1 Şubat 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

1 Şubat 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

ii akıka Türk-Italyan mukareneti Akdenizde sulh âmilidir Yunan başvekili de Italya hariciye nazırile mülâkat edecek Atina 1 — Yunan gazeteleri, B.'Tev- fik Rüştü Arasla Kont Ciyano arasın- da vuku bulacak mülâkala dair Roma- dan gelen haberleri, alâka ile takip edi- yor ve Türk - İtalyan mukarenetinin Akdenizde bir sulh ve müsalemet âmili olacağından isle memnuniyetini be- yan ediyor. METAKSAS - CİANO MÜLÂKATI Atina I — Burada dolaşan riva- yetlere göre Yunan başvekili ve Hari- ciye nazırı M. Metaksas, İtalya Harici- ye nazırı Kont Ciyano ile görüşecektir. Fakat mülâkatın nerede ve hangi ta- rihte vuku bulacağı tasrih edilmemek- tedir. Hükümet mahaflli, Romadan ge- len bu haberleri ne töyid ve ne de tek- | zip ediyorlar, Paris 3i — Romadan bildirildiğine göre İtalya hariciye nazırı Kont Cia- | Fransız hariciye nazırının mühim bir nutku Fransa ve Türkiye Millet- ler cemiyetinin müessir bir varlık olduğunu isbat etmişlerdir Chawtena - Rowx 3i (A.A) — Ha- riciye nazırı M. Delbos buradaki ölü- mii usullerini iltizam Ve bunun takviyesini müda- ediyoruz, Müşkülâtı er “Ces ettik. Fran- toplanan ettik fasya devam ngiltere ile olan büyük samimiye- timiz, Küçük antant, Polonya ve Sov- yeller birliği e olan anlaşmaları- mızın sağlamlığı bizim için hep bi Ter garantidir. Harbe karşı olan mü- | endelemizde diğer devletlerin ve bil- | hassa büyük Amerika demokrasisinin | de müzaheretihi görüyoruz. Dslbos, Hitlerin nutkuna da mas ederek demiştir ki: <Hitierin nütkunda Fransaya kar- şı hiç bir hücum bulunmamasmı memnuniyetle kaydederim. Hitler Al- manlar ile bizim aramızda insani- yetçe hiç bir kavga mevzuu olamıya- cağını söylemiştir. Bizim de fikrimiz ve arzumuz budur. Fakat dünyada bizler yalnız değiliz. Sulhün muhafa- zası bizim elimizde olmıyan bir ta- kım umumi kaidelere tabidir. Bu kai- delerin meynamda muşhedelere ri- ayet etmek vardır.» Dük de Vindso-u görmeğe gidenler Londra 31 (A.A) — Kralın hemşiresi prens İle kont of Harewood perşembe | veya cuma günü Enzesfelâ'e hareket ederek Vindsor dükünü ziyaret edecek- lerdir. Bulgaristanda bir kalpazan kumpanyası yakalandı Sofya (Akşam) — Bulgaristanda Karlovo kazasında, onar, ellişer ve yü- zer levalık madeni paralarını yapmak- ta olan bir kalpzan kumpanyası yaka- lanmıştır. Kalpanzanlar, piyasaya bir hayli sahte para sürebilmişlerdir. i Efgan başvekili Londraya gitti| Londra 31 (AA.) — Efganistân baş- | vekili prens Serder Mehmed Nagim | katinde Efgan milli bankası olduğu halde dün Londraya gelmiştir. Prens yarın M, Baldvin ve di- | ğer namrlarla'öğle yemeğini yiyecek ve; salı günü kral tarafından kabul edile- te- İ konuşmaların iyi bir netice vereceği U- | İ za manasiırının üzerine yiyecek ve | faza edilmektedir, 1200 bin amsle Moskovada fa- o şubalın ikinci salı günü öğleden sonra tayyare ile Milânoya gidecektir Türkiye Hariciye vekili Tevfik Rüştü | Aras ertesi çarşamba günü Milânoya vasıl olacak ve İki Hariciye nazırı o gün! görüşeceklerdir. Milânoda İtalyanın Boğazlar mukâa- velesine iştiraki ve iki memleketi