10 Ocak 1936 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

10 Ocak 1936 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

10 Künunuseni 1936 AKŞAM DÜŞÜNCELER | Talebe ve kahve | ! 18 yaşım deldarmyan telebelerin kahveye gitmeleri yasak ediliş. İyi, güzeli Fakat. ilk balaşta iyi ve gü vüyü, ber güzel bir çe | sakla eyyam bi eye maker e enaz Sinyal 318 yapm doldarmyan talebeleri alaya imei ya sie sea: al akla uyg, Fak ba ema Hin Bürde pay sml taa var Talebe kahveye çk da vereye mn? Taleh kahveye oran bep | ie miami? | Make talebenin kayalmda müze. | vt, yakar hocaların dan veri öl baya ve 17, 18 yayda | delikanlı dre dna bal Bir çek | ineklerin dayamak uzak kald lek kareye olam da m gap? | Mahle aralarında, aksam üstü çeşme başlarında, sakız gğmeyip, köylü elim. ler gölü dedikodu ma yapam? NELER OLUYOR Tecrübesini yapacak varsa gitsinl.. Rekfeiler emtiürü ilimlerimden Alek 5 Karal sorulan bir suele öyle cevap — Eğer insanlar, mahtetif zazmalar. da «bayatını inkitame uğratan üç yün att dört yüz sene yapıyabili. Buna da ikin vardır ve bu ikin beki ileride tatbik odilcodtir. Vücudü soğukta dan- darma ve zamanı gelince tekrar kanı | satp bayat vermek... | Böyle bir tecrübe yapmak istiyen var: | sa profesörün yanma itin i TTALYADA DİL TEMİZLİĞİ Paolo Memeli izinde bir Kalyan di- | Blöf, Edelviı gbi kelimeler ark kul lamlmıyacaktı. «Caz» in ialyancasını heniz balamamılardır we Türen tacir. | Ter, sportmen kelimesinin yerini tta ak bir yane söz bulana 1000 Tie mükâfat vadetrilerir. SON MU ACABA? Amerika börüğinn orta hükümetler inden biri lan limanda Klevland Pat İaminde bir adacnn karsı on beşini g0 Cağunu dünyaya geürmi... Bu kadar çocuğu mihayet kâfi gören | bay Pat bu çocuğuna: Sonl irin vere | mil | İSVEÇTE POSTA BAYRAMI Şubatı 20 aci günü, İveç postaları | üç yüzüncü yölarım katlııyacaklar, İs veçie ile posta 30 sene harbinde kurul. maşta, Kimi le kumandan arasndaki mektuplar getiri götürüyordu. İk par | taneler işgal edilen Alman şehirlerinde kuruldu. 20 şubat 1636 senesinde kral seimen bu postanler tasdik eti, posta münakalitı kanuni şekle sokuldu, resmi Bre du. Remi posta binaları Fransada 1622 de, Danimarkada 1624 te, İngilerede, 1625 de da edilmiştir. VAPLRLAR KAÇ YAŞINDA ESKİR? Bir İngiliz mecmma, dünya medeni. Heçilye, vapurlarn da ömürleri kanalı. yor, diyer. Eskiden vaparlama dalya yaş va. sati yirmi sene id. Büyük harpten san va, örilr daha çabuk, iyarlamağa | başlamışlar. 1934 - 1835 yilda çürür ür ikale 20 vapurun dakrema yirmi yayına basmamışlar Biri 14, biri 12 11, biri de 10 senelik gemileri... Bu hesaba göre bizim vapurlar Vi temizlemeğe > başlamıştır. Seksapel, | Nöbetçi eczahaneler Bu aksam nöbeiçi eczaneler şunlardır. Şirüz Hasmamda Halk, Takim: Ne | din Takim, Külyemedkuluken | Gala: İkmet, Eminönü Ye: yen, Hak kiye, Heybelimdaz “Halk, > Büyükmder Merkez, Bakküy: İtepan, Sarıyer: Bür yökderede Anak,” Ta Yeniköy, Eeniiyân, ve Rümelikimemdeki ermeni. | er, Aksarıyı Şeref, Haşktaşı Nal Ür Küller: kuba, Kadiköy: Hülön ye Leon Çulukçiyan, Fenere Ari, 5 anayaz Emin Rulvan,, Şehremini: Nİ Sini Ran, Kmükazarı Razi Şa? debanz liseyin Kimi, Beyazit An Fındık fiatı tekrar yükseliyor Son günlerde istekler çoğaldı Geçen yıl sonunda, yeni yılba- gına aid siparişlerin arkası kesil. mesi üzerine kilosu 52 kuruşa ka dar düşen iç fındık son günlerde tekrar yükselmeğe başlamıştır. Kilosu dört kuruş farkla56 kuru- şa çılamışır. Çünkü gerek İstanbul Ye gerek Karadeniz sabilleri pi salarında yeniden kavvtli istekli ler görülmüştür. | Başlıca alıcı Almanlardır. Fran- | sızlar da hem bankada fazla itha- | lâta sid cski dövizlerini çıkarmak, | hem de kakau gibi hususi takas yolile satabilecekleri mallara mrüş- teri bulmak üzere Türkiyeden fin dık alacaklarını bildirmişlerdir. İspanya mahsulünün bozuklu. $u ve azlığı alıcıların gözlerini Türkiyeye çevirmelerini temin et- tir. Fund satışlarının çel can- Tanmasında bunun da tesiri do. kunmuştur. Memleketimizin mah. sül miktarı geçen seneye nisbetle fazla olmakla beraber satışların çokluğu yeni seneye devredilen stoku azaltmıştır. Bu stokun gele- cek mahsul mevsiminden evvel el- den çıkarılacağı muhakkak gö rülüyer, Yangın başlangıcı Bebekte Cevdet paşa cadde- sinde Narliyan apartımanının be- şinci katından dün sabah yangın mıştır. Yangının elektrik piri- | zinin kontak yapmasından çıktığı anlaş , Odada halı, kilim, ramen sonra ateş kelaklr Kültür park Atatürk devrim müzesi için hazırlıklara başlandı İzmir 7 (Akşam) — İnşasına başlan: lan (Kültür park) ın işinde kurulacak (Atatürk devrim müzesi) hazırlıklarına şimdiden. başlanmıştır. Bu müzeye konacak | eserler için teşkil edilen komisyon | çalışmasına devam etmektedir. | Müzenin bir okuma salonu ola- | caktır, Bu salonda | devrime öld her türlü eser bulundurulacaltır. Milli mücadelede Atatürkün Samsuna çıktığı zaman gazetele- in muhtelif şekildeki neşriyatı temin edilerek bu okuma salonuma konacaktır. Ayrıca buna âid ze- simlerde temin olunacaktır, Mü- Bazırıklara, “ve teşebbüslere bap- lanmıştır. ie Ateşten yananlar İzmirde iki kız çocuk ağır yaralandılar emir 7 (Akşam) — Karataş y enddesinde 218 sayılı Avram kazı Malko maltızda yakılan ateşten etekleri tutaşarak yanmış ve yaralanmıştır. Alsancakta Makara sokağında Sadık kın Zeyneb de. yaktığı mangalı odada bırakarak diğer işlerle meşgul olmuş ve o sırada dört yaşındaki kırı Rehimenin etekleri tutuşarak yanmağa bap- lamıştır. Yavrucağın göğsü ağır surette yanmıştır. İki yaralı çocuk hastanede tedavi altına alamış- durdur. | Jstanbulda kok | kömürü bollandı Havalar iyi gittiğinden bir kısmının gelecek seneye kalması ihtimali var Sömikek fabrikası tarafından Almanyadan getirtilen 5000 ton Vestefalya koku dün piyasaya gi- karılmıştır. Bu mallar tamamile İstanbul ihtiyacına tahsie edildiğiniden ar talk kok sıkıntısı kalmamıştır. Yer. irasitler çok sarfedildiği için şehrimizdeki stok 300 tondan iba- ettir. Maamafih Zonguldaktaki fabrikadan artık muntazam eu. ette mal gelmektedir. Bu itibar. Is halkın yerli kömür istekleri karşılamıyor. taraftan An kara memurin kooperatifi de 2850 | ton Alman koku getirtmiştir. Ha. yaların müseid gitmesi dolayısile | bu kokların bir kumının