21 Ocak 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

21 Ocak 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

AKŞAM MUHABİR MEKTUPLARI Kartalda avcılık | ve tütün ekimi | muhabirimizden) — al (Husu Kartal kazasında avcılık gün geç | t ilerliyor. Bilhassa Semendire | ri halkı | ve Kurtdoğmuş köy erakhdırlar. Geçen gün İk bu köyün halkı zaman bir av sürüsüne etmişlerdir. Avcılar hemen ş etmişler ve Kurtdoğmuş köyü halkı üç tane yaban domuzu ile bir karaca, Semendire halkı da-bir ya- ban domuzu İle bir karaca vurmuşlar- dır. Kartal civarında ziraate çok muzır olan yaban domuzu oldukça fazladır. Avcıların bu faaliyetleri, ziraat bakı- mından da faydalı oluyor. Kartal kay- makamı, kaza içinde avcılığın inkişa- fı için büyük bir faaliyet gösteriyor. ... Kartal hülkı çok fakir olduğu için Kartahn ilk mektebine devam eden fakir ve yardıma muhtaç çocuklar da 0 nisbette fazladır. Bu çocukları do- yurmak vesaire ihtiyaçlarını gidermek üzere teşkil edilen himaye heyetinin başında bizzat kaza kaymakamı bay Bahir çalışıyor. Kartalın münevver kadınlarından bayan Zafir ile bayan Fikret de hemen hemen bütün vakit- lerini bu hayırlı işe hasretmişlerdir. Himaye heyeti, kasabanın vakti hali yerinde kimselerine müracaat ederek mmlarını istemiştir. Ayni zamanda m bay Bahir, Kartalın bütün makamına davet etmiş, bun- dretlerine göre - yardımlarını 1 etmiştir. Bu suretle mektebte fakir çocuğun her gün sıcak öğle eri temin edildiği gibi bu yav- ruların bütün mekleb levazımı, şap- ki kadar üsibaşları ele suretile gelip de Kartala yerleşen Drama ve Şimşir halkı, tütün- cülük bus rlar, Bunlar, Kartala ilk geldikleri zaman yelişlirdikleri en nefis tütünleri bile İnhisar idaresine yok pahasına sattık- ları için tütüneülüğü bırakmışlar ve işi sebzeciliğe dökmüşlerdi Kaymakam bay Bahir, bu çalışkan müstahsillerin asıl kendi sanatlarını bırakmalarını doğru görmemiş ve Kar- talda tütüncülüğü yeniden canlandır- mağa karar vererek eski tütün müs- tahsillerini Kartalın gençler birliği sa- lonunda bir toplantıya çağırmıştır. Müstahsiller, kaymakama tütüncülüğü, niçin bıraktıklarmı, ihtiyaçlarının de- recesini anlatmışlardır. Kaymakam €s- ki tütüncülerin bütün ihtiyaçlarını te- min edeceğini bildirdiğinden eski müs- tahsiller yeniden tütün ekmeğe karar vermişlerdir. Bu suretle bir müddet- tenberi Kartal ve civarında duran tü- tüncülük yeniden canlandırılmış olu- yor. Yafiz Eralp Beypazarında talihliler Beypazarı (Akşam) — Yılbaşındaki 150,000 liralık ikramiye burada dört kişiyi sevindirmişti. Bu ayın on birin- de çekilen piyangoda da 50,000 liralık ikramiye iki talihliyi güldürdü. Halk yeni yılın Beypazara uğur getirdiğine memnun olmaktadır. —— “İnanlı harası 'büyütü ülüyor Damızlık 50 aygır ve 200 boğa alacak yeni ahırlar inşa ediliyor Tekirdağ (Ak- ; şam) İkinci umumi — müfettiş ik sahası olan | Trakyada her | hususta büyük bir faaliyet göze çarpmaktadır. Bu meyanda en ziyade nazarı dikkati