29 Ocak 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 11

29 Ocak 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 11

29 Kânunusani 1937 Emir mektupları | İzmirde günün in meselesi: Üzüm kongresi Şark vilâyetle- rinde spora ehem- miyet veriliyor Birinci umumi müfettişlik sahaların ıslâhı için 11,000 Adana mektupları Adanayı ve Çukurovayı sellerden kurtarmak pm | Ufak tefek tamirlerle tehlikenin önüne geçmek kabil değildir Adananm tarihi Taş köprüsü Adana (Hususi muhabirimizden) — 886 senesinin son ayı Adana şehri için Çok ıztıraplı oldu. 6 kânunuevvelde başlıyan ve dört gün süren seylâp fe- Miketi Adanayı, Adanalıları milyon- larca zarara soktu. Bugün Seyhan »ehri Çukurovanın bir Nili olabilir, Fakat hali hazırda Adanayı daima tehdid eden bir felâkettir. Seyhan te- mizlendiği ve barajlar yapıldığı zaman Adana sellerin kurbanı olmaktan kur- tulacaktır. Hali hazırda nehrin iki tarafında mevcut - selden harap - 25 sed hiç bir «aman Adanayı Seyhanın hücumla- rından koruyacak mukavemette değil- dir. Bir aydanberi bu sedlerin tamiri- me başlanmıştır. 150 amele inşaata de- vam ediyorlar, Su işleri idaresinin na» fıa vekâletine gönderdiği keşif rapor- larının bir kısmı tasdikten gelmiş, di- ğer kısmı da gelmek üzeredir, Tasdik edilerek gönderilen keşif ev- rakına eid tahsisat havaleleri tamir işine sarfedilmektedir. Yapılmakta olan tamirat ancak mart ortalarına doğru ikmal edilebilecektir. Bu işlerle meşgul olan fen heyeti, sedlerin ta- mirinden sonra da seylâp tehlikesinin bertaraf edilemiyeceğini beyan etmek- tedir. Seyhanın yatağı, çok ilerilerden iti- baren taranmadıkça ve fenni kanal- Jar yapılmadıkça, ne Adana Seyhanın tehdidinden kurtulabilecek ve ne de Adanaya Seyhan bir faide temin ede- cektir. Halihazırda Karşıyaka ile şehri bağ- yan ve kısmen harap olan asırlık Taş köprü de keza yenibaştan yıkılıp yapıl- mazsa, yalnız Adana için değil, bütün Çukurova için tehlike daima mevcut olacaktır. Çünkü, bütün nehirin yatağı boyunda bu Taşköprü İle yalnız trenle- rin geçebileceği, dar demir köprüden başka tek geçid yoktur. Çukurovanın bu yegâne geçidi olan Taşköprü yıkılırsa işin ne kadar vahim olacağı kolaylıkla tasavvur edilebilir. Seyhanın üzerine kurulacak herhangi bir köprünün inşaatı asgari iki senelik bir zamana mütevakkıftır ki, böyle bir hâdise karşısında, bütün Çukurova müstahsili iptidai hallere müracaat ederek bir yakadan öbür yakaya müna- kalâtı temin edebilecektir. Sedlerin denize kadar uzatılması masrafı üç milyon lira tahmin edil mektedir. Radikal bir iş olmıyan bir sed için bu'para bittabi pek fazla olduğun- dan Seyhan işinin halli ancak irva ve iska projesinin tatbiki ile temin edile- bilecektir. Her sene su işleri idaresi gerek sed- lerde gerek su işlerine ald başka yer- lerde keşfiler ve ufak tefek tamirler yaptırmaktadır, Meselâ geçen 930 feye- zanından sonra başlıca iki yer yapıl- mıştır. Bu da Jeametten mezbajıa önü- ne kadar olan kısım ve Halkevi cenu- bundaki yoldan başlıyarak Hıdırlıya kadar olan bölümdeki büyük ve küçük sedlerin tamiridir, Nihayet sulama meselsile alâkadar olduğu görülünce bu iş bütçenin ve ik- tsadi şeraitin büyük sulama işini dü- ve müsaid olacağı günlere bıra» 300, — yapi hektar araziyi sulayacak olan bu sulama ameliyatı 50-60 milyon lira- ya mal olacaktır, ”*» İnegölde imar faaliyeti a (Akşam) — Yarım asırlık ol- duğu söylenen hükümet konağı son zamanlarda pek harap bir hale geldi- ğinden kasaba içinde ayrı ayrı hususi binalar kiralanarak