doğ- rudan doğruya, yahud bilvasıta alâka- dar eden bütün meseleler görüşülecek- tir. Türkiye, İtalyanın Boğazlar mu- kavelesine iştiraki hakkında daha ev- vel talepte bulunmuş, İtalya dostane bir şekilde cevap veriniştir. Bu sebeple muluyor. Türkiyenin Roma sefiri Hüseyin Ra- gıb Romadan Cenevreye gitmişti, Milâ- no mülâkatında Türkiye Hariciye nazi” rına refakat edecektir. Ispanyada harb durdu Yağmur ve fena havalar iki tarafa da göz açtırmıyor Madrid 3i (AA) yağan yağmurlar, askeri harekâtı durdurmuştur. Sevilâ 31 (A.A) — Radyolle nes redilen bir tebliğde, yağmurun tam | bir sükün husulüne sebebiyet vermiş | olduğu beyan ve şu cihet ilâve olun- maktadır: «Kitaatımız, emir alır almaz hemen | ileri harekâtına mek üzerş Mev- zilerini muhafaza etmektedir. 10 ASİ TAYYARE BİR MANASTIRA YİYECEK ATTI Andujar 31 (AA) -—- On asi tay- yaresi bu sabah Virgen de La Cabe- ilâç almışlardır. İsyanın bidayetin- vil muhalızlardan mürekkep mühim bir grup milsiler tarafından muha- Üssülharekelerine dönerken tayya- relerden üçü kapaklanarak yere düş- müştür. Caproni markasını taşıyan bu tayyarelerden birinin İtlayan olan pilotu paraşütü açarak yere inme- ge muvaffak olmuşsa da milisler ta- rafından esir edilmiştir. şistler aleyhine nümayiş yapt Moskova 31 (A.A) — Rusyanin her tarafından gelen telgraflarda Troçki- cilere karşı yüksek mahkeme tarafın- dan verilen karar hararetle alkışlan- maktadır. Dün havanın fevkalâde soğuk ol- masına rağınen kızıl meydanda 200 bin! amele toplanarak faşist casuslarım MAHKÜMLARIN AP TALEBİ REDDEDİLDİ Moskova 31 (A.A.) — Sovyetler bir- liği merkezi icra komitesi, Troçkiciler muhakemesinde idama mahküm edi- Jen 13 mazmunun af taleplerini reddet- miştir. Hiç dinmeden | AKŞAM 'M. Hitlerin nutkunun akisleri Bazı memleketler nutku iyi karşıladılar bazı memleketler ise iyi bulmuyor Londra 31 — M. Hitlerin nutku si- yasi mahafilde nisbeten müsait bir şekilde karşılanmıştır. Bilhassa sür- ee nihayet verildiği hakkındaki memnuniyet uyandırmıştır. Maamafih M. Hitlerin ısrarla müs- temleke istemesi anlaşma ihtimalle rTİNİ şüpheye düşürmüştür. Nutuk Belçikada iyi karşılanmıştır. Bilhassa istiklâline müteallik olan fık- ra Belçikalıları memnun etmiştir. İtalyan ve Macar gazeteleri de nu- tuktan iyi bir şekilde bahsediyorlar. Çekoslovakya gazeteleri nutkun mu- tedil lisanmdan bahisle nutkun her halde beynelmilel vaziyeti güçleştire- ceğini söylüyorlar, LEH MAHAFİLİNİN MÜTALÂSI Varşova 31 (AA) — Siyasi mü- şahidler, M. Hitlerin, M Blum tara- fından söylenen nutuktan haberi yok- muş gibi davranarak nutkunda he- men münhasıran İngiltereye hitap etmiş olduğunu kaydetmektedirler. İ Ayni mülşahidler Fransa ile İngil- tereyi birbirinden ayırmak hususun- Ot ve çayır yetiştirmek için Ziraat vekâleti yeni bir kanun projesi hazırlıyor Ankara 31 (Telefonla) — Ziraat vekâleti memlekette ot ve çayır yetiş- tirmeği teşvik için yeni bir kanu projesi hazırlamaktadır. Şimdiye kadar yapılan tedkiklerde memleket meralarında mevcut mu- i ar otlar yüzünden hayvancılığımı- zm mühim zarsrlar gördüğü netice- sin: varılmıştır. Yeni projeye göre memicket muh- telif mıntakalara gyrdarak her mın- takada