10 Şubat 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

10 Şubat 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

Avmalzemesi ve barutları, /760/ federas- hakkında bir kaç söz Atışlarda muvaffak olmak için bar rut ve malzemenin birinci derecede Amil olduğu, en iptidai avcılarca bile malüm olan bir hakikattir. Son on se- zarfında İnhisarlar Vekili büyük spor- cu Ali Rans Tarhânın himmet ve gayretile av fişekleri ve fabrikâlarının başına işten bütün manasile anlıyan B. Ali gibi mütehassıs avcı bir arkada- şımız getirildi. İşler de-avcıları mem- nun edecek bir surette yola girdi. Bu- gün Türkiyemizde, Türk kimyagerle- rinin yaplıkları dumansız av baru- tumuz Avrupanın birinci sımi barut- ları ayarında olduğunu iddia edersem mübaliğa ettiğime hüküm olunma- sın, sasında bile yer alarak başta gelen Alman (Wasrede) barütü ile ayni ev- safı haiz olduğu barut fabrikasındaki lâboratuvarlarda yapılan tecrübelerle sabit olmuştur. Bugün yerli duman- sız barutumuzdan memnun olmıyan bir tek avcı yoktur. Buna ne kadar iftihar etsek hakkımizdir ve yerinde- dir, 12 Kalibra tüfek için: Kutu üzerin- de barut miktarı 190 olarak göste- rilmiştir. Bu barut misbetinin azami- sidir, Kuvvetli ve fazla bulduğumuz bu 190 barut miktarma iüzum yök- tur. 1.80 barut 32 Gr, 5 No. saçma ile enfes bir ördek dolusu bülunmuştur. Diyebilirim ki bundan daha muvaf- fak olunmuş bir ördek dolusu bugü- ne kadar elde edilememişti. Buna bi- rinci derecede amil yerli dumansız barutumuzun kuvvet, intizam ve ne- fasetidir. İnhisarın Haliçte Karaağaç- taki fabrikalarının ördek dolulart yu- kanda yazdığım nisbet dahilinde ya- pılıyor. Fişeklerin dolduruluş tarzları, bükümleri ve malzeme cihetinden Avrupanın bir çok fişek fabrikaların- dan üstündür. Ben bizzat kendim gördüm ve nef- simde tecrübe ettim. 3 Senedir Maca- ristana Şülün batülerine gidiyorum. Orada her gittiğim vakit iki üç bin fişek atmak fırsatını buldum, (Davet. Mi olduğum için fişekleri bilâ ücret ve- riyorlardı). Macarların dumansız av barutları bizim dumansız barutumuz- dan Allah için iki sınıf aşağıdır. Ma- cariar da dahil olduğu halde bu fişek» Ter kimseyi memnun etmemiştir. Amma diyeceksiniz ki fişekleri dur, O da değil, bir fişek bizim para- muzla 10 kuruşa geliyor. Bunu böyle Söylemekle bizim fişeklerimizin ucuz beher fişek avcıya şöyle, böyle dokuz kuruşa mal oluyor ki eh buna da ucuz diyemeyiz. Fakat son günlerde İyi bir haber aldık. itibaren fi- şek, barut, saçma ve saire üzerinde mühim bir tenzilât yapılacakmış, bu tenzilât yapıldığı zaman bir fişek av- cıya 6 ilâ 7 kuruşa mal olabilecekmiş, Eğer böyle olursa fişek sarfiyatının da o nisbette artacağı tabiidir, Dokuz Kuruşa mal olan tek fişeğin amatörü *> bol alıcısı Türkiyemizde parmakla (serilecek kadar azdır, Tier tetiğe dokunduğunuz vakit do- 15 kuruşun bizler için oldukça yorucudur? Yir- mi bomdan sonra düşünmeğe başlar Tiz. Elli tane oldu mu, boksta kuvvetli zafiyettir?. Sınıf atıcılığına muvaffak olmak için o nisbette de fazla fişek yakmak Tâzımdır. Bugünkü şeraltle bu müm- kün değildir. olacak, gene kâfi değildir. Hoş bu- günkü vaziyette dokuz kuruştan al taya kadar bir fişek üzerindeki üç ku- Tuşluk, bir fark her avcıyı secdeyi şükrana kapatacak kadar mühimdir, Almanlar olimpiyatlarda (Tir aux pi- geons) müsabakalarında Almanyayı temsil eden üç atıcının müsabakala- ra hazırlanmaları için 150,000 fişek tahsis etmişti. Bunda Almanlar mu- vaffak olamadılar. Fakat gaye başka ve büyüktü. Avrupada barut, saçma, tapa ve sair av malzemeleri fiatleri hususun- da çok farklar vardır. Ucuzluk ve iyi kalite mal itibarile İngiltere bütün memleketlerin başında gelir. İngilte- redeki av malzemeleri dünyaca cid- den müstesna bir mevki almıştır. İn- gilterede en pahalı fişek kalite (Lux) Bit ve kovanlarındadır. (Pegamold) dedikleri su geçmez kovanlar, kovan- ların yarısına kadar bronz ve son de- Tece parlak bir kâğıt ve güzel renkler. 