15 Ocak 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

15 Ocak 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 — — nm dakika Hariciye pazara hareket ediyor | vekilimiz Sancakişi bizim için milli bir davadır Fransa için yalnız manda işidir Dün İstanbula gelen Başvekil İs- met İnönü ve Dahiliye ve Hariciye ve- killeri öğleden evvel Reisicumhur Atatürk tarafından kabul edilmişler- dir. Müteakıben dahiliye ve hariciye vekilleri Perapalas oteline gitmişler- dir, Hariciye vekilimiz yarın ve ağlebi #htimal Kendisile beraber gidecek olan ha- riciye vekâleti umumi kâtibi Numan lerini aldıktan sonra Antakyaya dön- mek için Kırıkhandan hareket etmiş- Jerâir. HARİCİYE VEKİLİMİZİN BEYANATI Atina 14 —'Türkiye hariciye vekili B. Tevfik Rüştü Aras Ankaraya git- miş olan Vradini gazetesi muhabiri- ne Antakya ve İskenderun - meselesi hakkında şu beyanatiz bulunmüş- tur: — Fransaya bu mesele hakkında yeni bir teklifte bulunduk. 'Tezimiz malümdur. Fransız başvekili M. Blu- mun yeni teklifimizi müsaid surette karşılıyacağını umuyorum. Biz sulh ve müsalemeti ve Fransa ile aramızda mevcut ananevi dostlu- ğu muhafaza etmek istiyoruz. Sancak meselesi bizim için milli bir davadır. Halbuki Fransa için bir manda me- selesidir. Atina 14 — Yunan hükümeti, Mi letler cemiyeti konseyinin bu içtima- mma murahhas göndermiyecektir. Ispanyaya gönüllü akını büyük bir vüsat aldı Blum, gönüllü sevkıyatının hükümetçe! meni için meclise bir lâyiha verdi Perpinyan 15 (Akşam) — İspanya- ya gönüllü sevkiyatı büyük bir vüs'at Almıştır. Gönüllüler her taraftan akın akın gelerek İspanyaya gidiyorlar, Pi- gene valisi alelâcele Parise çağrılmiş- tar. Paris 15 (Akşam) — M. Blum İs- panyaya gönüllü sevkiyatın men'i salâhiyetini hükümete bahşeden bir kanun lâyihasını meclise vermiştir. Amerikada haydutluk ze edilecektir, ALMAN GAZETELERİNİN YENİ HÜCUMLARI Paris 15 (Akşam). teleri Fransaya yeniden şiddelli hü- cumlara başlamışlardır. Alman güze- rın bir emir üzerine yapıldığı tahmin Alman teslihatı devamda Genç Mattson bir çok |M. Edenin nutku Berlinde yerlerinden vurulmuş San Francisco 14 (AA) — San iyi karşılanmadı Berlin 14 (AA) — Gazeteler, M Francisco Chronlele gazetesine göre | Edenin İngilterenin tereyağını topa otopsi, bu gencin evvelâ arkasından hançerle müteaddit yerlerinden vu- rulmuş ve fakat hayati uzuvlarından hiç birine dokunulmamış ve sonra kafasına indirilen bir darbe ile işi bitirilmiş olduğunu meydana çıkar- mıştır, Ölüm, bundan altı gün evvel vukua gelmiştir. Bu gazete, Matisonun ancak açlık- tan ölmesine mani olabilecek kaba saba bir takım gıdalarla beslenmiş olduğunu ilâve etmektedir. Bu gen- ci kaçırmış olan kimse, çocuğa çok fena, tüyler ürpertici muameleler yap- mıştır. Caninin anormal bir adam ol- ması muhtemeldir. Singapurda manevra Kara, deniz, hava kuvvet- leri hazırlık yapıyor Londra 14 (AA.) — Singapurdan bildirildiğine göre, bu âskeri üsdeki Kara, deniz, hava kuvvetleri çok bü- yük kombine manevralarda buluna- caklardır, Resmen bildirildiğine göre bu ma- nevralarım hedefi, müdafaa tesisatı- nu tecrübs etmek ve ayni zamanda tercih etmekte olduğu suretindeki 'beyanatından dolayı hiddet ve infi- al izhar