1 Mart 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

1 Mart 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

İSTANBUL, HAYATI: —— ——— Çanta modası Ne zaman modadan bahsedilse der- hal hatıra bayanlar geliyor. Bana ka- moda dedikodusunun böyle bep yükletilmesindeki sebeb, #nlarda modanın ip atlar gibi sıksık değişmesidir. Halbuki erkeklerde ba- ; Seçen sabah erkenden Sirkeci cad- de 'en geçiyordum. Bir genç, elin- Yık bir çanta ile bir bakkal dükkâ- hap önünde durdu. Çantasının bom Rözlerini didikliyerek bir anahtar Sharp dükkânı açtı. ha abalık bir tramvayın arka sa- Yok Sindayız. Kımıldanmağa imkân ki düşmemek için tutunalım. O ı,9da bir adam etraftakilerin kafa- iha, gözlerine çarparak elindeki aman çantayı açtı içinden küçük çantası çıkararak bilet aldı para çantasile HER, if ; # n ş : za ii SEŞSE a baki ii ii Mİ j pri i iğ & Ş ğe E is g «EB j li i | 3 ; ' : Otomobil kazasi hı ebri ismindeki ; biri idare ettiği İğ otomobille Tophaneden geçer- Dikimhane amelesinden Hayrul- aha ça, mii Hayrullah ağır surette başından hastaneye kaldırılmış hir, Sabri yakalanmıştır. Yeni liman B. Proste projesini bir aya kadar tamamlıyacak Müstakbel limanın Yenikapıda ya- pılmasına €sas itibarile karar veri diğini yazmıştık. Şehrin imar plânı avan projesini hazırlıyan B. Proste da projesinde müstakbel ilmanı Ye- nikapıda olarak göstermiş ve Pro Jenin esaslarını tesbit elmişti. An cak mütehassıs, bu husustaki tedki- katını henüz tamamlamamıştır. Hükümet, İstanbul limanını biran evel yapmak için esaslı tedkikata başladığından bir haftaya kadar şeh- rimize tekrar dönecek olan B. Proste Yenikapıda yapılacak limanla yakın- dan alâkadar olacak ve projenin bu kısmını 'tamamlıyacaktır. Mütehassıs, bu hususta hükümetin ve diğer alâ- kadarların fikir ve mütalâalarını an- lıyacak ve tedkikatını nihayet bir ay içinde bitirerek belediye reislik ma- kamına verecektir. İlk önce şehir plânının bir kül ha- linde tedkiki düşünülmüştü. Fakat Itmay yapılması işi söele bir safhaya girdiğinden B. Proste'un yapacağı Uman projesi, süratle şehir mecli- sinden geçerek hükümete takdim eği- lecektir. Belediye reis muavinliği Rahatsızlığı dolayıslle uzun müd- dettenberi mezun bulunan belediye rels muavinlerinden bay Nurinin me- zuniyet müddeti bugünlerde bite- cektir. Haber aldığımıza göre bay Nuri eski memuriyetine odönmiyecek, ya münhal bulunan vallliklerden biri- ne tayin edilecek, yahud da buna muadil bir vazifeye geçecektir. Münhal bulunan belediye rels mu- avinliğine Fâtih Köymakamı bay Raufun, Fatih kaymakalığna da Üsküdar kaymakamı bay Lütfinin ta- yin edilecekleri kuvvetle söylenmek- tedir. Ş Yalova kaplıcaları Yeni otel bu yaz merasimle açılacak Yalova kaplıcaları müdürlüğüne tayin edilen doktor Nihad Reşad ba- m hususi işleri için Avrupaya git- mişti. Bay Nihad Reşad bayramda Avrupadan şehrimize dönmüş ve Akay idaresindeki bürosunda çalış- mağa başlamıştır. Bay Nihad Reşad Yalova kaplıca. larında yapılması - kararlaştırılan sıhhi tesisat ve asri kaplıca tedavileri etrafındaki tedkiklerine devam ede. cektir. Doktorun yakında Yalovaya giderek tedkikatına bir kaç gün için orada devam etmesi muhtemeldir, Yalovadaki asri otelin inşaatı bit- miş olduğundan banyo daireleri ha- zırlanmaktadır. Otelin merasimle a- çılması ve bu münesebtle bir ziyafet verilmesi düşünülmektedir. Yaza ka- dar kaplıcalarda yapılan diğer tami- rat ve tadılâtta ikmal edilmiş ve kap- lıcalar halka daha asri bir şekilde Doğru seferler y ve Şirketihayriyenin yeni kararları Boğaziçine ve sdalara işliyen va- purların sürâtlerinin azlığından da- | ima şikâyet edilir. Boğasın yukarı taraflarındaki iskelere en süratli va- purlar bile bir buçuk saatte gidebil- mektedirler. Adalara da bir buçuk saatten evvel varmak mümkün