21 Ocak 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

21 Ocak 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

:/ ; ğı 21 Kânunusani 1937 m — — Konseyden önce Milletler Cemiyeti konseyi Sancak anlaşmazlığı tedkik için Cenevre de toplanacaktır. Cenevreye misakın, artık pek meşhur «lan, on birinci maddesile gidiyor. Bu maddeye göre, devletler arasmdaki dostluğu ve İyi geçinmeyi bozmak İs- fidadım gösteren herhangi bir an- Taşmazlık Milletler Cemiyeti konseyi- Rin önüne getirilebilir. Konsey, ön- ©e iki tarafı uzlaştırmaya çalışır. Uz aşmınzlarsa, anlaşmazlığı tedkik ede- Pek bir karara bağlar. Ancak bu ka Far, her iki taraf da dahil olmak üzere, ittifak ile verilmek icab eder. Yani Sancak davasında bir karara Yarılmak için Fransa ile Türkiyenin buna iştirik etmeleri lâzımdır. Sancak meselesinin şimdiye kadar Cemiyetine intikal edip te bir türlü halledilemiyen davalar gibi Sürüncemede kalmaya tahammülü mele başlamazdan önce, Fransa İle Türkiye arasında dostane şekilde halli İçin olduğu zannolunan bir teşeb- büs daha yapılmış ise de, gerek Pa- #ise davetimizin, gerek açılan müza- erelerin . zevahir oyalama kabilin- den olduğu neticelerle görülmüştür. Çuai dOrsay davayı âdeta bir çık- Maza sokmuştur. Fransız Başbaknı, önce, bir defa da kendisi İtdkik etmek istedi. Bu tedkikten müsbet bir netice çıkıp çıkmıyacağı Ga belli değildir. Bay Blum, geçen ndan beri Fransada yaptığı ic- Sancak davası, | Taat ile bir halk cephesi hükümetine olacak ileri fikirli bir devlet > olduğunu göstermişti. Bunun» b beraber görünüşe bakılırsa, Guai hilelerine o kapılmıyacağı Hüphesizdir. Binaenaleyh Bay Blu- | Bun son dakikada yaptığı bu müda- rağmen Belki de Sancak da- önümüzdeki kisa günleri 1 bir şüphe ve endişe içinde bekle- İZ. Sancak davası, ne tavizlerle &dilebilir, ne de Milletler Ce- Miyetinin bir türlü hallolunamıyan meseleleri urasına sokula- bilir bir dava olmadığı şimdiye kadar anlaşılmış olsa gerek. Yandan Sancak Türklüğünü | ha etmek isteyen suikasd, diğer ta- | be Türklere karşı her gün daha | dir Pir tecavüz manzarası almakta- | Sömürge memurları, Sancakta, Sade Fransız teahhüd ve vazifelerini m temin etmekle kalmamış- > memleketlerini ağır mesufiyetler Mitana da sokmuşlardır. Sağ dakikada sağduyundan ihtiras. Sa ve dar görüşlere galebe çalaca- ümid edelim. Eğer Cenevrede Sevenler varsa, onların hiç ol Sancak davası kadar bariz, ve itiraz götürmez hak da- Sulh yolları ile temin oluna- mümkün olduğunu göster fırsatından istifade edeceklerini annedelim, m Cenaze gömülmesi işi day lerin belediye vesaltile kal- D gömülmesi için belediye bir alimatname hazırlamış, fakat bu ta- İmatnameyi tatbik için elinde KÂfI ya kdar para bulamamıştı. Şehir mec- Şubat toplantısında Şehir mec in bir münakale talebi yapıla- bu e verilecek tahsisat ile belediye İŞe başlıyacaktır. Mazsa AKŞAM Mühendislerden mürekkep heyet tedkikat yapacak Nafıa vekâleti teftiş heyeti reisi B. Şefiğin riyasetinde bir komisyon elek- İrik şirketinin hesapları üzerinde tedkikat yapmış ve neticesi mufassal bir raporla nafia vekâletine bildir- mişti. Nafın vekâletinin bu hususta kanu- ni teşebbüslere girişeceği haber veri- iyor. Elektrik şirketinin imtiyaz mu- kavelesine muhalif olan bu gibi yolsuzluklarından başka mevcut tesi- salının da mukavele ve şartname hükümlerine uygun olmadığı anlaşıl- mıştır. Bu noksanlar şirket tarafm- dan da kabul edilmiştir. Nafha vekâleti bu moksanları et- raflıca tedkik ve şebekenin fenni ka- biliyetinin “İstanbul ihtiyacına uygun olup olmadığını tesbit etmek Üzere şehrimize mühendislerden mürekkep bir heyet göndermiştir. Dünden İtib- ren tedkikata başlıyan bu heyet ça- Uşmalarını kısa zamanda bitirecek ve neticeyi bir raporla vekâlete