11 Şubat 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

11 Şubat 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

11 Şubat 1937. — “ Amerikada asri tufa Ohio ve Mississippi nehirlerinin taşması büyük zararlara sebeb oldu Bir milyondan fazla insan açıkta kaldı. Zarar ve ziyan yüzlerce milyon doları buluyor. Su basmasının devamından ve genişlemesin Nuh peygamber zamanında Fırat ile ö.aenin ve bunların birleşmesinden hasıl olan Şattülârabın feyezan ede rek o vaktin en mamur kıtasmı hafap İN ettiğini ve bu kıtada yaşıyanları kâ- milen öldürdüğünü mukaddes Kitaplar yazarlar, Bu tufanın bir daha tekrar edeceği ve bahusus Amerikada böyle bir afetin kendisini göstereceği kimsenin hatırı- na gelmezdi... Fakat birkaç haftadan- beri Amerika Müttehid hükümetleri- hin garp eyaletlerinden bir kısmının © bulunduğu gayet mamur ve münbit mıntakada asri tufan bütün dehşet ve #iddetile hükmünü sürmektedir. Şimdideri bir milyondan fazla ahali zabita ve ordunun zoru üğerine Mmu- Hakkak bir ölümden kurtulmaları için sakin bulundukları şehirlerden ve köy- lerden almârak sellerin basamıyacağı Uzak yerlere nakledilmiştir. Bine yakın insanın boğulduğu şimdiden tesbit €- dilmiştir. Zarar ve ziyan yüz miyon İngiliz lirasını geçmiştir. 115,000 asker ve gönüllü mütemadi- yen kabarmakta bulunan Mississippi nehri ile kollarının daha fazla araziyi “İş istilâ ve harap etmemesi için bunların birleştikleri noktada Cario şehri civa» rında mevcud sedleri bir kat daha yük- seltmeğe çalışıyor. Bu müthiş affet, şimdiye kadar em- sali görülmemiş derecede çok yağan karların, yağmurların tesirile birden- bire eriyerek Ohio nehrinin fevkalâde kabarmasından ve bu suların dünyanın en büyük nehri olan Mississippi'nin su- larını sedleri geçecek surette kabartmış olmasındati neşet etmiştir. AMERİKANIN EN BÜYÜK ÂFETİ Bu suretle Amerika Müttehid hükü- metlerinin pamuk ve hububat ambarı olan sahaları havsala almıyacak bir vus'atte tufana uğramıştır. Umum! harpten beri Amerikalılar bu kadar bik yük bir milli felâkete uğramamışlardı. Evleri ve fabrikaları ve tarlaları su altında kalan yerlerin sahası İngiltere ve Irlandanın mecmuundan dahs bü- yük bulunuyor. 'Tamamile su altında kalan şehirlerin hüfusu 500,000 kişden fazladır. Bu şe- Yukarıda su altında 300 bin nüfuslu Lousville şehrinin hali, aşağıda suların kapladığı fabrikalar hirlerden her biri İngilterenin Birming-. ham ve Stafford şehirlerinden daha bü- yüktür, Evinden barkından olan bir milyon halk açlık ve hastalık ve sefa let içindedir. Harap olan sahaya Amerikanın en mühim sanayi merkezlerinden bazıları dahildir. Bu yüzden işsizlik ve iktisadi inhitat bir kat daha artacaktır. Şimdi bu sahada sular içinde büyük mamu- relerin kilise çan kulelerinden ve fab- rika bacalarından ve bulutları yaran yüksek binaların yüksek katlarından başka bir şey görülmemektedir. Şimdi- ye kadar yalnız Ohio nehri havzasın- da seylâpların yaptığı tahribatın mik- tarı 60 milyon İngiliz lirası olarak tes- bit edilmiştir. sam mn m m e e. N pi i İnegölde poli bir hursız çetesi yakalamıştır. Bunlar Eskişehir, Yenişehir, İne-! Bu felâketin daha büyük bir afet ol- maması Mississippi ve Ohio nehirleri- nin birleştikleri Carlo şehri civarında sedleri yükseltmeğe çalışan mühendiş- lerin ve askeri kuvvetlerin ve gönüllü- lerin meharet ve gayretine bağlı bulu- nuyor. Büyük bir harpte cephenin en tehli- keli ve en nazik bir noktasına bütün bir milletin nazarları endişe ile temer- küz ettiği gibi şimdi de bütün Ameri- kan milletinin nazarları Cario'ya çev- Tilmiştr. Esk sedler 1927 senesinde ya- pılmış ve 1,000,000 dolara mal olmuştu. YELÂKET BÜYÜYECEK Mİ? İlk seylâp geçtikten sonra her iki w göl ve köylerinden birçok eşya aşırmuşlrdı. İnegöl mahalle bekçileri de tensik | edilmiş, kendilerine yeni elbiseler verilniştir, Yukarıda İnegöl polisleri ve ma» halle bekçileri görünüyor, den korkulmaktadır nehrin sularının tesviyesi on beş gün bir noktada sabit durmuştu. Şimdi is8 | tekrar yükselmiştir. Şimdiye kadar yüz on bin kişi eski sedleri ancak 3 kadem yükseltebilmişlerdi. Fakat sular yük- selmekte devam ettiği takdirde bu ye- ni sedleri aşacağından korkuluyor. Yalnız Carto'da değil Kentücky ve Arkansas hükümetleri dâhilinde de muhtelif noktalarda sedler yükseltil mektedir. Şimdiye kadar felâketzedeler için satiblahmer 11,500,000 dolar iane toplamıştır, Lâkin bu para felâketin azameti ve ihtiyacın vüsati önünde de nizde bir damladır.Bunun İçin iane mec- Wisi 790 milyon dolarlık fevkalâde tah- #isat verilmesine dair olan kanunu mü- zakere ediyor. ÜÇ MİLYARLIK PLÂN Amerikan milleti sedlerin yükseldil- mesi sayesinde felâketin büyümesinden kurtulacak olursa bunun tekerrür et- memesi için mükemmel surette hazır- lanacaktır. Şimdiden (Milli sanayi ko- mitesi) üç milyar dolarlık bir plân ter- tip etmiştir. Bu plân cumhurelsi ta- rafından kongreye yani parlâmentoya tevdi edilmiştir. Bu tahsisatla Amerika- nın her tarafından nehirlerin yatak- ları temizlenip derinleştirilecek ve et raflarma yüksek sedler yapılacaktır. Bu tahsisat altı seneye taksim edile- cek ve her şeyden evvel Ohio ve Missi- ssippi nehirlerinin aşağı mecralarında yeni sedler ve hazineler yapılacaktır. Hülâsa Amerikan milletine yeni felâ- ket daha birçok milyarlara mal olacak- P Yeni doğuran analar Daha karnında iken sevmeğe baş- ladığı yavru dünyaya gözünü açınca ana için bir neşe, bir sevinç menbaı / olur. Onu bağrına basar, onu kanının hulâsası olan südile besler. Onun her cefası ona safa görünür, Onun bir gü- Yüşü ona bütün üzüntülerini unuttu. rur. Evlâd büyüten ber ana bilir ki | doğan yavru allede herkesin yüzünü | güldürdüğü halde, bazı tamiri müm- kün olmıyacak zannedilen zararlar da yapar. Kadının vücudünün biçimi. ni bozar, Genç kızken dal gibi ince oldukları halde çocuk doğurduktan sonra tanımıyacak kadar değişirler. Karınları ve kalçaları fazla büyür. | Göğüsleri sarkar. Üç dört çocuk do- Kurduktan sonra vücudünün biçimini muhafaza edebilenler parmakla gös- terilecek kadar azdır. Eski kadınlar bu def işikliği bir im tihan mahiyetinde görürler, Ve boyu (© bosu yerinde, ondamı düzgün bir genç kıza tesadüf ettikleri vakit araların da ekseriya şu şekilde bir muhavere cereyan. eder: — Aman ne güzel taze Allah bağış- lasın sülün gibit Bir diğeri: — A... Kardeş öyle hemen hükmet» me, hele bir doğursun da güzel mi bi- çimli mi ondan sonra belli olur. der, Çocuk doğurunca mutlak vücudün biçimi bozulur. Bu yanlış fikir yeni nesilde o kadar kökleşmiştir ki, yeni evlenen bir kadına, nasıl evlâd isti- yor musunuz? diye soracçk olsanız mutlak alacağınız cevap şudur: — Aman Allah saklasın, onunla kim uğraşacak! der veya bir çocuk dünyaya getirmiş olan bir genç taze- ye bir ikinciye niyet var mı? deseniz isyan eder: — Yağma yok! O bir kere olur, ben Aklımı bozmadım! cevâbını verir, Sizleri temin ederim bu genç evlile- ri endişeye düşüren ne çocuğun zah- meti, ne maişetin darlığıdır. Onların en büyük korkusu vücutlerine ârz olacak biçimsizliktir, Neden genç anaların vücutleri za- rafetini"kaybediyor? Sebebi meydan- da, gebelik zamanında ensice ve ada- Jeler uzun zaman gerili bir balde ka- yor, Sonra birdenbire gevşiyor, Ge- belik esnasında alınan fazla gıdaya alışılıyor, buna bir de hareketsizlik inzimam edince vücudün -yakamadı- pp yağlar muhtelif yerlerde ve bilhas- sa karınla Kalçalarda tabaka teşkil ediyor. ” Acaba bu annelerin - yavrularını dünyaya getirdikten sonra - vücutle- ri gene eskisi gibi veya ona yakın bir şekil alamaz mı? Meselâ karın kor- sesi kullanarak? Ah