28 Ocak 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

28 Ocak 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

# şyağmur ihtiyacı bissedilmekte ve köy- Sahife 2 Son dakika Sancağa ve Suriyeye aid iki muahade yakında | Ankarada imzalanacak Hariciye vekilimiz bir kaç gün Sen Moriste dinlenecek, sonra kont Ciano ile görüşecektir Cenevre 21 — Sancak anlaşmasın- da teferruata alt bazı hukuki nokla- Jar şubatın 20 sinde Cenevrede gö- rüşülecektir. Sandlerin raporunda 'Türk - Fransiz ve Türk Fransız - Suriye “devletleri arasında imza- Janması mukarrer gösterilen iki mu- hede de yakında Ankarada imzala- macaktır, 20 şubatta Cenevreye B. Numan Bilsin riyasetinde daha ziyade huku: ki bir heyet gelecektir. Hariciye vekilimiz B. Tevfik Rüştü Aras bir kaç gün dinlenmek Üzere ihtimal Sen Morise gidecektir. Ors- dan da İtalya bariciye namrı Kont Çiano ile görüşmek üzere Milânoya gidecektir. B. Numan Rifatın yarın akşam Ce- nevrcden hareket etmesi muhterel- Ankara iii bü yük bir miting Ginicellr Büyük Önder Atatürke ve Ismet İnönüne milletin şükran ve tazimlerini bildirecekler Ankara 27 — Vekiller heyetinin bu gece başvekil İsmet İnönünün evin- de yaptığı toplantıda Sancak hak- kındaki anlaşma metnini tedkik et- miştir. Ankara mahafilinde bu anlaş- ma sulh yolile elde edilebilecek azami had ve en müsaid şekil olarak kabul edilmektedir. Yarn (bugün) parti grupunda B. Şükrü Sarıoğlu son ar izah edecektir, s Şehrimizdeki Hataylılar o anlaşma- nın meriyete girmesini müteakip memleketlerine gitmek için hazırlan- maktadırlar. Bu hafta içinde Ankaralı gençler ve| Halkevi azaları büyük bir miting ter- tip ederek ana vatan dışındaki Türk- lerin tabii ve meşru haklarını alan kudretli ve genç Türkiyenin kurucu- su büyük şef Atatürke ve aziz başveki- le tazimlerini arzedeceklerdir. M. Eden Türkiyenin siyasetini takdir etti Takip ettiğimiz hattı hareketle sulhe ve huzura hizmet Cenevre 27 — İngiliz hariciye nazı- rı M. Eden Sancak anlaşması konsey- de kabul ve tasdik edildiği sırada söz alarak Türkiyenin hattı hareketini | takdirlerle yadelmiş ve demiştir ki: — Fransa hükümet!, kendisini Su- riyenin tamâmiyetini muhafazaya mecbur eden manda ile girmişmiş ol- duğu teahhütlere sadık kalmakla be- raber Türkiyenin izhar ettiği arzular Amerikada 750 bin kişi evsiz Su basmasının zararları gittikçe artıyor ev - York 27 (A.A.) — Tuğyan ne- ticesinde ölenlerin plânçosu “gece ya- risı 345 kişiyi bulmuştur. Zarar ve ziyanın 350 milyon doları bulduğu tahmin edilmektedir. 750,000 kişi meskensiz kalmıştır. Buna mukabil Amörikanın merke- zi ile garp kısımlarında büyük bir lerde kuraklıktan sıkıntı. çekilmek- tedir. Operada facia Büyük muganni Lavrens Tibbet prova esnasında Nevyork 28 (Akşam) — Metropo- | liten Operada yapılan bir provâ esna- sında büyük muganni Lavrens Tib- bet, Bariton Jozef Bertini tarafından kazaen ai yaralanmıştır. Mu- ettiğimizi söyledi ra büyük bir cömertlikle mümaşat göstermiştir. Diğer taraftan Türk hükümeti de raportörün yaptığı teklifleri kabul et- mek suretile kiyaset ve müsbet