30 Ocak 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

30 Ocak 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 Son dakika Roma matbuatı, Sancak işinde zaferimizi alkışlıyor. Türk -Italyan dostluğu Milâno mülâka- tından dahakuvvetlenmiş olarak çıkacak Roma 30 — Bütün İlalyan gazeteleri 3 şubatta B. Tevfik Rüştü Arasın İtal- ya hariciye nazırı Kont Çiano ile Milânoda yapacağı mülâkatın ehemmiye- tinden, ve Türk - İtalyan dostluğunun bu mülâkattan daha ziyade kuvvetler: miş olarak çıkacağından bahsediyorlar, Bu münasebetle. İtalyan gazeteleri Hatay meselesinde Türkiyenin Cenev- | ede kazandığı büyük muvaffakıyetin ehemmiyetini de kaydediyorlar. Roma mahatili, Kont Çianonun önümüzdeki martta, B. Tevfik Rüştüye ziyaretini iade etmesi hakkında henüz bir karar verilmemiş olduğunu fakat bu gibi ziyaretlerin vukuu pek muhtemel olduğunu kaydediyorlar. Suriye vatanileri Jtalya Sovyetlerle ey. gizli bir toplantı yaptılar Yerli Türklerle alışverişi keseceklermiş Adana 29 (Hususi) — Sancak an- İaşması Suriyenin her tarafında Arap- Tar üzerinde büyük infial uyandır- mıştır. Vatani partisi 28 son kânun perşembe gecesi hefi bir toplantı ya- parak Türkler aleyhine bazı kararlar almışlardır. Buraya sızan haberlere göre, Arap- Jar Türklerden alışveriş yapmıyacak- lar, Türkçe suallere karşılık verilmi- yecektir. Sancakta nezaret altında bulun- durulan Türklerden yirmisi serbest, birakılmıştır. » Habeşistanla ticaret İngiliz - İtalyan anlaş- masından Fransa zarar görecek Paris 28 (A.A) — İktisadi ve milli Ajans, İngiliz somalisi yoliyle Habe- şistana transit yapılmasına müteai- lik olan İngiliz - İtalyan itilâfı hak» kında bilhassa diyor ki: Fransızların Cibuti limanı bu yeni ifilâftan çok mutazamır olacaktır. Cibuti Habeşistanın denizde yegâne mahrevi idi, Şimdi karşısında bir rakib bulunacaktır, Büyük bir yangın münasebeti kesmiyecek Italyan mahafili, inkıta münasebat şayialarını katiyetle tekzip ediyorlar Koma 30 (Akşam) — Resmi İtal yan mahafili; İtalyanın Sovyet. Rus- ya ile siyasi münasebetlerini kesece- ğine dair ecnebi memleketlerde çıkan şaylaları sureti katiyyede tekzib ey- lemekte ve İtslyanm Sovyet Rusyayı tanımış olan ilk devlet olduğunu ha- tırlatmaktadır. Ayni mahafil, İtalya- nın Rusyaya karşı münasebetlerini değiştirmeği asla düşünmediğini ilâ- ve ediyorlar, Amerikadaki feyezan Bir milyondan fazla insan Nev York 29 (AA.y — Tuğyan neti- cesinde üç yüzü Louisville hestanesin- de olmak üzere şimdiye kadar 625 ki- şi ölmüş ve bir milyon - kişiden fazla meskensiz kalmıştır. Zarar ve ziyan 500 milyon doları bulmuştur. Cafro şehri bilhasa suların tehdidi altındadır. Halk bendlerin takviyesi için hükümete yardım etmektedir. Bendlerin yıkılarak Mississipi nehrinin aşağı havzasında bir felâket tevlid et- mesinden korkulmaktadır. Frangın kıymeti Romanyada 46 hububat anbarı yandı Bükreş 29 (A.A.) — Buğdanın şima- Binde Todireni istasyonunda aynı za- manda on muhtelif noktada şiddetli bir yangın çıkmıştır. Bir saatten daha ez bir zaman zarfında 46 hububat an- barı yanmıştır. Yangının sebebi henüz anlaşılamamıştır. Tahkikata başlanmıştır. Zârar vezi- yanın bir kaç milyonu bulduğu tahmin edilmektedir. K ünden ar e Elâzize telgrafa göre beş gündenberi fasıla- sız devam eden kar yüzünden bütün yollar kapanmış ve bu yüzden Diya- nbekirden