etmektedirler. Gazeteler, İn- giliz nazırını, diğer devletlerin De- moclesin kılıncma benzeyen tehdid- leri karşısında Almanyanın vaziyeti ne olduğunu bilip anlamak isteme- mekle itham etmektedirler. Bu vazi- yet karşısında Almanya, hatta gıda maddelerini tahdid bahasına da olsa, silâhlanmak mecburiyetinde bulun- maktadır, Boersen Zeitung, diyor ki: M, Ede- nin mütaleaları tatsızdır, çünkü Ver- say muahedesi ile zenginleşmiş, iyice karnımı doyurmuştur. Şimdi ister te- reyağı alır, ister top alır... Bu, onun keyfine tâbi bir şeydir.> Fransada grevler bitiyor mu? Lüle 14 (A.A.) — Haziran ayından- beri şimal departmanında zuhur etmiş olan bütün içtimai ihtilâflar, haliha- sırda hal ve tesviye edilmiş bulunmak- tadır, Bu departman dahilinde artık hiçbir grev yoktur. Kumaş addolunacak muşam- balar hakkındâ bir emir Ankara 14 (Telefon) — Mücellitlik- te veya döşemecilikte kullanılan apreli Alman gâze- | AKŞAM Avila 14 (A.A.) — Havas ajansı mu- habirinden: Milisler, Madrid cephesinde Maja- dahonda mıntakasında yeni bir taar- TUZ'icra etmişlerdir. MMaksadları, La Corogns yolunun ilerisinde Madride iki kilometre mesafede kain ilk ufak vadilere malikiyeti temin etmektir. Bunlara malikiyet, La Coroğne ve Es- Curial yallarını hükümetin tanklarına karşi himaye etmeği kalaylaştıracaktır, Zannolunduğuna göre, asilerin taarrü- Zu, İki tarafın mevzilerinde haylı deği- şiklikler husule getirmiştir. Öğleden sonra hükümetciler de bir hücum icra etmişlerdir. On dört tank, Asilerin hatları üzerine yürümüştür. Bir çokları'bu hatlara yanaşmışlardır. Asilerin beş tanki mukabil bir taarruz yapmış ve alev saçan tüpler kullan- mak suretile muhacimleri ricata mee- bur etmiştir. hava seferleri Iran hükümetinin teklifi Vekâletçe tetkik ediliyor Ankara 14 (Telefon) — İran hükü- Mmeti memleketimize İran arasında ha- va seferleri tesis edilmesi için alâkadar makamata müracdat etmiştir. Bu mü- yacaata göre, İran hükümeti Diyarıbe- kirle Tahran arasında karşılıklı hava seferleri yapılmasını teklif etmektedir. Nafi& vekâleti dost memleketin bu teklifini ehemmiyetle tedkik ediyor. Iktisad vekâletine bağlı bir iktisad odaları dairesi ihdas ediliyor Ankara 14 (Telefon) — İktisad ve- kâleti tarafından hazırlanmakta olan yeni Ticaret odaları kanununun €sâs- Jarı tesbit edilmiştir. Projeye göre İkti- sad vekâletine bağlı olmak üzere hük- mi şahsiyeti haiz bir İktisad odaları dairesi ihdas olunacaktır. Memleket ticari bakımdan muhtelif ymıntakalara ayrılacak ve oda merkezi bu mıntakalarda bulunacktır. Zeytincilik kanunu Lâyihaya göre nümune fabrikaları açılacaktır Ankara 14 (Telefon) — Zeytinciliği- mizin ve zeytinyağı istihsal cihazları- mızın inkişafı için hazırlanacak ka- nun lâyihasının esasların! tesbit etmek üzere buraya çağırılan zenyincilik mü- tehassısları işlerini bitirmişlerdir, Yakında meclise verilecek olan zey- tincilik kanunu lâyihasında zeytin- ciliğimizin bilhassa zeytin yağcılığımı- zın rasyonelleştirilmesini temin ede- cek esaslar bulunacaktır. Bundan baş- ka zeytincilerimizin kredi ihtiyaçlarını istihsalâtı arttırmalarına imkân vere- cek bir şekilde tevsi ve teshil eden ted- birler alınacaktır. Ayrıca nümüne