5 Ocak 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

5 Ocak 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

2 Sahife Son dakika Fransız sefiri “yeni bir teklif mi getirdi ? Vekiller heyeti hariciye vekilimizin izahatını dinledi Fransız sefiri bugün hariciye vekilimizle görüşecek Ankara 4 — t heyeti gün- | neclis binasında ve gece de Baş- | de toplanarak Avrupadan ye vekilimizin Sancak hakkında verdiği izahalı âinlemişlerdir. Yarm (bugün) & on beşte Parti grupu toplanarak Hariciye ovekililin Sancak mes leleri hakkında vereceği izahatı din- Hiyecektir T ekspresile Ankaraya dönen Fransız. sefiri M. Ponsonun Sancak | dönen E mesele Ispanyaya 4000 Italyan gönüllüsü gönderildiği teeyyüd etti Ingiltere Italyan anlaşmasının imzası arifesinde yapılan bu sevkiyat, Londrada hayret uyandırdı Londra 5 (AA) — İngiliz mena- | biinden Londra siyasi mahafilinin aldığı haberlere göre bir kânunusa- nide Kadikse dört bin İtalyan çıka- nimış! Öyle zannediliyor ki, bun- Jar iy ehiz edilmiş ve munzatam bir kı teşkil ediyorlardı. Gaeta- | dan Lombardiya vapuru İle getiril. miştir. LONDRADA HAYRET Londra 5 (A.A.) — Röyter ajansı- nın bildirdiğine göre mütekabil temi- | nalı ihtiva eden İtalyan - İngiliz an- n Romada imzasından bir I İspanyaya dört bin İtal- Müsünün ihracı Londranın mahafilinde derin bir ih Tes filin noktai nazarına göre teriinatım İspanya işlerine | ademi müdahale ile iktür. Bu ancak İs- ısanm bu son aittir. İngiltere ile Fr Yugoslav - Bulgar |Madridde yiyecek misakı 25 kânunusanide imza edilecek s 25 — Yugoslav - Bulgar mi- Stoyadinov inden dönüşt igrad. gazeteleri M. Stoyadinovi- çin Paris ve Romaya da uğrıyucağını y bu seyal ehemmiyet ve- riyo Büyük bir mağaza güpegündüz soyuldu NewYork 4 (A.A) gazası c ler tarafın - Bamley ma- hi çete- uğramıştır. Bir| azaya cebren gire- bulan müşteri ve yöz ve rövelverle ların içindeki paralar- Ja raflarda duran mücevheratı aldıktan sonra kaçıp gitmişlerdir. Alınan part ve mücevheratın kıymeti 40,000 dolar kadardır. Haydudların bu taarruzu an- cak sekiz dakika sürmüştür. Tuarruz- dan evvel telefon telleri kesilmiş oldu- undan mağazadakiler polise haber ve- rememişlerdir. Üniversite birliği Üniversite fakültelerinin talebe bir- likleri feshedildikten sonra maarif vekâleti talebenin muhtelif ihtiyaç. larını karşılamak ve bir araya gelip konuşmaların temin için Cumhuri- yet Halk partisine bağlı bir cemiyet kurulmasını münasib görmüştür. Kurulucak yeni cemiyete bütün Üniversite talebesi girebilecek, cemi- yetin ismi de «Üniversite birliği: ola- caktır. JAsilerin bir tebliğine göre meselesi hakkında yeni bir Fransız eklifini hamil olduğu rivayetleri do- laşıyor. Sefir M. Ponso, yarın (bu Hariciye vekilimizi ziyaret edecektir Bu ziyarete ehemmiyet verilmekte- dir, M. Ponso, Ankara istasyonunda ak meselesi hakkında fikrini $0- gazetecilere iki tarafın hüsnü niyeti sinde Sancak meselesinin normal bir cereyan takib etmekte bulunduğunu £ söylemi iktifa et miştir ran Mü kafilesi ciddi bir surette tetkik vel Alman ve İtalyan cevaplarını bek- Jemeleri muhtemeldir. Bu cevapların üç dört gün içinde vürudu beklen- mektedir. İNGİLİZ GÖNÜLLÜLERİ .A.) — Daliy Mail gaze- cuma den bir takım İngiliz