10 Şubat 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

10 Şubat 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Son dakika Hariciye vekili parti grubunda izahat verdi Milâno, Belgrad mülâkatları hakkındaki izahatı alkışlarla karşılandı Ankara 9 (.A.) — Cumhuriyet Halk partisi bugün 9 Şubat 1937 Trabzon saylavı Hasan Sakanın başkanlığında toplandı. Cenevreden bugün Ankaraya gelmiş olan haricye vekili doktor Tevfik Rüş- tü Aras, sürekli alkışlar rasında kür- süye gelerek Cenevredek! faaliyetini ve dost devletler hariçiye nazırları ve mü- | messilleriyle yaptığı mükâlemeleri ve | büğünkü arsıulusal siyasi vaziyeti | izah ettikten sonra, Milânoda İtalya | harlciye nazırı kont Ciano İle yaptığı mükâlemeleri anlattı. Tevfik Rüştü Aras, avdbtinde B&- gradda Yugoslavya başvekili ve hari- diye nazırı Doklot Stoyadinoviç ne yaplığı görüşmelerin esasları Üzerinde parti grupunu tenvir etti. Doktor Arasın beyanatı şiddetli al- kışlarla tasvib olundu. HARİCİYE VEKİLİMİZİN TEŞEKKÜRÜ Ankara 9 (A.A) — Hariciye vekili doktor Tevfik Rüştü Aras, Anadolu ajansına aşağıdaki tezkereyi gönder- mişlerdir: Milli Hatay davâmız hakkında Ce | nevrede yarılan neticeden dolayı Cum- huriyet Halk Partisi ve Halkevleri ri- yasetleri, muhtelif cemiyet ve teşek- | küller ve dahil ve hariçten bir çok z€- vat ve teşkilât, tarafından gönderil- miş.olan telgrafları Ankaraya -avde- timde aldım... Bu suretle. hakkımda göslerilen samimi! hislerden dolayı çok mütehassis ve minnettarım, şükran ve muhabetlerimin iblâğına Anadolu - jansının delâletini dilerim. Milâno mülâkatı Corriere della Sera, Fransız gazetelerinin neşriyatına istihfafkâr bir lisanla cevab veriyor Roma 10 (Akşam) — İtalyanın en ciddi gazetelerinden olan Corriere del- la Sera, Milâno 'nülâkatı münasebe- tile birinci ahifesinde bir makale neşretmiştir. Bu makalede bazi Fran- sız gözetelerinin nişriyatı ile ince bir suretle alay etmektedir. Corriere del- ia Sera diyor ki: «Fransız gazetelsrine bakılırsa Mi- lâno mülâkatı İtalya için muvaffakı- yetsizlikle neticelsamiştir. Esasen Ha- beşistanın işgalinden tutun da İngi- liz - İtalyan anlaşmasına kadar İtal- yan politikası daima muvaffakiyetsiz- likle neticelenmiştir. Bu muvaffakı- yetsizlik devam ederse halimiz nereye varacak? Belçika meclisin- de dövüş Bir mebus baygın bir halde salondan çıkarıldı Brüksel 10 (Akşam) — Dün mebü- san meclisinde çok şiddetli hâdiseler olmuştur. Faşistler meclis reisinin Madrid ve Valensa yaptığı seyahat ve Belçikanın bitaraflığına dair olan sözleri hakkında izahat, istemişlerdir. Mecliâ reisi harici politikaya taallüku | dolayısile bu hususta izahat veremiye-; eeğini söylemiştir. Bunun üzerine fa- | şistlerle sosyalistler arasında şiddetli hâdiseler olmuş, kırk kadar mebus dö- güşmeğe başlamıştır. Bir mebus baygın bir halde salondan | ye Meclis reisi celseyi tatil | “Puşkin Ölümünün yüzüncü yıldö- nümü münasebetile Sovyet Rusyada ihtifal yapılıyor Büyük Rus şairi Aleksandr Puşkinin ölümünün yüzüncü yıldönümü mü- nasebetile bugün bütün Sovyet Rus- yada ihtifaller tertip edilmektedir. Paris gazetelerine bakılırsa İtalya Türkiye Çanakkale boğazı üzerinde bir köprü yapılması, Ayasofyanın tay- yarelerle Romays nakli gibi şeyler teklif etmiştir. Tevfik Rüştü Aras bunları kabul etmemiştir. Bu sebep- le mülâkat neticesiz kalmıştır. Paris gareteleri Türkiye ile Fransa arasındaki münasebatın her zaman- dan ziyade dostane olduğunu, hatta bir Türk - Fransız askeri ittifakı ak- tedileceğini