1 Şubat 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

1 Şubat 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

Adananın iktisadi vaziyeti ve su meselesi dar fazlalaşmış ise de, ihracat ta tam 1,500,000 lira fazlalaşmıştır. Adana, her gün göze görünür bir SU İHTİYACI Adananın dert ve istekelri de geniş- iki kadar büyük ve çoktur. Taşı, top- Yağı, güneşi her yerden sıcak olan bu sıcak bölgenin en başta gelen bir Mtiyacı da «sus dur. Su!... Bu, Adananın geçen yıla ka- dar, kuruluşundan beri | gözlediği, Sözünde tüten yegâne metadır, Adana için çok hayati olan su işi Me 936 haziranında fiilen el atılmış Ve tesisatın inşası bir müteahhide ille edilmiştir. Fakat vekâlet bu su Projesini şehrin ihtiyacmı hakkile kar- Şılıyacak şekilde bulmadığından, te sisatta biraz daha genişleme yapıl- masını istemiştir. Bu sebeple müte- Ahhitle, belediye beyninde küçük bir MEAL basıp olmuştur. Matmatih bu küçük tadilât için Munzam bir tahsisatın ayrılacağı sanılmaktadır. Müteahhitle yapılan SU tesisatı zmukavelesine göre; Önümüzdeki yıl içinde şehir saya kar Yuşacaktır, «Sun, şehre bir kaç kilometre dı- in getirilecektir. Adananın Bağ- semtinde kurulacak artezyenden, inşa dilecek büyük depoya dolduru- ık sular şehrin her tarafına gal Yanizli borularla tkasim edilecektir. Adana için yegâne çare bu bulun. Muştur, Çok uzaklarda bulunan akar sular. m İçme için istifade etmek milyon- lara mütevakkıf olduğundan, şehre başka türlü su getirmek imkânı gö- Adananın çok kıymetli belediye *eisi B. Turhan Cemal Beriker, bu işin Seele intacı için mütemadi bir fanli- Yet ve gayret göstermektedir. Simdiye kadar Adananın ihtiyacı MN! Karşılıyan yegine memba, Bah- $e havalisindeki «Kayadelen» mem- id. Fakat yüzlerce kilometre ede bulunan bu membalardan ü mla gelen su, para ile satıdmak- Olduğundan fakir halk için östifa- de edilemiyen bir cephedir. Adana ve Adanalı suya kavuştuğu Kün, en büyük bir sıhhat bayramın Pacaktır, Ak” Yazdan kışa Termometre 17 dereceden 1 de- receye kadar indi Son günler zarfında İstanbulda hava rüzgâr lodosa çevirdi ve hava birdenbi- re ısındı, termometre 17 dereceye kadar çıktı, Cumartesi günü öğleye kadar İstan- bulda lâtif bir bahar havası vardı. Öğ- eden sonra rüzgâr değişti ve şımalden esmeğe başladı. Bunun üzerine havada| soğudu. Termometre 3 dereceye kadar indi, Geceleyin sıcaklık (0) derece idi. Evvelki akşam çok miktarda yağmur yağmıştı. Dün vakit vakit karla karışık yağmur yağmıştır. Hayaların sık sık değişmesi yüzün- den grip çoğalmıştır. Maamafih has- talık hafif geçmektedir. Boru değiştirirken.. Gazhanede üç işçi muhtelif yerlerinden yaralandı Dün Samatya polis karakoluna Gaz- hane amelesniden Güllü telâş içinde gelmiş: —Gazhanede vukuat var... demiştir, Bunun üzerine derhal Gazhaneye gi- den polis memurları üç kişiyi baygın bir halde bulmuşlardır. Demirci Mehmed ve onun yanında çalışan Ahmed, Kâmil adında olan bu üç kişi bir kaza neticesinde yüzlerinden yaralanmışlardır, Kaza şöyle olmuş- tur. Fabrikada bir borunun değiştiril- mesi lâzım gelmiştir. Bunun üzerine 3 amele eski boruyu yerinden çıkarmış» | lardır, Boru yerinden çıkar çıkmaz bü- yük bir alev fışkırmıştır. Ameleler bu alevden yaralanmışlardır, Hastanelerin seririyat şefleri arttırılacak Şehre sid hastanelerin muhtelif seri- fiyat ve polikliniklerine müracaat eden hastalar günden güne artmaktadır. Halbuki bu hastaneler, ayni zamanda fakülte tedrisalına tatbik sahası vazi- fesini gördüklerinden izdiham pek