kuru- cu bir zihniyet göstermiştir. Türk hükümeti böyle bir hattı hareket itti- haz etmekle beynelmilel huzura Mon- #rewxde olduğu gibi bir kere daha ge- niş mikyasta hadim olmuştur. Madrid üzerine hücum Malaganın bir çok yerle- rinde yangınlar çıktı Madrid 27 (AA) — Asiler, Mad- rid cephesinin muhtelif noktaları ve Jaen ile Malaga erazisi arasındaki mıntaka Üzerinde yeniden kuvvetli bir! yapurların İskenderüna da uğrama- | ları suretlie bü eri “temin edile- tazyik icrasına başlamışlardır. Dün Grenade eyaletinde Alhama mıntaksında ciddi muharebeler Ol muştur. Madrid 27 (A.A.) — Asiler Mad- rid üzerine tekrar hücum etmişler- dir. Jan ile Malaga arasında şid- detli bir tazyik yapmaktadırlar. Gö- rünüşe bakılırsa, Prakonun hedefi Jan'ı cenuptan ve Malagayı da” şi- malden çevirerek bu iki mühim şehri düşürmektir. Memleketimizde desenli jarse ve tül yapılacak Ankara 77 (Telefon) — İktisat ve kâleti, örme işi yapan Mettenstuhl makinelerinin ithaline müsaade et- miştir. Bu makinelerle memleketi- mizde e kadar yapılamıyan de- AKŞAM mlm Bu Sabahki 'Telgraflar Moskova suikastı muhakemesi dinlenilen suçlular da mühim itiraflarda bulundular Moskova 27 (A.A.) —'Tas ajansı bil- | diriyor: Mahkeme düfh sabah suçlu Strollofu sorguya çekimiştir. Strollof, Sovyetler birliğinde çalışmak üzere mütehassıs angeje etinek için Alman- yaya yaptığı seyahat esnasında, SOv- yetler birliğindeki Alman mütehassıs- ların casusluk faaliyetlerini idare e- denlerden biri olan münehdis Vuestor tarafından bu faaliyete sevkedildiğini, Almanların bu faaliyete bütün kuvve- tile yardım etmeyi, Alman tekniğinin yayılmasına ve Almanyaya daha faz- la sipariş verilmesini temine ve Sov- yetler birliği kömür endüstrisinin sa- botajla inkişafını durdurmaya çalış- mayı taahhüt ettiğini söylemiş, bir Al man mütehassıs vasıtasile Novosibi- rsk'te bir yabancı devletin resmi mü» messili nasıl temasa geçtiğini vebu mümessilin talimalile nasıl sabotaj faaliyetinde bulunduğunu ve Kuzmetsk havzasındaki casusluk, sabotaj Ve ci- nai icraatını ânlatmıştır. Mahkeme bundan sonra suçlu Nor- kini dinlemiştir. Norkin, 1933 te Plata- kof'tan şahsan talimat aldığım söyle- miştir. Bundan sonra da şahit Stayn din- lenmiştir. Stayn, havza madenlerinde montaj işini yapan bir Almandar. Sabotaj için Çeotuktan talimat ak dığımı Sovyet aleyhtarı faaliyete faal bir surette iştirike mühendis Vurm ve. Flassoa tarafından “davet edildi- gini, bunların yabancı bir devlet mü- messilile münasebette bulunan fa- şistler olduğunu ve Almanyadan ta- mat aldıklarını söylemiş ve Troçkis- Türk-Fransız dostluğu daha ziyade Fransız gazeteleri Paris 27 — Petit Parislen, Sancak meselesinin halinden bahsederken diyor ki: «Türk - Fransız dostluğu bu imti- handan fevkalâde kuvvetlenmiş ola- Tak çıkıyor ve bütün sahalarda iki memleket arasında semereli bir teşri- ki mesai ufukları açılıyor.» Populaire diyor ki: «Türk - Fran- sız anlaşmasından samimiyetle sevin- meliyiz. Eğer buna muvaffak olun- masaydık, faşist devletler, Fransanın bir dost kaybettiğini gürültü ile ilân