1 Mart 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

1 Mart 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

- Sahite 10 Izmirde kanlı bir vaka Dört arkadaş iki kişiyi öldürdü Yukaırda sağda baltalı Mustafa, sol- da tabancalı İlyas, aşağıda sağda Mümin, solda Rıfat İzmir (Akşam) — İzmirin Buca nahiyesinde müthiş bir cinayet ol muş, Mustafa, Mümin ve Rıfat ad- larında üç kardeş ile bunların İlyas adındaki arkadaşları, bütün Buca halkin bizar eden cakafa -Meh- med İle arkadaşı Hakkıyı öldürmüş Kocakafa Mehmedle. Mü- min arasında kabvere kumar oyna- mak yüzünden çı fakat halkın Öğleden sonra Kocakafa Mehmed- le Hakkı, Bucada Melimedin evine kumar oynamağa gitınişlördir. Mü- min ile kardeşi Rıfat ve İlyas bun- Yarın arkadaşlarını takip ederek bu- Jundukları odada kumar oynarken kapı pencereden Nagand taban- calarile ateşe başlamışlardır, Mümi- nin attığı kurşunlarla üç yerinden yarlanan Kocakafa Mehmed, kapı- yı açarak Mümini takibe koyulmuş ve evine kadar takip etmişlir. İlyasın attığı kurşunlardan yaralanan Hak- kı, derhal ölmüştür. Kocakafa Mehmed, Müminin evine gidince Müminin Kardeşi Mustafa elinde bir balta ile kendisine hücum etmiştir. Mehmedde elinde sustalı bü- yük bir çakı ile kaçmağa başlamış, Mustafa yetişerek balta ile başını iki parça etmek suretile Kocakafayı öldürmüştür, Hadise tahkikatına müddelumumi muavini. B, Cevad Özpay tarafından el konmuş, vaka failleri tamamen yakalanmıştır. Dört sene dağda yaşıyan adam (Baş tarafı 1 inci sabifede) lu ayı postu geçirmiş, elinde sitâh tu- tan bir insan olduğunu görmüşlerdir. Sakalları, saçları korkunç bir su- rTette uzamış olan bu adamın silâhlı der- hal elinden alınmıştır. Adam telâşla | uyanmış: — Ben katil Ahmedim... Beni yaka- lamağa geldiniz değil mi? Diye bağır- mıştır. Katil Ahmed hemen sıkı sıkı bağlan- mış ve kasabaya getirilerek jandarma- ya teslim edilmiştir. Ahmed dört seneden beri dağda ya- şıyormuş, elbiseleri parçalanmış ve ken- disi dör, sene yalnız ot yiyerek karm- nı doyurmuştur, Şehir neresidir? (Baş tarafı 1 inci sahifede) nisbet dairesinde belediye resmi ver- melerini doğru bulmamaktadır. Şe- hirüler, şehrin imarından daha fazla istifade edeceklerdir. Binaenaleyh say- diyede oturanların bu işe ayni nisbette iştirak etmesini muvafık görmiyor. Şehir plânı hazırlanıp şehir mecli- sinde müzakere ve kabul edildikten sonra plânın tatbikini temin edecek bir kanun lâyihası da hükümete takdim edilecektir. | sörü talebenin jeoloji üzerinde yük- | yetişmeleri vardır.» | lerin hakiki Pazartesi konuşmaları (Baş tarafı 6 ncı sahifemizde) |. malarının bugünkü mesleklerinde tesadüf ettikleri güçlükleri yenmek- te nasıl büyük bir yardım kaynağı olduğunu açıkça görüyorum. Umu- mi kültür esaslarını gençlere verme vazifesile mükellef olan iselerimizin kuvvetli olması için çok daha emekli çalışmalara ibtiyaç olduğunu söyle- meğe hacet yoktur. Burada belirtmek istediğim nokta, şimdiye kadar müs- bet ilim terbiyesi almamış edebiyat- çılar klâsik kültürden mahrum fen- cilerin tek cepheli görüşlerinden kur- tulmak için liselerde bugün de mev- cud olan ve bir nevi ihtisas ayrılma- sından başka birşey olmıyan fen ve edebiyat şubelerinin (birleştirilmesi meselesidir, Böyle bir ayrılık belki başka mem- leketler için