28 Ocak 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

28 Ocak 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

İCMAL AKŞAM | Yeniden 7 vapur SON NUTUKLAR Avrupa mühim siyasi hareketlerin De teşebbüslerin arifesinde bulunuyor. | *İngiletere Hariciye nazır: Mister Ede- in ve arkasından Fransa başvekili M. Blumun söylediği büyük nutuklar ve M. Hitlerin bu ayın sonunda toplana- cak Rayştagda söyliyecği nutuk bu ye- | ve misaklara taraftar olmadığımı ve Fransızlar müttefiklerine ve dostlarına sadık bulunduklarını ve kendi emani- İ yetlerini ancak alâkadar bütün devlet lerin iştirak edecekleri bir manzume içinde aradıklarını da kaydetmiştir. Bundan başka Almanyaya gösterile ni hareketlerin birer alâmeti bulunu- |cek geniş iktisadi müsaadelerden bu dev-| Vor. Bu hareketlerin başlıcası Alman- | ya ile siyasi ve iktisadi cihetten anlap- mak ve uzlaşmak için İngiltere te Fransanın yapacakları teşebbüsler ola- caktır. M. Eden Avrupanın mukedderatı Al Manyanın elinde olduğunu ve bu dev- letle iş birliği yapmağa her İngilizin ta- tajtar olduğunu söylemişti. M. Blum'da Rutkunda Fransanın Almanyadaki ik- tisadi zorluklardan istifade ederek si- yasi pazarlık yapmak istemediği ve kendi milli şeref ve gururu kadar Al- | manyanınkine riayetkâr bulunduğunu | #öyledikten sonra Almanya ile açık o- larak görüşmeğe taraftar bulunduğunu| bildirmiştir. M. Blum Fransanın M. Hitlerin arzu €ylediği ve şimdiye kadar takip ettiği usul üzere yalnız iki taraflı müzakere Geçenlerde bir otomobil kumpan- yası reklâm olsun diye küçük yıldız Shirley Temple ufacık bir otomobil yaptı. Küçük yıldız bu otomobilden | © kadar hoğlardı ki, sabahtan.akşa- | Ma kadar gezmeğe başladı. Stüdyo- ya gidip gelirken hep bu ufak otomo- bili kullanıyordu. Hollivutta bulunan bir İngiliz oto- mobil mühendisi Shirleyin otomobi- İini görmüş ve pek beğenmiştir. Mem- Jeketine dönünce bu mühendis res- mini gördüğünüz küçük otomobili yaptı. Bu otomobil © kadar ufaktır ki bir metre genişliğindeki bir yoldan geçebilmektedir. Ağırlığı sadece yüz | kilodur. Yaktığı benzin de o nisbette azdır. İngilterede bu küçük otomobil tipi çok rağbet görüyor. GRİB ESKİ AŞİNADIR. | Londra ve Hollandadaki grip salgını | ortaya yeni bir rivayet çıkardı. Güya grib 1899 Paris sergisinde teşhir edil mek üzere şarktan gönderilen hâlılar- dan sirayet etmiş; bu halılar, grib mik- robunu batiya yaymışlar... Hayır, 1836 - 1837 yıllarında, Avru- Pada bir grib salgını olmuştu. O zaman buna enflüanza dediler. 1837 şubatın- da Times gazetesi şöyle yazdı: Bu enflüanza, 1832 kolerasından çok telefat vermiştir. KEDİ YARIŞI Yenilik mi istiyorsunuz, işte yepyeni bir şey; Kediler yarışıyor, Hayır, bu s8- fer Amerikada değil, İngilterede. Lon- drada geçen hafta bir kedi yarışı ya- Pildı. Kedileri sıraladılar ve önlerine elektrikli bir fare koydular. Fare kaç- İl, kediler kovaladı. Netice: Kediler köpeklerden az ko- Şuyor, fakat dikkat hasseları köpekten fazla ve fare kovalarken, köpeğin tav- şan kovalarken gösterdiği zekâdan kuvvetli