15 Ocak 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

15 Ocak 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

—— — Sedeceğimi zannetmişsinizdir. Iayır, bir İstanbul telgrafın haberini tek- rar etmek istiyorum: İstanbulda en- düstriyi teşvik kanunundan istifade €den küçük büyük fabrikaların say 111000 i bulmuştur. Endüstriyi teşvik kanunu! Fakat bunun ne manâsı var? Asıl tesbit edi- Tecek nokta şudur: Eğer kapitülâs- yonlar devam etseydi. İstanbul şeh- Yinde 1000 değil, 1 fabrikanın yaşa- Masma imkân yoktu. Çünkü emper Yalistler tarafından, endüstri saadet” Teri, metropol oyığınlarına ayrilmış- tır. İstanbul ise, bütün öbür şöhretle- Tini bir tarafa bırakınız, hakikatte bir Yarı-sömürge pazarı idi. İstanbul artık, sıra ile iki maaş ve- rilmemekle, bütün geçim inikânları buhran geciren bir şehir olmaktan çıktı. Eskiden, orası, bilhassa Türkler İçin, sadece bir memur şehri idi. Büd- Şeye bağlı bir şehir, yani bir çocuk başı, bovnu ve göğsü altında bir dev karnı! Simdi o boy atıyor; başı, ve Onunla bütün azâsınn nisbetleri nor- mal bir eb'ad kazanıyor. “Gerçi eski Babıâli sınıfı, orada, tanıdıklarının azaldığım görüyorsa da, hayat kay- maklarmı daha tabif şartlarla tesis eden yeni bir cemiyet kabuk tutma- Ka başlamıştır. Mer türlü hürriyetleri müdafaa et mek kudretinde bulunan bu devlet, merkez değişmekle en çok kaybettiği Zannoluman sevgili şehre dahi, kabi Yiyetlerinin bütün inkişaf imkânlarını temin etmiştir. Hükümet gişesinden aldığını, Av- Yupa endüstrisinin satış şubeleri olan, Galata, Beyoğlu, Eminönü ve Çak- makçılar dükkân ve mağazalarma Ödeyen haraçyüzar İstanbul, artık, «lrının teri ile geçinmeğe başladı. Fatay einen sma “Uyuklarken mangalın üzerine düştü 'Kuzguncukta oturan Menahim adında ihtiyar bir kadın dün evinde mangal başında otururken uyukla- mağa başlamış ve muvazenesini kay- bederek &teş dolu mangalın üzerine düşmüştür. Kadının yüzü, kolları ve Göğsü yanarak ağır surette yaralan- aiştır. Menahim hastaneye kâldırıl- muş, hadise etrafında zabıta tahki- kata girişmiştir. Motörü batıran İngiliz gemisi hareket edemiyor Çanakkalede Maydos önlerinde bir Mmotörü batıran İngiliz bandıralı vapu- Tun suvarisi Çanakkalede tevkif edil- mişti. Halbuki beynelmilel seyrüsefer nizamnamesine göre suvarisiz bir ge- minin açık denizlerde seyahat etmesi Amkânsız olduğundan suvari hakkın- da yapılan kanuni muamele bitinceye kadar gemi limanımızdan hareket €- demiyecektir, Mahmu“paşa hamamı bs'ediyeye geçti İcra dairesi (tarafından satılan 'Mahmutpaşi hamamına aid tapu iş- leri tamamlanmıştır. Hamam bele diyeye geçmiştir. Belediye hamamı sahibinden taksitle almağa karar verdiğinden parasının ilk taksiti bu- gün verilecektir. Bundan sonra ha- mam belediye tarafından tesellüm edilecektir. Hamamın ıslahı ve ne su- Pazar günü seçim yapılması için emir geldi Merhum general Şükrü Nailiden münhal kalan İstanbul mebusluğu için önümüzdeki pazar günü Üniver- sile konferans