zey- tinyağı fabrikaları kurulacaktır. Ziraat Bankası umum -müdür muavininin İstifası doğru değil Ankara 14 (Telefon) — İstanbulda akşamları çıkan bir gazete Ziraat ban- kası umum müdür muavini B. Suphi- nin istifasını yazmıştı. Bugün kendisi İle görüştüğüm Ziraat bankası umum müdürü B, Kemal Zaim bana: — Gazetenin yazdığı doğru değildir. dedi. İtalya kralı Mayısta mensucatin bâzan muşamba bazan da kumaş addedilerek ona göre gümrük alınmakta olduğu görülmektedir. Güm- rükler vekâleti gümrüklere yaptığı bir tamimde apreli mensucat İle muşam- Budapeşteye gidecek Roma 14 (A.â.) — Burada deveran eden şaylalara göre, İtalya kral ve kraliçesi, Macaristan naibi ile bayan Hortyinin İtalyaya yaptıkları ziyare- ti iade etmek üzere mayısda Budapeğ- bulüp bulmadığını söylemek müş- küldür, Bu Sahahki Telgraflar Madrid önünde yeni muharebeler Madridin en güzel sayfiyelerinin bulunduğu semt harabe halinde teş almıştır. HARABE HALİNE GELEN YERLER Aravaca cephesi 14 (A.A.) — Havas ajansı muhabirinden: Pozuelo - Arava- ca mıntâkası, tamamile harabe haline gelmiştir, Havas muhabiri diyor ki: General Argazdan aldığım mezuniyet üzerine dün cephenin bu mıntakasını gezdim. Madridin gayet güzel sayfiyelerinden olan ve çok şık ve zarif köşkleri bulu- nan Pozuelo, bir harabe enkazından başka bir şey değildir İspanya dahili harbinde topçu ve tayyare kuvvetleri hiç bir yerde bu derece tahribat yap- mış değildir. Yalnız kilisenin çan kulesi, ortasın- dan delinmiş olduğu halde, mucize ka- bilinden yıkılmamıştır. Küçük -mey- danda bombların açmış olduğu huni Hükümetçilerin bir çok tankları #- i Türkiye - Iran |Mebus namzedleri Üç namzedin isimleri ilân edildi Ankara 14 (AA) —C, EH. pertisi genel başkanlığından: İstanbul saylavı Şükrü Nalli Gök- berk, Kocaeli saylavı Dr. Nuri Birgi ve Siirt saylavı Mahmud Soydanın ölümleri üzerine boşalan İstanbul say- lavlığına ziraat vekâleti müsteşarı Atıf Bayındır, Kocaeli . saylavlığına Avrupada tahsilini bitirmiş ziraatçi İbrahim Dıblan ve Siirt saylavlığına mülekaid binbaşı mehmed Ali kurt- oğlu genbaşkurca parti namzedi ola- rak onaylanmışlardır. Sayın seçicilere bildirir ve ilân ede- rim Cumhuriyet Halk Pârtisi genel başkan vekili İsmet İnönü Ankara 14 — Prusya başvekili Gö- ringin Türkiyeye geleceğini bir sabah gazetesi yazmıştı. Burada hariciye vekâletinde salâhiyettar bir makam ve Alman elçiliği bu haber etrafında ademi malümat beyan etmekte ve esassız olduğunu söylemektedirler. Yunan kralı Yunanistan haricinde seyahat edeceği doğru değilmiş Atina 14 — Yunan kralının yakında harici memleketlerde bir seyahat yapa- cağı hakkında bazı Yunan gazetelerinde haberler çıkmıştı. Kral Jorjun memle- ket dahilinde seyahat etmek niyetinde bulunduğu cihetle, şimdilik Yunanis- tan haricinde bir seyahate çıkmıyaca- ğı beyan edilmektedir. M. ŞAHT NİÇİN PARİSE GİTMEDİ? Londra 14 — Taymis gazetesinin Ber- lin muhabirine göre M. Şahtın Paris seyahati geri kalmıştır. Fransız gaz€- telerinde çıkan yazılar üzerine M, Hit- ler bu kararı vermiştir. İngilterede grip Hastalık henüz şiddetini kaybatmedi Londra 14 (A.A) — Umumi sıhhat nazırı, salgın bir enflüanzanın hali hazirda şimali İngiltere ile İskoçya- ya