ço- galıyor. Müracaat eden hastaların u- zun müddet bekletilmemesi için bele- diye ihtiyaç gördüğü hastanelerin mü- tehassıslarını ve seririyat şeflerini art- tırmağa karar vermiştir. Bu hususta belediyenin 937 bütçesine tahsisat kon- muştur. * ————. Perapalasın arkasındaki yol bozuk olan bazı Sokakların inşasına hasredilecektir, BUhassa evveles başla mp henüz tamamlanmıyan bazı sokak- ların yapılması bu sene temin edileçek- tir. Gerek perapalas, gerek diğer tamam- lanmıyan sokakların inşaatı hazirana kadar ikmal edilecektir, Ayda on kuruş Fatih kazasında hava kurumu için para toplanmasına başlanıyor Fatihte yapılan bir toplantıda Fatih kazası dahilinde büyük, küçük her ev- den hava kurumu namına ayda on ku Tuş tahsiline karar verildiğini geçenler- de yazmıştık. Fatih hava kurumu idare heyetinin verdiği bu karar önümüzdeki şubat- tan itibaren tatbike başlanacaktır. Tahsilâta teehhürsüz olarak başlan- mak ve her evin bu yardıma iştirakini temin etmek üzere icap eden tedbirler alınmıştır. Hava kurumu, kaza, nahiye ve ocak teşekkülleri kendi muntakalarındaki bi- naları birer birer dolaşarak tahsilâta başlıyacaklardır, Fatihte ittihaz edilen bu kararın, şehrimizin diğer kazalarına da teşmili düşünüldüğünden diğer kazaların ha- va kurumu idare heyetleri bu hafta içinde toplanarak bu hudusta icap eden tedbirleri alacaklardır. Cenazelerin belediye vesaltile nakli işi Cenazelerin belediye vasıtasile ha- zırlanıp gömülmesi için belediyenin yaptığı talimat henüz tatbik edilmiyor. Bu talimainame şimdilik müslüman * cenazelerine aittir. Şehrimizde bulunan gayri müslim halk belediyeye müracaat ederek bu ka- rarın kendileri için de tatbikini iste- mişlerdir. Ancak ekalliyetlerin ellerin- de bulunan mezarlikisr, hususi vazi- yetleri itibarile, belediye, bu müracaatı tedkike muhtaç görüyor. Çamurlar taranıyor Tıhtam arasında denizin dibi çok çamur» dur. Birkaç gönden beri bir tarak du- bası bu çamuru taramakta ve deniz dibine taş atılmaktadır. Yukarıda tarak dubası çalışırken görünüyor. Darüşşafaka 64 üncü yılı Darüşşafakanın 64 üncü yılını kutla» mak üzere 2 şubat gecesi Fransız tiyat- rTosunda bir toplantı tertip edilmişti. Toplantı 9 şubat gecesine bırakılmış» tar, : Bay Amcaya göre .. Umumi sığınak İnşaata önümüz- deki temmuzda başlanacak Hava hücumlarından korunmak üze- ğın şekli ve tertibatı hakkında hükü- met lâzım gelen tebligatı yapmıştır. Yapılacak sığınak memleketimizde lk umumi sığınak olacaktır. Bu sebeple bir tecrübe mahiyetindedir, Sığınak ya- pıldıktan sonra tedkik edilecek ve ta- mam istenildiği gibi olduğu görülürse daha büyük sığınaklar yapılacaktır. İlk umulıni sığınağın nerede yapılacağı hentiz belli değildir. Fakat İstanbul ta- rafında yapılması muhtemeldir. İnşa- ata Lemmuzda başlanması muhtemel- air, Bir sandal battı Sandalcı kurtarıldı, fakat üşüdüğünden hastaneye kaldırıldı Dün yolcu salonu önünde bir deniz kazası 'olmuştur. Ahmed adında biri- nin sandalı birdenbire Şirketi Hayriye- nin Mehmed kaplar idaresindeki "73 numaralı vapurile karşılaşmıştır. Bu vaziyet karşısında vapurun ma- nevra yapmasına imkân bulunamamış- tır, Bunun üzerine 73 numaralı vapur Ahmedin sandalına çarpmıştır. Sandal devrilmiş, Ahmed denize düşmüştür. Kazaya uğrayan sandalcı sudan çıka- rılmış lâkin fona halde üşüdüğü için hastaneye kaldırılmıştır. Gazi köprüsünün inşası 'Temellere ve dubalara konacak çi- mento yüzünden Gazi köprüsü inşaa- tının geciktiğini ve çimento geldiği için salam yayma başlanacağını