nakledilmiştir. Yeni bir kaymakamlık binası inşa €- dilmek üzere etrafındaki binalar istim- lâk edilerek keşfi yapılmış hazır n Projesi inşaata başlamak üzere lüzum görülen 30 bin liranın sarfına müsaade istenilmiştir. Y emrin geleceği | ve inşaata başlanacağı kuvvetle ümid edilmektedir. Kasabanın tam merkezinde bulunan parti binasının yanındaki arsa salın alınarak bir de Halkevi yapılacaktır. İcap eden malzeme ve lüzumu olan pa- Ta hazırdır. İnşaata ilkbaharda başla- nacaktır. Gönderdiğ im pek şirin İnegöl kasabasının umumi manzarası- ni göstermektedir. ve klüplere de 6,000 lira verdi Diyarbekir (Akşam) .— Birinçi umu) mi müfettişlik, bölgenin #por işlerini büyük bir dikkat ve ehemmiyetle takip etmekte ve spor teşekküllerini daimi bir| himaye ve kontrol altında bulundur- maktadır. Sporun birinci umumi mü- fettişlik bölgesinde gördüğü himaye hepimizi sevindirecek mahiyettedir. Müfettişlikte bir spor bürosu teşekkül etmiş ve mıntaka relsliğine de müfet- fişlik sıhhat müşaviri doktor B. Sadrede| din Hattuza intihap edilmiştir. Umumi müfettişlik, bölgesindeki spor sahalarının ıslahı için on bir bin, klüp- lere altı bin lira nakdi yardımda bulu- nulmuştur. Bu yardım sayesinde klüp- ler oldukça ihtiyaçlarını temin etmiş- lerdir, Yakında Diyarıbekirde mükem- mel bir spor sahası da yapılacaktır. Bundan başka Van ve Birecikte yaz yüzücülük, Hakâride dağ- Gılık sporlarına da başlanmıştır. Güreşçiliğe de ehemmiyet verilmek- tedir. Türkiye yağlı ve serbes güreş mür-| sabakalarına iştirak etmek için bölge- nin her tarafında havanın müsald ol duğu zamanlarda güreş seçme müsa- bakaları yapılacaktır. Bunun için şim- diden vilâyetlere ve klüplere program gönderilmiştir. Birinci umumi müfet- tişlik bölgesinde on beş spor klübü var- dır. Bu klüplere bini mütecaviz spor- cu aza yazılıdır. Bu kliplerin çoğu fe dere edilmiş Diyarıbekir ve Urfada ol mak üzereiki spor mıntakası teşkil edilmiştir. Izmir civarında bir kaplan vuruldu İzmir civarında Selçuk ormanlarında. küçük bir kaplan vurulmuştur. Resmi- mizde vurulan kaplar ve avcılar görü- nüyor. Kayseride yeni binalar Hastane, şehir gazino ve lokantası inşa ediliyor Kayseri (Akşam) — E — Kayseri mem- leket hastanesi çok fena vaziyette idi, Bu sebeple yeni açılmakta olan Atatrk| £ bulvarı üzerinde modem bir hastane kararlaştırılmıştır, Bu has- tane için 100 binlira sarfedilecektir, Binanm plân ve keşifleri hazırlanmış ve tasdik edilmiştir. Yakında inşaat müzayedeye konacak ve ilkbaharda işe başlanacaktır, Kayseride bir şehir gazino ve lokan- tası yoktu, Vali Adil Bayman bunu göz! önüne alarak bir lokanta ve gazino in- şası için tanınmış mimarlarımızdan Asım Kömürcüoğluna zarif bir plân yaptırmıştır. Bunun da inşasına ilk- baharda başlanacaktır. Kayseri toprağı yulaf ziraatına elve- rişlidir, Bire 25 kadar mahsul alınıyor. Bu sebeple yeni gelen muhacirler ara- i sında yulaf ziraatı tamim edilecektir, Kongrede standardizasyon hakkinda mübim kararlar verilecek İzmirde bir üzüm İzmir (Akşam) — İzmirde günün meselesi Üzüm kongresi ile Alman klering kredisinin yükselmesinden do- ğan vaziyettir. Üzüm kongresinin Ankarada mı, İz- mirde mi toplanması muvafık olacağı henüz kararlaştırılmış olmamakla bera- ber, şübatın yirmisinde toplanması mu- vafık görülmüştür. Ege mıntakası, her şeyden evvel bir-üzüm istihsal mınta- kası olmak itibarile üzüm kongresinin İzmirde toplanması çok muvafık olaca- Bı mütaleası ileri sürülmektedir. Kon- gre, İzmirde toplanacak olursa