15 Ocak 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

15 Ocak 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

15 Kânumusaı ——— — Holanda veliahdinin prenses Bernhard ile evlenme resmi:. Yeni evliler belediye reisinin karşısında elele Son günlerin mühim hadiseleri Holandada' şiddetli soğuklar yüzünden kanallar donmuştur. Buzların üzerin. de yelkenli ve kızaklı sandallarla yarış yapılıyor Meşhur sinema yıldızlarından Olga bir kaç gün evvel Marcel Kobyns adında Belçikalı bir tacirle Berlinde evlenmiştir. Resmimizde yeni evliler belediye dairesi önünde görünüyorlar va e Amerikada 60 yolcu alan her türlü konforlu tayyareler çişlemeğe başlamıştır. Bunlardan birinin resmini basıyoruz ni Madrid etrafındaki muharebeler: Harab olan Manzanares üzerindeki Segevi köprüsü ve sarayı uzaktan görünüşü Sahife 9 Şoförler yeniden be- lediyeye başvurdular Kırılmaz cam, sıra bekleme, belediye İ için müşteri almak Sırası henüz İdört, yirmi beşinde bir se'ây sönunda da resimleri işinin halledilmesini istiyorlar dikleri bir istida ile otomobillerde müşteri yeri ile şoför yerl arasına kırıl- maz cam koymak mecburiyetinin kal dırılmasını, bir sıra bekleme talimatna- mesi yapılmasını, belediye resimlerinin! otomobillerin yeniliğine ve eskiliğine göre tayin edilmesini istemşlerdir, Şoförlerin söylediğine göre kırılmaz camlar çok pahalıdır. 935 taksi talimat- namesile ihdas edilen bu mecburiyet bugünlerde şiddetle tatbik'edilmekte ve böyle cam koymamış olanlara Ceza ke- silmektedir. Halbuki şoförler zaten az para kazandıkları majşetlerini güçlükle! temin edebildikleri için derhal bu pa- | halı camlardan tedarik etmek müm- | kün olamamaktadır | Sıra bekleme talimatnamesi mescie- | sine gelince; gerçi şimdi taksi mahal- lerinde otomobiller sıra üzerinde dur- maktadırlar. Fakat müşteriler daha fazla lüks otomobillere rağbet ettikleri elme- miş olan yeni otomobiller iş yapmak: ta, eski otomobiller bu yüzden müşteri- siz kalmaktadırlar. Belediyenin yapa- | ER Şoförler İstanbul belediyesine ver- Jcağı bir talimatname ile yalnız sırası ge len otomobilin müşteri alması mecburi tutulursa eski otomobil sahipleri ve $0- förleri de para kazanmak imkânını bu- lacaklardır, Şoförler belediyeye verdikleri istida da beldiye resimlerinin de azaltılmasını istemektedirler. Otomobillerden . eski- liğine ve yeniliiğne bakılmaksızın ay» da on iki buçuk lira alınmaktadır. Şo- #örler bilhassa bundan çok şikâyetçi: dirler. Söylediklerihe göre henüz on beş günlük yepyeni bir otomobille beş s6- nelik harap bir otömöbilden ayni para- yı almak doğru değildir. Yeni otomebillerin daha fazla iş yap- masına mukabil eski otomobiller günde ancak iki üç müşteri alabilmektedir- ler. Şoförler dileklerini belediyeye bildir- mişlerdir. Çok fena şerait altında ha- atlarını kazanmak mecburiyetinde olan beş bin şoför bu derdlerinin bele diye tarafından nazarı dikkate alına- cağını ümid ediyor, hracat eşyasının nakli temin edildi Aysonunakadar 25 vapur gelip eşya yükliyecek Vapursuzluk yüzünden ihraç iskele- lerinde birçok mal beklediği yazılmış- tı, Alâkadar makamlar vapur buhranı | meselesini ehemmiyetle tedkik etmiş- | lerdir, Alınan tedbirler sayesinde uzun zamandanberi devam eden sıkmtı aza)- mıştır. Vapur acenteleri yeniden