marksistlerinir İspan- yaya nakledilecekleri haberini k tedir. Bunlar, Glasgow'dan hareket ede- ceklerdir. Bu işi, İskoçy tip etmiştir. İSPANYOL ALTINLARI Paris 5 (A.A.) — Debast gazetesi- ne göre Senato azasından bir çoğu, İspanyadan gelen altınların Madrid hükümeti hesabına sarfedilmesini hükümetten istemek fikrindedirler, Çünkü bu ileride Fransayı çok nazik bir vaziyete düşürebilecektir. komünist fırkası ter- azalmış yiyecek satan mağazalar önünde hadiseler oluyormuş Salamanka 4 (A (A. İ ) —Anarşist-Sen- dikalist radyosu, iaşe müşkülâtının da- ha uzun müddet devam edemiyeceğini bildirmektedir. Halk, mağazaların önünde, on, on iki) saat sıra beklemek mecburiyetinde kal-| maktadır. Birçok kimseler, ellerinde ververlerle iyi yerleri kapmak için biri- birlerile çekişmektedirler, Kadınlar ve çocuklar, bu hal karşı- sında boyun eğmek ve bütün gün bek- Jemek istirarında kalmaktadırlar. Bu şerait, altında halkın para V imtina etmesi anlaş İ sis edecekti, Çöple inkılâp al itham eylemekte muriyetlerinin anarşistlere verilmesini istemektedir. Komünistlerin siyasetle- | rinin de bir ihanet olduğu beyan edil- mektedir. Amcasını öldüren biri yakalandı "Tevfik “adında biri hakkında An- takyada amcasını öldürmek suçun- dan tahkikat yapılırken kendisinin İstanbula geldiği anlaşılmıştır, Türk tabilyetinde olan Tevfik zabıta tara fmdan İstanbulda yakalanar: gu hâkimi tarafından tevkif edilmiş- tir. Yağmur başladı Baharı andıran evvelki gür neşli havadan sonra dün y ve rutubetli geçmiştir. Sıcaklık de- recesi en çok 7, hava tazyikli 766 mi- limetre idi, Hava bugün de bulutin ve yağışı geçecek, rüzgâr muhtelif istikamet ilerden esecektir. AKŞAM 5 Kânunusani 1937 Madridde yeni muharebeler Asilerin yaptıkları şiddetli bir taarruz hükümetçiler tarafından tardedildi. Madrid 4 (A.A.) — Resmi tebliğ: A- silerin Madrid ceph yaptıkları ğmen milisler, mevzilerini illa etmişlerdir. Cumhuriyetçilerin tayyareleri, asile- Tin beş tayyaresini düşürmüştür. Guadalajara cephesinde hükümet kuvvetleri mühim bir sevkülceyş nokta sıolan Almadronezi zaptetmişlerdir. Asiler, burada mükemmel surette ta- hassün etmişlerdi. Hükümetçiler, Aba- naresi zaptetmişlerdir. Düşman, mü- him malzeme bırakmıştır. Madrid 4 (A.A.) — Madrid cephesin- de Valdemarilis ve Pozucla mıntakala» rında asilerin şiddetli bir hücum hü kümetçileri tarafndan püskürtülmüş- tür. Meclis müzakereleri Yeni vekâlet binalarının inşası için 4,5 milyon lira Ankara 4 (Telefon) — Meclisin bu- günkü toplantısında, Ankarada Bü- yük Millet Meclisi, Riyaseti cumhur, Başvekâlet ve Hariciye vekâleti bina- larının inşaatı için dört buçuk mil- yon liraya kadar teahhüdata girişil- mesine izin veren lâyihanım resinde, Süleyman Sırı (Yozgad) resmi dairelerin bir araya teksifi doğ- ru olamuyacağını söyledi. Dahiliye ve- kili, hava taarruzu bakımından, toplu bir halde müdafaanın daha kolay o cağı cihetle mahzuru olmadığını söy- Myerek ezeümle dedi ki — Askeri mütehassısların da müla- Jâası almıştır. Şehrin güzelleşmesine| gelince, Cumhur k bütün kuvvei iy göstermek itiba burası, nümune l addedilecek bir hal alacaktır. Ank ranm günden güne güzelleşmesi ve inkişafi hakikaten dostlarımızı sevin- dirmekte ve düşmanlarımızı