ot ve çayır İstasyonları vü- Bundan başka Köylüye mubitin iklim şartlarına uy- gun ot ve çayır tohumları dağıtıle- Adana barlarında bol ve kokteyl satılması yasak edildi Adana 30 —'Burada çıkan Yeni Ada- na güzelesi yazıyor: Barlarda kullanı- len bal ve kokteyi gibi içkilerin halkın Trakyada kar Dün Edirneye yeniden kar yağdı Edirne 31 (Telefonla) — İki gün yu- muşak giden hava birdenbire soğu- du. Bu sabah Edimeye kar yağdı. Sert bir şimal rüzgün esmektedir. Termo- Danzigde geçid resimleri ve şenlikler Varşova 31 (A.A.) — 30 kânunusani, Danzigde, birçok geçid resimleri ve zi- yafetlerle tesid edilmiştir. Nasyonal-Sosyalist teşekküllere men- sup müfrezeler, geçid resimleri yapmış- lardır. e fabrikala, atölye v ve Ziraat vekâleti müsteşarlığı Ankara 31 (Telefonla) Ziraat vekâleti müsteşarlığına teftiş heyeti rtisi B. Naki asilten tay eği metre sıfırdan aşağıya inmiştir. ESKİŞEHİRYVE SİVASTA Eskişehir 31 — Bu havaliye yeniden kar yağmağa başlamıştır. Sivas 31 — Sivasta kar ve soğuklar devam ediyor. Birçok yörlerle henüz muvassle kesilmiş bir ) haldedir. Kayak sporu bayramı haftaya kaldı ara 3i (Telefonla) — Bu hafta k olan ve yak İmer ek fr len futbol m hafta yapıl: acaktar.. da yapılan bu yeni teşebbüsün aka Washington 31 (AA) — M. Hitle- rin nutku, Führerin daha emniyeti ve- rici bir lisan kullanacağını ümid et- miş olan bazı resmi mabfilleri suku- tu hayale uğratmıştır. Bu mühfmer, bu nutkun daha zi yade Almanlar için söylenmiş oldu- gunu tasrih etmekte ve Versailles mu- imdaki kısmına büyük alfelmektedir. beraber M. Hitlerin eski Alman müstemlekelerinin iadesini 1s- temesi İngiliz - Alman itilâfına mâni bir şart olarak telâkki edilmektedir. Sovyetler birliğine yapılan hücum- ların şark memleketlerini ihtiva et mek üzere yapılacak bir Avrupa iti- Mafına mâni olacağı kanaatini terlid Ankara treni Hattın bozulması yüzünden dün teehhürle geldi Son günler zarfında havaların birden- bire ısınması ve yağan yağmurlar yü- zünden Eskişehir havalisinde karlar çabuk eridiğini ve hasıl olan sellerin Sarıköyle Beylik köprü arasında şimen- difer hattını bozduğunu yazmıştık. Dün bu yüzden Ankara treni büyük teehhürle şehrimize gelmiştir. Sabah- Jeyin gölmesi lâzım gelen tren ancak saat yirmi ikide Haydarpaşaya gelmiş- tir, Hatlaki rıza süratle tamir edili- yor. Ankara 31 (Telefonla) — Yağ- murlar Beylikahırda hattın yerin- den oynamasına sebep olduğundan İstanbuldan kalkan ekspres bügün buraya tam on bir saat teehhürle g:l- miştir. Hattın bozulan kısmı müşkilâtia yerie getiritmiştir. Müthiş bir cinayet Kendisile evlenmiyen kızın kafasını kesmiş! Sofya (akşam) — Şumnu viliyeti- ne tâbi eski İstanbulluk (Preslav) ka- zasından Yankovo köyünde koca Malı- mud oğlu Mehmedin 18 yaşlarındaki oğlu Hüseyin, ayni köyden Mehmed oğ- Iu Osmanın 17 yaşındaki kızı Ayşeyi sevmiş ve kendisine birkaç defa izdivaç; teklifinde bulunmuşsa da Ayş& evlen- meği reddetmiştir. İki gün evvel Hüseyin, Ayşeye çeşmo- den su doldurmağa giderken raslamış ve kendisine tekrar evlenme teklifinde bulunmuş, Ayşe gene red cevabı ver- miştir. Bunun üzerine Hüseyin Ayşeyi yere yatırmış, çektiği bıçağile boğam- nı kestiklen