edecekler, bilhassa Milletler Cemiye- ti yolile hiç bir şey elde edilemiyece- ğini ve yalnız iki taraflı ehemmiyeti hâiz olduklarını iddin ede- ceklerdi. Şimdi yüksek sesle söylenebilir ki, seri bir anlaşma aktedilmiş ise, bu ancak Milletler Cemiyetinin metodla- rı sayesinde kabil olmuştur. Şimdi M, Delbas ile M. Vienot bu anlaşmayı Suriyelilere kabul ettirme- Mdirler. Öyle zannederim ki bu iş pek güç olmuyacaktır. Suriye, bu top- İskenderuna vapur işliyecek Mersin hattına işliyen vapurlar İskenderuna da uğrıyacaklar Hatay meselesinin halledilmesi do- layısile İstanbula İskenderun ara- sında vapur seferleri tesisi yasi? Tüyor. Denizyolları idaresi bu hususta ik- tisat vekâletinden emir beklemekte- dir. Şimdilik Metsin hattına işliyen cektir. Bu hafta yenibir ücret tarife si yapılıncıya, kadar İskenderuna 5277 kuruşla gitmek kabil olacaktır. İktisat vekâlelinden emir gelir gel- mez seferlere başlanacaktır. İskende- Tung şimdilik haftada bir vapur işle- üleeektir.. > $ Ziraat mektepleri için yeni ders programı hazırlanıyor Ankara 21 (Telefon) — Ziraat vekâ- letinin büyük zirai kalkınma progra- mında yer alacak zira! tedrisat işlerini konuşmak üzere buraya çağırılan orta zi:aat mektepleri müdürleri çalışmala rını bitirmişlerdir. Müdürlerin iştirakile teşekkül eden komisyon tarafından hazırlanan ders program Ki yakında kali şek- isi röllendi ” anlaşma münase- betile hararetli makaleler yazıyorlar rağın kendi hâkimiyeti altında kal- dığını ve bilhassa kendi hudutları için Türkiyenin garantisini elde ettiği- ni unutmamalıdır.» Petit Jourmal gazetesi de şu müta- lada, bulunuyor: «Şimdi Türk - Fran- sz teşriki mesaisini fiil kılmak lâ- zımdır. Fransa, Türkiyeye yapılan müsaadelerin, iki memleket arasında Romanya ve Sovyet Rusya ile ittifak- Jarimizı kıymetlendirecek yeni bir devrin açılmasını temin edecek suret- te hareket etmelidir. M. Antonesko vassut etmiştir.» Paris 27 (A.A) — Anadolu ajansı- nın hususi muhabiri bildiriyor: Dünkü gazeteler yalnız resmi dil müstesna 'Türk - Fransız anlaşması- nın her noktada tam olduğunu, hu- dut garantisinin Suriye için bir ka- zanç teşkil ettiğini kaydetmekte ve anlaşmanın 'Türk - Fransız dostane teşriki mesaisi bakımından haiz ol- duğu ehemmiyeti bildirmektedir. Teşvik müsabakaları Ankarada 60 güreşçinin iştirakile müsabakalar yapılacak Ankara 27 (Telefon) — Bu akşam Ankara Halkevi spör kurumu başka- nı B. Namığın riyasetinde toplanan Ankara klüpleri mümessilleri tarafın- dan bir spor bayramı serisi hazırlan- muştur, Bu arada Muhafızgücü, Güvenç- spor, Ankaragücü, Demirspor klüple- rinden altmış güreşçinin iştirâk ede- ceği bir teşvik müsabakaları yapı Jacaktır. Bu müsabakalar bir hafta «vam edecekse de musabıkların İsti- rahati için müsabaka günleri ârasın- da bir istirahat fasılası bırakılmıştır. "Temaslar 8 şubat pazartesi akşa- mi saat 20 de başlıyacak ve 10, 14, 16, 19 şubatta nihayet. bulac: bulacaktır. İngiliz kabinesinde değişiklik Londra 27 (A.A) — Son zaman- larda çıkan bazi şaylalara rağmen muhafazakâr mahfeller M. Baldwinin mayıs ayında İstifa