Elâzize kalkması Jen tren hareketi teehhür etmiştir. Ayni telgrafa çayın yirmi altısında Elâzizden İstanbula hareket eden tren şehirden on altı kilometre uzak- Yaştıktan sonra müthiş bir kar yığı- nına tesadüf etmiş ve geri dönmeğe mecbur olmuştur. Ayni gün İstanbul dan Diyanbekire ve Elâzize gelen tren Şafkat istasyonu civarında kara sap- lanmış ve bir gün kar üstünde kalk mıştır. Malatyadan gönderilen bir imdad treni vasıtasile tren Malatyaya geli- rilmiş ve yolcuları oraya çikerilmiştır. Bir köy muhtarı öldürüldu İzmir 20 (Telefon) — Bozdoğanda Osmaniye köyünün omuhtari Şükrü öldürülmüştür. Katiller meçhuldür, 5 Yeniden indirileceği hakkındaki haberler doğru değil Paris 20 (A.A.) — Selühiyettar ma- hafil ecenebi borsalarında dolaşmakta olan ve Fransa hükümetihin frangın paritesini 1 teşrinlevvel 1936 tarihli pa- ra kanunu tarafından tesbit edilmiş 0- lan mikdarın dununa indirmeğe karar vermiş olduğuna dair olan şaylaların hayal mahsulü olduğunu beyan etmek- tedirler. İNGİLTEREDENA YAPILACAK İSTİKRAZ Paris 29 (A.A. ) — Selâhiyettar maha- fil, Fransanın İngiliz piyasasından bir istikraz akdetmesine müteaallik mü- zakerelerin memnuniyete şayan bir şe- kilde devam etmekte olduğunu fakat teferrvata aid bam naktaların henüz halledilmemiş olduğunu söylemekte- dirler. Bu sebeple bu istikrazın akdi bir kaç gün gecigecektir. Ankarada şiddetli lodostan camlar kırıldı Ankara 29 (Telefon) — Ankarada çok şidetli lodos fırtınası hüküm sür- mektedir. Bazı evlerin camları kırıl- mıştır, Sokakta yürümek te güçtür.. Portekiz müstemleke satmıyor Lizbon 29 (A.A.) — Neşredilen res- mi bir tebliğde şöyle denilmektedir; «Anagola, ne satılık, ne de kiralık- N AKŞAM A mmm 30 Kânunusami Lİ Bu Sabahki Teleraflar Moskova mahkemesinin kararı Suçlulardan 13ü idama, 4ü de muhtelif cezalara mahküm oldular Moskova 29 (A.A!) — Müddetumumi Vyehinsky, 17 mağnunun” trotzkism faaliyetleri, kundakçılıkları ve sair-ci- nayetleri sebebile iğama mahküm edil- melerini istem: Moskova 29 (A.A) — Tas ajansın- dan: Müddeiumumi Vyehinskynin 44: | dianamesi' pek şiddetlidir. İddianamede! «beynelmilel faşizim en vahşi pişdar- ları; olan sulkasdeilerin harekâtı tes- bit edilmektedir. Vatana ve sosyalist | davasına ihanet eden ve faşistlerle te- | Spor klüpleri tahdit mi ediliyor? Ankarada yalnız iki klüp bırakılacak Ankara 20 — Spor kurumu erkâni- nin-diviştirakile C.H. P, idare heyeti- nin dünkü toplantısında Ankarada- ki kulüplerin fazlalığı mevzuu bah- solmuş ve Ankarada biri Yenişehirde, diğeri şehirde olmâk üzere iki büyük kulüp kurulması )kararlaştırılmıştar. Diğer kulüpler kaldırılacaktır. Bu usul, tecrübe edildikten sonra muvafık netice verirse İstanbula ve diğer vilâyetlere teşmil edilecektir. Mühendis ve mimar ruhsatnameleri Talimatnamede değişiklik yapan kararname dün çıktı Ankara 29 (Telgion) — Mühendis- lere ve mimarlara ne süretle ruhsat- tar. Bu karamameye göre, yüksek mi- mar, yüksek mühendis, mühendis ve mimar unvan ve Selâhiyeti İle icrayı sanat hakkını bahşeden ruhsatname ler ihtisas cihetile alâkadar vekâlet- ler tarafından verilir. Yüksek mühendislik, yüksek mi- mas edip Gestaponun bir şübesini teş- kil etmiş olan maznunlar aleyhinde eek deliller mevcud oldu- ğu tasrih edilmi İddianame, bilhasa Piatakovun va: ziyetinde israr ederek önun 1915 den beri