ocelbeden çalışmalardan bi- Tİ de hiç şüphesiz 'Trakyadaki at, sığır gibi mahalli hayvan © irkları- nm ıslah ve tek- sirin& verilen kıy- met ve ehemmi- yettir. Müstahsilleri- mizin ziraat sahasında güvendiği baş- hca vasıtalar hayvanattır. Atlarımızın memleket müdafaasındaki, iktisadi sahadaki kıymtei ve Plevne sığırları- nım verim kabiliyetinden çifçilerimizin ettiği istifadeler pek büyüktür. Bütün Trakya hayvanatının fenni bilgi ve görgülere istinaden yetiştirilmesi dile- gile Trakyanın merkezi sayılacak olan Muradlı istasyonu civarında ve hat üzerinde İnanlı mevkiinde altı sene evvel kurulmuş olan aygır deposu ve Içki âleminde Kadın yüzünden bir cinayet oldu Bir genç başka bir genci Sbuğakta? öldürdü. İzmir (Akşam) — Ödemiş kazasının İmam mahallesinde bir cinayet olmuş- tur. Cinayetin sebebi kadın ve kıskanç- lıktır. Mehmed, Receb, diğer Receb, İsmaili, Hasan, Ömer, Ahmed Ali, ka- dınlı ve içkili bir âlem tertib etmişler- di. Toplantıda Şükriye ve Bedriye adın- da iki de kadın vardı. Ahmed ile Ömer arasında, kadınlar yüzünden bir kav- ga çıkmış ve iki taraf da silâha dav- ranmışlardır. Ahmed biçakla Ömeri taralıyarak öldürmüştür. Eğlence sahnesi, bir anda kana boğulmuştur. Katil Ahmed tutu- larak adliyeye verilmiştir. KAMER KÖYÜNDE BİR VAKA İzmir (Akşam) — Ödemiş kazasının Kiraz nahiyesine bağlı Kamer köyün- de bir vaka olmuştur. Kamer köyü hal- kına aid sığırlar, mahsullere zarar ver- diği için Çömlekçi köyü bekçileri tara- fından tutulmuş, köye götürülmek üzere yola çıkarılmıştır. O sırada hay- vanların sahipleri olan çoban Halil Me 13 kadın, bekçilere taşla hücum ederek hayvanları zorla alıp götürmüş- ler ve bekçileri tahkir etmişlerdir. Mü- tecavüzler, zabıtaca yakalanmışlardır. Burdur Halkevinde temsil Burdur (Akşam) — Burdur Halkevi temsil kolu tarafından Himmetin oğlu piyesi muvaffakıyetle temsil edilmiştir. Bu piyesten elde edilen 200 lira ile odun kömür alınarak fakir halka dağıtılacaktır. Yukarıki klişemiz temsil kolu âza- larını gösteriyor, İnanlı harasından bir görünüş inekhanenin verimli ve ciddi bir şekil- de çalışması sayesinde kısa bir zaman- da başardığı mühim işler bütün Trak- ya bölgesindeki hayvanların islahına yardım etmektedir. İnanlı hârasınn çalışmaları önü- müzdeki seneden itibaren yeni bir saf- haya girecektir. İnanlı hârasında ge- lecek mevsim için büyük ve hummalı bir faaliyet hüküm sürüyor. ” Mevcud elli aygırlık depo kısmına yeniden «50» aygır istiap edecek fenni Erzincan mezbahası Lâburatuvar ilâve edildi noksanlar tamamlandı Şu son 2a- manlarda Er © zincanda fenni şekilde yap lan kesim evi- nin noksanla- rı da ikmal eğik meğe obaşlan- mış lâboratuar iâvs (edilmiş ve edevatı ta- mamen getiril- miştir, 937 senesi bütçesinde bir Erzincan baytar de bakteriyoloğ © müdürü Abdür kadrosu tahsisatı konulacaktır. Şimdiye kadar mezbahada kesilen etlerin şehre nakli için içleri çinko kaplı ve kapalı büyük arabalar kul- lanılmakta ise de bunu mahzurlu