yazmış- Köprünün demir kısımlarının da ha- Zırlanmasına başlandığı hakkında şeh- rimiz8 malümat gelmiştir. İnşaata sü- Tat verilmek suretile kaybedilen zaman telâfi edilecektir. Belediye, köprünün zamanında ikmali için grupa tebligat Yapmıştır. Şayed grup köprüyü zama- ninda ikmal etmezse -mukavele muci- bince- hergün için belediyeye beş yüz lira verecektir, v Yedikule Rum ve Ermeni hastanelerine giden yol . tamir edilecek Yedikule Rum ve Ermeni hastanele» " rine giden yol, senelerdenberi çök ha- Tap ve bakımsız bir halde kalmıştır. Bilhassa hastanelere götürülen hasta» lar, yolda çok rahatsız oluyorlar. Belediye, bu vaziyeti nazarı dikkate alarak bu yolu yaptırmak için tedkikata başlamıştır, Esasen her iki hastanede yolun yapılması için inşaat masrafının bir kısmına iştirak edebilecekrini evvel- ce bildirmişlerdi. Bu hususta hastane- lerle de temas edilecektir, Eski paralar Geçenlerde İstanbul arkeoloji mü- zesinde hazırlanan para kolleksiyo- nunu görmeğe gitmiştim. Kolleksi- yona baktım da halime bin şükret- tim. Yer yüzünde insanlar şimdi bildi- ğimiz toparlak şekildeki paraları yap- mağı akıl etmezden evvel meğer neler çekiyorlarmış. «Toparlak sik- ken lerden evvel saçayağı şeklinde, ustura şeklinde, Füfer balığı şeklinde bir takım madenleri para mukabilin- de kullanırlarmış.. Şu toparlak paraları yapmağa akıl etmek bize gayet basit bir şey gibi gedir. Kristof Kolombun yumurtası dn böyledir. : Vakıa toparlak küçük paraları yap- mağı akıl etmek basit bir şeydir amma bizi ne büyük bir yükten kur- tardığını tasavvur ediniz. Ve biran farzediniz ki toparlak para yapmak insanların aklına gel memiş.. para yerine biz kocaman ko- çaman saçayaklarını, kocaman ko- caman ustyraları ve İplerle bağlan- mış madenden bir sürü lüfer balığı: ni yanımızda taşıyoruz. Tramvaya biniyoruz: — Kes bir Harbiye bileti.. Ve biletçiye bir saçayağı uzatıyor» sunuz. Biletçi saçayağını bozuyor, size iki ustura ile bir lüfer balığı uza- tıyor. Bu saçayağını ceplere yerleştir. meğe imkân olmadığı için arık he pimizin parası meydanda.. saçayak- ları iplere geçirilmiş, omuzlarımız.. da... Dilenciler bittabi etrafımızda: — Allah rızası için bir Tüfer balı: jr. Gençliğinizin başı için bir ustu- ra... Mübarek gece hürmetine bir saçayağı... Gümüş paralar çıktığı zaman mu- harrir arkadaşlardan bay Peyami Sa- fa bir yazısında; «Bu kadar ağırlığı nasıl taşıyaca- giz. ceplerimiz şangır şangır.» di- yordu. O zaman biz de: «Böyle ağırlığa can kurhan.. Dünyanm en nefis hamılıklarından biri de budur...» de- miştik.. Saçayağı ustura, lüfer balığı hâlâ para makammda geçmiş olsay- dı, muharrir arkadaşımız mutlaka arkasında bir hamal taşımak mec buriyetinde kalacaktı, — EH. F. Pamuk cinsi ıslah ediliyor Pamuk cinsini! ıslah için yapılan ted- kiklerden iyi neticeler alındığı anlaşılı- yor. Adanada Clevland pamuk cinsi ü- zerinde üzün zamandanberi ıslahat ça- aşmaları yapılıyordu. Adana Ticaret odasından İstanbul odasına bildirildi ğine göre bu mahsulün ıslahından fai- deli neticeler elde edilmektedir. Bu cins pamuklar şubat bidayetinde Adana 8» hire borsasında satışa çıkarılacaktır. Bir kadın yaralandı Galatada Karaoğlan sokağında otü- ran Sara adında bir genç kadının evin- den dün gece: — Yandım.. vuruldum., sesleri yük- selmiştir. İçeriye giren polis memurları Sa- rayı kan içinde bulmuşlardır. Sara: — Beni ahçi Riza vurdu... demiştir. Ahçı Riza yakalanmış, tahkikata baş- B.A. — Boşuna reğini tüketme ba» yım, sakalının hakkı var, o Maçkada