bir zekâ gösteriyorlar... TEMİZLİK “Prenses Cülyananin evleneceği gün, düğün alaymın geçeceği yollar ve yol üstlerindeki evler, ta kömürlüklerine kadar sabunlu sularla yıkandı. Şimal memleketlerindeki temizlik merakı âdeta cinnet halini almıştır. Belçika da çok temiz memlekettir, Orada kömür, beyaz, bembeyaz kâğıd- dan torbalarda satılır ve bu bembeyaz torbanın. dışında bir ufak siyah leke Börünmezi,, letin bir kat daha silâhlanmasında kul- lanılmasına Fransanın râzı olamıyacu- ğını ve binaenaleyh daha evvel tesli- hatın tahdidi için siyasi anlaşma yapı! ması icap eylediğini de Fransa baş- vekili ilâve etmiştir. M. Blum, M. ri lerle ele mu- ahedelerin ve misakların deği, devlet lerin saman! ip Birlikleri kurtarabilecoği- ni de-söylemiştir. Her iki nutka M. Hitler cevap verecektir. Bu cevaptan Avrupanın mukadderak ne olacağı | görülecektir. Şu kadar var ki, M. Blu- mun hâlâ Fransanın Avrupa sulhünün parçalanamıyacağı esasında israr €y- lemesi şimdiden Almanyada iyi karşı- lanmadı, Çünkü Almaonların kanaati- ne göre sulh ve emniyeti kurtaracak en| prtaki yol iki taraflı anlaşmalar usulü- dür. | KONUŞMAK ÖMRÜ UZATIR! Erkeklerin yüzde doksan dokuzu, kadınların dilinden şikâyetçidir, Yüş- | de doksan dokuz kocaya sorunuz her | Umumi kanaat de budur: Kadınlar çok konuşur, hepsi de çenesi düşük, gevezedirler... Ne mutlu onlara! Bu hafta Niste bir profesör, konuş- manın, çok konuşmanın sıhhi fayda» ları hakkında bir konferans verdi ve dedi ki: İ - Sıhhate yarıyati şeylerden biri de konuşmaktır. Hastalıkların çoğu, ci- ğerlerin zafından gelir, konuşmaksa ciğerleri kuvvetlendirir, Evli ölen erkeklerin sayısı, evli ölen kadınların sayısından fazladır. Her diyarda, dul kadınlar, karısı ölmüş er- keklerden çoktur; Çünkü kadınlar çok konuşurlar!.. FENER VE GAZETE Çinde, yeni sene bayramından #on- | ra fener bayramı yapılır, Fener bay- ramında, Çinlilerin kullandıkları her çeşid fenerlerle büyük bir alay tertib edilir, Biliyor musunuz Çinliler bu fener- İ leri neden yaparlar?.. Gazete kâğıdın- dan, Her sene Amerika, uzak şarka tonu 16 dolardan iki milyon dolarlık eski | gazete göndedir.. Amerikada efkârı umumiyeyi tenvir eden gazeteler, Çinde sokakları aydın- latır... KOCAMAN BİR"ORG Dünyanın en büyük orgu, Londrada Sen - Jori - Halde yapılıyor. Bu orgun iki bin borusu olacaktır. Bu boruların en küçüğü iki santimetre,en büyüğü dokuz metredir. Bu org, müzik seslerinden başka, yer yüzünde mevcud bütün sesleri çı | karacaktır. Meselâ şangur şungur ki rılan tabak çanak gürültüsünü, kuy- vetli bir vapur düdüğünü aynen tak- lid edecektir. Org, elektrikle işliyecektir. PORTAKAL SUYU KANDIR Biliyorsunuz, bazı insanlar vardır, kansız hemcinslerine kendi kanlarını verirler, Bunların en meşhuru bir Al- man, dört sene içinde 50 hastaya ya rımşar litre kan verdi, Bu adam gayet basit bir rejim takib etmektedir. Bol bol portakal yiyor. Ka nın bollaşması ve kuvvetlenmesi için en İyi gıdanın portakal olduğunu söy- iüyor. Kendisi için de bol bol portakal yiyor dedik. Günde otuz portakal