gö- ren vilâyet baytar direktörü Abdür- rahman Eroğlunun gösterdiği lüzum üzerine son sistem ve iki buçuk tonluk bir kamyonun alınmasına belediye meclisi karar vermiştir. Belediye baytarlığını da ilâvei me- muriyet olarak kabul etmiş olan bu zatın güzel görüş ve düşünceleri neti- cesi olarak mezbahada tadilât ve bazı ilâve inşaat yapılmasına sebeb olmuş- tur. Bu kabilden olarak hayvan bekle- me ahırlarının zeminleri çimento ile yapılmış ve temizlik için de birer ka- nal açılmıştır. Kesim mahallindeki su boruları dar olduğundan bunlar çıka- larak 8 santim kutrunda büyük boru ve musluklar takılmıştır. Fenni mezbaha yapılmazdan evvel zebhiye resminden belediye geliri ola» rak senevi ancak (1500 - 2000) lira alınmakta idi. Şimdi bir senede alınan gelir bir ay- da alınmak imkânı bulunmuştur. Bu mevsimde en az et sarfiyatı olduğuna göre son yirmi gün içinde 4 manda 5£ öküz 149 inek 54 dana 944 koyun 662 rahman Eroğlu keçi ve 36 kuzu kesilmiştir. İşte bu sağ: lam gelir belediye ihtiyaçlarının bir kısmını karşılamaktadır. ve modem bir ay- i gır ahir «202493 Mraya müteahhi- de ihale edilerek inşa © edilmeğe başlanmıştır. Bu suretle yüz ay- gra” çıkarılacak kıymetli odamız- lıklarla aygır de- posu (o faaliyetini bir misli daha art- tıracaktır. o Trak- ya illerine her yıl değerli ve saf da- mızlık boğa tevzi eden inekhane kıs- mı dg bu günkü mevcudunun iki misli daha ço- galtlacaktır. «2003 inek alacak olan yeni inekhane binaları da «38159» liraya müteahhide ihale edilerek yapılmağa başlanmıştır. “Tekirdağ merkezinde «24> aygırlık bir depo binası yapılmaktadır. Cum- huriyet hükümetinin büyük bir has- sasiyetle takib ettiği yetiştiricilik siya- setinin önümüzdeki yılarda alacağı ehemmiyet ve hızı tebarüz ettirmek gayesile çalışan İnanlı hârası Trakya- nın cidden hayati bir ihtiyacına cevap vermektedir, — Zİ Kânunusani 1 KADIN KÖŞESİ “ Saç tuvaleti İnce uzun çehreli olanlara yaraşa saç tuvaleti. Ortadan ayrılan saçlsei . tepede bukle olarak toplanmıştır. Gümrüklerde bazi İ değişiklik yapıldı Gümrüklerde yeniden bazı değişi” likler yapılmıştır. Düne kadar İstan bulda iki gümrük baş müdüriü var, dı. Bunlardan Haydarpaşadaki gün rük baş müdürlüğü, müdürlüğe çe rilerek İstanbul gümrük baş müdü Tüğü emrine verilmiş ve dünden İğ baren İstanbul gürnrükleri yalnız bi8 baş müdürle idare olunmağa (DENE Isnmıştır. Haydarpaşa gümrük baş Buğday fiatlerinde yükseliş durdu portakal ihracatı artıyor Fransız rejisinin hazırlıkları bitmişeiiğ Geçen haftaya nisbetle piyasada de- Eişiklik yoktur. Yalnız glikoz fabrika- ları, gilkozdan alınan resmin arttırıl- ması üzerine müşkil mevkide kaldık- larından bahsetmektedirler, Şehrimiz- de üç glikoz fabrikası vardı. Bunlar, senede 10 bin çuval mısır işliyorlardı. Yeni resim üzerine gilkoz flatinin ar- tışı, glikoz satışlarının azalmasına s€- bebiyet verecektir. Glikozcular, bu me- sele hakkında sanayi birliğine müra- caat etmişlerdir. Bundan başka, pamuk ipliği