salonunda seçim yapı- lacağını yazmıştık. Bu hususta emir geldiğinden mebusan intihabı teftiş heyeti vaziyetinde bulunan daimi en- cümen dünden itibaren hazırlıkları- na başlamıştır. İntihabata pazar günü saat 9 da başlanacak ve saat 13 de nihayet ve- rilecektir. Üniversite konferans sa- lonuna İstanbul sehir İrududu da- hilinde bulunan bütün müntehibi sa- niler gelerek reylerini vereceklerdir. Şile, Kartal, Yalova, Çatalca gibi mülhakat müntehibisanileri de reyleri- ni mahellinde kullanacaklardır. Pazar günü yalnız şehrimizde #il, diğer münhal yerlerde de seçim yamlacaktır. Halk partisi tarafından münhal saylavlıklara kimlerin nam- zed gösterileceği henüz belli değildir. Su'ar idaresi Feriköyünde bir ma'zeme deposu yaptıracak Belediye sular idaresi, su saatleri ni ayarlamak ve saatlere aid tami- rafı yapmak üzere Feriköyünde bir âyarlama dairesile bir malzeme de- posu yaptırmağa karar vermiştir. İnşaata aid plânlar hazırlandığın- dan yakında inşaata başlanacaktır. Yalancı dost! Şehir meclisi toplanınca | Claude Farrere sokağının adı değiştirilecek Bir zamanlar 'Fü'k dostu diye orta ya çıkmış olan Fransız akademisi azasmdan Claude Farrerein bu dost- kuğunun ne kadar sahte olduğu çar buk anlaşılmıştı. Claude Farrere son zamanlarda yazdığı yazılsrin hakiki düşüncelerini tamamen meydana vurdu. Fransız muhariri Sancak mesele- sinde de manasız bir yazı yazdı. Bu yezı Fransız muharririn dünyada olân bitenden hiç bir haberi olmadı- ğını gösteriyor. Çünkü Ciaude Farre- re göre Sancak meselesini ortaya at- mamız Fransanın Sovyet Rusya ile anlaşması neticesi imiş. Türkiye bu anlaşmayı hoş görmemiş. Zavallı Fransız muharrizi hâlâ Sov- yet Rusyayı çarlık Rusya, yeni Tür- Kiyeyi de eski Osmanlı hükümeti zannediyor. Sovyet Rusya ile 'Türki- ye arasındaki dostluktan haberi bile yok. i Bu kadar sersernce biX yazı kazşi- sında isyan etmemek kubil değildir. İstanbulda bir Claude Farrere sokağı vardır. Bir çok tarâflardan bu soka- ğn isminin değiştirilmesi için bele- diyeye müracastler yapılmıştır. Sd Esk isimle-ini değiştirmek Şehir mec- lisine aittir. Şubat iptidasında Şelür meclisi toplanınca bu hususta karar verilecektir. ŞEHİR HABERLERİ Münhal mebusluk | Hamamda içip sarhoş olmuş! Mahkeme, nezle tedavisi iddiasını doğru bulmadı Sarhoşluk yüzünden müteaddid mahkümiyet ve sabıknları bulunan Hayri adında biri geçenlerde gene sarhoşluktan hapse mahküm olmuş ve iki gün evvel müddetini ikmal ede- rek hapishaneden çıkmıştır. Hayri serbest kalınca dün cebine iki şişe rakı sokarak Tophanede Ka- pılçi civarmda Yamalı hamama git- miş ve soyunma odasına girmistir. Hayrinin saatlerce odadan çıkmadı- ğını gören hamam sabibi Hüseyin merak ederek kapıyı açınca içeride Hayrinin rakı içmekte olduğunu gör- müştür, Hamamda rakı içmek yasak olduğundan ohamamcı, Hayriyi bu- radan çikarmak istemiş, Hayri hid- detlenerek hamamcışa küfürler Sopa ve çakı ile biribirlerini yaraladılar Vefa civarında İbrahim ve İsmail adlarında iki seyyar fıstıkçı dün 1ıs- tık satmak yüzünden sokakta kay. ga etmişlerdir. Kavgada İbrahim elindeki sopa çekerek İbrahimin kafasına sapla xuıştır. Vakaya polis «li koymuş, İs- meilin yarası tehlikeli olduğundan hastaneye kaldırılmıştır. İbrahim yakalanarak tajıklkata başlanmıştır. Bir çocuk tramvaya asılmak isterken düşerek yaralandı İbrahim adında yedi yaşında bir çocuk dün Karagümrük caddesinde bızla giden bir tramvaya asılmak iş terken (düşerek başından tehlikeli surette yaralanmışlar, İbrahim haş- taneye kaldırılmış, kaza etrafında tahkikata giğişilmiştir, Gümrük hanı Gümrükler Galatada mağa başladı Galata ve İstanbul gümrüklerinin Galatada Merkez rıhtım hanına nakle- yazmıştık. Na- dilmesine başlandığını Kil işi bitmiş, dünden itibaren gümrük- Jer Merkez rıhtım hanına yerleşmiştir. Hanın ismi değiştirilerek buraya güm- rük hanı adı verilmiştir. Gümrük idaresi bu günden itibaren Gümrük hanında çalışmağa başlıya- caktır. İstanbuldaki eski gümrük binası an- irepo yapılacaktır. Galatadaki eski gümrük idaresi yerine de, evvelce yaz- Smm leğen yiyen. Balık satıcı ve tuzlayıcı dük- kânları hakkındaki talimatna- menin tatbik'ne başlanıyor Balık salıcı ve tuzlayıcı dükkân- ların temizliğe riayet etmeleri ve haiz olmaları Jâzum gelen şerait hak- kında şehir meclisi tarafından bir talimatname hazırlanmıştı. Bu tali- matnameye güre bu dükkânlar bazı tedbirler almağa macbur tutulmuş- lardı. Verilen müddet bugün bitece- ğinden yarından sonra bütün balık- Çı ve balık tuzlayıcı dükkânlar tef- tişten geçirilecekler ve talimatname- Bozuk kaldırımlar Tramvay şirketi tamire mecbur olduğu yerleri tamir edecek “Tramvay şirketinin mükavelesine gö- Ze sirket, iramvay hattının her iki ta- Talından yedi buçuk metreden on beş metrelik kaldırımları yapmağa mecbur- dur, Son zamanlarda tramvay yolla- rındaki kaldırımlardan bir kısımı çok bozuk olduğundan belediye fen heyeti bozuk kaldırımları birer birer tesbit et- miş ve bunların süratle tamirini tram- vay şirketine bildirmiştir. Bundan başka Şişli meydahınını da çok bozulduğu görülmüştür. Bu hu- susta da ayrıca şirkete tebligat yapıl- mış ve tramvay arabalarının kavis yap- tağı bu meydanlığın iki tarafının asfalt olarak inşasını bildirmiştir. Tramvay şirketi, mukavelesine göre hattın ancak her iki tarafından on beş metre ge nişliğindeki yolu tamir edebileceğini ve| dan tamir edilecektir, Şile Parti binasının inşaatı bitiyor Şilede yapılmakta olan parti binası- — Madem ki şehrin yollarını yaptır- mak için para yok, ben belediyenin ye- rinde olsam ne yaparım biliyor musun bay Amca?... ğ 3 Halkı uçmaya teşvik edetimi... | -.. O zaman halk bozuk yollarda çır- pınmaktan... der bir çare bulmuş olurl... ... Belediye de ömrü oldukça yol ya- mamaktan kurtulmuş, bu işe de mo- | kı âç oturmuya alıştırmak lâzım. İSTANBUL HAYATI: “Soytarı gibi birşeyamma cüzdanı dolu... C.R. B.A. —Ohalde bir taraftan da hal- — Neden?., B.A. — Hileli gıda satışının da önü-