11 Şubat 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

11 Şubat 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

mn Sahife 2 yitmizde yeni bir hamib teşkil edecek olan çok mühim bir kanun lâyihası | hangi bir sanayi şubesinde tatbiki lü- hazırlamıştır. Sanayiin “kontrolüne | zumlu görülen ıslahat projeleri bu Son dakika | En iyi malın en ucuza mal edilmesine çalışılacak Iktisad vekâleti sanayii kontrol için mühim bir kanun lâyıhası hazırladı Ankara 10 — İktisat vekâleti sana | tavsiye eder, dair olan bu kanun lâyihası «en iyi | malı en ucuza mal etme» prensipine uygun olarak yapılmıştır. Kanunun mülhem olduğu düşünceler şunlar. dır: Ameli ve milli iktisat prensiplerine dayanarak israf menbalarını bulup Polonya - Çekos- lovakya münase- batı gerginleşiyor! Yeni kanun lâyihası Çekoslovakyanın Bükreş sefirinin kitabı Polonyada infial uyandırdı Varşova 10 (A.A.) — Polonya ajansı ne misafirperverlik gösteren bir memle- keti aleni surette tahkir eden ve müt- | © Ankara 10 — Başvekli İsmet İnönü, tetik olan bu memleketin taksimini | #alkevlerinin yıldönümü münasebe- tavsiye eden bu M. Seba gibi bir dip- lomat kaydetmemiştir. Bu sebepden dolayı M. Sebanın Bük- reşteki vaziyeti, gün geçtikçe fenalaş- maktadır. Bununla beraber Prag, bu meseleyi neticelendirmek İstememekte ve yalnız Çekoslovakya Hariciye nazırı | AKŞAM » ——— | İ | | | İ Bârselon 10 (A.A.) —Akilerin esraren- Madde 3 — İktisat Vektiletince her | giz bir tayyaresi, Barselön üzerine 89 kiz bomba atmıştır. Bonibaların hepsi de suya düşmüştür. Tayyareyi hiç kim- | se görmemiştir. Barselon 10 (A.A.) — Asilerin bir tahtelbahiri, dün öğle vakti limanda gözükmüştür, Bir askeri deniz tayya- resi, üç bomba atmıştır. Tahtelbahir, ortadan kaybolmuştur. Barselofi 10 (AA) — Asi harp ge mileri Barselon limanında demirli bu- sanayi İle alâkadar milessese ve kim- selerin mütaleası alındıktan sonra hazırlanır. Madde 4 — Bu kanunun tatbiki için birinci maddede yazılı müessese- lerde lüzumlu görüldükçe istenecek | her türlü malümatı mezkür mücsse- | seler İktisat Vekâletince tayin oluna- sahırınç vapurunu bombardıman etmiş-i Yümatı mazeretsiz ve muayyen müddet lerdir. Bir asi deniz altı gemisi Marsil- içinde vermiyen veya noksan, yanlış | yadan Barselonaya giden Navarra İs- bildiren şalus, şirket ve müessesele- | mindeki hükümet gemisini torpillemiş-! rin müdür veya mümessiileri beş lira- | tir. dan yirmi beş liraya kadar hafif pa- ra cezası ile cezalandırılır. Tekerrü- rü halinde bu ceza iki misli alınır. ma m ei değe hamekk Maine vii ik til ira bu işe tahsis yin edeceği kimselerin huzurile yapı- edilecek hır. Ankara 10 (Telefonla) — Ticaret 0- kanun fle 3008 numaralı iş kanumu- | tedir, Esasen nizamnamede mevcud yun sanayi müesseselerinde yapılan | bir madde, Ticaret odaları varidatın- teftişler hakkında verdiği #a'âhiyet ve | dan kesilecek yüzde onlarla bir Tica- mesüliyeti haiz olurlar ve mesuliyet- göre tecziye edilirler. Madde 7 — Bu kanunun tatbiki | odaları göngresinde Obu madde için İktisat Vekâleti 1937 bütçesine | nin banka kurulmak üzere toplanan tahsisat konulur. di paraların umumi mağazalar inşasına “ tahsisini mümkün kılacak bir şekilde Askerlik istenilmişti. A vekâleti .. . . maddenin kongrenin bu isteğini ye- rine getirecek bir tte tadile tevessül mükellefiyeti | wwex sürekte tadil İşte Vekiller heyetinin Ticaret oda- ları nizamnamesinde son yaptığı tadi- yakında mecliste Yin mahiyeti budur. müzakere edilecek | çyarmmdağı Kl maa Ankara 10 — Yeni askerlik mükel- | dar bahsi geçen madde mucibince Ti- lefiyeti kanun lâyihası kış tatilinden | caret odaları