ithalâ- tı etrafındaki şikâyetler de devam et- mektedir. İplik kullanan sanayi erba- bı, her gün sanayi birliğinden ve uyuş- turucu maddeler inhisarından malü- mat almaktadır. İnhisar idaresi on şu- battan itibaren iplik getirmek suretile, bu şikâyetlerin önüne geçeceğine emin- dir. İHRACAT MADDELERİMİZİN VAZİYETİ Bu hafta içinde ihracat maddeleri- mizin gı liği vaziyeti aşağıda izah ediyoruz: Buğday — Dış memleketlerden buğ- day istekleri devam etmektedir. Bu, memleketlerin başında Almanya bu- Yunmaktadır. Geçen hafta piyasada bir yükseliş alâmeti belirmişti, Bunun sebebi, kışın şiddetli geçmesi yüzün- den yolların kaj . Son gün- Jerde Anadoludan şehrimize bol mik- darda mal geldiği için, fiatler gene eski seviyesine inmiştir, Tiftik ve yapağı — Piyasada hara- ret devam etmektedir. Sovyet Rusya ticaret dairesi, piyasadan 145 kuruş- tan mal almaktadır. Yapağı üzerine de hararetli işler yardır. Ekseriyet itibarile Anadolu mallarından mühim mikdarda satış olmuştur. Tütün — Rekoltede bir değişiklik yoktur. Çekoslovakya rejisine tütün satan tüccar, tütünlerini işlemektedir. Bu muamele hazirana kadar sürecek- tir. İşlenecek tütünlerin mikdarı bir milyon 200 bin kiloyu bulmaktadır, Bu mikdar tütün, İstanbul depolarında amelenin işini artlırmağa vesile ol- | muştur, tir. Yakında m İnhisarlar-idan Filistine 4190 Hralık sigara ihraç miştir. Afyon — Uyuşturucu maddeler inhi# sarı bu hafta içinde, piyasadan 59 san” dık kadar ince mal almıştır. Bu mik* tar satış, pek durgun olan afyon piy&” sasında büyük bir alâka uyandırmış” tır. İnhisar idaresi bu hafta içinde Al manyaya, Danimarkaya, Macaristan Norvece ihracat yapmıştır. Yalnız AF manyaya yaptığı ihracat miktarı dâ 4000 kiloyu bulmaktadır. Zeytin, zeytinyağı — Piyasad: şektir. Geçen hafta Sovyet Rus; miktarda zeytin gönderilmiştir. Yağlara gelince, fiatlerde dak yade yükseliş alâmeti görülmemi Ekstra ekstra yağların fiati 80 K tur. Yumurta — İş yoktur demek kâfi YAŞ VE KURU MEYYVALAR Bu hafta içinde piyasaya bol miktar” da portakal gelmiştir. Böyle olduğu halde, fiatler gene ucuz değildir. 80 1K paketlerin fiati 380, yüzlük paketlerin flati de 225 kuruştur. Alâkadarlar por“ tahalın pahalı olmasını ihracatın fağ“ Jalığına atfediyorlar, vakıâ asada yalnız bir firma Almanyaya 50 bin pa” ket portakal bağlanmıştır. Bağlanan malın mühim bir kısmı Almanysyf gönderilmiştir. Diğer taraftan başka bir firma dâ yalnız Almanyaya 30 bin paket porta kal göndermek hususunda bir anla$* ma yapmıştır. Bu mallar Almanyadâ pek rağbet gören Rizenin eksi po” takallarıdır. Elms üzerine iş azdır. Evvelce de ya dığımız gibi bu sene elma az yetiştiği için, ihracat da o nisbette az olmuş” tur. Rize olmalarından geçen halis Almanyaya 7 vagon kadar ihracat di muştur. Amasya elmaları pahalıdır. Halbuki Mısır ve Suriyeden de Amasya elmasi istenilmektedir. Mersin yolile bu men leketlere Amasya elması namı altındâ bol miktarda Niğde elması gönderi mektedir, — H.A, :