21 Ocak 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

21 Ocak 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 -— Son dakika Dünkü müzakerelerden bir netice çıkmadı Türk - Fransız müzakereleri ağır bir hava içinde l cereyan ediyor M. Antonesko, Türk ve Fransız hariciye nazırlarile görüştü, M. Sandler de şereflerine bir ziyafet verdi Cenevre 21 — Milletler cemiyeti konseyi içtima bugünkü ruzna- mesinde İspanya, Danzig ve İsken- derun mesöleleri vardır. Fakat İsken- derun meselesinin umumi müzakere- ye konulup konulmıyacağı henüz bel- li değildir. Türk - Fransız hususi gö- rüşmelerinin bir müddet daba deva- OOmina imkân verilmesi için bu mese- lenin tehiri muhtemeldir. Türkiye Hariciye vekili, buraya gelen ve Türkiye ile. Fransa are sında Sancak meselesinde bir tavas- sutta bulunacağı rivayet edilen Ro- mwanya hariciye nazırı M. Antenesko fe görüşmüştür. M. Antenesko Fransız hariciye na- zırı İle de görüşmüş ve Delbos tarafım- Italya Milletler cemiyetine niçin iştirak etmiyor ? Habeş murahhaslarının mevcudiyeti iştirake manidir, Italya dörtler paktini mi istiyor? Roma 21 (Akşam) — İtalyanın, Milletler cemiyeti konseyinin bu 4€- ferki içtimama iştirak etmemesinin sebebi, hâlâ..Milötler “cemiyetinde Habeş murahhaslarının omevcudiye- tinden ileri gelmektedir. Habeş mu- rahha: Cernevrede bulundukça İtalya A ler cemiyetine dönmiye- cektir. DÖRTLER PAKTI VE İTALYA | Roma 21 (Akşam) — Curnale Di- Yugoslav - Bulgar| Madrid rini yeni muharebeler paktı 24 kânunusanide imza edilecek Belgrad 21 (Akşam) — Akdi takar- rür eden Yugoslav - Bulgar paktı 24 künunusanide Belgradda büyük merasimle imzalanacaktır. İmza me- rasiminde Bulgar başvekili ve harici- ye nazırı M. Köselivanof da bulüna- cak ve bu maksatla Belgrada gidile- cektir. Radyoda arapça neşriyat Şam ve havalisinde alâka ile dinlenmektedir Şam 20 (Hususi muhabirimiz- den) — İstanbul ve Ankara radyola- rında Arapça neşriyatı başlamış ol- ması burada halk arasında ciddi bir alâka uyandırmıştır. Sancak mesele- si hakkında Türk noklai nazarını Leş- rih eden Arapça radyo neşiyatını din- diyenler, makineleri olmiyanları ev- lerine toplamakta ve onların Türki- ye moktai nazarnı öğrenmelerine yardım etmektedirler. Bilhassa Türkiyenin konfederasyon teklifi Suriyeliler arasında Türkiye- ye karşı bir sempatinin doğmasına sebep olmuştur. Türk noktai naza- rını izah eden bu neşriyat saati gel diği zaman radyolu evler müthiş bir insan kalabalığı ile dolmaktadır. M. Eden Cenevreye ” hareket etti Londra 20 (A.A) — Hariciye ba- kanı M. Eden, Milletler cemiyetinin yarn toplanacak olan konseyinde bulunmak » üzere Pa est dan şerefine bir ziyafet (verilmiştir. Sancak meselesinde, konseyin maz- bata muharrirliği vazifesini gören İs- veç hariciye nazırı M. Sandler Türk ve Fransız heyetleri şerefine bir ziya- fet vermiştir. Bu temaslar ve ziyafet- ler, 'Türk ve Fransız noktasi nazarları- nı biribirine yaklaştırmağa ve bir an- Jaşme çaresi bulmağa matuftur. Cenevre 21 — Türk ve Fransız mu- rTahhasları arasıda, dün burada üç defa müzakere cereyan etmiştir. Mü- zakereler ağır bir hava içinde cere- yan ediyor, iki taraf ta noklai nazar- larında