11 Şubat 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

11 Şubat 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

11 Şubat 1937 AKŞAMDAN AKŞAMA, Sesleri duyulanlar Sesini duyuramıyanlar Cumhuriyet hükümetinin en büyük icraatından biri köylüyü toprak sahi- bi yapmak kararıdır. Tarih, bu kara- rı verenleri ve tafbik edenleri min- netle, takdirle anacaktır. Millet Meclisinin bu kararı kabul ettiği büyük celsede Dahiliye Vekili Şükrü Kayanın dediği gibi bu mille- tin en büyük çokluğunu yapan (on beş milyon) çifçinin bugünkü vazi- yette kalmasına bu rejim asla taham- mül edemez, Halkçı diye tavsif ettiği- miz bugünkü idare, müreffeh ve ie ri bir sınıfın, geri ve sefil kalmış mii- let kitlesini Tütfen ve merhameten terfiho çalışan idare şekli değildir. Halkçılığın bu tarifi Osmanlı impara- torluğu devrine aittir. Bugünkü halk- çilik prensipi, küçük bir zümrenin kafasında yer bulmuş basit bir ssla- hat prensipi değil, halkın kendi ru- hundan doğmuş temamiyetçi bir za- rurettir, Türkiyede ihtilâl bunun için yapılmıştır. Fakat herhangi bir ihtilâl gibi 'Tür- kiye inlulâbının içtimai semereleri ancak yıllar ve yıllar sonra meydana çıkacaktır, Bunun içindir ki memle- ketimizde derdini söyleyen, sesini duyurabilen, menfaatine biraz doku- nulduğu vakit ortalığı velveleye veren zümre milletin çokluğu değil, azlığı- dır. Şikâyet, feryad vasıtaları yalnız onun “elindedir. Bundan dolayıdır ki memlekette sık sık ancak hoşmudsuz- luk sesleri duyulur. Çünkü bu sesi duyurmak kudret ve vasıtasına malik olanlar Türk inkılâbının büyük halk ve çilçi kitlesini manen ve maddeten yükseltmek için aldığı geniş, milit ted- birlerden az çok müteessir olanlardır. Her inkılâb, memleketin umumi menfaati için yapılır. Bundan dolayı, her inkılâb, her ihtilâl, her yeni re jim bir kısım insanların şahsi men- faatlerine mutlaka zarar verir, Bilhassa iktisadi yeniliklerde bu hal çok görülür. Bir memleketin iktisadi vaziyeti düzeldikçe, ferdlerin şahsi servetleri de artar, Fakat bu, her zaman böyle olmıyabilir. Bazan bir memlekette iktisadi iyl- lik artar, buna mukabil bazı ferdler veya zümreler bu iktisadi kalkınma- nın kurbanı olurlar, servetleri, gelir- Teri azalır. Nasıl ki bazı iktisadi buh- ranlarda bütün bir millet sefalet ve felâkete düşer de bazı ferâler zengin olur: Harb zenginleri gibi, şu veya bu buhrandan istifade ederek mille- tin ziyanına zengin olanlar yok mu? İşte, devletçilik rejimi gibi iktisadi bir inlkilâb memleketin büyük kitle sine, umumi gelirine fayda verdiği halde şu veya bu şahsın kazancma zarar getirebilir. Felâket bundadır ki Taksiler Talimatnameye şoförler lehinde kayıdlar konuyor Belediye zabıtası talimataamesine ilâve edilen yeni taksi talimatummesi şoförlerin vaziyetini ıslah edecek ve di- leklerini kısmen tatmin eyliyocek hü- kümleri muhtevidir. Eski talimatna- vardı. Bu kayıd birçok masrafı mucip olduğundan kaldırılmıştır. Yolcu ile şoförün arasını ayırmak için cam koy- mak mecburiyeti de kaldırılmıştır. Şo- förün yanında kimsenin olurmıyacağı hakkındaki kaydın tatbikatta faydası görülmediğinden bü kayıd da kaldırıl- muştur. Plâka resmi yeni bir şekle bağlana- caktı. Belediye fen heyeti bundan epi zaman evvel, piyasaya çıkan yen! bir otomobil için ilk iki sene alınacak plâ- ka resminin mütebaki senelerde yüzde muayyen bir miktarda düşürülmesini, bu suretle gittikçe eskimesinden dola. yı müşterisiz kalan otomobil ve şoför- lerinin himaye edilmesini teklif etmşti, Belediye muhasebe, bunu reddetmiş- t1! Şimdi komisyon, buna bir çare bu- Jacaktır. Yeni belediye zabıtası talimatnamesi, AKŞAM Kumkapı cinayeti tahkikatı Salim, Nazımla beraber iki evi soyduğunu itiraf etti Evine hırsızlık maksadile girdiği po- lis Hasan Basriyi biçakla öldürdükten