yazıyorlar. Olabilir. Bu hususla biz de bir haber verelim; Türkiye, Fransanın müşkül mali va- ziyetini gözönüne alarak Fransaya mühim miktarda ikrazatta bulunma- ğa karar vermiştir...» Ispanya işlerine karışmamak.. Komitede yeniden bazı ihtilaflar çıktı Londra 9 — İspanya işlerine karış- mamak komitesi yarın toplanarak muhtelif hükümetlerin cevaplarını tedkik edecektir. Portekizle Sovyetler birliğinin hattı hareketlerinin güçlük çıkarmasından korkuluyor. Portekiz, İspanya ile hududunda kontrol tesi- sini kabul etmemektedir. ie İspanya sahillerinin İngiliz, Fransız, İtalyan ve Alman ge- mileri tarafından kontrolüne itiraz et- mekte, Sovyet gemilerinin de kontro- le iştirakini istemektedir. Bu taleb İn- gilterenin noktai nazarına muhaliftir. Konuşmalar devam “devam ediyor. Küçük traktörlerden alınan gümrük resmi Ankara 9 (Telefon) — Seyhan mebusu B. Damarın Küçük traktör- Jerden alınmakta olan gümrük resim- leri hakkındaki şifahi sual takriri mec- Misin yarınki Tuznamesine alınmıştır. Ziraat vekili B, Muhlisin bu mü- nasebetle yarın (bugün) mühim iza- hat vermesi muhtemeldir. Büyük şairlerin bütün eserleri mil- | Ankarada “sekiz otel otel kapatıldı yonlarca nüsha olarak yeniden basıl- Ankara 9 (Telefon) — Belediye ve muş, hayatını ve eserlerini anlatan sa- | zabıta emirlerine riayet etmiyen se- yasız broşürler hazırlanmış, namına | kiz otel vilâyetin emrile yetin emrile kapatılmıştır. 2 e e 09 seler açılmıştır. Puşkinin ölümünün yüzüncü yıldö- nümü münasebetile bu akşam Mosko- | (Ankara 9 (Telefon) — Kaptan ve çark çarkçılara nöbet ücreti Gece nöbetçi ve radyosu türkçe neşriyat yapacaktır.| kalan kılavuzlarla römorkör, kap- Fransada kabine buhranı yakınmış Paris 9 (A.4.) — Echo'de Paris ge- tan ve çarkçılarna 936 yılı büşından muteber olamak üzere her nöbetçi kal. dıkları gece için Otuz kuruş ücret verilmesi hakkındaki talimatname ve- killere heyetince tasdik edilmiştir. Denizlide iplik fabrikası kurulacak değişiklik olacağını ve umumi könaa- | . Ankara 9 (Telefon) — Denizlide tin M. Vincet Auriol'un uzun müddet | büyük bir iplik fabrikası kurulmasına Pinans bakanlığında kalmıyacağı mer» | karar verilmiştir. İktisat vekâelti bu aramama Teneriffe 9 (A.A.) — Malaga şehri tır. Bilhassa hazinesi'yağma edilmiş olan büyük kilisenin etrafında fevkal- İ âde harabi asarı görülmektedir. Marxist zimamdarlar, beraberlerin- | | de bir'çok rehine oldüğu hâlde firar etmişlerdir. Yollarda bulunan cesedler girmesinden evvel idam ” Malaganın zapti, askerlik ve siyaset noktai nazarından fevkalâde mühim- için bir üssü hareke idi. Şimdi İspanya ile İspanyol Fası arasındaki münaka- Jât tamamile serbesttir. Siyasi nokti nazardan bu zafer, ko- münistler için büyük bir hezimettir. Zira, Malaga komünistlerin mutlak Türk - Holanda anlaşması Dün iki tarafın mümesilleri arasında parafe edildi Ankara 9 (A.A.) — Felemenk hükü- | meti mümesslilerile Ankarada devam etmekte olan müzakereler fki tarafın da memnuniyetini mucib tam bir iti- | lâfla bitmiş ve vücuda getirilen anlaş- malar Felemenk heyeti reisi M. Vancle- sens ile Türk heyeti reisi iktisad vekâ- leti müsteşarı B. Faik Kurtoğlu tara- fından bugün parafe edilmiştir. Ankara 9 (A.A) — Felemenk heye- ti bugün İstanbul yolu ile memleket- erine harcekt etmişler ve İstasyonda 'Türk heyeti tarafından teşyi edilmiş- lerdir. Ankara istasyonunda gezeteciler he- yet reisinden anlaşmaların muhtevi- yatı ve Türkiye hakkındaki intibala- rını sormuşlardır. Heyet reisi M. Vanci- sens