ısrar ettiklerinden dünkü müzakerelerden bir netice çıkmamış- tur. İ talya gazetesi, Londraya giden İngi- | Wiz sefiri Sir Drumondu İtalyanın eski dörtler paktınm ihyası hakkın- daki arzusunu Londra hükümetine tebliğe memur ettiği hakkındaki riva- yetleri katiyetle tekzib ediyor. Londra 21 (Akşam) — Buraya ge- len İngilterenin Roma sefiri Sir Dru- mond M. Edeni ziyaret ederek Mu- solini - Göring konuşmaları hakkın- da izahat vermiştir. Hükümet kıtaatı bir kasabayı | ele geçirdi Madrid 20 AA) ) — Cerro de Los An- gelos ismindeki küçük Kasabanın 80- kaklarında şiddetli bir muharebe cere- yan etmektedir. Dün sabah saatlerce süngü süngüye yapılan bir muharebe- den sonra milisler kasabaya girmişler» dir. ASİLERİN TEBLİĞİ Salamanca 20 (A.A.) — Resmi teb- AKŞAM Romada verilen kararlar Almanya ve 4| komünist rejim kabul etmiyecekler nın üç siyasi prensibini ortaya koyu- | söylüyor. Roma 20 (A.A.) — Giornale d'İtalia gazetesine yazdığı bir makalede Virgi- mio Gayda ezcümle diyor ki: ya meselesi Roma mülâkatla- rında tetkik edilen meselelerin en mü- himidir. İspanya meselesi yanlız bey- nelmilel karışıklıklar doğurabileceği için değil, fakat bu iş halledilmedikçe Avrupada hiç bir şeye teşebbüs edile- miyeceği için mühimdir. Bir Lokarno veya dörtler misakından ancak bu me- selenin hallinden sonra bahsetmek mümkün olabilir.» Virginio Gayda bundan sonra İs- panya hakkında İtalya ile Almanya- Türk - Italyan. dostluğu İki devlet arasında tam bir anlaşma Dün gece Roma radyosu şu haberi vermiştir; «İstanbüldan bildirildiğine göre İtalyan sefiri M. Galli Türkiye Başvekili İsmet İnönü ile uzun bir mülâkatta bulunmuştur, Ayni haber- lere göre, bir çok müşterek meseleler hakkında sıkı teşriki mesai hususun- da iki devlet arasında tâm bir anlaş- ma olmuştur. İTALYA MONTREUX MUKAVELE- SİNE GİRMİYOR Ankara 20 (A.A.) — Anadolu ajan- sının selâhiyettar bir menbadan öğ- rendiğine göre, Kont Cianoya Türki- yenin Roma büyük elçisi tarafından bildirilen arzu üzerine, İlalya hükü- meti, İtalyanın Montröde imzalanmış olan Boğazlar mukavelesine iltihakı zımnında, Türk hükümeti ile doğru- dan doğruya temâslarda bulunmaya karar vermiştir. İTALYAN SEFİRİ ANKARAYA GİTTİ Şehrimizde bulunan İtalyan sefiri M. Galli dün akşam Ankaraya git- miştir. Müfettişi umumiler Dün vekiller heyetine şifahi izahat verdi Ankara ' 20 (Telefon) — Vekiller heyeti bugün toplandı. Bu toplantıs da müfettişi umumiler de bulundu ve €velee kongreye verdikleri rapor« lar hakkında vekiller heyetine şifahi izahat verdiler. Soy adı beyannamelerine liğ: Düşman Madridin cenubunda Cer- İ yazılmıyanlar cezadan kurtuldu To de Los Angelos civarmdaki mevzile- rimize taarruz etmiş ve harp sahasında, 252 ölü ve daha çok miktarda yaralı bi-i raktıktan sonra geri püskürtülmüştür. Ölüler arasında birkaç komünist şefi vardır. Esirler arasında da on beş ya- şmda bir çocuk bulunduğu görülmüş- tür. MALAGA CİVARINDAKİ MUHAREBELER Madrid 20 (A.A) — Cumhuriyetçi- lerin Esteponada şiddetli bir mukabil taarruza geçtikleri Malagadan bildiril- mektedir. Esteponz Malagaya 65 kilo- metre mesafededir. Taarruz esnasında asiler birçok telefat vermişlerdir. Dün