Lönine karşı cephe © aldığıni've Berst - Litovsk sülhunu tehlikeye dü- şürmek istediğini tebarüz ettirmekte- dir. Ş. Piatakov gaile çıkarmak ve kun- dakçılık yapmak için meydana getiri- len teşkilâtın ele başısı telâkki edilmek- Orman kanunu Dün mecliste çok hararetli münakaşalar oldu . Ankara 29 (Telefon) — Meclisin bugünkü toplantısında askeri ve mülki tekaül kanunünün altmışıncı madde- sinin birinci fıkrasının değiştirilmesi hakkındaki kanun lâyihası ile bu'ka- nuna ek kanun lâyihasının ikinci mü- zakeresini yapmış ve aynen kabul et- tlklen sonrâ orman kanunun lâyiha- sının müzakeresine devam etmiştir. «Devlet ormanlarının ağaçlı yahut ormandan açılmış çıplak yerlerindeki yaylak, kışlak, otlak ve sulama gibi hakları olan bu haklarının taallük ettiği kısımlar ormanların içinde bu- Tunuyorsa orman idaresi tarafından gösterilecek yollardan girip çıkmağa, bu ağaçlarla fidanlara zarar yapılma- ması için idare tarafından almacak diğer tedbirlere riayete mecburdurlar. Bu hak sahipleri tiftik keçisi, kara keçi ve deve hayvanlarını bu yerlere Sokamazlar» Bu madde üzerinde bir buçuk saat süren münakaşa yapılmış- tir. Maddenin tadili istenmiş ve bir de takrir verilmiştir. Neticede madde ay- nen kabul edilmiştir. Bundan sonra diğer maddelerin müzakeresine geçii- miştir. Pamük ziraatı makineleşiyor Pâmuk: mıntakaları için dörtyüz makine getirilecek marlık, mühendislik ve mimarlık tah- silini göstereni 'Türk mekteblerinden verilen diplomalar ruhsatname max hiyetini haiz olacaktır. Bu diploma» lara malik olanlara ruhsatname ve- rilmeyip diplomaları aid olduğu vekü- let tarafindan tescil edilecektir. Yollar, demiryollar, sular, limanlar, m elektrik, makine, şehircilik, sıhhiye ve tayyare inşaatı yüksek mühendis- Jerile, yüksek mimarlarına mühendis ve mimarlarına müteallik tescil, tetkik ve imtihan gibi muamelât nafıa vekâ- Jeti tarafından yapılacaktır. Maden, orman ve sanayli nesciye, kimyeviye mühenğdislerin'nki iktisad vekâleti, ziraat mühendislerile, zürai su mü- hendislerininki ziraat vekâleti, inşaat tecrübe mühendislerinin tescil, tetkik ve imtihan gibi muameleleri de mili müdafaa vekâleline bağlı yüksek mes- lek mektebi tarafından yapılacaktır. Fransız sefiri M. Ponsonun değişeceği söyleniyor Paris 29 — Fransanın Ankara bü- yük elçisi M. Ponsonun yerine diğer bir zatin tayin olunacağı söylenmek- tedir, ür Tramvay tarifelerinde tenzilât Ankara 29 (Telefon) — İstanbul tramvay şirketi tarifelerini tesbit ede- cek tarife komisyonu şubat iptidala- rında toplanâcaktır. Nafia vekâleti mahafilinden aldığım malümata gö re şirket tarifelerinde yapılacak ten- gilât 30 ilâ 50 para nisbetinde olacak- tag, , Ankara 29 (Telefonla) — Büyük pamuk kalkınmasını temin için ziraat vekâleti tarafından yeni bir kanun Jâyihası hazırlanmaktadır. Hububat ziraatinde olduğu gibi pamuk ziraati de makineleştirilecektir. Kanunun kati şeklini alması için daha bazı tetkikata ihtiyaç vardır. Bunu nazarı dikkate alan ziraat ve- kâleli kanun meriyet mevkline girin- ceye kadar tedbir almağı düşünmüş. tedir, Müddelumumi iddianamesini Şi suretle hülâsa etmektedir:. «Karşınızda oturanlar birer katildi Bunlar fazla olarak memleketi teslimi İ etmek için Japon ve Alman kuvvetleri İ Jebiritilâf akdetmişlerdir.» İ Londra 29 — Moskovadan gele hebere göre tethiş suçlularından 18 