bu korseler mak- sadı temin etse, ne âlâ bir şey olurdu! Hiç yorulmadan her gün o sımsıkı kuşak bağlanır ve olur biterdi, Hal- buki korse hem başkelarmı, hem ken- dinizi aldatmaktan başka bir şeye ya- rTamıyan bir cenderedir. Korse ancak etten ölursa makbuldür. Bu ise vücu- dün adâlelerinin oKuvvetlenmesi ile mümkündür. Ne demek 'stediğimi zannederim keşfettiniz: Jimnastik! Çocuk dünya- ya geldikten bir müddet sonra dok- torunuza ben oda jimnastiklerime başlıyabilir miyim? diye sorarsınız. Evet! cevabını alınca şu tavsiye etti- ğim programı her gün takib edersi- niz: Yataktan kalkınca tabii ihtiyaçla- rmzi bitirdikten sonra Odanızın ha- vasını tazelersiniz ve vücüdünüzü ha- reketlere tedricen alıştırırsınız. 1 — Pijamanızın veya geceliğinizin üstünden bütün vücudünüzü hafif, hafif ovarsınız. Kamınızın üstünde ellerinizi sağ kasığınızdan yukarı, sonra midenizin altından sola ve da- ha sonra sol kasığınıza doğru bastıra- rak okşar gibi masaj yaparsınız. Kol- larınızı ve bacaklarınızı, pis kanın kalbe dönüşü istikametinde yani par- maklardan yukarı doğru ovarsınız, kalçalarınızı mıncıklarsınız. Bu ma- sa) ameliyesi üç dakikayı geçmemeli. 2 — Kollarınızı öne, yana, arkaya gergin olarak işletirsiniz, Göğsünü- zün üstünde kavuşturup açarsınız. Her hareketi en az beş en çok on kere tekrar edersiniz, Kollarınızı bir daki- ka işletirsiniz, dakika) 4 — Kollarınızı yukarı kaldırıp elle- rinizi keneldiyerek belinizin etrafın- da gövdenizi bir değirmen taşı gibi sağ. den sola soldân sağa döndürürsünüz. İki dakika bu hareketleri tekrar edersiniz. : 5 — Dizlezinizi ve ellerinizi yere ko- yup dört ayak vaziyeti alırsımz. Bu vaziyette betinizi çukurlatıp kanbur- Jaştırırsınız, Kaşnnmzı aşağı bırakıp yukarı çekersiniz. Ayni vaziyette sağ dizinizi karnınızın altınâ toplayıp s0) bacağınızı arkaya gerersiniz. Ayni va- ziyette sağ bacağınızı arkaya gerip yukarı kaldırırsınız, sonra sol baca- Eınızla ayni hiureketi yaparsınız. (İki dakika). 6 — Yera oturup bacaklarınızı öne uzatirsinız. Kollarınızı da ileri uzatır- sınız. Böylece kalçalarınızın yardır ile dört beş adım. ileri ve dört beş adım geri gidersiniz. (Bir dakika) 7 — Arka üslü yere yalarsınız. Sağ bacağınız gergin olarak yukarı kal- dırıp indirirsiniz, sonra ayni hareketi sol bacakla. yaparsınız. Arta üstü va- ziyette bir dizinizi büküp bacağınızı karnınıza çekersiniz. Ayni hareketi öteki bacağınızla da yaparsınız, İkisi- ni birden kamınızın üstüne çekip uzatırsımz. Bacaklarınızı karnınızın üstüne çektikten sonra bir bisiklet çevirir gibi bacaklarınızı işletirsiniz. (Bu hareketleri üç dakika yaparsınız) 8 — Arka üstü yatarken ayakları» nizi bir yere iliştirip yavaş yavaş otu- Tüp gene yavaş yavaş yatarsınız. Bu hereketi en af beş, en çok on kere ya- parsınız. (Bir dakika) 9 — Odanızın içinde gayet koca- man adımlar atatak bir dakika dola- şırsınız. i 10 -— Kollârımzı yukarı kaldırıp yardan aşağı İndirirken en âz beş, en çok on defa derin nefesler alırsınız. Bunlar bitinee havası mutedil bir odada bir yumuşak hamam kesesini kolonyalı suya batırıp vücudünüze , ve bilhassa karsımıza ve kalcanıza İriksion yaparsınız. Ondan başka yi- yeceğinize dikkat edersiniz. Altı ay geçmeden vücüdünüzün es- ki güzelliğini aldığını görürsünüz. Selim Sırrı Tarcan Yoğurt kablarının üstü kapalı olacak Yoğurt imali ve satışı için belediye vaktile bir talimatname yapmıştı. Bu talimatname yoğurt yapışı İle satışı kayıtlara bağlamıştı. Son zamanlarda şehir içinde salılan yoğurt kaplarının üstü açık olduğu görülmüştür. Yoğurt larm toz, sineklen muhafazası için kapların behemehal üstü örtülü ola- rak satılması alâkadarlara bildirilmiş tir. Silivri yoğurtu satışına başlandığı şu günlerde belediye bu emri ehem- miyetle takibe karar vermiştir.