ol- mamaktadır. Alâkadarlar köprü ile sayfiye yer- leri arasındaki o mesafeyi biraz daha kısaltmağı düşünmüş ve yegâne çâ- Te olarak zikzak seferlerin azaltıl masını bulmuşlardır. Adalar için bu- na İmkân görülmemektedir. Çünkü zaten dörtten ibaret ve yekdiğerine yakın olan adalara ayrı ayrı vapur işletmek gayri kabildir. Vapurların süratini arttırmağa da imkân yok- tur. Akayın mevcut vapurları 12-13 ve Şirketi Hayriyeninkiler de 8-12 mil süratindedirler, Vapurlar bir müddet işleyince süratlerinden bir mil kay- betmektedirler, Bu vaziyeti göz önünde tutan Şir- keti Hayriye yaz mevsiminde sayfiye yerlerine, doğru seferler işletmeye karar vermiştir. Bu seferlere en sür- atli vapurlar tahsis edileceğinden Büyükdereye kadar hiç bir iskeleye uğramadan kirk beş dakikada gitmek mümkün olacaktır, Ayrca sayfiye yerlerinde halkın geç vakitlere kâ- dar eğlenmelerini temin maksadile bilhassa pazar günleri Kavaklardan köprüye son vapurlar snat 23 de kal- dırılacaktır. Akay idaresi de bu sene yaz tari- fesini hazırlarken Adalardan İstan- bula son vapuru mümkün olduğu ka- dar geç kaldıracaktır, Ayni zamanda pazar günleri sabahtan öğleye kadar köprüden ve akşam yediden sonra a- dalardan sık sık vapur kaldınla- caktır, Kuduz köpek Bir avcı çiftesile hayvanı öldürdü Dün Silivrikapıda kuduz bir köpek ağından köpükler saçarak etrafa saldırmağa başlamış, o sırada oradan geçen bir avcı çiftesile bu kuduz kö- Peği öldürmüştür. Polis memurları bundan başka sokaklarda gezen ikisi sahipli biri sahipsiz üç köpeği, kuduz olmak ih- timalini düşünerek yakalamışlar ve kuduz hastanesine götürmüşlerdir. Yeşilköyde de bir köpek altı Kişi- yi ısırmıştır. Kuduz köpek Klüp s0- kağında evvelâ bayan Cevahir ismin- de bir genç kızı isirdıktan sonra önüne gelenin üzerine atılmıştır. Bu suretle evvelâ İbrahimi, sönra kom- şusu Eftimi, sonra Nikolayı, Mehme- di ve nihayet doktor bay Tülyanı 1$1r- dıktan sonra öldürülmüştür, Altı yaralı kuduz hastanesine kal- dırılmıştır. va ve Bir et kaçakçısı! yakalandı Öteden beri polis tarafından takib 9 milyon lira Bina ve arazi vergileri bakayası bu kadar tutuyor Bina ve arazi vergileri maliyeden idarel hususiyelere geçtikten sonra bu iki vergiye aid bakayanın tahsili idarei hususiyeye bırakılmıştı. Fakat bir seneden beri bu vergiler idarei hususiye tarafından tahsil edildiği halde henüz pek az tahsilât yapılmış- tır. Bunun sebebi, bakaya vergileri- nin maliye şubesinden idareli hususi- ye şubelerine devri muameleşinin u- zamasıdır. Haber aldığımıza göre maliyeden devredilen bina ve arazi vergileri ba- kayası dokuz milyon liraya yakın- dır. Bu bakaya, dahs evelki senele- rin vergi borçlarının affı hakkındaki kanuna göre 339 senesinden itibaren 935 yılı sonuna kadar tahsil edile- miyen Yergi borçlarıdır. Bununla be- raber, İstanbul yilâyeti bina ve arazi vergileri senevi . tahakkuk mikdarı beş küsür milyon lira tuttuğuna göre bakaya mikdarı - yekünun kabarık olmasına rağmen - çok görülmüyor, Belediye tahakkuk ve tahsil şube- leri, bu devir muamelelerini mayıs sonuna kadar ikınal edeceklerine göre 937 mali yılı başından, yani ha- zirandan İtibaren bakayanın tahsile ne başlanacaktır. Bakaya vergiler derhal tahsil edi- lecek ve vermiyenler hakkında (Tah- sili emval) kanununa göre muamele yapılacaktır. Bir lokantanın tavanı çöktü Dün gece Beyoğlunda büyük bir lokantanın tavanı birdenbire çök- müştür. Bereket versin ki insanca zaylat olmantıştır. Kazanın sebebi hakkında tahkikat yapılmaktadır. Iki hırsız Biri ev, diğeri pencere içinde yakalandı Galatada oturan Avni dün Beşik- taşta bayan Seherin evine hırsızlık etmek için girmiştir. Bayan Seher eve hırsız girdiğini anlayınca bütün kapıları kilidliyerek koşup polise ha- ber vermiştir. Hırsız evde yakalan: mıştır. 