30 Ocak 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

30 Ocak 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

*» ; Kânunusani 1937 AKŞAM SİYASİ İCMAL ———— Milletler Cemiyetinde * Milletler cemiyeti me. Mesindeki üç mühim me tarafları memnun #de Tele halletmeğe muvaffak Miletsesenin bahusus son 24 Mabaffaktyetsizlikler ile dolu tarihin de dilyük bir de; e husule getir. 8. Bu meselelerden İskenderun ve A» ve havalisi mıntakasının ekseri | Detini leşici? eden Türklerin idari istik- Ve serbesti hakkı tanındı, gayri as- Müntaka tesis edildi. Türkiyenin ki arazisi mahsuldtını ihraç İçin kisa ve serbes bir transit yolu ve Makreci temin edildi, Fransanın ve Suriyenin ve Milletler Semiyetinin hususi ilişikleri tahdid ve edildi. Mıntakan:n arazi vaziyeti Me Suriyenin Türkiye ile olan uzun hu- tudu alâkadarlar tarafından müşterek İeminat altına alındı. Danzig meselesi de her tarafı mem- Mü edecek surette halledildi. Bu mese- rumna- | da alâ- | serbes iman mıntakasına m&- Ma, Miletler cemiyeti yüksek komise- e mıntakada hükümet süren ve #ösyalist partisi mensuplarından Mileşekkil bulunan senato arasında kerimu erasinin tefsirinde çıkan #h- veli nddiyet yüzünden neşet etmiş- halledilen meseleler Mületler cemiyeti komiseri kanunu esasinin en küçük teferriatını bile mü dafaa içtihadında bulunarak bu hü etin biltün dahili işlerine karışıyörd müdehale mahal hilkümetin oto- raatını son derecede mille- vaziyet karşısında Danzig senatosu yani hükümet heye- Hide Milletler cemiyetinin ve komdseri- nin vazifesi ve rolü semleketin dahili işlerine karışmak değil belki Lehistan le kendisi arasındaki münasaalı işlere bakmağa münhasır olduğunu iddia ederek komiserin faaliyetini sekteye uğratmıştı. Milletler cemiyeti Danzig işlerine bakmak için İngülere Hariciye nazırı M. Edeni mazbata muharrir ta- yin etmiş ve kendisine yardım için üç azalı bir komite teşkil etmişti. Fazla olarak ahiren Lehistan Hari- ciye nazırı M. Beck'i de muavin maz- bata muhavriri tayin ederek Danzig hükümeti ile kendi menafiine dokunan işlerden dolayı bir ihtilâf ve nizai ol- madığından bitaraf vaziyette bulunu- yordu. M, Beck Milletler cemiyeti ko- miserinini dahili işlerde daha ziyade Danzig senatosunün malümat vö reyi- na istinad eylemesini tavsiye etmiştir. Ve bu &sas üzere mesele halledilmiştir. 9 Olümü öpüş dansı Hindistanın şarkında Burma de- nen bir diyar vardır, Bu diyarın da en meşhur raksı: Ölümü öpüş dansıdır, Bu oyun cidden görülecek ve heye- çanla seyredilecek bir oyundur. Dans ve musiki, en z8- hirli yılanları bile Sane; yeti yeli sepetten böy- nunu uzatır. Gözleri pırıl pırıl yanar, Dansöz de, sihirli gözlerini yılanın ışıldıyan gözlerine diker ve bir daha gözlerini o gözlerden ayırmaz, Kobra, ağır ağır sepetten çıkar... Yerde sürünmeğe başlar, Artık tehli- keli olmaktan çıkmıştır. Kızın vücut kırmalarile musikt onu sarhoş etmiş- tir... Başını kaldırır ve o da kızın ha- yekilerine uyarak Adete raks bap ölM temposunu hızlaştırır, kızla yılan çılgın gibi dans ederler ve R öyle bir an gelir ki, ikisi de, yılan da kız da kendile- dilini çıkarır, kız dudaklarını uzatır: Öpüşürler, İşte eölümü öpüş dansı» böylece sona erer, bilir... İN ar ii ük len da kağ dağ mestolmuştur, ahile 5 .. 