sonra maktulün kayın biraderini, üç bekçiyi ve diğer bir polisi yalalyan Nazım ve arkadaşı Salimin adliye ta- rafından tevkif edildiklerini yazmıştık. Bu iki suçlunun faili meçhul kal mış bir çok hırsızlıklarla alâkadar bu- Iundukları anlaşıldığından zabıta bun- lar hakkında tahkikata devam etmek- tedir. Dün Nazımla Salim tevkifhane- den polis müdürlüğüne götürülerek hırsızlık suçları etrafında isticvap & dilmişlerdir. Bunlar iki evi beraber soyduklarını itiraf etmişlerdir. Salim şimdiye kadar! ifadelerinde Nazımla beraber çalışma- dığını ve onun iddia ettiği gibi hırsız- lıklarda beraber olmadığını israrla söylemişse de dün elde edilen açık de- Biler karşısında artik inkâr fayda vermiyeceğini görmüş ve suçlarını ken-| disi de itiraf etmiştir. Bunlarin daha bir çok hırsızlıkların fafli oldukları anlaşılıyor. Zabita tah» kiknta devam ediyor. Arifeye rastlıyan pazar günü ancak önümüzdeki nisan devresinde |dükkânlar açık bulunamıyacak şehir meclisinde müzakere edileceği. | (Bir gazete, Kurban bayramı arife ne göre bundan evvel taksi otomobilleri sinin pazara râslaması ve halkın pa bu umumi kalkınmadan fayda gören milyonlarca insan refah ve memnu- niyet sesini işittiremez, halbuki zarar gören küçük bir zümre feryadını ci hana duyurur. Nasıl ki tam ferdi ka- pitalist rejimde, yoksulluk içinde in- Uyen büyük kitle iniltisini gene kim- ecye duyuramaz, milli servet zararına kazancım arttıran küçük zümre, or- talığı gül gülistan gösterecek bütün vasıtalara maliktir, Bugün biz de, inkılâbın ayni istiha- le devrini geçiriyoruz. Sesini duyura- mıyan büyük müstahsil kitle refaha için de yeni bir tedbir alınamıyacak- tır, Yanağını kesti Bir hamal eski dostundan bu suretle intikam almış İzzet adında bir hamal dün öğle vakti Sirkecide bir mahallebici dük- kânma girerek orada çalışan ve evvel-i ce bir müddet beraber yaşadığı Adile adındaki kadını dükkânın bulaşık yı- kanan yerine çağırmıştır. İzzetin ken- disine bir şey söyliyeceğini zanneden Adile içeriye girer girmez İzzet birden- bire kadının üzerine atılarak elinde- ki tıraş bıçağile sağ yanağını parçala” mıştır. Zabıta yaralı kadını hastaneye kal- dırmıştır. Vakayi müteakip bir tram- vaya atlıyarak kaçan İzzet biraz son- ra yakalanmış, adliyeye teslim edil miştir. marmara doğru gidiyor. Bu milli refahın elbet- te kurbanları var, Biz yalnız onların sesini duyuyo- Tuz. Ehemmiyet vermtmek lâzım. Kemalist rejimin büyük asaleti, se- si duyulmıyanların saadeti için çalış- maktır. Şükrü Kayanm çok güzel söylediği gibi; «Hayatını ve hukukunu temine çalıştığımız kitle, dili olmıyan, söy- lemiyen, gazeteleri bile okumuyan kit- Jedir. Hatta kendileri için nasıl çalış- tığımızı bilmiyecektir. İşin büyüklü. gü buradadır. Fakat, bunları duyacak olanlar, menfaatlerine dokunduğu- muzu zanneden kitledir.» Akşamcı zar günleri alışveriş yapması mü- nasebetile pazar günü dükkânların açılması için esnafın belediyeye mü- rTacaat ettiklerini yazıyordu. Böyle bir müracaat henüz yapıl mamıştır. Ancak püâzar günleri ka pamak mecburiyetinde bulunan dük- kânlar için böyle bir müsaade veril | mesine kanunen imkân görülememek- tedir, Bayram ihtiyacını tedarik et- mek istiyenler, cumartesi gününden istifade edebileceklerdir. Haydar halkının Emniyet müdürlüğünden bir temennisi Haydarda Müfüsli mahallesinde Karadeniz caddesinde oturanlardan bir çok imzalarla bir mektup aldık. Mektupta o civarda bazı hırsızlık vaka| ları olduğundan bahisle emniyet mü- dürlüğünün nazan dikkati celbe- dilmekte ve Haydar mevkii polis mü- retebatının arttırılması temenni olun- maktadır. Felemenk mektep gemisi gitti Bir kaç günden beri limanımızda bulunan Hestik Hindirk adlı Felemenki mektep gemisi dün saat birde limahı- mızdan ayrılmıştır. Felemenkii