bil- direcektir. Vekâlet bu rapora göre idari tedbirler alacaktır. Bu arada görülen bütün noksanlar şirkete ta- mamlattrılacaktır. Elektrik şirketinin hükümetçe sa- tın alınacağı yeniden şayi olmuşsa da alâkadar zevat şimdilik bu hususta verilmiş bir karar olmadığını söyle- mektedirler. Yaralı çırak Dün, kaldırıldığı hastanede öldü Geçenlerde Küçükpazarda bir ah- çı dükkânında çıraklık yapan Şükrü ve Ali adlarında iki genç masaları te- mizlerlerken bir masa kırılmış ve çıraklar masanın kırılmasını birbirle- rinin Üzerine atarak bu yüzden ara- larında çıkan Kavgada Ali bıçakla Şükrüyü yaralamıştı. Şükrü Cerrahpaşa hastanesinde te- davi altına alınmışsa da iyileşeme- miş ve dün ölmüştür. Hastanede ya- pılan muayenede Ali tarafından Şük- rünün göğsüne saplanan sivri bıça- ğın Şükrünün ciğerlerine kadar ba- tarak ciğerini parçaladığı ve bundan öldüğü anlaşılmıştır. Şükrünün cesedi dün adliye dokto- Tu tarafından muayene edilerek mor- ga kaldırılmşıtır. Vakayı müteakip yakalanan Ali hakkımda tahkikat de- vam ediyor. Ankara vapuru Hamburga gitmiyor. — Bir gazete, Denizyollarına aid An- kara vapurunun hem esaslı surette ta- miri, hem de ihracat mallarımızı gö- türmek üzere Hamburga gideceğini yazmıştı. İhraç mallarının sevkinden doğan müşkülât ortadan kalktığından Anka- ra vapurunun sevkine lüzum görülme- miştir, Geminin tamiri Kasımpaşada yapılacaktır. ŞEHİR HABERLERİ Elektrik şirketi | Karışık öir ölüm | vakasının muhakemesi Kadın erkek, sopa sopaya gelmişler Terkos suyu Sular idaresi yeni kolaylıklar gösteriyor Dün ağır ceza mahkemesinde karı. | (Belediye sular idaresinin, bütün şık bir kavga ve ölüm vakasının mu- hakemesine başlanmıştır. Tahkikat evrakına nazaran vaka şöyle olmuş- tur: Şilenin Denizli köyünde Şükrü adında biri köy civarmdaki tarlasının etrafına kazık çakmak suretile bir sınır çekmiştir. Bunu haber alan Şükrünün tarla komşusu Rifat tarla- ya giderek Şükrünün kazık çaktığı yerlerde kendisinin de hissesi oldu- ğunu ileri sürmüş ve çakılan kazık- ları sökmüştür. O sirada Şükrü gek miş ve Rıfata kazıkları niçin söktü- ğünü sorarak kavgaya tutuşmuşlar- dır. Gürültüyü duyan köy heyeti ihtiyariyesinden Mustafa da gelmiş, Rıfat tarla kenarından söktüğü ka- zıklardan birini alarak Şükrünün üzerine hücum etmiştir. Kavgaya Mustafa da karışmış, bi- Taz sonra Şükrünün karısı Hanife, kızı Emine ve gelini diğer Emine de kav- ga yerine gelmişlerdir. Kavga büyü- müş, üçlü kadın ve üçü erkek olmak üzere altı kavgacı tarla kenarından Söktükleri kazıklarla birbirlerine gir- mişlerdir. Saatlerce süren döğüş ne- ticesinde bunlardan Şükrünün karı- sı Hanife başından aldığı ağır bir ya- ra İle ölmşütür. Şimdi kavgacılar- dan Mustafa ile Rıfat, Hanifenin ölü- müne sebebiyet vermek suçundan mevkufan, Şükrü ile kızı Emine ve gelini Emine de kavga çıkarmak su- çundan gayri mevkuf olarak mahke- meye verilmişlerdir. Muhakemede suçlulardan (Rıfat ifadesinde: — Ben Hanifeye vurmadım. Şükrü ile karısı, gelini ve kızı sopalarla üze- rime hücum ettiler, beni döğdüler. O sırada savurdukları sopalardan bi- ri de Şükrünün karısı Hanifenin ba- Şına rasgelmiş ve bundan ölmüştür. demiştir, Diğer suçlu Mustafa ise kavgaya hiç karışmadığını, gürültüyü duyun- ca oraya gittiğini, fakat döğüş yap- madığını söylemiştir. Şükrü ise Rıfatın sopa ile kendi üzerine hücum ettiğini ve karısının da Rıfat ve Mustafa taraflarından savrulan sopalardan yaralanarak öl düğünü söylemiştir. İki Emineler de kavgada ellerine sopa almadıklarını, Rıfatle Mustafanın kendilerini s0- palarla döğdüklerini ve yaraladıkla- rını söylemişlerdir. Şahidlerin çağı- rılması için muhakeme başka güne bırakılmıştır. Denizyolları idaresi kaptanlârın maaşlarına zam yapacak Denizyolları idaresinin 937 