bütün gün radyolar Malaga hal- kanı şiddetli bir mukavemete davet et- mişlerdir, Fransa, İngiltereden elli milyon İngiliz lirası istikraz ediyor Londra 20 (A.A) — Fransanın İn- gütereden büyük bir istikraz aktede- ceği hakkındaki şayialar, Deyli Tel- grafın bir yazısına göre teryyüd eder gibi görünmektedir. Deyli Telegraf bu istiktazın 50 mil * yon İngiliz tirasma beliğ olacağını bil- dirmektedir. Ankara 20 (Telefon) — Soyadı alan aile reislerinden karısını ve gayri re- şid çocuklarım beyannamelere kay- dettirnmiyenler vardır. Beyannamelere o kaydettirilmiyen- lerin cezaya çarptırııp çarplırılma- maları tereddüdü mucip olmuştu, Da- hiliye vekâletinin alâkadarlara gön- derdiği yeni bir tamimden anlaşıl- dığına göre, beyannameye yâzılmı- yanların, aile reislerinin İsimlerini almaları kanun muktezasındadır. Bu- nun için ceza alınmıyacaktır. Tesbit edildiğine göre bu suretle Iki üç milyon nüfus cezadan kurtul- muş oluyor. İran petrolları Bir Amerikan grupuna gm "» imtiyaz veriliyor Tahran 20 (4.A.) — Maliye nazını M. Davar petrol imtiyazının bir Ame- rikan kumpariyasına verilmesi ve pet- rol boruları döşenmesinin de diğer bir Amerikan kumpanyası tarafından ya- pılmasına müsaade edilmesi hakkında meclise bir kanun löyihası tevdi etmiş- tir, m 21 Kümmusani 1937 İtalya, | yor: 1 — Komünist bir rejim kabul edil- miyecektir. 2 — Harbin yalnız alâkadar milli un- surlar tarafından yapılmasının temini lâzımdır. 3 — Bitarafhk lehinde hüsnü niyet» le yapılacak teşebbüsler süratle tetkik edilecektir. M. Gayda bundan sonra, İtalyanın gönüllülerin kontrol edilmesini kabul edeceğini fakat yapılan propagandalar» Ja mali yardımların da ayni suretle kontrola tabi tutulmasını istediğini Ermeniler bir beyanname neşrettiler Taşnâkçıların mel'un faaliyetini nefretle reddediyorlar Taşnakların Suriye Ermenilerini iğfal ederek Türklük ve Ermenilik aleyhine bir cephe kurmaya çalıştık- larına, dair alınan haberlerin İstan- buldâki Ermeniler arasında derin bir nefret uyandırdığını yazmıştık. Ermeni cismani meclisi dün bir toplantı yaparak Taşnakların meşum faaliyetini şiddet ve nefretle redde karar vermiştir, Türk milletinin Sancak meselesi- in halli için szami gayret sarfettiği önemli bir anda mazinin acı dersle- rinden ve tecrübelerinden ders almı- yan gayri mes'ul bazı ecnebi komite- cilerin mslünane hareketlerinden do- Jayı teessüf edildikten sonra denili- yor ki: «Medeni milletlere örnek teşkil ede- cek adalet, serbestlik ve müsavilik memleketimizde hüküm sürmekle olduğu glbi şerefli cumhuriyetimizin feyiz ve bereketinden bilâtefrikü cins ve mezheb müstefid olmaktayız. Bi- nefretle reddeder ve onlara Minet oku- Tuz.» 4 aylık çocuğu gömüyorlardı Bağırıp çağırıldığı için evden alıp arsaya götürmüşler! Dün akşam üzeri 44 üncü ilk mek- tep talebesinden bir kaç çocuk eski zaptiye nezareti arsasından geçerler- ken on iki, on üç yaşlarında iki ço- cuğun kundak içinde tahminen dört aylık küçük bir çocuğu taşlar ara- sına gömmekte olduklarını görmüş- lerdir. Mektep çocukları derhal bun- ların yanlarına sokulmuşlardır. Kun- daktaki çocuğu gömen diğer çocuk- Jar bunları görünce kaçmağa başla- mışlardır. Bu