doğru olabilir. Fakat bizde esasen lise tahsiline ayrılan seneler, başka memleketlerden daha az olduğu için umumi kültürün her safhasına Türk gencinin temas etme- si lâzım gelir kanaatindeyim. Mede- niyet tarihi, içtimaiyat, metodoloji gibi mevzuları az veya çok öğren- mekte ilerde fenne veya edebiyata intisab etmenin ne tesiri vardır? İlerde riyaziyeci olacak bir genç dey- let içtimai müessesesinin nasıl bir varlık olduğunu bilmemeli mi? Ya- hut bir edebiyat müdekkiki namzedi, diğer ilimler arasında Kendi şubesi- nin nasıl bir mevkii olduğunu öğre- ten tatbiki mantık bilgilerinden el çekmeli mi? Bütün bu görüşlerimi, aralarında | yüksek Alman ilim adamlarınında bulunduğu müsbet İlimler profesör- lerimizin bu mevzudaki bir raporla- rından çıkardığım şu sözlerle tevsik | edeceğim: «Üniversitede tahsil için muayyen bir ihtisas bilgisi icab etmez, Fakat talebenin umumi olmak üzere bir formasyon seviyesine yükselmiş ok maları lâzımdır, Bilfarz jeoloji profe- sek bilgisine kıymet vermez Her şeyden evvel fikri olduğuna ve kavrama kabiliyetine ehemmiyet ve- rir ki bunlar muhtelif suretlerle an- cak mekteplerde temin olunabilir. Riyaziye tahsili için pek az riyaziye öğrenmiş olan, fakat gramer üzerin- de esaslı bilgileri bulunan ve meto- dik bir mektep tahsili gören talebe daha çok kabiliyetlidir. Almanyada riyaziye ve tabil ilimler zümrelerinin l tahsili için gerek jimnazyum, gerek İ yüksek ihtisas mektebi olan ober real şüleden mezun talebe ayni suretle kabul edilmektedir. Halbuki bu mek- | teplerin tahsilleri biribirinden tama- mile farklıdır. Timnazyum mezunla- rınm daha az ihtisas bilgileri olmak- Ja beraber eski lisanlara kuvvetli vu- kufları ve daha İyi bir şekilde fikri Klâsik kültürün ne kadar ehemmi- yetli olduğunu bu sözlerle belirten- ilim adamları ve fen mensupları bulunduklarını okuyu- cularımın unutmamalarını rica ede- rim. Sahiden kültürlü adam, bu fikir- leri söyliyenler gibi olur. Hasan Âli Yücel eserlerinden YENİ HARFLERLE Savaş ve Polis köpeği Tavuk hastalıkları Tavukları çok yumurtlatmak için ne yedirmeli? Ne zaman civciv çıkarmalı? Tavukçulukta muvaffakiyetin sım ? Tavukçuluktan nasl para kazanılır? Nasıl tavukçuluk yapılmalıdır? ESKİ HARFLERLE Mufassal yeni tavukçuluk Keçi beslemek usulü Ar ve salon köpekleri Satıp yeri: İKBAL kitabevi 25 25 25 100 25 2s Bu kitaplari gördünüz mü? Bir defa görürseniz ? bir aile kütüp. | Çocuk anaları, babalari: siz de tasdik edeceksiniz. Yeryüzü Gökyüzü hanesi için çok değerli olduklarını «Yavruma ne hediye vereceğim.» diye artık düşünmeyiniz. İşte emi” niyetle seçebileceğiniz güzel h©& diyeler şunlar; COĞRAFYADA İLK ADIM Yazan; Faik Sabri Duran 50 kuruş Çocuklara Coğrafya Kıraatleri Yazan: Faik Sabri Duran 50 kuruş Tarih Oğreniyorum Yazan: Ahmet Refik 30 kuruş Bütün dünya dillerine çevrilmiş bir kitap CÜCELER ve DEVLER MEMLEKETİNDE Gülliver'in Seyahatleri Türkçeye çeviren: Ercüment Ekrem 75 kuruş * Istanbuldan Londraya Şileple Bir Yolculuk Yazan: Faik Sabri Duran 75 kuruş Bir Türk Kızının Amerika Yolculuğu Yazan: Faik Sabri Duran 75 kuruş Nereden Geliğerük Yazan; Faik Sabri Duran 40 kuruş İspanyol edebiyatının ölmez eseri M. Cervantes Don Kişot 25 kuruş Çok meraklı bir fenni roman Jül Vem Arzın Merkezine Seyahat 25 kuruş « AKSAM