hayrete düşürmektedir. Ankaranın hiç bir nok- tası, imar işinde ihmal edilmiş ve edi- Tecek değildir. Atatürke gelen yılbaşı tebrikleri Yılbaşı mMünasebetile Relsicumhur Atatürk ile ecnebi devlet reisleri ara- sında samimi tebrik telgrafları teati edilmiş ir. Çöp istasyonları Yeni istasyonların inşası | için bütçeye tahsisat konuyor Belediye şehirde topladığı çöpler için toplama ve imha istasyonları te- | in denize dökülme- | i gün bu apılması düşünülm ye kadar muvaffak olunamamıştı. Belediye 937 senesi içinde imha ve toplama istasyonlarına ald olan proje- yi tatbik edecektir, Bu maksatla 9397 bütçesine tahsisat konacaktır. Evvelce de yazıldığı gibi çöp kamyon- larının getirdikleri çöpleri kolaylıkla alabilmeleri için toplama istasyonları iki katlı olacaktır. Çöp imha istasyon- ları da çöpü kendi kendine çürümeğe | terketmek üzere dört tarafı kapalı ola-| rak inşa edilecektir. Bu tesisat yapıl- dıktan sonra çöpl ga dökülmiyecekti Istinye - Büyükdere yolu ay sonuna bitecek Vilâyet idarel hususiyesi tarafm- dan bir müddettenberi yapılmakta clan İstinye - Büyükdere yolunun bir an evvel bitirilmesi için havaların ASİLERİN TEBLİĞİ Avila 4 (A.A) — Umumi vaziyette hiç bir değişikliği mucip olmayan ve bir haftadanberi Madridin etrafında fa- sılasız devam eden muharebe, (âarruz ve mukabi!) taarruslardan sonra bu son| günlerde cephede nisbi bir sükün hü- küm sürüyordu. Fakat bu sükün dün asilerin üniversite mahallesi mıntaka- sında yaptıkları kısa fakat pek şiddetli bir hareketde ihlâl edildi. Asiler, saatlerce süren bir bombardı- mandan sonra hükümetçilerin Paseo Rosales mahallesi önünde ve Arguelle- sin şimalinde işgal ettikleri mevzilere taarruz etmişlerdir. Hiç beklemedikleri bir zamanda vukubulan bu hücumlar karşısında hükümet kuvvetleri derhal la Vilâyetlerde Beş senelik iş proğramları Ankara 4 Çfelefon) — Vilâyetle- rin, mahalli mahiyeti haiz hizmet- lerinden hemen hiç birinin, mahalli ihtiyaçlara uygun şekilde tanzim edil- mediği görüldüğünden, metodlu ve plânlı çalışma lüzumu hakkında olâ- kadarlara bir tamim gönderilmiştir. Bu tamime göre 937 mali yılın- dan itibaren tatbikata geçilmek üze- re, bünye kabiliyeti ve mahalli ih- tiyaçlara göre, beşer senelik iş prog- ramları vücüde getirilerek derhal umumi mevclislerin tasdikinden geçi- rilecek ve bütçeye buna göre tahsi- sat konac aktır Dükde Windsor Madam Simpson ile mayısta Viyanada evlenecek Paris 4 (4. 4 J— > Viyanadan İntran- #igeant gazetesine bildiriliyor: Dük de Windsor madam Simpson ile mayıs a- yında Viyanadaki İngiliz sefareti yaki- nındaki İngiliz kilisesinde evlenecektir. İzdivaçtan sonra yeni evliler Dubrov- nike giderek geçen şubat ayında Dük de Keni ile sabık kralın oturdukları sayjiyeye yerleşeceklerdir. Sabık Ingiliz kralı Ankaraya mı gelecek? Ankara 4 — Burada dolaşan riva- yetlere göre sabık İngiliz krah Ed- vard bir ay sonra İstanbul ve Anka- raya gelerek bir müddet şehrimizde misafir kalacaktır, Montrö mukavelesi İtalyanın : mukaveleye iştiraki bekleniyor a 4 (A.A) — Röyter bildi : Fransa, İngiliz - İtalyan beyazı- nesinin imzası münasebetile ne- ticel müzakerelerden tutulmuş ve beyannamenin neşrin- den evvel bu teminat teatisi 'Türki- yeye, Yugoslavyayı