aşağıdaki şekilde cevab vermiştir: teviyatı hakkında tafsilât vermekte mazurum, Gerek Türkiye, gerek Ho- landa bakımından bu anlaşmaların ehemmiyet ve mahiyetini Türkiye hak- Türkiyenin arzettiği büyük reel varlığı ifade etmek için bir tek kelime kullan- mam kâfidir; Mükemmel. Şu itibarla memleketinizin muhab- bet hatıralariyle dönmekteyiz. İzmitteki dava Mahkeme salâhiyet kararı verdi İzmit 9 (Telefonla) — Muharrir B. Hüseyin Cahid Yalçın tarafından İstanbul valisi B. Muhiddin Üstündağ aleyhine açılan hakaret davasına bu- gün saat 14,20 de kalabalık birdin- Jeyici huzurunda başlandı. Mahkemede Hüseyin Cahid yalnızdı. Muhiddin Üstündağ, Kurun neşriyat müdürü Refik Ahmed, Son Posta sa- hipleri Ekrem ve Selim Ragıb vekilleri- le beraber gelmişlerdi. Evvelâ Hüseyin Cahld davasını teşrih etmiştir. Mahkeme davanın rüyeti, salâhi- yeti dahilinde olduğunu kararlaştıra- rak B. Muhiddin Üstündağ tarafın- dan İstanbulda B, Hüseyin Cahid Yalçın aleyhine açılan wütekabil da- yanın tahkikile duruşmanın 16 şubat salı günü saat on dörde talikine ka- rar verdi. Hatay bankası kurulacağı doğru değil Ankara 9 — Bir Hatay bankası ku- rulacağı hakkındaki şayia doğru değil dir. Burada bu hususta malümat yok- feci bir manzara arzetmektedir. Bütün ii cadde ve sokaklar ateş içinde kalmış- | arasında general Prankonun hareke“ | tine karşı teveccüh besliyen kimse- | dar ileride Velezi işgal ettiklerini ve Terin cesedleri de vardır. Bunlar gene- İ Malaga limanında sağ cenah partile- ral Guieppo de Ilano kıtaatımin'şehre | rine mensup 600 kişinin mâhpus bu: «Vücuda getirilen anlaşmalar muk- | kındaki intibalarımızı bilhassa yeni | ASİLER 30 KİLOMETRE İLERLEDİLER Cebölüttarık 9 (A.A:) — Asiler Ma- Yagayı müdafaa eden hükümet kuvvet lerinin çok şidetli bir mukavemet gös- termediklerini ve hâttâ kuvvei mane- viyelerinin bozuk olduğunu iddim &di- yorlar. Asiler, Malagadan 30 kilometre Ka- Yuriduğu bir vapuru da ele geçirdikle- rini bildirmektedirler. Tâlinea ve Algesirasda binlerce ka- dın ve çocuk Malaga milis kuvvetleri- ne mensup olan kocalarının ve baba- larının akibeti hakkında endişe için- dedirler, Dün akşam Malaganın yanmakta olduğu ve asilerin bütün esirleri kur- şuna dizdikleri hakkında orlaya bir şayıa çıkması üzerine, bir çok kadın- M. Antonesko şimdilik gelemiyor Ankara seyahatinin tarihi Atinada tesbit edile: edilecek .Ankara 9 TAA) R — Romanya ha- riciye nazırı -M. Victor Antonesco ile hariciye vekili Dr. Teyfik Rüştü Aras arasında, aşağıdaki. telgrflar te- ati olunmuştur: Ekselâns B. Rüştü Aras Hariciye vekili Çok büyük bir teessürledir ki pro- fesör doktor Daniolopol'un ısrarlarına mutavaat etmeye ve benim için has- saten kıymettar olan bir ziyaretten şimdilik o vazgeçmeğe mecbur kal dım. Ekselâns Türkiye reisicumhürü ve ekselâns başvekil nezdlerinde de- rin teessür hislerime tercüman olma- nızı rica ederim. Atinaya gitmek için | zamanında ( iyileşebileceğimi “ümid | ederim. Orada sizi göreceğimden mem- nuniyet duymakta ve Ankaraya zi- yaretimin. yakın tarihini tesbit ede- bileceğimizi ümid eylemekteyim. Victor Antenesco Ekselâns Victor Antonesco Romanya hariciye nazırı Telgrafınızın bildirdiği rahatsızlı- ınız haberinden derin surette mü- teessir olarak, ekselânsınıza tam ve çabuk şifalar temenni eylerim. Sıhbi kene ikabineyi gene M. Tataresko na seyahatini mahzursuz surette yap- | manıza müsaade edeceğini bütün | kalbimle ümid ederim. Atinada sizi görmek ve samimi dostluk hissiyatı- mi teyid etmek, benim için büyük bir bahtiyarlık olacaktır. O zaman, Ankarada büyük bir hahişle beklen- mekte olan ziyaretinizin tarihini bir- likte teshit edebileceğiz. Rüştü Aras Toprak kanunu Esbabı mucibe lâyihası 120 sahife tutuyor Ankara 9 (Telelon) — yeti, Toprak kanunu Jâyıhası esbabı mucibesini hazırlamıştır. 