bahri- yeliler burada kaldıkları müddetçe müze ve camileri görmüş, tramvayla şehrin her tarafında gezintiler yapmış- Yardır, Sandal bedesteninde satışlar arttı Sandal bedesten'nde geçen kânunu- sani içinde yapılan satışlar, son Zâ- manlarda görülmemiş derecede art mıştır. Bu ay içinde 11,748 lira kıy- metinde 480 parça altın ve gümüşten mamül avani, 5674,5 lira kıymetinde halı, sair ev eşyası ve müteferrik mal satılmıştır. Kadıköy suyu Mühlet bitti, şirket henüz tesisat yapmadı Nafia vekâleti, Kadıköy su tesisati ni tetkik ettirdiği zaman şirketin mur| kavele hükümlerine riayet etmediği, fenni tesisat yapmadığı için akan Su- yun temiz olmadığı peticesine varmış- tı, Bunun üzerine sıhhiye vekâletinin hazırladığı formül dahilinde şirkete tebliğat yapılmış, muayyen bir müd- det içinde bu tesisatı yapması bildirii- mişti, Verilen mühlet dün bittiği halde düğü taleplerden mühim bir kısmının! reddedileceği muhakkak (görülüyor. Maamafih bu vaziyet karşısında şirket mukavelesinin feshedilip edilmiyece- ği vekâletten gelecek cevap Üzerine belli olacaktır. Tramvay bekleme istasyona Kuruçeşme ile Arnavutköy arasında halkın yazın sıcaktan, kışın yağmun dan ve kardan müteessir olmaması için üstü kapalı bir bekleme istasyonu yapılması için tramvay şirketi nezdin- de teşebbüsatta bulunulmuştur, Kaba şaka Iki arkadaş birbirini yaraladı Fatih civarında Bahri ve Koço ad- larında iki arkadaş sokak ortasında şa- kalaşırlarken Koço tekme ile Bahriyi yere düşürmüştür. Bundan canı yü nan Bahri de elinde kasap bıçağı bile- meğe mahsus büyük bir çelik parçasını Koçonun beline saplamıştır. Bel ke- mhikleri kırılan Koço baygın bir halde hastâneye kaldırılmış, Bahri yakalana- rak tahkikata başlanmıştır. Bir top ipekli kumaş çalan hırsız yakalandı Şerafeddin adında biri bir nakliyat anbarının motöründe tayfalik ya- parken motörden 112 lira kıymetin de bir top ipekli kumaş çalmıştır. Şe- rafeddin bu kumaşı Tahsin adında bir arkadaşı vasıtasile Nesim adında birine kırk dört buçuk liraya satmış- tır. Hadiseyi haber alan zabıta Şera- feddinle Tahsin ve Nesimi yakalamış, adliyeye teslim 3 Dün üç suçlu Sul birinci sulh ceza mahkemesine çıkarılmışlar, mahkeme üçünün de tevkiflerine ka- rar vermiştir. Yüksek ve orta tadrisat müdürlerinin tetkikleri Maarif vekâleti yüksek tedrisat u- mum müdürü Cevadla orta tedrisat umum müdürü Avni dün de maarif müdürlüğünde toplanmışlar ve gele- cek seneki mektep ihtiyacı, bilhassa yeniden açılacak orta mektepler hak- kındaki tetkiklerine devam etmişler- dir, Bay Amoaya göre... ları makasla kesip kendisine getir mişler, Beraber merak ettik, Karş lıklı oturduk. Talebenin makasla ke sip getirdikleri cümleler büyük bir zarfta duruyordu. Açtık. Arkadaşım elini zarfa daldırdı. Ke Bir işçi kamyondan düştü, ağır yaralandı Amerikan gaz kumpanyasına ald $0- för Pol'un idaresindeki kamyon dün Sa rıyer caddesinden geçerken kumsal yi- rajını döndüğü sırada kamyonun fa7- la sarsıntısından yan taraftaki kapısı açılmıştır. Kapı açılınca şoförün yanında otur- makta olan Şerif adındaki işçi muva- zenesini kaybederek kamyondan düş- müştür. Şerif başından tehlikeli suret- te yaralandığı gibi kolu da kirılmıştar. Kaza tahkikatına zabıta el koymuş, ya» ralı Şerif ifade veremiyecek bir halde hastaneye kaldırılmıştır. Alacak meselesinden kavga Çadırcılar civarında Abdülmennan ve Vahid adlarında iki kişi dün bir ala“ kalanarak tahkikata , Sokak lâvhaları muhafaza — edilecek Belediyenin sokaklara astığı lâvha- ların son günlerde düşüp parçalan» — Ağaç sevgisi meselesi bence bir kültür ve bir nesil meselesidir bay Am- ca... böyle şeylere pek aldırış etmiyorlar. Ağacı sevmiyorlar!..... B. A, — Hakları var, zavallıların bü» tün gençiikleri falakada değnek ye mekle geçtil... a