5 Belediye otobüs-| Kar fırtınasından sonra hava birdenbire ısındı Dün sıcaklık 16 dereceye çıktı, bir çok yerlerde soba yakılmadı cülerden hisse istiyor Bu yüzden arada bir ihtilâf çıktı Şehrimizde işliyen otobüsçülerle be- lediye arasında birfihtilâf çıkmıştır Geçen haftaki şiddetli soğuklar- Vaziyet şudur: Otoğüs işletmek hakki | dan ve kar fırtınasından sonra Hava kanunen belediyeye verilmiş bir 'imti- yazdır, Ancak belediye bü hakkını doğ- rTudan “doğruya kendisi kullanmadığı için otobüsçülere işletme rühsatiyesi vermiştir. Şimdi belediye, otobüsçüler- den yolcuya köstikleri bilet başına bir hisse almağı münasip görmüş ve oto- büsçülere tebliğde bulunmuştur. Belediye, otobüsçülerden Obunun için bir taahhüdname istemektedir. Bu maksatla belediye kendilerine pazarte- si gününe kadar bir mühlet vermiştir. Pazartesi günü belediyede bir toplan- tı yapılacak ve kati bir şekil verile cektir. Belediye bu hisseyi almakta is- rar ediyor. Otobüsçüler, bu hisseyi ver- mek istemezlerse belediye diğer talip- lerin müracaallarım kabul edecek ve arabaların miktarını arttıracaktır. Şark demiryolları Eski şirket memurlara 50 bin lira dağıtacak Şark demiryolları memurları az taz- minat alacaklarından şikâyet ediyor- lardı. Dün gelen bir haber memurları memnun edici mahiyette görülüyor. Çünkü her sene memurları için 10,000 lira ayıran ve sene başlarında ikrami- ye olarak veren kunipanya faaliyetten çekilmesi dolayısile 50,000 lira dağıt- mağa karar vermiştir. Şu vaziyete göre memurlar her sene aldıklarının beş » Paranın Şark demiryolarının hükümetçe sa- tın alınması dolayısile ecnebi memur- ların da vazifelerini terketmeleri icab ediyordu. Memurların bu akşamdan iti. baren dokuzuncu işletme müdürlüğüe alâkaları kalmıyacaktır. Ancak sabık kumpanyanın müdürü M. Paskal tasfiye heyeti reisi olarak şehrimizde kalacaktır. Münakalât re- isi Antomari ile Cer reisi Delton'da hâ- zirana kadar vazifelerine devam ede- ceklerdir. Bir iramvay ka- zası muhakemesi Tramvay şirketi vekili yeniden keşif istedi, mahkeme karar verecek Vatman Kâmilin idaresindeki tram- vay akşam üzeri elektrikler yandığı 8 İ birdenbire ısınmıştır. İki gün evvel İstanbulun civar tepeleri beyaz iken karlar bir gün içinde tamamen eri- miştir. Dün hava gene lodostu. Sabahleyin şiddetle esiyordu. Öğleden sonra TÜZ- gür bir parça hafiflemiştir. Dün sıcak- lık derecesi on altıya kadar çıkmıştır. En az sıcaklık 13 derece idi. Havanın bu kadar ısınması üzerine bir çok ev- lerde ve müesseselerde soba yakılma- sına lüzum görülmemiştir. DÖRT SANDAL DEVRİLDİ 10dos yüzünden dün Adâlara vapur- Jar güçlükle işlemiştir. Lodos denizde bazı kazalara sebep olmuştur. Samaf- yada balıkçılık yapan Mehmed, Kir- kor, Leon ve Muhlis adlarında dört ki $i dün sabah erkenden kayıklarına bi» nerek balık tutmak üzere denize açıl- mışlardır Biraz sonra şiddetli lodos esmeğe başlamış, dört balıkçı