'Tophanede oturan Abdullah ismin- de biri Beşiktaşta bay Rahminin eyi- ne hırsızlık maksadile girerken pen- cere içinde yakalanmıştır, Mekteplerde tetkikler Maarif vekâleti talim ve terbiye müdürü B. Avni şehrimizdeki müdürü B. Avni ile şehrimizdeki mektepleri ve maarif işlerini tedkik etmişlerdir. Haber aldığımıza göre B. İhsan #le Avni bilhassa mektep- lerde tatbik edilmekte olan terbiye- Yİ sistemlerle meşgul olmuşlardır. lise ve orta mekteplerde fazla talebe yüzünden sınıf mevcudlarının şekse- ni bulması talebenin tahsil ve terbi- yesi itibarile doğru görülmediğinden sınıf mevcudlarının 45 den fazla ol- maması için alınacak tedbirler ve hangi mekteplerde şube açılması lâ- zım geleceği görüşülmüştür. Şaka denilince aklımıza zarif, *w ce, hoş şeyler gelir değil mi”. Bil- hassa eskilerin öyle zarif, öyle İnce, öyle hoş şukaları varmış ki bunlar edebiyata, siirlere kadar geçmiştir. Lâkin bugünkü şakalara insan Şöyle bir bakiyor da tüyleri ürperi- yör. Dün, pazar sabahı. Beyoğlum- dan İstanbula erken dönen bir tram- vaydayım.. her halde bir gece eğ- lencesinden dönen iki üç genç. biri kalktı, arkadaşının şapkasının ke narlarından tuttu, aşağıya çekti. Şapkayı kulaklarına kadar geçirdi... Bunun üzerine öteki yerinden fır- ladı. kendisine bu İşi yapan arka- daşının şapkasını yakalayınca aşağı kadar indirdi. artık nöbetle biri ötekinin, öteki öbürünün şapkalarını kulaklarına kadar geçirmeğe başla- dılar.. amma kaç kere?” Yirmi, yir- mi beş kere... Ben bunu evvelâ bir kavga baş- Tangıcı filân zannettim. meğer şa- ka imiş. Sizi temin ederim ki bu bir şaka imiş... Ve bu suretle birbirleri nin şapkalarmı kulaklarına kadar geçirerek eğleniyorlarmış... Bir opastahanede oturuyorduk, hem de şık ve pahalı bir pastahane. gene iki arkadaş... İyi de giyinmiş» ler.. nasıl eğleniyorlar biliyor mu- sunuz? Sigara küllerini birbirinin üstüne silkerek... Evet bu suretle candan, gönülden eğleniyorlar... Gene geçenlerde o İftamvaydayım.. arka sahanlıkta.. Ve gene günlerden pazar. akşam üstü... Beyoğluna eğ- lenmeğe çıkan bir kaç arkadaş. bir kısmı içeride yer bulmuş oturuyor... İçlerinden birisi oturanlardın biri- nin şapkasını kapınca fırladı. Ve tramvaydan aşağıya attı, Şap- kası atılan telâşla kalktı. Tramvay- dan yarı düşerek güya atladı. Şap- kasını aldı. Yetişmek için tramvayın arkasından öyle koşüyor ki.. fakat ne mümkün?. Zavallı pancar gibi kızarmış, kan ter içinde. ötekiler yaptıkları bu ince şakadan memnun kahkahalar atıyorlar!... Ne şık, ne zarif, ne ince bir şaka değil mi?.. Gazetelerde sık sık cina- yet haberleri üstünde şu serlâvhayı görürsünüz: «Şaka yüzünden...» Şa- ka yüzünden cinayet olur mu?. Olur. Böyle şakalar yüzünden olması değil, olmamsı garip.. Şaka insanı güldürceğine zarif- liği, inceliği, hoşluğu yüzünden eğ- lendireceğine işte böyle cinayetler çıkmasına sebebiyet veriyor.. ne ga- rip sev.. — H. F. asr ee na Modada bir tramvay arabası bir , Vatman Halilin idaresindeki tram- vay arabası dün Modadan geçerken Hiristoya çarpmıştır. Modanın eski ve maruf bakkalı Hiristo başından yaralanmıştır. İzmir civarında altın madeni? İzmir 27 — Bay Faik adında bir zat vilâyete bir istida ile müracaat ederek İzmir civarında zengin bir altan madeni bulduğunu, işletme için yapacağı masrafın yarısı verilecek olursa yerini göstermeğe Amade oldü- gunu bildirmiş ve imtiyaz istemiştir. Bu zat, bulduğu altın madeninin tahlilini İngilterede yaptırmış, tahlil neticesi çok iyi çıkmış , tahlil ra. porlarının suretleri de vilâyete veril miştir. ... Fakat şehir harici edilen eşekler ne olacak... ... Kuvvetinden istifade edilmez, çe- ... Süralinden istifade edilmez, inat- çıdır!... Peki amma bu mahlüklar hiç bir işe yaramıyacak mi?... B. A, — Merak etme, erbabı onlar pastırma, sucuk Sanayiinde kulin miri...