120 sahife olan bu mazbata şimdiye kadar hükü- metçe hazırlanan mazbataların en uzunudur. Türk ordusunda s staj görecek Iraklı zabitler Ankara 9 — Trak ordusunun zabit lerinden mürekkep bir heyetin Türk ordusunda staj görmek için memleke- — vekiller he. | Bu Sabahki Telgraflar Malaganın bir kısmı yandı Asiler Malagadan şin şimale doğru | 30 kilometre kadar ilerilediler .İ mamda müzekere ve kabul 10 Şubat 1937 sürette hakim oldükları yegâne şehir | lar haber almak için Cebelüttarıka BÜTÜN SAHİL BOMBARDIMAN EDİLİYOR Aimeria 9 (A.A;) — Hâyas üjansının muhabiri Francisco Ocana bildiriyor: Bütün sahilin bombardıman edil mes üzerine bir çok mültecilerle bir- Bikte Malagayı terkettim. Almeriaya 5 bin kadar kadın ve çocuk gelmiştir. Buraya gelen sivil vali ile görüştüm. Bana anlattıklarına göre, dünkü mu- harebelerde asi hücum Kıtaları efradı, hükümetçilerin attıkları tüfek mermi. lerinden korunmak için ve başlarını muhafaza eden: zırhları takmışlardır. Eyaletin her tarafından gelin sa yisız mülteciler pek acınacak bir hal- dedirler. Son günlerde çekiikleri isti- rabm izlerini taşımaktadırlar. Benzin depolarile Malaga İstasyonu ve Capuchinosların kışlası alev alev yanmaktadır. Mısırın bir feşebbüsü Kardeş memleketd her türlü müzaherette bulunulacak Ankara 9 (Telefonla) — Mısır hükü- metinin Milletler cemiyetine girmek üzere teşebbüslerde bulunduğu haber verilmişti. Öğrendiğime göre Mısır, bu teşebbüsünde hükümetimizin de mü- zaheretin! istemiştir. Dost hükümetin bu Isteği burada sempati ile karşılan- mıştır. Diğer taraftan kapitülâsyonların kal- dırılması için Mısır hükümetinin ni- sanda akdine teşebbüs ettiği içlimaa bi- zim de davet edildiğimiz öğrenilmiş- tir. Mısırdaki tebaamız kapitülâsyon- lardan esasen istifade ettirilmemektedir. Maamafih hükümetimizin bu hususta kardeş memlekete müzaheret göster- mesi tabii görülmektedir. Futbol federasyonuna 50 bin liralık tahsisat Ankara 9 (Telefon) — 'Türk spor kurumuna munzam tahsisat olarak 50,000 lira verilmesi hakkında hükü- met İsrafından Meclise yeni bir tek- lif yapılmıştır. Öğrendiğinme göre bu teklif mec- lis bütçe encümeninin bugünkü içti- edil miştir. Rumen kabinesi Kabine istifa etti, yeni teşkil etti Bükreş 9 (A.A) — Yeni teşkil edi- len Romanya kabinesi aşağıdaki zat- tan mürekkeptir: Başvekil ve silâhlanma nazırı: Ta- taresco, başvekil (o muavini ve nezaretsiz nazır < İncouleiz (ha- riciye mann: Victor oAntonesco, mili müdafaa nazın: General Paul Angelesco, adliye nazırı: Mircea, Djurara, dahiliye nazırı: Dim. Tuca, maarif nazırı Anghelesco, maliye na- sırı: Mircea Cancicov, endüstri ve tica- Tet nazırı: Valere Pop, münakalat ve nafıa nazıtı: Richard Franasovici, sıh- hiye nazır: Costinesco, iş nazırı: Nis- tor, mezahip ve senayi nazırı: Victor Tamandi, tesvun nazırı: Michel Negura, emlâk nazırı: Sassou, hava ve bahriye nazın: Radou Irimesoo, silâhlanma müsteşarı: Pierre Bejan, dahiliye müs- teşan: Barca et Aurel Bentolu, hari- riciye müsteşarı: Victor Badulesco, maarif müsteşarı: Floin Stefanesco - Goanga, maliye müsteşarı: Alimanis- e teano, mezahib müsteşarı: Tiberin Mosiin, emlâk müsteşarı: M. Brceano, iz debi lam zül ği göğüslerini -*