vaziyet karşısında mektep ço cukları derhal polise gidip haber ver- mişlerdir. Zabıla bu İki çocuğu, göm- mek istedikleri yavrucakla beraber yakalamıştır. Çocuklardan birinin o civarda oturan Ayşe adında bir kadı- nın oğlu Mehmed olduğu anlaşılmış- tır. Mehmed ifadesinde: — Kardeşim Lütfi evde bağınp çağırıyordu. Annem de çamaşır yı- kıyordu. Bana çocuğu al da götür, dedi. Ben de kardeşimi aldım, arka- kadaşım Hasanla beraber buraya ge- tirdik, oynarken polisler yakaladı lar.. demiştir. Zata çocuğun annesi Ayşeyi de karakola götürerek bu hadise etra- fında tahkikata girişmiştir. Ispanyada Bu şartları havi olarak kaleme alir a nan İtalyan cevabı perşembe günü © TLondraya tevdi edilecektir. N Makalesinin baş tarafında muharrif” Roma - Berlin mihverinin İtalyanın harici siyasetinin başlıca desteği oldur ğunu bildiriyor, i KONTROL SUYA DÜŞTÜ Londra 20 — İspanya hükümetile ges © neral Frankonun cevaplarından sonr& İspanyaya karşı kontrol meselesinin suya düştüğü müllefiken söyleniyor. © Bura siyasi mahafili bedbindir. Kız kaçırma, niz a kâhsız evlenmeler ' Bunun önünü alacak ka- nun lâyihası vekâletlerce tetkik ediliyor Ankara 20 (Telefon) — Dahiliye vekâleti tarafından hazırlanan bir istatistiğe göre 933 senesine nszaran “©” 936 da kız kaçırma vakaları dört mis" li artmıştır. Buna sebep, evlenme işlerine dalr matbu evrakın, ci lann bedellörinin fazlalığı ve ra yapıştınlan pulların 7 lirayı bul * masıdır. Bilhassa köylüler bu parâ- yı verememekte bü yüzden kız kaçır malar, nikâhsız evlenmeler gün gtç- tikçe artmaktadır, Bu vaziyetin doğurduğu içtimai bİr mahzur da, nikâhsız yaşayanlardan doğan çocukların nüfus kütüklerine .kaydolunmamasıdır. Evlenmenin hiç bir resme tabi tu- tulmaması hakkında dahiliye veâle- tince hazırlandığını bildirdiğim yeni kanun Jâyihesı, hem kız kaçırma ve nikâhsız evlenmelerin, hem de nikâh- Sızlardan doğan çocukların içtima mahzuru ortadan kalkacaktır. Lâyiha, mütalâaları alınmak üze re alâkadar vekâletlere gönderilmiştir. Lâyiha vekâletleree tedkik ednlmek- tedir. Her vekâlet mütaldasını bil- dirdiklen sonra lâyiha meclise sevk edilecektir. Mal ithali Üç aylık mühl mühlet altı aya çıkarılıyor Ankara 20 (Telefon) — Mevdüafü; karuma kanununun 32 nci muâddei , maddesini tadil eden yeni bir karaz-, name bugünlerde vekiller heyetin-” den çıkacaktır. Eski kararnameye göre, ilccarâ mallarını ithal için verilen üç aylık, mühlet kâfi görülmemekledir. Bu yüzden iktisat vekâletine bir çok şi- kâyetler vaki olmuştur. l Yeni karamame İle şikâyetleri mu- cip olan 3 aylık mühlet altıya çıkar Jacaktır. m Vanda nakliyat ucuzladı Ankara 20 (Telefon) — Van şehri ile Göl iskelesi arasında otobüs ve kamyonlarla muntazam yolcu ve €$-| ya nakline başlanmıştır. Tetuyandan | Vana kadar nakliyata evvelce 3 )lra verilirken ayni mesafe 25 kuruşa #1“! miştir. ş Fransa - Iran Iranın, sefirini geri çağırması Fransada teessür uyandırdı Paris 20 (AA) — nie e Pehlevinin, sefir ve fevkalâde mu! hası Ebülkasım Furuhan geri çağırmasi ve İranın 1937 beynelmilel Paris seri gisine iştirâkten vazgeçmesi ye umumiyeyi müteessir etmiştir. Mai buat da Şahinşahın bu kararından, day iyki ar im,