varidatından kesilen yüz- sonra, Mecliste görüşülecektir. Lâyiha | deonlardan iki yüz yirmi küsür bin li- 16 - 65 yaş arasında her Türkü asker | ra kadar bir para birikmiş bulunu- saymaktadır. Harp zamanında kadın- | yor. lar da vazife alacaklardır. Son yapılan tadile göre bu para umu» Kadınlar daha ziyade hava hücum- | mi mağazalar inşasına tahsis edilecek Jarına karşı korunma teşkilâtında ve | ve umumi mağazalarda ileride kurul- uzam Bu Sabahki Telgraflar İ Barselona taarruz başladı Bir kısım Katalonyalılar anlaşmak, bir kısmı şiddetli mukavemette bulunmak istiyor | Torre Embarra, Navarra civarında | karaya oturmuştur. Mürettebatı yüze- rek kurtulmağa muvaffak olmuş İse de taifelerden biri boğulmuştur. GENERAL FRANKO İLE MÜZAKE- | REYE GİRİŞECEKLERMİŞ | Paris 10 (A.A.) — Paris matbuatının bildirdiğine göre Barselon hüküme- tinin Katalonyalı unsurları, general Franko, Valencia hükümetini mağ- Tüp ettiği takdirde Burgos hüküme- le Katalonya jeneralistleri arasın- dn harbe mâni olmak için generalle müzakereye girişeceklerdir. Matin gazetesi, diyor ki: «Barselon hükümetinin, M. Cabal 11 Şubat 1997 leronun Valencia hükümetini Bar selona Bnkletmesine niçin mühale- fet ettiği bu suretle şimdi anlaşılmış oluyor.» ANARŞİSTLERİN MÜDAFAA HAZIRLIĞI Paris 10 (A.A.) — Katalonya anar- şistleri, Barselonun müdafaası için der bal hususi bir ordu teşkilini ve mecbu- ri askerlik hizmeti tesisini istiyen bir beyanname neşretmişlerdir. Bu mak- satla hükümet binası önünde bir de nümayiş tertip edilmiştir. M. Companys, tezahüratçılarn bir heyetini kabul ederek, arzularının na- zarı itibare almacağını söylemiştir. Umumi mağazalar| Yeni vekâletler | Filistinde yeniden Yapılan tahminler bugün| karışıklık başladı için mevsimsiz görülüyor — Bu kanunu teklif eden Trabzon mebusu bay Hasan Sakanın esbabı mu- kadar elâstikiyet, esası gözetilmiştir. Bu itibarla şu ve bu şekilde tahmin- ler yapılmasına da müsalddlr. Maama- fih yapılan tahminler bugün için mev- simsizdir. , Paris sergisine gidecek heyet Ankara 10 (Telefonla) — Paris bele- diyesi Ankara belediye reisi Nevzad 'Tandoğanı mayıs içinde Pariste açıla- cak beynelmilel sergiyi ziyarete davet etmiştir. Ankara belediye reisinin beraberinde! Parise belediye azasından seçilecek bir heyetle gideceği anlaşılmaktadır. Köy kanunu İhtiyar ine ve li elle Sğekiyei hastanede iş ulacaklardır. Kanun ka- | ması mutasavver Ticaret odaları ban- Ankara 10 (Telefonla) —- Köy kanu- bul edildikten sonra kadınların vari. | kasına devredilecektir. pılacaktır. ne aş idare edileceğini göstermek | ler heyetine verilmiştir. Halkevleri - köy ihtiyar heyetlerine salma yapmak, 21 şubatin 36 Halkevi M eci iste yani vergi tarhetmek salfhiyetini yer- açılıyor Dün müzakeresi yapılan| © Bumaddenin ihtiyar heyetlerine ver. kanunlardan bazıları kabul edildi tile ayın yirmi birinci günü Ankara | Ankara 10 (Telefon) — Büyük Mi- Halkevinde bir nutuk (söyliyecektir. Ayni gün memlekette yeniden 36 Halkevi açılacaktır. 'M. Kroftanın, M. Sebanın kitabına mü- kaddimeyi, kitabı okumadan yazmış ol-| ni, Fatsa, Hozat, Kağızman, Karaman, duğunu söylemekle iktifa etmektedir. | Keşan, Kırkağaç, Ulti, Pasinler, Per- O halde, Hariciye nazırı M. Krofla | şembe, Pertek, Sarayköy, Sarıkamış, yazdığı mukaddime ile resmi bir mahi» | “Tarsus, Tavas, "Tefenni, Tirebolu, yet verdiği, bu kitabın fikirlerini red- | "Tosya, Turhal, Çölemrik, Erciş, Bu- detmiyor demektir. Bu vaziyette M. | lanık, Osmaniye, Bodrüm. Krofta bu noktai nazarları kabul etti- Askeri şüra toplanıyor eni düşünmesi icap eder. M. rofle | gnkara 10 — Yüksek maker göre bu b Kk dikir d e ayın