mınta- kadaki bütün bağcılarla ihracat tacir- leri ve halktan istiyenler, kongreyi ta- kip ederek istifade edebileceklerdir. bütün tafsilâtile takip edemiyecekleri şüphesizdir, Üzüm kongresinde, üzüm- lerimizin standardizasyon işi için ka- rarlar alınacaktır. İhracatçıler, stan- dardizasyon işine bağlardan başlanma- Sını, muhtelif tip üzümlerin müstah- siller tarafından bağlarda aynlarak çuvallara konmasını ve o suretle piya- saya sevkedilmesini istemektedirler. Halbuki bağcılar ve mulavassıt tacir- ler, buna imkân görmemektedirler. Kongrenin kararlarında temas eğil- mesi lâzım gelen en mühim nokta, ü- zümlerin tahta kerevetler üzerinde ser- giye konması ve temiz bir şekilde istih- aalidir. Sergi kâğıdları üzerinde kuru- tulan üzümler, rüzgârların getirdiği toz, toprakla, hattâ küçük taş parça- larile karışmakta, üzümlerin nefasetini| bozmaktadır. Üzümlerin, renkli ve nefis bir şekilde Astihsali için yapılacak işlerin başında küktürt, potas ve göztaşı gibi ilâçların da en iyi kalitelerinden temini lâzım- dır. Bazı müstahsiller geçen istihsal mevsiminde fena kalite kükürtler kul- lanmak yüzünden bağları ballık has- işleme yeri taşı da böyledir. Potasların, muhtelif kalitelerde ithal edilmesi ve kullarık ması yüzünden üzümler, siyahtan mo- ra ve beyazdan Sarıya kadar muhte- Af renklerde elde edilmektedir. Hal- buki iyi ilâçlar kullanılacak Olursa üzümlerin hepsinin ayni renk; evsaf ve lezzette istihsali mümkün olucak- tar. ı Üzüm çuvallarına gelince, şimdi ü- zümleri bağlardan piyasalara sevk için 180-200 kilo üzüm alan büyük çuvallar kullanılmaktadır. Bu yüzden mahsu- Tün nefaseti bozulduğu gibi hamal çen gelleri yüzünden çuvallar da harap ol- maktadır. Alâkadar tacirler ve müs- tahsiller, üzüm çuvallarının ellişer ki- loluk olmasını muvafık görmekte, ayni zamanda çuval imali işinin Adana ve- ya Ödemiş ve Tire havalisinde keten veya kendirden yaptırılmasını iste- mektedirler. Standardizasyon işine gelince, bu işte ehemmiyetle nazarı dikkate alınması lâzım gelen nokta üzümlerin renk iti- barile mi, tane itibarile mi standardize edileceğidir. Muhtelif büyüklüklerde, fa- kat renk itibarile ayni üzümlerden Zi- yade tane itibarile ayni büyüklükte üzümlerin tiplere ayrılarak standardize edilmesi muvafık görülmektedir. İri taneli üzümler arasında Karaböce ve küçük nevilerin ne miktarda karışabi- leceği de tesbit edilmek suretile stan- dardizasyon işi üzerinde isabetli bir ka- rar alınmış olur, Rayşbanktaki klering (kredisinin fazla yükselmesinden İzmirdeki ihra- catçılardan bazıları, bundan sonra ya- pacakları ihracat için müşkül vaziyete düşeceklerini tahmin ediyor ve para- larını almak için fazla beklemek lâ- gm geleceğini zannediyorlardı. Halbuki hükümetin, son zamanda bu krediyi kapatınak için Almanyadan mühim miktarda makine ve alât satır almağa teşebbüs etmesi vaziyeti düzelte miştir, Son vaziyetin, en kısa bir 28“ manda salaha yüz tutacağı ve piyasa- talığından kurtaramadıklarını söyliye-| da iyi tesirler yapacağı tabii görül rek şikâyet etmektedirler. Potas ve göz- | mektedir. Hendek (Akşam) — Kasabanın elek trik tesisatı 32 bin liraya ihale edilmiş- tir, Elektrik kuvveti kasabaya 10 kilo- metre mesafede Haraklı köyündeki su- dan alınıyor, Elektrik direkleri yerleş- tirilmektedir. Kasabadan başka Harak- hı, Çarıkuru, Çakallık ve Şeyh köylerine de cereyan verilecektir. Tesisat nisanın sonunda bitecektir. Kaymakam B. Şa- kire ve çalışkan belediye reisimiz Os- mana bütün halk teşekkür etmektedir.