bütçesile Denizyolları kadrosundaki süvari, ikin- ci kaptan, mülâzim kaptan, baş çarkçı ve ikinci çarkçılara münasip miktarda zamlar yapılması kararlaştırılmıştır. İdarenin diğer memurlarının maa- şına gelecek sene bütçesile zam ya- pılacaktır. şehir halkının terkos suyundan İsti- fade edebilmesi için hiç tesisatı olmı- yan binaların zemin katlarına beda- va olarak bir musluk takmağa ve tesisat için hiç bir masraf yapmama- ğa karar verdiği yazılmıştı. Sular idaresi bu karardan ayda "1,5 lira kira bedeli veren kiracılarla senede 90 lira gayri safi iradı olan ev sahiplerinin istifade etmelerini münasip görmüştü. Son günlerde maaşları mikdarı yet- miş liraya kadar olan memurların da bundan istifade edebileceklerini kararlaştımıştır. Bu vaziyette bulunanlardan hiç bir tesisat masrafı alınmıyacağı gibi bun- lar saat kirası, branşman ücreti de vermiyeceklerdir. Bu aboneler gün- de 4 teneke su sarfetmek ve evle- rindeki muslukları birden ziyade art- tırmamak şartile ayda 67,5 kuruş bir ücret vereceklerdir. Şayet günlük sarfiyat, 4 tenekeyi tecavüz eder ve musluklar çoğaltı- lırsa o zaman abone lehine yapılan bütün bu kolaylıklar nazarı dikkate alınmıyacak, bu aboneler, diğer abo- nelerin tabi tutuldukları şartlara gö- re kira bedellerini, tesisat masrafları- nı ödeyeceklerdir. Bu karar, sene başmdan itibaren tatbik edilmeğe başlanmıştır. Çalmamış, giymiş Mahkemede sorulan suale cevaben “hoşuma gitti,, diyor Şehzadebaşında bir evde hizmet- çilik yaparken entari ve saire çalıp kaçmaktan suçlu Neriman adında on sekiz yaşında bir kız dün Sultanah- med üçüncü sulh ceza mahkemesin- de muhakeme edilmiştir Nerimana bunları niçin çaldığı 80- rTulunca: — Ben çalmadım. Hoşuma gitti de giyip sokağa çıktım,, demiştir. O s- rada üzerine fenalık gelmiş ve mah- kemede düşüp bayılmıştır. Neriman tedavi edilmek üzere çıkarılarak mu- hakeme başka güne bırakılmıştır. Üsküdar hapishanesinden kaçan iki kişi yakalandı Şehrimizin alâkadar makamlarma İgelen malümata göre Bandırmanın Ka- pıdağ şibhiceziresinin İki mil açık- larında İki kişinin şüpheli bir halde dolaştıkları görülmüş ve bü iki adam, gümrük muhafaza teşkilâtı memurla. rı tarafından yakalanarak Bandır- ma polisine teslim edilmiştir. Bandırma polisi tarafından yapı- lan tahkikat neticesinde bu iki ada- min Üsküdar tevkifhanesinden ka- çan İki sabıkalı olduğu anlaşılmıştır. Bunların isimleri ve mufassal hi yetleri henüz bildirilmemiştir. Bugün- Lüzumsuz işgüzarlık Anlamadan, dinlemeden, tetkik et meden iş yapmağa bayılırız. Hepimiz- de: cLeb» demeden leblebiyi anlamak merakı, hevesi, işgüzarlığı vardır. ; Ni Faki i | di Bir arabacı sekiz ay hapse mahküm oldu - Galatada Mahmudiye caddesinde arabasını hızla sürerek geçerken Naci adında bir çocuğa çarparak mecruhi- yetine sebebiyet vermekten suçlu Ya- kup adında bir arabacı dün üçüncü ©0> za mahkemesinde muhakeme edilmiş- tir. Muhakeme neticesinde Yakubun tedbirsizlik ve dikkatsizlikle bu kaza- yı yaptığı sabit olduğundan kendisi- nin sekiz ay müddetle hapsine ve yara- lanan Naciye yüz lira tazminat sine karar verilmiştir. vapur durdurulmuş ve düşen adam su- dan çıkarılmışsa da kendisinin boğü- Tup öldüğü görülmüştür. Zabıta tara- fından yapılan tahkikat bu kaza kur- banının Büyükadalı Yorgi adında biri olduğu anlaşılmıştır, Kaza etrafında ii rma; İN e ei mn makinelerinden gümrük / ©... Düşün bir kete, radyolar o kadar ği memleketin büyük | ucuzlyacak, o kadar ucuzlıyacak ki... tiyacm karşıya bay Amc. .. Hemen her erin bir radyosu ola | ,.. Bunun kültür bakımından yapa- | © B.A. — Asayiş bakımından da öylel caki, cağı hizmet saymakla bitmesi... ie lerde şehrimize getirileceklerdir, tahkikata devam ediliyor. —'. B.A — Gürültü her evde ayni ola- m e —.