vapur» lar kiralamışlardır. Karadeniz ve Mar- marada bekliyen 3000 ton ticaret eşya» sının iki bin tondan fazlasının gemile- re yüklenmesine başlanmıştır. Geri ka- Jan 1000 tona yakın malı da bugünler- de gelecek olan vapurlür alacaklardır. Bundan sonra yapılacak ihracata aid| eşyanın iskelelerde beklememesi için de | acentelerle temaslar yapılmış ve fazla | vapur işletilmesi hususunda' mutabık | kalınmıştar. Haber verildiğine göre âyın| on yedi""nde İki, yirmisinden “sonra gene bir olmak üzere on beş gün zar- fında yalnız bir'acenteye mensup sekiz elecektir. Bundan başka diğer r acentesine aid on yedi va- purda sonuna kadar limanımıza ge-| lip mal alacak ve gideceklerdir, Bu su- retle 25 vapurun birden gelişi ile yeni yapılacak sevkiyat da yoluna girecek- tir, Ayın on beşinde gelecek olan iki ge- | ml 5,700 ton kadar zahire alıp şimal memleketlerine götürecektir. Diğer ge- miler elektrik şirketinin takas yolu ile ihraç edeceği zahirenin 15,000 tonunu, bundan başka diğer gir gemi 6,000 ton yahire ve diğerleri de İstanbul, Kara- | deniz, Marmaradaki ticaret eşyasını | alacaklardır, ACENTALAR NE DİYOLAR? Vapur sıkıntısı hakkında görüştü- ğümüz bir acente diyor ki: — Hakikaten bundan 15-gün evvele kadar vapur sıkıntısı feçi bir vaziyete girmişti. Fakat yeniden vapurlar kira- lanmak suretile muhtelif ihraç iskelele-| rinde bekliyen 40-50 bin tona yakın ma» ın sevki kabil olmuştur. Bugün orta- da, bir buhran kalmamış gibidir. İlk | buhrana sebep de, şimal memteketle- rine bu seneki #hracatın çokluğudur. İhraç mevsiminde aylık mutad seferle- re ilâvelen 8 vapür daha işletiniye mec bur kaldık. Diğer acenteler de ayni şe- kilde hareket etmişlerdir.» İHRACATÇILARIN MÜTALFALARI Bu mühim mesele üzerinde ihracat işlerile uğraşan büyük müesseseler ve diğer İhracatçılarla temas ettik. Bun- lar da resmi makamların teşebbüsile fazla vapurlar işletilmesi kârarı karsi- sında buhranın azaldığını söylemek” | tedirler, Tacitler, bundan sonra vâpur acentelerine hör yaptıkları mürâcaat- larda ticaret eşyalarınm limana gele- cek tik vapurla gönderileceği hakkm- da söz almışlardır. İş limited direktörü Bedri Nedim tâ- cirlerin uzun zaman şikâyetlerine yol açan vapur sikantısını şöyle İz edi. yor: — Bütün dünyada vapur azlığı var. dır. Sebebi de her taraflâ umumi olğ- rak ticaret işlerinin hararetli bulunma , Geçen yıllara nisbetle memleke- timizden yapılan ihracat da çoğulmüş- tır. Ve bunun neticesi olarak bilhassa şimal memleketlerine evvelki sevkiyat vaziyetine göre tertip edilen seferldr ihtyiacı karşılamamağa başlamıştır. Geçen yıllar âiğer memleketlörde de ticaret işleri bü kadar hararetli değildi. Dolayısile nakledecek mal bülamıyan vapurlar İş aramak için Türk limsnlae rma geliyor ve bu seneki gibi bir sıkın” tı meydana gelmiyordu. Bu sene vapur ler başka memleketlerde de iş bulunca bizim mailarımızın nakli normal söfer- lere kaldı. Bunun üzerine biz vaziyeti daha evvelden kayrıyarak tedbirli dave Tandık ve altı vapur kiralıyarak mâl- larımızı sevkettik. Küçük ticarethaneler de ayni şeyi yar pabilirler, Birkaçının bir araya gölme- sile bu iş mükemmel bir Şekilde idare edilir, Esasen her birinin acentelere ver» dikleri navlun ücretinin yekünu vapur kiralamağa kifayet eder zannındayım.