ye mektedir, Vatandaş portakal yel., | yaptırılacak | İ Denizyolları ideresi Alman tezgâh İ larına altı vapur sipariş etmişti. Yen! yapurlar için on milyon Ilralık tahsi- sat ayrıldığından daha yedi avpur 1$ mümessillerile temaslara tır. Ankarada İklisad vekâletile temas- larda bulunan Alman grup mümessil- leri bugün şehrimize geleceklerdir. Öğ- leden sonra Denizyolları idarsinde bir toplantı yapılarak müzakerelere başla- nacaktır. Yeni yapurlardan üçü beşer bin tonluk büyük yolcu gemileri olacak tır. Ayrıca Akay için iki ve İzmir körfe- zi için de iki vapur ısmarlanacaktır. Fazlâ alinan yol paraları Mükelleflerden alınan hesapsız ve kadar bir usule bağlanmamıştı. Bik- hassa bu paralar içinde çok eski sene- lerden dvredilmiş hesaplar vardı. Be- lediye bu hususta bir karar vermiştir. Beş seneyi geçen hesaplar mururu Zar mana tâbi olduğu için bunlar, yolsuz tir. —— haberi doğru değil | o Ankara 26 (Telefon) — Türkiye » Almanya klering anlaşmasının fe$- hedildiği hakkında bazı gazetelerde çıkan ve piyasada duyulan haberlerin | doğru olmadığı anlaşılmaktadır. | Türk < Alman klering anlaşması, son maddesine göre, 30 nisanda hi- tam bulacaktır. Halen Almanyada alacaklarınızla Almanyaya kredi su- lamanın mütevazi > Bi: hlASBE lunduğu ve iktisat vekâletinin bu te- vazünü idame etmek istediği zanno- Tunmaktadır. Hereke fabrikası fakıyetli neticeler elde edildi Sümer bankın idaresinde olan Here | ke yünlü dokuma fabrikası 1936 yılını İ nüsnidi bir surette bitirmiştir. Yünlü dokumacılık sahasında memleketimiz- de bir iki yıldanberi hissedilen muvak- kat buhran göz önünde tutulursa ge- çen yıla nazaran alınmış olan daha | yüksek randıman ve neticeler cidden İ memnuniyet verici mahiyettedir. Hereke fabrikası biten yılın ilk 11 ayı zarfında 85,556 kilogram iplik imal et- miş ve kendi ipliğinden imal ettiği ku- maş miktarı Ilk on ay zarfında 78,043 metreyi bulmuştur. Fakat asıl çalışma, yabancı iplikten kumaş imali sahasında olmuştur. Bu nevi kumaştan imal edilen miktar se- yenin ilk 11 ayı zarfında 867,319 lira kıymetinde 246,172 metredir, Geçen 8€- nenin ayni müddeti zarfında ise an- cak 731,973 lira kıymetinde kumaş imal edilmişti. Yabancı iplikten kumaşlar rın gitgide daha fazla imal edilmesi memlekette kaliteye rağbetin arttığı: na delildir. Esasen Bursa Merinos iplik fabrika- sının faaliyete geçmesile bu nevi ku- maşlar için gerekli iplikler de doğru- dan doğruya Sümer Bankın bu yeni fabrikasından temin eğilebilecektir, Geçen yılın satış vaziyeti çok müsalt geçmiştir. Satışlar, yılın ilk on bir ayı zarfında, geçen senenin ayni devresi» ne nisbetle yüzde 25 bir fazlalık gös- termiştir. Fakat yalnız piyasaya olan satışlar nazarı #ibare alınınca bu te- zayüd nisbetinin yüzde 64 gbi yüksek bir rakam ifade etmesi, fabrikanın piyasada gitgide daha geniş bir sürüm imkânile karşılaşmakta olduğunu gös- terir, Bugün şehrimizde | temaslara başlanacaktır İmırlanmak üzere bugün Alman grupu| başlanacak- | fazla yol paralarının iadesi şimdiye | | ve fazla alınsa bile