'Tabil barut, saçma, tapa ve bütün malzeme birinci kalite. Bü (Lux) İngiliz fişeklerinin dolu olarak yüz tanesi bir İngiliz lirasına- dır, yani bizim paramızla 630 ilâ 640 kuruş arasındadır. Yukarıda da arzet- tiğim gibi bu derece (Lux) fişek at mağa lüzum yoktur. İngilterede ekse- riyet avlarda veplâk atışlarında yüz tanesi 12 şiline satılan fişekleri kulla- nıyorlar. Bizim paramızla (335) ku- Tuş ediyor. Bu cins fişekleri Mısırda (Tir aux pigeons) müsabakslarında atıyorlar, gördüm ve #ftım çok iyidir Jâzım olan bütün evsafı haizdir, İngilterede en ucuz fişek bunlar değildir. Gene dumansız barut ve yağlı tapa ile dolmuş yüz fişeği bizim paramızla (250) kuruşa alabilirsiniz. Bu fişekler de bıldırcın ve çulluk gi- bi kuş avlarına gayet elverişlidir. Dumansız barut ve yağlı tapa ile doldurulmuş bu kadar ucuz fiatle satıp nasıl idare ediyorlar. Buna ce- yap verebiliriz, fişek sarfiyatı da o nis- bette muazzamdır. . Bunnula bera- ber bu ucuzluk yalnız İngiltereye mahsustur. İngilterede atıcıığa ne kadar rağbet edildiğini söylemeğe lü- sum görmüyorum. Yalnız Londra ci- varında yirmiden fazla uçarı atış mektebi vardır. Kurşun atıcılık yer- leri de ayrı. Bugün İngilterede bu mekteplerde senede yüz binlerce fişek sarfolunur. Fişek ucuz olunca yalnız avcilik mü- mareseleri için değil, bir çok eğlen- celi endaht müsabakaları yaparlar. Amerikalılar yeni ve çok rağbet bu- Tan (Skeet) dedikleri plâklarla bir atış bulmuşlardır. Bu yeni tarz atış da” şöyledir. Endaht sahasının or- tasında bir kulede plâk makinesi sa- bit duruyor. Bu kuleden yirmi met- re uzakta, yirmişer metre ara ileon numara koyuyorlar. Atıcı her en. dahttan sonra yerin! değiştiriyor. Bu sürette atıcı on vaziyeden tüfek af- mış oluyor. Bu müsabakalar ente. yesan olsun diye bir zorluk düşünü- lerek düz uçan kuşların çizdikleri bü- tün mahrekler verilmiştir. Bu nevi müsabakalar yalnız avcılara değil, si- Yâha, atıcılığa, nişancılığa, merak ve hevesi olan her sporcuya bulunmaz bir zevk ve eğlence olmuştur. Bugün büyüklerimizin atıcılığa alâ- , diye gittiği | ka ile ehemmiyet verdikelri bir de- yonu başkanının istifası Fatbol federasyonu başkanlığına getirileceği söylenilen B. Muvaffak Menemencioğlu Dünkü nüshamızda futbol federas- yonu başkanı Hamdi Emin Çapı isti- fa etiğini bildirmiştik. Bunun sebe- bini anlamak üzere yaptığımız tahki- katta ayrılık sebeplerinin şunlar ok duğunu söylüyorlar. 7 1 — Balkan futbol şampiyonasının Ankarada yapılması hususunda başba- kanın emirlerinden sonra genel mer- kezin bu sene için bt işin deruhte edil. memesine karar vermesi. 2 — MUN küme işinde bazı noktalar üzerinde tahsisat meselesinden dolayı genel merkezle federasyon arasında da bir ihtilâf çıkması. 