmış ve ler paralarını in hisar idaresinden almışlardır. İnhisarlar idaresi ikramiye ku- ponlarından sonraki Yenice siga- raları satışlarının ne dereceye ka 'dar arttığını teikik ettirmektedir. Müsbet bir netice alınırsa başka paketlere de ikramiye kuponları konacaktır. Eski ahırlar yerindeki park ilkbaharda açılacak Fatihte Çarşambada ceki ahır. ların yerine yapılacak olan par- kın toprak tesviyesi bitmiş ve ar- sanın etrafı duvarla çevrilmeğe başlanmıştır. Duvar inşaatı bite tikten sonra parkın tarhma baş” lanacaktır. Bu civar halkın bü- yük bir ihtiyacım karşılayacak olan bu park ilkbaharda açılacak» tar. Yeni hastane Âletler gelmedi- inden ancak nisanda açı'acak Sihhiye vekâleti tarafından Haydarpaşada yeniden açılacak, olan tam teşkilâtı ümune hasta- esinin bütün hazırlıkları bitmiş tir. Hastane yılbaşında açılacak” tı. Âlât ve edevatın Avrupadan gelmemesi yüzünden açılamamış- tır, Beklenen ölâtlar ancak aya kadar gelecektir. Bu itibarla hastanenin de nisan içinde açılacağı tahmin edilmek» tedir. Sıhhiye vekâleti hastane- nin doktor kadrosunu hazırlamış. ve doktorları da tayin etmiştir. Temizlik amelesini yaraladı Yedikulede bir fırmda çalışan Mehmed adında bir işçi dün s0- 'kaktan fırına odun taşırken ta İsş parçaları yerlere “dökülmüş tür. Bunu gören temizlik amele sinden Horabim hiddetlenmiş ve Mehmedin odun taşımasına mâni olmak istemiştir. Bu yüzden iki kişi kavgaya tu- tuşmuşlar, - Mehmed elindeki bü- yük bir odunla İbrabimin kafa- Sına vurarak ağır surette. yaralar maştır Vakaya zabıta el koymuş yaralı İbrahim hastaneye kaldı- rılmıştır. Mehmed yakalanarak tahkikata başlanmıştır. Garsonlar arasında Bir garson tabanca ile arkadaşını yaraladı Osman ve Nazif adlarında iki garson dün gece bir gazinoda beraber rakı içip sarhoş olduk tan sonra, gene beraber yattıkları Küçükpazarda bir hana gitmiye lerdir. #ki sarhoş odaya girip yatacak” ları sırada bir kadın bahsi açıle mış ve konuşurlarken sarhoşluk. olarak kavgaya tutuşmuş. Kavgada Osman yanında taşı" dığı tabancasını çekerek Nazife ateş etmiştir. Kurşun, Nazifin ağ- zını parçalamıştır. Silüh sesine po- isler yetişerek Nazifi hastaneye kaldırmışlar, Osman yakalanmış. dar, Bir lokantada garsonluk yapan İzzet ve Mahir adlarında iki kişi 'de dün iş meselesinden kavga et. Kavgada bunlardan Mahir büyük ekmek bıçağile İzze- ti karnından tehlikeli surette ya. ralamıştır. İzzet hastaneye kaldı. rılmış, Polisler Mahiri yakalıya. Tak adliyeye teslim etmişlerdir. «lsveç» kelimesi karıştı, Şimdi İtalyan - Habeş kelimelerinin or- tasında sık sık İsveçin de adı ge- giyor. İsveç hastanesinin bombar- 'dımanı, İsveçte nümayişler, İsveç doktorlarının yaralanmas.. Ne zaman İsveç denilsekendimi facıası vardır ki hakikaten mü. himdi Bakınız anlatayım. Bir nümuz ne mektebinde okuyordum. O sene coğrafyadan dersimiz Avru» pa... Tam İsveç Norveçe gelmiz şir, Muallimimiz birdenbire has talandı. Bir de sarıklı mubasst- rumız var, Coğrafya dersi boş kak dı, Müthiş gürültü ediyoruz. Mü. dür bu sarıklı mubassıraz — Bari sen coğrafya dersi gir de nerede kaldıların oradan okut. demiş Mubassır da gidip kürsüye çık» v — Bana bir coğrafya kitabı ge- irin. dedi. Getirdik. — Nerede kaldınız bakalım, Açtık.. Eski harflerle eleveç Norveç» yazıyor. Lâkin bu İsveç Norveç kelimesinin arap harfle tile yazışını gözünüzün önüne ge- tiriniz. Mubassır kitabi açtı ve makam. la okudu: 5 — Esaç Nevruç... Esuç Nevruç lıkandinavya de- nilen bir yarım adanın iki tarafi. eder... Esuç Nevrç vesa- ire vesaire... Evuç Nevruç, Esuç Nevruz... Dersin sonuna kadar bir Esaç Nevruç diye gitti... Bu iki isim başlarımıza çivilendi. Coğrafya imtihanına girdim. Bana İskandi. mavya yarım adasım gösterdiler, — Burada kimlerin oturduğunu söyleyiniz... dediler. — Esuç Nevruç.. deyince tabii alacağım numarayı anlarımız. Bal gibi ikmâle kaldım. Bütün bir tatilim zehir oldu. Fakat bugün ne zaman yanım- da İsveç Norrveç denilse akılıma iyice gaderine uğramış bir ada- mim. — H.F, Köstence yolile çönderilen eşya Köstence yolile merkezi Avru paya eşya göndermek için 23 birinci teşrin 935 tenberi tatbik edilen Türk - Rumen anlaşmasının şimdiye kadar temin ettiği fay. dalar hakkında bir istatistik ya pılmıştr, Bu malümata göre, Köstence yolile sevkedilen Türkiye malları 205 bin kiloyu bulmuştur. Bunlar elma, kestane, balı, iç findik, ce USorulmadan başka yere banlamaz başka dile çevrilemez viz ve tütündür. Mimi beylerle yük smile kanlarıyla Day Kame |