ve Yunanistana bildirilmiştir. Sanıldığına göre İspanya, ihtimal dehili harp dolayısile bu meseleden haberdar tutulmanıştar, Londradaki kan Roma anlaş- masından sonra, İtalyanın Montrö mukavelesi ile Londra deniz muka- | velesine iltihakı için daha geniş ihti- maller açlığı merkezindedir. Malüm zecri tedbirler dolayısile bu iki meselede tam rolü- Dü oyn: mamıştır. Meksikanın satın aldığı tayyareler Vüşington 4 (A.A) — Meksika hükü- meti, Amerikadan satın alnan tayyare- bozmasına rağmen inşaatına devam ediliyor. Bu yol, bu ay Mi ta- mamlle bitirecektir. lerle harp malzemesinin İspanyaya sev- kedilmiyeceği hakkında Amerika hükü- haberdar | | ateş açmışlar ve bu ateş topçu ve mit« ralyöz ateşleriyle de takviye edilmiştir. Topçu ve tüfenk ateşleri öğlden sonras ya kadar devam etmiştir. Escurlal hesinde kayde değer bir şey yoktu: Madrid mıntakasında hava ak - havvildir. Sierra Guadarrama €rra Gredos müstesna olmak üzere di- ger muntakalarda karlar yavaş yav: erimektedir. MADRİD TESLİM MÜZAKERESİNE GİRİŞMİŞ Toledo 4 (4.A.) — Madrid kuman- damı general Mangadanın şehri tes- lim etmek üzere müzakerata girişti- Zi öğrenilmiştir. General Franco şehrin bilâ kaydü şart teslim edilme- sinde ısrar etmektedir. Apolyond gölünde bir facia Göl dondu, 6 balıkçı tay- falarile beraber kayboldu Bursa 4 — Apolyond gölü, şiddetli soğuklardan donmuş ve 19 balıkçı kayığı gölde buzlar arasında mahsur kalmıştır. Yelkenlilere bindirile lerinde baltalar ile buzleri kayığının yanına varmışlar ve ta; fasımı kurtararak köye götürmüş lerdir. Diğ ta balıkçı kayığının içindeki tayfalar ile beraber, mahvo)- duklarından korkuluyor. Apolvond gölünün donması ilk defa vaki olmuş bir hâdisedir. Maden hurdalarının ihracı yasak ediliyor Ankara 4 (Telefon) — Bazı maden hurdalarının ve halitalarının, hari- ce çıkarılmasını yasak eden kanun lâyihsı, bugünlerde meclise verile- cektir. Lâyiha, bunların dahilde sa- tışını serbes bırakmıştır. Müsadere edilen ölçüler Ankara 4 (Telefon) — Ölçüler ka- nununa tevfikan müsadere edilen, öl- çü ve tartı aletlerinin belediyelere ve- rilmesi hakkında, kanunda sarahat ol madığından, bunların ciheti adliyeye verilmesi hususunda Adliye vekâletin- den alâkadarlara tebligat yapılmı Rağıbın ölümü Kunduracı bir cinnet —. buhranı neticesinde ölmüş Üç gün evvel Nuruosmaniyede bir hendek içinde ölü olarak bulunan Ada“ pazarı Mehmed Ragıbın ölümünde kimsenin ilişiği olmadığı meydana Çi karıldığını yazmıştık, Yaptığımız tahkikata nazaran iyi vip kundurâcı kalfası olan Mehmed Ragi5 İstanbulda bir kundura imalâthane- sinde çalışırken bir gün birdenbire has talanmış ve kendisinde delilik âsarı gös rüldüğünden bir müddet hastanede teş davi edilmiştir. Yapılan muayenede Mehmed Ragıpta müzmin bir frengi hastalığı bulunduğu ve hastalığın les rilemesi yüzünden arasıra böyle mu-' vâkkat delilik buhranları geçirdiği meydana çıkmıştır. Mehmed Ragıb has taneden çıktıktan sonra ayak tedavisk ne devam etmesi lâzım gelirken bu t8- daviyi ihmal etmiştir. Sık sık buhranlaği geçirdiği için bir yerde de çalışamayan Mehmed Ragıb son zamanlarda Nuru- osmaniye camiinin avlusunda yatıp kalkmağa başlamış ve bundan bir haf- ta evel de gene bir buhran esnasında mai