sandalı dalga lar arasında kalmıştır, Kayıkçılar ken- dilerini kurtaramıyacaklarını anla- yince bağırarak imdad istemişler, im- dad seslerini sahilden duyan polisler kayıklarla yardıma gitmişlerdir. Polisler yetişinciye kadar balıkçılar dan Kirkorila Mehmedin kayıklar batmıştır. Sandalları batmak üzere 0- lan Leon ve Muhlis zorlukla kurta- rılmışlardır. Kayıkları batan Mehmed ve Kirkor, dalgalar arasında bir haylı uğraştık- tan sonra yüze yüze sahile çıkmışlar- dır. SON FIRTINANIN KURBANLARI Ersincan (Akşam) — Jandarma bölük kumandanlığından (aldığım malümata göre Zipiğa dağındaki kışla karakolile Kolgeçmez karakolu arasın: daki virajlarda Gümüşhaneden gel mekte olan üç kişi kar fırtınasına tu- tularak karlar altında boğulmak üz6- re iken evvelce giden arkadaşlarının ihbarı üzerine kışla karakolu jandan maları yardımlarına koşmuşlar ve gö- mülü bulundukları karların altın dan çıkararak karakola götürmüşler- dir. Bu üç yolcunun hâyatin kurtar ran jandarmalar taltif edileceklerdir. Gene aynı günde Bayburddan Er zincana getirmekle olan yolcular, tipiye tutularak “yüklerini atmışlar ve kendileri hayvanlara binerek güçlükle hayatlarını kurtarmişlardır. Jandarmalar un çuvallarını karlar arasında bulmuşlardır. Unların sahip- leri aranmaktadır. Plümerden Erzincana gelmekte olan seyyar bir jandarma zabili ile iki ne fer, soğuktan donmak üzere iken bin tedavi altına alınmışlardır. KARAYA OTURAN RUMEN VAPURU Karaya oturan Rumen vâpurunun içindeki dört bin tona yakın eşyanın anlaşılmıştır. Eşyanın için Ilmanımızdan ayrı bir vapur gön derilmiştir. , Palto hirsızları 18 palto çalıp satanların muhakemelerine başlandı Üniversitenin muhtelif fakültelerile Osmanlı bankasının, güzel sanatlar akademisinden ve iş hüründan 18 ta- ne palto çalıp satmaktan suçlu Mah- mud Şevketle çalınan paltoları sat- mak hususunda buna yardım etmek- ten suçlu İlyas dün Sultanahmel ikin- ci ceza mahkemesine verilmiştir. Bunlardan Mahmud Şevket mah- kemedeki ifadesinde paltoları İsmail adında bir arkadaşının . çaldığını ve kendisi bunların çalınmış oldukları- nın farkına varmıyarak ötekine beri- kine sattığını söylemiştir. İlyas da Mahmud Şevketin kendisine satılmak Üzere verdiği bir paltoyu altı buçuk Miraya sattığını ve hırsızlıkla alâkası bulunmadığını iddia etmiştir. Mah- rada Kurtuluştan Pangaltıya doğru ge-| keme bu iki suçlunun tevkiflerine ve lirken yol ortasında elele tutuşarak git-| Mahmud Şevketin paltolar çaldığı- mekte olan Hikmet ve Ekrem adlarında! nı iddia ettiği İsmail ile diğer arka” iki çocuğa çarpmıştı. Bunlardan Hik- | daşı Nejadın ve paltoları çalınan da- met tramvayın tekerlekleri altında İ vacıların o mahkemeye çağırılmaları- parçalanarak ölmüş, Ekrem de gene na karar vererek muhakemeyi başka tramvayın çarpması yüzünden düşerek! güne bırakmıştır. birçok yerlerinden yaralanmıştır. i Dün ağır ceza mahkemesinde kazayı yapan vatman Kâmilin muhakemesi yapılmıştır. Mahkemede evvelce kaza yerinde keşif yapan ehli vukufun ra- poru okunmuştur. Raporda kaza es nasında elektrikler yandığı cihetle her tarafın