lade edilmiyecek- | .Almanyaile klering, İ Anlaşmanın feshedildiği | retlie- vaki satışlardan gelecek borç- | 936 senesinde muvaf- | Yeni tarihi tefrikamıza Cumartesi günü başlıyoruz «İttihad ve Terakki » nin son devirlerinde suikasdiar ve entrikalar Cemiyet nasıl battı? Teceddüt fırkası nasıl dağıldı ? niçin doğdu, İE Osmanlı devletinin mukadderatına on sene hâkim olan «İttihad ve Terak- İ) kiz ricali, giriştikleri siyasi davayı ta- hakkuk ettirmek üzere, harice karşı tamamile müttehid gözükürlerken | harbin son yıllarında en korkunç, en İİ tehlikeli ihtiras ve niyetlerden doğan hareket ve savletlerle birbirlerine kar- | şı vaziyet aldılar. | Cemiyetin ruhundaki kaynaşma ve had ve Terakkisnin varlığını kurtara- mamış, dağılma hareketlerine miş ve rekabet ateşlerini söndüreme- mişti. Bu ölüm, pusuda sinen kinlerin ve nefretlerin açıkça boğuşmasına giç olmuş, emniyet ve sevgi duyguları yerine günden güne derinleşen bir hu- sumet uçurumu açmıştı. «İttihad ve Terakkisnin dağılması” na kadar birçok tehlikeli safhalar ge- vE) tarihi eserini Yazan: MUSTAFA RAGIB çiren bu devrin içyüzü şimdiye kadar deşilmiş, aydınlanmış değildir: Bura- da kulislerde, meclislerde geçen hare- retli, entrikalı münakaşaları, karşılık- Jı hazırlanan tuzakları, rekabet ve ted- Bu tarihi eserin ehemmiyetini bir kat daha canlandırmak için bam bahis lerin başlıklarını kaydetmek fatdeli olacaktır: ss Halkın mukavemeti ve sabri sarsılıyor. — Fedatler, art bizzat cemiyet için tehlikelidirler, — Sadaret mevkiini paylaşamıyan takip. ler — Talât bey, sadarete geçmekte neden gecikiyor? — Enver paşa» nın otomobilinin camına İsabet eden kurşun! — Mahmud Şevket paşa” nın katili Nazmi, niçin İstanbula getirildi? — Enver paşa, Talât paşayı öldürecekmiş! — «Alangle oturuyorum!» bunu diyen kimdir? — Yeni padişah Vahdeddin «ittihad ve Terakkisnin nüfuzunu nasıl kırmak is tedi? — Canbulütın şartları — Talât paşanın mebusları tehdidi, — betleşe hırsızlık!» ne demektir? — Rakipler birleşiyorlar mı? — «itti. İhad ve Terakki» liderlerinin firarlarındaki esrar perdesi — Naciye sul- tanın hiddet ve tekdirleri.. — «Teçeddüd fırhası» nasıl doğdu ve nasıl ülüülkeü ve Terakki tarihinde ö5- Ur vel, a ilrar pi Cemil niçin ve nasıl öldürüldü?» başlıklı tefrikayı e ee İyem tm MODAL KN Sf Önümüzdeki ödüüüüeli gününden itibaren AKŞAM'da bulacaksınız! Posta ve telgraf konfe- . — ransı dün açıldı Konferanstan bir görünüş Balkan antantı ve Küçük antant pe ea yaşam Şirk rıni bitirecektir. Bu müddet zarfın- da 1938 senesinde Kahirede toplana- çak olan posta, telgraf kongresine gönderilecek rapor hazırlanacaktır. Memleket içinde turizm hareketi Ticaret odası, dahilde bir turizm hareketi uyandırmak için tedkikata başlamıştı. Oda bu mevzu üzerinde bie çok vilâyetlerin de mütalâalarını al mayı muvafık görmüştür. Vilâyetlere bu hususta muhtelif sualler sorula» caktır. Oda bu sualleri hazıriamak- tadır, Cevaplar toplandıktan sonra büyük ve mufassal bir rapor hazırla nacaktır, Şonda ukala. a. İRİ YE yam emk ae ai. mize 7 : il