sonunda toplantılarına başlıya- Netice şudur: Çekoslovakyanın res- mi bir mümessili, Polonyanın hudud- larında değişiklikler yapılmasına ta- rafdar bulunmuş ve Polonyanın milli arazisinin taksimini teklif eylemiştir. Bu resmi mümessilin şefleri de bunu reddetmemişlerdir, Polonyâ bunu unut.) büyük Rus edibinin eserlerinden bah- mıyacaktır, , Ankara Halkevinde Puşkin gecesi Ankara 10 — Ayın 117 nci çarşamba Yâyiha aynen kabul olunmuştur. Bundan başka öğretici ve teknik ilimlerin gümrüklerden resimsiz ge- çirilmesi hakkındaki lâyihanın ikinci müzakeresi yapılmıştır. 'Türk - Yugoslav afyon anlaşmasının tasdikine ald kanuna ek kanun Vâyi- hasile Türkiye - Çekoslovakya, Tür. kiye - Yugoslavya ticaret ve seyrise- İain mukaveleleri ve Türkiye - Fin- lândiya ticaret ve seyrisefain muahe- desine müzeyyel İtilâf ve bir numa- ralı munzam protokolun tasdiklerine âid kanun lâyihalarının da ikinci mü- zakereleri yapılmış ve kabul edilmiştir. Ceza kanunnun meriyet mevkiine konulmasına ald kanunun 27 inci maddesinin tadiline ald kanunda kabül edilmiştir. diği salâhiyetin mutlak olması tatbikat- ta bazı şikâyetleri mucip olmakta idi, Yeni yapılan tadilât ile ihtiyar heyetle- rinin bu baptaki salâhiyetleri tayin edilmiştir. Köye ald olmıyan, köy program ve bütçesine dahil bulunmıyan işlerden Amlar bir haber Dün bir gazete Sovyet Rusya har Dün vekiller heyeti toplandı Ankara 10 — Vekiller heyeti bugün Meclis binasında toplanarak bir saat kadar müzakerede bulunmuştur. Akâda müslümanlarla hristiyanlar bir cemiyet kurdular Kudüs 10 (A.A.) — Filistinde telhiş- çiler tekrar faaliyete geçmişlerdir. Ya- hudiliğin yayılmasına ve siyonist siya- seti takip edilmesine mâni olmak için Akâda müslüman ve hırstiyanlardan mürekkep bir cemiyet teşekkül etmiş- tir. Yüksek komiserlikçe Adifa ismindek» arapça gazete kapatılmıştır. Diğer ci- hetten gayri kanuni bir şekilde hicret ettikleri için şimal hududunda on iki Yahudi tevkif edilmiştir. Protesto hareketleri gillikçe büyü- mekledir. Siyasi mücrimlerin serbes bu rakılması için avukatlardan mürekkep bir heyet, Hayfa valisine bir istida ile müracaat etmişlerdir. Arap hareketini gittikçe büyümekte olduğu görülmei;- tedir. Suriye heyetinin paris temasları Paris 10 — Buraya gelen Suriye he- yeti Fransiz hariciye müsteşarı M. Vienotu ziyaretle uzun'müdet görüş- müştür. Heyet Hatay ana yasası hak“ kında dileklerini anlatmıştır. Fransa Çekoslovakyaya 600 milyon frank ikraz ediyor Paris li (Akşam) — Ayan meclisi Çekoslovakyaya 600 milyon frank ikrazı hakkındaki kanun Jâyihasını kabul etmiştir... Cezairde zelzele Paris il (Akşam) — Cezairde Kos- tantinin şarkında şiddetli bir zelzele olmuştur. Bir çok evler yıkılmıştır. Italya ile ticaret İtalyanlar krom ve kömür alıyorlar Heber alındığına göre Eti Bank ta« rafından kurulan Şerk kromlan 'Türk Anonim şirketile İtalya firma- ları arasında müzakereler cereyan et- mektedir. İtalyanlar Gulemanda is- tihsal eğilecek senevi 100 bir ton krom madeninin mühim bir kısmını almak istemektedirler. Bu miktar Türk pa- rasile 2,5 milyon lira tutmaktadır. İtalyan firmalarile ayrıca beş altı sene zarfında 16 milyon Türk Uralık bir kömür satış anlaşması yapılması ve buna mukabil İtalyan tezgâhları- na muhtelif gemiler sipariş edilmesi “| #htimalinde bahsedilmektedir. İzmitte büyük bir kimya fabrikası kurulacak İzmit 10 — İzmitte büyük bir kimya ebe ilen. Zara adliye binası yandı Zara 10 — Zara adliye binasında bir yangın çıkmış ve tamamen yan- mıştır, Yapılan tahkikatta yangının binada mahkümiyet dosyaları bulu- nan iki şahıs tarafından çıkarıldığı tesbit edilmiştir. Tahkikata devam ediliyor.