Ü” idama mahküm olmuş ve hüküm deri) hal infaz olunmuştur. Geride Kalas dört kişi sekizer sene hapse malıkünluğ edilmişlerdir. Radek ile Skolnikol BUR ların arasındadır. . Madridde .. A * *. hükümetçilerin . . > bir muvaffakiyeti Garp parkını hemen kâmilen ele geçirdiler Madrid 29 (A.A) — Resmi tebliği Madrid cephesinde milisler garb pF kında 300 metre ilerlemişlerdir. cephelerde o kaydedilmeğe değer Bİ şey yoktur. Madrid 29 (A.A )— Havas muhabis rinden: Garb parkı şimdi hemen Kö” milen hükümet kuvvetlerinin elinde dir. Milisler gece sel gibi yağan Y müura ve şiddetli bir rüzgâra rağmel hücum etmişlerdir. Kısa, fakat, şidde” li bir mücadeleden sonra asiler ricâf etmeğe mecbur olmuşlardır. Bundan sonra milisler düşman 198 Çusunun ateşi alında derhal kazan Jan eraziyi tahkim etmeğe başları lar ve fırtına ile mitralyöz yağmur na rağmen karanlıkta fevkalâde bif cesaretle çalışmışlardır. Başvekilinin teşekkürü Ankara 29 (A.A) — Halay davasi” mın milli arzulara muvafık bir şekild? halli dolayısile memleketin her tarafi dan almakta olduğu tebrik telgraflar” na teşekkürlerinin bildirilmesine baş” vekil İsmen İnönü; Anadolu ajgnsni tavsit buyurmuslard: Tarikat âyini yapanlar İzmir 29 (Telefon) — Bul; yünde tarikat âyini yapmakla mar nun 21 kişi hakkındaki tahkikal bit“ miştir. Muhakemeye yakında asliye ceza mahkemesinde başlanacaktır. Bir katilin idamı isteniyor Çatalcada Ali adında biri kendi köylüsünden Asımın kızının kendisi” ne verilmemesine hiddetlenerek KÖY yolunda pusu kurarak Asımı ve kar” 81 Nefiseyi öldürmüştü. Dün ağıne# mahkemesinde Alinin rauhakemesine devam edilmiş, müddeimumi iddiâ” tür. Bu cümleden olarak pamuk ziraâ-| namesini okuyarak Alinin taammü“ tinin makineleşmesine bu seneden iti- baren başlanacaktır. Vekâletçe karar- laştırıldığma göre, muhtelif pamuk mıntakaları bilhassa Ege ve Seyhan takaları için dözrt yüz Mibzer ve Atçapası makineleri (getirilecektir. Kadıköy su şirketi Şubatın onuna kadar ya satın alınacak yahud mukavele feshedilecek Ankara 29 (Telefon) — Kadıköy su şirketinin satın alınması etrafında nala vekâleti ile şirket arasında ye- niden müzakerelere başlandığını bil Öğrendiğime göre vekâlet şirkete son bir teklifte bulunmuştur. Diğer taraftan tesisatını yenileştirmesi için şirkete verilen son mühlet, Şubatın onunda bitecektir. Şirket bu tarihe kadar tesisatını yenileştirmezse mü- zâkerelerin neticesine — bakılmıyarak mukavelesinin feshi cihetine. gidile- cektir, den katil suçundan idamını istemiş” tir. Karar verilmek üzere muhakeme başka güne bırakılmıştır. Portekizde fırtına Bir çok vapurlar battı, bif kısım vapurlar imdat istedi Lizbon 28 — Portekiz sahillerinde bif kaç günden beri şiddetli fırtınalar hö- küm sürüyor. En sakin limanlarda bi“ le vapurlar fırtına yüzünden emniyet içinde bulunamıyorlar. Bir Norveç ve” puru iki mavnaya çarpmış, mavnalari batırmıştır. Santos adındaki Brezilya vapuru im” dad istemiştir. 18 küçük vapür batmış” tır, Bir çok vapurlar imdad *stemişler” , dir. 73 seneden beri bu derece şiddetli, fırtına görülmemiştir. Dün rüzgâr Sâ”, atte 127 kilometre süratle esiyordu. Lizbon 29 (A.A) — Bir kaç goy beri Portekiz kıyılarında hüküm si fırtına altmış seneden beri görülmemif pi bir şiddettedir. Hükümet merkezinin alçak kısımları bir metre su altındadıfh Seyrüsefer kesilmiştir.