gelecek Kışa kalması ibtümali de vardır. Gerek sömikek fabrikasi, gerek Alman koku satan müesseseler pe- Takendecilerin spekilâsyon yap- malarına meydan vermemek içini toptan satıp yapmamağa devam ediyorlar. Fakat kokun bollanma- 84 üzerine perakende sahşlardaki takyideti kaldırdıklarından Kadr | köy gibi büyük müesseselerin de- po bulundurmadıkları yerlerde perakendeciler bu müceseselerden kömür alarık öç lira zarla satı- yorlar, bu suretle Kadıköyünden yerli entresitlerin finti buhranı önüne geçilmesine rağmen 26 Hiraya gikmştır. Çeşme ılıcası | İzmir belediye hududuna | alınması isteniyor İzmir 7 (Akşam) — Çeşme kar ii zir iii müracaat ederek bu kazaya âid olay in az eleyen hududu içine alınmasını istemiş. | lerdir. Yalova belediye işleri na- sıl İstanbul belediyesi tarafından görülüyorsa Çeşme için de bu şe- kökle kürüne abm Çeşme belediyesinin az olan | belediye varidatı; bu güzel kaza- l da, bilhassa plâj ve ca köyünde | hiç bir tesisat yapmağa imkân br. rakmamaktadır. Haber aldığımıza ire Çeşmelil Ankarada bazı makamlara da yankee racaat etmişlerdir. Çeşme. plâj ve ilica köyünde yapılacak modern tesisat, park ve yollar için Çeşmenin fzmir be- lediyesi hududu içine alınması çok yerinde olacaktır. Muallimlere bir ay müd- detle ders veri Maarif müdürlüğünün karar laştırdığına göre, İstanbulda su- alimler için bir yazı kursu açıla” caktır. Bu kurs bir ay devam ede gösterilecektir. Kursa devam eğen muallimler Kurstan sonra derslere devam ede- meyen muallimlere gösterecekler- dir, Kursun Istanbul 44 üncü ile 'mektebde uçılmasina karar veril. lar çarşamba günl HEKİM ÖĞÜTLERİ KANSIZLIK Sebebleri ve tedavisi Kansızlık, kanın kemmiyet veya keyfiyet itibarile azlığıdır. Kanda bulunan kırmızı kürecikler yar dan fazlaya düşer (5 milyon ola» cağına 1 - 2 milyon); ve kana kır. mazi rengi veren bemoylebin azalır. Bu, bilhassa genç kızlarda, bu- löğ zamanında görülür; iç bezler rinin (boyun ve yumurtalık bezi) çalışmaması, shkate uygun ok- ıyan bir yaşayış, hatalı bir tağ- diye, hava ve ziyanı ax bir ev ve yorgunluk buna sebep olur. Kansızlık, vücudün herhangi bir yerinde husule gelen bir çok hastalıklardan sonra da, tali ola- rak meydana çıkabilir (sıtma, ti- fo vesaire gibi); bakır, alkol kur. şun ve kömürden mütevellit zehir- lenmeler ve barsak kurtları da kansızlığa sebep olabilir. Kansız- ikin bu kurtları da düşünerde büyük aptes muayenesi yaptırmak doğru olur. Nihayet bazı kan has- talıkları, vücedümüzde kan ya pan uzuvların hastalanması kan sazlığı doğurabilir. Kansızlık, rengin, diş etleri ve göz kapak işlerinin ve dudakla. zın solukluğu ile belli olur. Ekse- riya hastalarda çarpıntı, baş dön- mesi, baygınlık, asabi bozukluk. Tar ve iştihmstzlik vardır. Daha ilerlemiş olan kansızlık. larda yüz sarı yeşil bir renk alır, Budaklar, diş ileri, göz kapak içle ri renklerini kâmilen kaybeder. | ler, yüzde ve bilhasea ayak ve t0- puklarda şişlik okur. Birden ateş basmesile yanaklar. kızarır. Burun kanatları, hattâ bazan ağızdan gelen kan bu za- Fiyeti fazlalaştırır. Adetler ekseriya ağrılı, umumi. yetle az, hattâ bazan