gazetesi — İstanbul Tevzi yeri 2 NM gı Para yerine mektup içinde pul gönderilebilir. (AKŞAM) okuyucularına mahsus tenzilât kuponundan istifade ediniz ! Pierre Benoit'nin en güzel eseri M—m— ni DEVLER KALDIRIMI Türkçeye çeviren: Halit Fahri 75 kuruş Yüzde 20tenzilâtlı kupon Bu kuponu kesip sipariş mektubunuz- la gönderirseniz kitap fiatlerinden yüzde 20 tenzilâta hak kazanırsınız. Sipariş bedelini o süretle hesap ederek gönderiniz ! İstanbul Defterdarlığından OSMANLI BANKASI Muhammen kıymeti Lira TÜRK ANONİM SİRKEYİ Ortaköy — Portakal sokağı eski 19 yeni 23 sayılı maa bah- RA ie çe hanenin 10 da 4 hissesi, 2400 00 Sermayesi: 10.000.000 İngiliz iran Beyoğlu — Kamerhatun Aynalı çeşme caddesi eski 40 ye- ni 36 sayılı hanenin yarı payı. 1883 10 Pig tee geri Me Beyoğlu — Feridiye caddesi eski 94 yeni 108 sayılı hane- Mançester'de, Misir, Kıbrıs, İrak, nin 8 de 3 hissesi, 762 17 iran, Filistin ve Yunanistan'da Beykoz — Çınar altı caddesi eski 32 yeni 29 sayılı altında gabeleri. © Yugoslavya, Romanya, dükkânı olan sahilhanenin tamamı. 836 55 Suriye ve Yunanistan'da Filyalleri Beykoz — Yalıköy Bahariye caddesi eski 15 yeni 9 sayılı yağdır. hanenin 140 da 60 hissesi, sı 42 meme Kocamustafapaşa — Sancaktar mahallesinin Kocamustafa. Her türlü banka muameleleri | pasa caddesi eski 202 yeni 238 sayılı 22,5 metre murabbat arsanın tamamı, «Mübadil ikinci tewip tasfiye vesikasile» 67 S0 yapar Çakmakçılarda — Valide hanı birinci katında yeni 3 - 3/1, 3/2/4-4f/1 sayılı odaların tamamı, S4ı 44 Tahtakalede — Rüstempaşa mahallesinin Canbaz hanı e caddesinde eski 11 yeni yeni 36 sayılı dükkânın 38320 de Selânik Bankası İ 7451 hissesi «Mübadil ikinci tertip tasfiye vesikasile.» 583 32 Tesis tarihi: 1888 Kocamustafapaşa — Sancaktar Hayrettin mahallesinin uzun- İdare merkezi : ca ova yeni izci Türk sokağı eski 22 yeni 16 sayılı 48 met- ISTANBUL (Galata) re mutabbaı 83 desimetrelik arsanın 4 de bir hissesi, ız 20 Beyoğlunda — Tatavlada Rus ve Kostantin sokaklarında Türkiye şubeleri: eski 59 ilâ 67 yeni 60 ilâ 68 sayılı altı harita N. 121 metre ISTANBUL, (Galata, Yenicami) | 67 desimetre murabbaı arsa, 23 34 İZMİR, MERSİN Beyoğlunda — Tatavlada Rus ve Kos- Harita Mesa- ADANA Bürosu tantin sokaklarında eski 59 ilâ 67 yeni N. hası Hünerli pebelarks 60 ilâ 68 sayılı 5 121 67 243 34 » » » » » » 4 121 67 243 SELÂNİK, ATİNA, PİRE biriydi » e» 7167 28 . ii » » » » » » 8 121 67 28 Her türlü Banka muamelâtı e sr a yer İyi eğ eğ rlgğp “gym şaşi ii Kiralık kasalar e » » » » 10 12 98 225 96 » » » » » »1i 4i2 98 225 o » » » » » »-13 225 96 451 Dr. AHMED ASIM ONUR bra » 14 iz 67 243 2. K 10 ba müs: Ay Sigmar. : 24)' 98 Ortaköy » » » » » » 18 121 67 243 3 » » » » » » 19 121 67 23 $ Şifa Yurdu » » » » » » 20 121 67 243 - ücretleri 3 liradan » » » » » » 21 121 67 243 ee 2 e » » » » » » 22 liz 98 225 96 3 üncü emlida ameliyat ücreti | 5 » » » » » 23 112 98 re ameliyetlerile Yukarıda yazılı mallar 9/3/937 Salı günü saat 14 de satılaci £ and, ban ve öğe İİ Setiş bedeline istikrezi dahili ve 94 5 faizli Hazine tahvilleri de kabil. e ey Tereke. İİ olunur. Taliplerin vakti musyyenirilen evvel 90 7,5 pey akçelerini 78 rarak mezkür gün ve saatte defterdarlık Milli Emlâk müdürlüğünd? müteşekkil satış komisyonuna müracaatları, (1003)