3 — Federasyon başkanlarının An- karada bulunması hakkında evvelce verilen kararın tatbik edilmesi husu- sundaki genel merkezin son kararı. Daha bazı ihtilâfler da olduğu söy- lenmektedir. Spor efkârı umumiyesinde dönen ri- vayetlere nazaran federasyon başken- Tığına eski futbol federasyonu başkanı Anadolu ajansı umumi müdürü Mu- vaffak Menementioğlunun * gelecöği | söylenmektedir. Diğer namzed glarak da saylavlar- dan doktor Avninin ismi geçmektedir, İSTANBUL BÖLGESİ BAŞKANI İSTİFA ETMEDİ Dün geç vakit İstanbul bölgesi baş- kanı Fethi Başaranın istifa ettiği bir şayia olarak ağızdan ağıza dolaşıyordu. Kendisile görüştük, bize: — Böyle şeyden haberim yok bu da nerden çıktı?. dedi. Hamdi Emin Çapın istifasını bilip bilmediği hakkındaki sorgumuza da: — Hamdi Emin'in istifasına sebep iederasyon başkanlarının Ankarada bulunması hususundaki verilen son ka- rardır, tabii vazifesi dolayısile gidemi- yor. İstifa sebebinin bu olduğunu zan- nediyoru: i, virde. bu nevi endaht müsabakları- nın bizde de revaç bülacağı muhak- kaktır. Atıcılık federasyonumuz bâş- kanmın bu (Skeet) müsbakaları üze- rinde durmasını tavsiye ederim. İyi çalışılmak (suretile Olimpiyatlarda türklüğü terasil edebilecek gençlerin yetişmesi pek tabiidir. Esasen bu yazımda bir taşla iki kuş vurmak istedim. Biri; atıcılık federasyonumuzun bu sene bu işlere lâzım gelen huzı vereceğini ümit ede- rek şimdiden tedbir alınması için alâ- kalarını arzelliğim müsabaka tarz- larına celbettim, İkincisi de; şimdiye kadar türk av- cılarının pahalı malzemelerle mahru- miyetler içinde nasıl bitâp kaldıkları- na tercüman olmaktı. Ve kim bilir bu mahrumiyetler yüzünden istidat- Jar sınıf aticisi olamıyarak oldukları yerde kalmışlardır. Bir hazirandan sonra fişeklerimiz ucuzlıyacakmış. Bunu bütün Tür kiye acvıları namı hesabına (Müsa- ade ederlerse) minnet ve şükranla karşılarım, Fakat gaye için bu kâfi değildir, daha ucuzlamalıdır. Salt Salâhaddin Cihanoğlu Türkiye politikasında kemal devresi (Baş tarafı l inci sahifede) iki Akdeniz devleti arasında hiç bir ih- tilâf noktası olmadığını, bazı geçici suls| tefehhümlere rağmen Türkiye ve İtal- yayı birleştiren birçok esaslı menfaat noktaları olduğunu, tiki devletin sami- mi ve sıkı elbirliğinden sulh için bü- büyük hüsnü kabul Türkiye efkârmı derin surette mütehassis etmiştir. İtal- ya ile Türkiyenin faaliyet birliği Akde- niz sulhüi için büyük ümidler verecek bir amildir. miş, Avrupanın şarkında sulhün tesisi için mühim Tol oyniyan âmil olmuştur. 'Türkiye, kendi kuvvetine dayanarak samimi sulhseverliğine, dostluklarına güvenerek kendisine bu, gıbta edilecek vaziyeti yarattı. Avrupanın karmaka- rışık hâli ortasında Türkiye, dış poli- tikası bakımından bir saadet diyarıdır. Eğer içerde çalışmak, terakki etınek için herşeyden önce dışarda sulh ve emi niyet lâzımsa, Atatürk idaresi memle- kete bu uzun ve mesud imkânı mukad- der kıldı. Memleketimiz uzun asırlar binbir maceranın kurbanı olmuş, hiç bir zaman bu Tahatlık bahtiyarlığına ermemişti. . Şimdi dışardaki bu sulh ve sükün devrinden istifade ederek içerde çalış- mak, çok çalışmak, daha çok çalışmak vazifesi karşısındayız. Necmeddin SADAK Ispanyada dahili harp (Baş tarafı 1 inci sahifede) Filvaki Malaganın işgali asilere Endülüste bulunan kıtalarını Fastan daha kolay bir şekilde iaşe etmek im- kânını vermektedir. Bu kıtalar şimdi- ye kadar Elgesiraş vâsıtasile iaşe edil- mekte idi. İspanyanın cenubunda bu- lunan hükümet kıtaları, ise şimdi başlıca iaşe merkezlerinden mehrum kalmışlardır. Malagada üç hükümet gemisi zap- tedilmiştir. Diğer gemiler Cartha- gene ve Valensiya istikametinde kaç- mışlardır. Diğer cihetten Valânsiya un İşgali Franko kuvvetlerinin yakında Madride gireceklerini ümit ettirmektedir. MADRİDDEKİ SON MUHAREBELER Avila 9 (A.A) — Havas ajansının Aviladaki muhabiri, dün asilerin şid- detli bir yağmur âllında Valensiya yölunu işgal ettikleri sırada onların yanında bulunuyordu. Bu muhabir diyor ki: Asiler, bütün geceyi siperlerde miş olan Jamora nehrini aşmak te- şebbüsünde bulunmamışlardır. Man- zanares İstikametinde şimale doğru ilerlemişlerdir. General Mola, şu beyanatta bulun- muştur: «Kati harp için her şey ha- zırdır.» Havalar, düzelmiştir. SALAMANKADA SEVİNÇ Salamanka 9 (A.A.) — Umumi ka- Malaga 9 (4.A.) — Hükümet erkâ- ni Malagadan kaçmağa ve beraber- lerinde de 52 milyon peçetalık bir meblâğı gölürmeğe muvaffak olmuş- 10 Subat 1937 Devlet bakanlığı | ve siyasi müsteşarlıklar Devlet bakanlığı ve müşsteşarlıklar hakkındaki kanun lâyihasınm mec- Tis tarafından kabul edildiğini yaz mışlık. Bir kaç gündenberi gazete- ler devlet bakanlığına ve siyasi müs- teşarlıklara tayin edilecek zevat hak- kında bir çok isimler zikrediyorlar. Dün yaptığımız tahkikata göre bu hususta henüz kati bir şey yoktur. Yazılan isimler Lahminden ibarettir. Maamafih matbuat ve propagan- da bakanlığına B. Recep Pekerin, hariciye siyasi o müsteşarlığına da, münhal mebusluklardan birine nazmed gösterilerek hariciye umumi kâtibi Nnman Menemencloğlunun getirilme- leri ihtimali kuvvetlidir. Balkan antantı (Baş tarafı 1 inci sahifede) Son zamanlarda Türkiye, İtalya ile münaşebatını tanzim etmekle bera- ber. Balkan antlaşmasile İtalya ara- İ sında sağlam rabıtalar tecessüs ek mesi için de çalışıyor. B. Tevfik Rüştü Arasın politikası açıktır. Bu Türk devlet adamı Yu- İsv - Bulgar anlaşmasından da memnunduf Belgrad Yugoslay - nan - Bulgar yanatında mı Yu- ve Romanya - Bulgar takip etmesi ıştur. Burada da B. rüyors KONT CİANO ANKARAYI ZİYARET* EDECEK Pariste çıkan Journal gazetesinin Romadan aldığı malâmata göre, Milâno mülâkatı üzerine Türkiye ve İtalya arasında diplomasi yolile yâ pılacak müzakereler neticelendikten sonra Kont Cianonun Ankarayı ziya- ret etmesi çok muhtemeldir, İtalya hariciye nazırı Ankaradan başka Belgrad ve Atinayı da ziyeret edecektir. Bu ziyaretler neticesinde İtalya ile Türkiye, Yugoslavya ve Yunanistan arasında şarki Akdeniz- de karşılıklı bir yardım paktı aktedi. lecektir. Avcılık (Baş tarafı 6 ncı sahifemizde) Avını memnu olduğu zamanlarda de- gil avlanmak, hattâ pazarda satış ve- saire bile cezayı icap ettridiği halde bu cihete katiyen dikkat edilmemektedir. Tüfengini ormızlıyan senenin her ayın- da ava çıkmakta ve hiç kimse tarafın- dan bir mümanaata maruz kalmamak- tadır. Bu yüzden av nesli münkarız ol, maktadır. Hele keklik nesli bir gün ge- lecek tamamen ortadan kalkacaktır. Sonra Balıkesir vilâyeti dahilinde çok fena bir itiyad daha var, Keklik yumur- taların toplanması... Evvelâ Üçpınar Köyünde başlıyan bu facia hemen bü- tünköylere sirayet etmiştir. Keklikle- rin yumurtiadığı zamanlarda, yumur- talar köylüler tarafından toplarimak- ta ve yeniimektedir. Bunlardan kuluç- ka hâlinde bulunanlar ise Kırdarak atılmaktadır. Size bir rakkam söyliyeyim. (Bos- tancı) köyünden bence ismi malüm 0- Jan bir çoban bir günde tamam 200 keklik yumurtası toplamıştır. Bune büyük bir faciadır biliyor musunuz? Köy muhtarlarına verilecek sıkı bir emirle bu fena Itiyadın önüne geçilebi- ni vermiş olmalıdırlar. 4 — Müsabakaya saat 11 de başlana” caktır. Atletler muayyen saatte Fe- uetbahçe stadında bulunmalldırlar, Terfi Eyüp kazası malmüdürü B, Ramiz İ (Gün, bir derece terfi etmiştir. | |