sirayet etmiş olduğunu bildizmiş- tir. Geçen hafta bu hastalık yüzünden büyük şehirlerde 768 kişi ölmüştür. Evvelki haftaki vefiyat miktarı ise 325 idi. Ölenlerin ekserisi, yaşlı in- sanlardır. Salgın hastalığın azami haddini İ 15 Kânunusani 1957 ma a şeklindeki delikler görülmemektedir. Evler, yıkılmıştır. Obüslerin veya bom- baların delik deşik etmediği bir tek dus var kalmamıştır, Sokaklarda, yaya kal dırımlarında çamaşırlar, silâhlar, ml telif ev eşyası, kitaplar, gazeteler, ye mek artıkları. ilâh görülmektedir. Şurada burada yüzü koyun yatın» miş ve münakalâta mani olmamalari için bir kenara çekilmiş cesedlere tesa- düf olunmaktadır. Ötede esk! güzel bir sayfiye olan Arâ- vacada manzara, aynıdır. Buradaki muharebeler, daha yakın zamanlarda cereyan etmiştir. Burada Pozuelo'de- kinden fazla miktarda cesedlere tesâ- düt edilmektedir. Sokaklarda bey- gir, kedi ve köpek ölülerine tesadüf 0- Tunmaktadır. Kasabanın methalinde ve mahrecin- de henüz yeni dikilmiş beyaz tahtadân ufak haçlı taze mezarlar görülmekte- dir, Memurlar ecnebi kadınla evlenemiyecek Yeni memurin kanunu bugünlerde Meclise verilecek Ankara 14 (Telefon) — Cumhuriyet halk partisi meclisi grupunun salı gün“ kü toplantısında memurin kanununun. tadili hakkında parti grupu komisyo- nunca hazırlanan projenin bir kanun teklifi halinde meçlise verilmesi karar- laştırılmıştı. Bugünlerde meclise verilecek bu lâ- yihaya göre, maaşlı ve ücretli memur- lar askeri memurlar gibi ecnebi kadın- larla evlenemiyecekler ve nikâhsız ola- rak'da yaşayamıyacaklardır. Lâyihada, bu hükmün makebline şamil olmıya- cağı kaydedilmektedir. Bundan başka esaleten memuriyete tayin edilen stajyerlerin sta,da geçen müddetleri de tekaütlüklerinde hesap edilecektir. Ücretli memurlara senelik , izin verilmemesi de lâyihadaki hüküm- ler arasındadır. Istanbul limanı .Liman için 708 bin lira sarfolunacak Ankara 14 (Telefon) — İstanbul ve İzmir limanları işletme müdürlükleri ile Van gölü işletim :i müdürlüğünün 937 yılı bütçeleri tasdik olunmuştur. İs- tanbul liman bütçesinde müdürlüğün 937 yılı varidatı bir milyon 961 bin lira olarak tahmin edilmektedir. Bütçenin masraf kısmında tesbit e- dilen program mucibince yeniden alı- nacak vesalt ve inşaat için 458 bin lira tahsis olunmuştur. Ayrıca işletme ida- resine 1937 senesi içinde İstanbul li- manında yapacağı işler için 260 bin liralık teahhüdarta bulunmasma me- zuniyet verilmiştir. Bu suretle bu sene içinde İstanbul limanı için 708 bin kü- sur lira sarfolunacak demektir. Yeni bütçe ile idare kadrosuna dahil müstahdemlerle kadroya dahil olma- yıp da idarede çalışan diğer müstah- demlere tasfiye dolayısile verilecek taz- minat için 7 bin lira z İzmir ilmanınm 937 yılı varidatı 498 bin lira olarak tahmin edilmiştir. Li- manın sermaye ve amortisman hesap- larında mevcüd bulunan paradan 500 bin lirasının yeniden yaptırılacak va- purların mübayaasına sarfı için mezu- niyet verilmiştir. Van gölünün 937 seensi varldatı 48 bin lira olarak tahmin edilmiştir. Mas- rafı da aynidir. M. Blum Pârise döndü Paris 14 (A.A.) — M. Blum, bu sabah Rivieradan buraya gelmiştir. M. Blum öğleden sonra bakanlar meclisine riyaset etmiştir, “ww