hiç yokur; bazan da aksi olur, çk fazla ge- | erek kansızlığın sebebini teşkil eder Tödavi: Her seyden evvel sebe. be göredir. Ağır vakalarda hastayı yatak- İ dan çıkarimamalı, karda açık ha- va ve güneşte oturtmalı, müsek- friksiyonlar yapmalıdır. Gıda, tamir edici olmalı, bilhassa ler, yumurta, fazla miktarda et suyu işinde et ve tıkaralar, demir den zengin yeşil sebzeler (ıspa- mak) vermelidir. Böbrek ve karaciğer, kırmızı kürecikler ve hemoglobinin faz lalaşmasında bunlardan iyi neti eler almaktayız. Karaciğer rahtelif şekillerde verilebilir. Esas elerak çiy veya gok az (1 - 2 dakika) haşlanmış ve yakıt çek hafif xskara yapıl. mış olarak verilmelidir. Bu şekil lerde almak oldukça müşkül ok Karaciğer günde 150-200 gram yenmelidir. Çocuklarda her 10'ki- oya 4D gram isabet etmek üzere hesap edilmelidir. Tercihen iki yemek arasindaki zamanda veri- lir ve her seferinde pişirilme tarzi değişik olursa hasta bıkmadan a tabii. Bazan karaciğerin kendi. si, bazan da msaresi, münavebe suretile verilebilir. Karaciğerle birlikte böbrek te verilirse, he- moçlebin militarı da mütenasiben artar. Meyvalar arasina, fazla de miri hayi olan ağaç çileğinden zi- ma da Faidelidir. Bu meyvalarin kurularının da bu hassalarını kaye Betmedikleri zannediliyor. Kükürtlü, hadidli ve erscnikli meden suları içmek çok iyidir. Kansızlıkta kullandığımız ilâç- Tar demir ve arsenik müstahzarı- dır. Muhtelif şekillerde verdiği. miz demir, kansızlığa hâs bir ilâç- tr. Demirle karışık olarak arse- Biği, kakodilat ve likör de foiler şeklinde kullanıyoruz. bit bu, hepsinden daha çabuk ve mutlak tesiri olan bir tedavi tar- zadır. Bu kan nakli yerine azar Azar kan alınarak, mütenddit çı. rıngalar halinde, izter damar için ne, ister et arasına çırınga edil Baran da ç 10 sitrat dö sad ilâ ve edilmiş kan (20 - 100 santimet. ve mikâk) tahtekcilt de zerkedile. Bilir. Damar içine sui kan da ve- rilebilir. Fakat bu, devamlı bir etice vermez. Onl Si Yala eps Mektebde dayak mı? Kadıkyünde Aynalı fırında 47 numaralı evde oturan binbaşı B. Asım,.dün matbaamıza gelerek $u vakayı anlattı: Kazım Lâlehan, Kadıköy kız or. ta mektebinin yedinci sınıf tale- besindendir. kız, ders esnasında, muallimine müracant ederek has- talandığından babisle izin istedi. Muallim her nedense, kızın bu iracaatine kızarak ayaklar al. na alarak döğdü, arkasından da tekmeliyerek sınıftan dışarı attı. Muallimin bu hareketini, maarif ve mektep müdürlükleri nezdinde protesto ettiğim gibi muallim aley. hine de sküdar müddeiumumili. ğine müracaat ederek dava açtım. Binbaşı B. Asımın verdiği iza- hat burada bitiyir. Bir kızın sunıf ortasında döğülmesi / çok çirkin harekettir. Maarif müdürlüğünün bu hadiseyi ehemmiyetle tahkik edeceğini umarız. Akbaba 14 yaşında irk matbuatı arasında kendi. sine İyi bir mevki yapmağa mu- itibarile çok mefis bir şekle giren (Akbaba) iç sabifelerine de renk- li resimler koymağa başladı. Ar kadaşımızın on dört yaşını tebrik eder, önümüzdeki seneler zarfın. da kendisine daha büyük muvaf- fakıyetler dileriz. FRANSIZCA YI mmm BERLİTZ'de yada şeftali, ve zerdali kansizlik»