etmek hususun- daki kararında musır olduğunu söy- lemektedirler. Parlâmento mahfelleri, M. Bald- winle birlikte bir kaç nazırın da is- tifasına intizar etmekte, fakat mili hükümet formülünün terkedileceğini ter ile müşterek olarak Floren, Fias6 ve Vurum tarafından havzada yapi. lan sabotaj ve casusluk hareketleris ı ide suçlu Arnold sor guya çekilmiştir. Hayatında dört isim ve bir çok p&- saport kullanmış olan bu adam, hav« zaya 1923 de bir Amerikalı grup İleş birlikte kaçak olarak gelmiştir. Cos-- tofun ifadesile. de teeyyüd etmekte, olan kendi ifadesine göre, Troçkisla ler.kendisini mazisini bilerek ele gö çirmişler ve .1934 de biri Oreon İkide zoya, diğeri Molotofa karşı iki suis, kasde memur etmişlerdir. i Arnold bu. iki:sulkasdde de ş01ö£; olarak kullanılmışsa da her ikisinde de en son dakikada cesareti kırılmış ve otomobili devirmiştir. Anadolu demir yolu tahvillerinin tediyesi Hükümetle şirket murah- hasları arasında yapılan anlaşmanın esasları Ankara 27 (AA (AA) — ) — İstihbaratımın za nazaran, Anadolu Demiryolları ve Haydarpaşa limanı şirketleri heyeti umumiyelerinin intihab ettikleri mu- rahhaslar hükümetle temasa gelmiş ve aşağıdaki şekilde mutabık kaldık- Jarı anlaşılmıştır: i Bu şirketlerin aksiyon ve obligas- yonlarının faiz ve itfaları bugünkü İsviçre frangı üzerinden tediye vie cektir, Bu itilâı mübeyyin tanzim edilen. Jâyiha Büyük Millet Meclisine arzedilk i | miştir. bu meselede faydalı bir surette ta- Kanunun tasdikını müteakib vade- si hulül edip henüz tediye edilemi- yen kuponların derhal tediyesine boğ-. lanacaktır. Hükümet, ayni zamanda bu dâhil. lerin kıymetini muhafaza için şu teğ- biri almıştır: Birinci, ikinci ve üçüncü tertib Ana“ dolu obligasyonlarmdan iki sene zar- fında amortisman sandığına ibraz edilenleri 42 lira kıymetinde Ergani reya Sıvas - Erzurum dahili istikraz tahvillerile mübadele edecektir. Mümessil senedlerini 30 haziran 1937 tarihine kadar ibraz edenlere 46 Hra kıymetinde mezkür dahili tahvi-, ler verilecektir. Haydarpaşa obligasyoniarını da iki sene müddetle ibraz edenlere 46 lira kiymetinde ve mümessil senedlerini 30 haziran 937 tarihine kadar ibraz edenlere 50 lira kıymetinde dahili tah iller verilecektir. Bu mübadele tamamen hâlmillerin. ihtiyarlarına bırakılmıştır. Anadolu aksiyonlarından yüzde yüz tediyeli olanlar kezalik iki sene müddetle 42 lira, yüzde 60 tediyeli olanlar 25 lirk kıymetinde dahili tans villerle gene yni sandık tarafından mübadele edilecektir. i Radyo istasyonları Holanda heyeti hükümete bir teklif yapacak Ankara 27 — — Burada bulunan Ho- landa heyeti İktisat vekâletile temas- larına devam etmektedir. Holanda heyetine Filips radyo şirketinin mü- dürü de dahil bulunmaktadır. Kuv- vetle zannedildiğine göre Holandalıs lar, Başvekilin Parti grupunda temas ettiği radyoları ucuzlatma ve bu ehcim miyetli propaganda vasıtasını mem- leketin her tarafina yayma yolunda» ki beyanatı üzerine bunu © tahakkuk ettirmek için bir teklif yupacaklardır. Filips radyo şirketi müdürü m makamlardan istatistik malâmet '5 vim eki mi e e