aydınlık olduğu ve vatmanın yolda çocukları görebileceği, Kâmilin dikkatli davranmaması yüzünden kaza» nın vukubulduğu bildiriliyordu. Bu rapora karşı tramvay şirketi ve- kili itiraz ederek keşifte bir elektrik mühendisi bulunmak lâzım gelirken belediye makine mühendisi ve tamirat, şubesi şefi Tarıkın keşif yaptığını, hal- buki makine mühendisinin bu İşi bile- miyeceğini söyliyerek bir elektrik mü- hendisi huzurile yeniden keşif yaptırıl- masını istemiştir. İddia makamı da bu İsteği yerinde bulmamış ve makine mühendisinin de bu vaziyeti tesbit edebileceğini, binaen- aleyh yeniden keşif yapılmasına lüzum olmadığını söylemiştir. Mahkeme bu İşi tedkik edederek yeniden keşif yapı- up yapılmaması hususunda karar ver mek üzere muhakemeyi başka güne bi- Takmıştır, İhtiyar bir kadın mangalın üzerine düşerek yaralandı Kumkapıda Bostan sokağında 45 nur- maralı evde oturan Mose adında ihtiyar! bir kadın dün odasında yemek pişirir- ken kazaen ateş dolu mangalın üzeri- ne düşmüştür. İhtiyar kadın kendisini /kurtaramamış, evdekiler yetişinceye ka dar vücudünün birçok yerleri yanarak ağır yaralannıştır. Yaralı kadın hasta- neye kaldırılmıştır. Tiyatro mektebine girmek isteyenlerin imtihanı , Ankarada açılan tiyatro mektebine talebe olarak kaydedilecek taliplerin imtihanları dün Şehir tiyatrosunda ya- pılacaktı. Tiyatro heyetinden iki kişi hastalandığından imtihan başka güne bırakılmıştır. Şehrimizdeki | talipler üçü kız olmak üzere 15 gençtir. Posta konferansı Dün de iki toplantı yapıldı Balkan antantı ve küçük anlant pos- ta telgraf konferansına Ticaret odasın- da devam edilmiştir. Konferansın sür- atle ikmali için dün de iki defa toplar nılmıştır. Öğleden evvel toplanan kon- ferans 12 de tatil edilmiş ve beynel- milel posta telgraf nizamnamesinin €y- velki gün gözden geçirilen bazı mad- delerinde ne gibi tadilât, yapılmasının. daha muvafık olacağı tesbit edilmiştir. Bu tadilâtın mahiyeti hakkında şimdi- den malâmat verilmemektedir. Murah- haslar öğleden sonra saat dörtte tek- rar toplanarak geç vakte kadar çalış mışlardır. Diğer taraftan beynelmilel Tiğaret odası Türkiye milli komitesi de, 938 se- nesinde Kahirede toplanacak olan kon- greye arzetmek üzere bir rapor hazır- lamağa karar vermiştir. Bu münase- betile komite.daha evvel İstanbuldaki posta telgraf konferansının mesaisi hakkında malümat alacak ve raporunu hazırladıktan sonfa konfernsta görü- şulen mevzuların afasına sokulması için teşebbüslerde bulunacaktır. Bu rapor beynelmilel posta, telgraf ve telefon işlerinde ucuzluk, kolaylık ve sürat te- mini gayelerini göz önünde bulundu- rTacaktır, Ağacın kökünü sökerken uçurumdan düşerek öldü Büyükderede Çayırbaşında oturan 535 yaşında Şükrü ile karısı Habibe o ci- varda Karabaştepesi denilen yere çıka- Tak topraktan ağaç kökü sökmeğe baş- lamışlardır. 5 Şükrü i ki uçurum kenarında bir kökü sökmek üzere çekerken kök birdenbire toprak- tan çıkmış ve Şükrü o tuzla sırt üstü uçurumdan düşmüştür, Yirmi beş met- re aşağıdaki kayaların üstüne düşen KANSIZLI Ge ve Chlorose yel SIROP DESCMLENS, PARS