sonra bıçağını biçare kı- zın göğsüne de saplamıştır, Zabıta, ka- çan genç katili aramaktadır. Yaman avcılık Üç domuzu birden vurmuş! Balıkesir 30 — Burada çıkan gazete- lerde müthiş bir avcılık haberi okuduk ve şaşlık. Bu haberde aynen deniliyor | ki: Dereköyünde büyük bir sürek avı ya-| İ Pılmıştır. Bu ayda avcılardan Mehmed | oğlu Hüseyinin karşısına üç domuz çık:| mıştır. İ Hüseyin hemen üç domuza elindeki çifte ile ateş açmıstır. Avcı iki tetiğe birden basmış ve ender olabilecek bir tesadüfle üç domuzu birden vurmus- tur, etmiştir. Hulâsa bu nuluk M. Roor- veltin Avrupa işlerine karışmasını İs- tiyen Amerikalıların vazifesini ko- laylaştırmıyacaktır. BİR RUMEN GAZETESİNİN İ MAKALESİ Bükreş 31 (AA) — Gazeteler, mü- talfa ilâve etmeksizin, M. Hitlerin .mutkunu iktibas etmektedir. Yalnız demokratların organı olan Dimineata müstesna olup şöyle demektedir: Führerin nutku, her şeye rağmen Yıtamızın Kati surette sulha kayuş- turulmasına doğru statmış mühim bir adımdır. M. Hitler, Almanyanın Av- rupaya aid meselelerin helli için bâ- Tisane mesai birliği yapmak niyetin- de bulunduğunu sövler"*ir,. Bun- dan böyle Al ının İneiltere ve Fransa ile bi çahsaceğı ve M. Hitlerin beyanatının sözden ibaret kalmıyacağını belki bu söz'eri takip * edecek icraalın Avrupada hakiki bir sulh tesisine medar olacağını ümid ediyoruz. >. a Hariciye umumi y.y. . kâtibi geldi B. Numan bu akşam Ankaraya gidiyor Sancak meselesinin Cemiyeti ak- vamda müzakeresine iştirak eden Ha- riciye vekâleti umumi kâtibi B. Numan Menemenci bu sabah ekspresle Çenev- Teden şehrimize dönmüştür. B. Kuman Menemenci, Hatay davamızın müuvalfa” kıyetle neticelenmesinden dolayı mem- nuniyetini bildirmiştir. 'Muhar- ririmizin rica ettiği izahata cevaben: — Doktor Rüştü Arası geldiği zama kendisinden bol bol izahat alırsınız de“ miştir, Bay Numan, bu akşamki trenle An- karaya gidecektir. Avrupa ekspresi g geç geldi Her sabah saat 7,35 de gelen ekspres, bu sabah bir sani, on dakika teahhürle gelmiştir. Romanya hariciye nazırı 8 şubatta Ankaraya gelecek Bükreş 31 (A.A) — Rador ajansı bildiriyor: Hariciye nazırı Antonesko Türk hü- kümetini resmen ziyaret etmek üzere 8 şubatta Ankaraya gidecektir. Bu ziyaretten sonra Antonesko Ati- nada toplanacak olun Balkan antantı konseyinin içtimaında hâzır buluna caktır. Bü toplantı 15 şubatta yapıla caktır. M. Goeringin nutku M. Hitlere yeniden sadakat yemini etti Berlin 31 (A.A) — Dün M, Hitlerdeb sonra Relchstag'da söz #lan A. Goerini bütün mebusların Führer'e karşı şük“ Tanlarını ve Almanya aleyhinde söyle- nen yalanları protesto etmiştir. Moskovadaki dâva hakkında M. G©- ering demiştir ki; «Bunu söylemeğe hacet yoktur. FS“ kat ben gene söyliyorum ki, ne bir me Sul nazır, ne oraya gönderdiğimiz s€” firlerden biri ne kendini bilen bir A” man hiç bir zaman Troçki ile görüşme” miştir» M. Goering bundan sonra von Ossi9” tzky'ye verilen Nobel mükâfatında” bahsetmiş ve şöyle demiştir: «Sulh mükâfatının bir haine, küre cezasına mahküm edilmiş bir adams verilmesi Almanya için ayıp değil b” mükâfatı verenler için gülünç bir b“ rekettir.» M. Goering, Pührere sadakat ye! yaptıktan sonra sözlerini bili