March 3, 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

March 3, 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

3 Mart 1987 vx AKŞAM Atinada müşahedeler Yunanlılara kendimizi daha ziyade tanıtmalıyız İktisadi geniş bir teşekkül inizi Atinada matbuat müşaviri bulundurmak lâzım SİYASİ İCMAL —— mn Belçikanın vaziyeti İngiltere Hariciye nazırı Edenin on gün süren mezuniyetinden sonra ya döndüğü zaman ilk işi Bel sefiri ve hükümeti ile mühim mü- | lere başlamak olmuştur. Fransa, Belçika ve Almanya hududlarının ta- Gruzdan masuniyetini temin eden Lo- misakının Rendeki gayri askeri Manlakanm Alman ordusu tarafmdan üzerine münfesih olmasından beri İngiltere hükümeti Pransa ve Bel- Sika hududlarının teminatsız kalma- #indan çok endişe etmektedir. İngiltöre hükümeti yeni Tokarno misakının akdine kadar İn- Yapılarak taarruzlara karşı muhafa- Alnı deruhte etmek istemişti. Fakat İn- Düz efkârı umumiyesi bir taraflı ola- Yak Avrupada İngilterenin bir gün har- İde ve büyük fedakârlıklara sebep ola- 5 Sak tanhhüdler altına girmesini iste- Londra hükümeti karşılık- K Yardım ve tanhhüdler usulünü takip mecburiyetinde kalmıştır. Pransa bu usulü kabul etti. fı Lokarno misakının akdine kadar Pransanın hududları kendisi tarafın- dan bir tahrik yapılmaksızın taarruza zaman İngütere bütün ordu Yolcu salonunun inşası . geri mi kalacak? liman hakkında kati karar verilmedikçe inşaata başlanamıyacağı anlaşılıyor Müstakbel İstanbul limanının Yeni- Pıda kurulması düşüncesi, şimdiki Minanda yapılacak bazı mühim işlere 8İd inşaatın bir müddet geri bırakılma» “ını İcap ettirecektir. Kuruçeşme kö- Mür depolarının modem bir hale sokul- i MMası ve bilhassa yen! bir yolcu salonu 1 bu meyandadır.Çünkü gümrük- İlerle beraber yolcu salonunun liman dahilinde bulunması zaruridir. Keza kömür depoları da limanın yanında Olmalıdır. Müstakbel limanın Yenikapıda ku- ,Yülması fikri kuvvet bulmadan önce Modern salonun Galatada inşası tekar- Tür etmişti, Bunun için bazı hazırlık- da yapılmıştı. İlk karara göre jüri heyeti maketlerden birini seçdikten Sahra nihayet bir iki aya kadar inşaata tı. Limanın Yenikapıda ya” Bilması ele alınmca şu sual akla geli- Yor: 300,000 lira sarfile meydana ge- İbilecek olan yolcu salonu acaba ge- We Galatada mı yapılmalıdır? Bu hu- Mistaki tereddüd alâkadar makamla- Hn verecekleri kararla ortadan kalka- Caktır. Liman idaresi umum müdürü bay Raufi müstakbel liman işleri etra- İktisad vekâletile temaslarda bulunmak üzere dün Akşam Ankara- Ya gitmşitir. Ankaradaki temaslarda bu selelerin de mevzuu Bahis olarak bir rare bağlanması ihtimal dahilinde- ALÂKADARLARIN FİKİRLERİ Müstakbel İstanbul limanının Yeni- | bida kurulması tasavvuru etrafında alâkadarlarla temaslarda bulun- duk, Umumiyetle yeni limanın Yenikas inşası muvâfık görülüyor. Şayed liman, belediyenin tahmin ettiği gibi | Yedi milyon liraya meydana gelebilirse | en işe başlanması mümkün görü- iyor. Çünkü şimdiki limana yapılan lem tesisat İçin de birkaç milyon lâzımdır. Yani aşağı yukarı yeni İman için tahmin edilen paraya yakın ir masraf yapılacaktır, Fakat büyük bir liman için en az otuz zaman gümrük ve liman işleri et- | Yalıda tedkiklerde bulunmuş olan bir Yat bu hususta diyor ki: *— Yeniden bir liman kurmak güzel VS Verinde bir fikirdir. Ancak bunu 02 yı arala dar bir saha içine sokmamak a “dır. Mümkün olduğu kadar ge- MİŞ olmalı, birçok rıhtımları, dalga kı- ları bulunmalıdır, Mevcud İstanbul yp anında iki geminin rihtıma yana- | ( $P tahmil, tahliyesini ayni zamanda | aramadığını görüyoruz. Rıhtıma ya- “Şan vapur yolcusunu çıkardıktan â limanın ortasındaki şamandra- dan birine bağlayıp mavnalarla yü- | ğı kunduracı Pozantın dükkânından nası ve hava kuvveti ile Fran- saya yardım edecektir. Ayni suretle İn» gillerenin sevahili ve arazisi bir taar- ruza uğradığı zaman Fransa bütün or- du ve donanması ve hüva kuvveti ile İn- gülerenin yardımına koşacaktır. Lâkin Belçika bu usule yanaşmadı. Kendisine yardım yapılmasın kabul edeceğini ve lâkin bilmukabele kendi- sinin yardımda bulunamıyacağına bil- dirdi. Bu suretle Belçika umumi harplen evvelki bitaraflık politikasına dönmeğe azmetmiş bulunuyor. O a man İngiltere, Fransa ve Almanya devletleri Belçikanın bitaraflığına ria- yet etmeği ve bunu kendi silâhları ile müdajaa etmeği taahhüd etmiş bulu- nuyorlardı. Lâkin Belçikanın kendisi bu üç büyük devlete herhangi suretle yardımda bulunmağı üzerine almamış- tı. Belçika şimdi dahi ayni vaziyette bu- lunmak istiyor. İngiltere ise Alman- ya dahil olmaksızın kendi başına Bel çikanın bilaraflığını karşılıksız olarak daimi surette derihte etmek tarajtarı bulunmamaktadır. İşte bu çıkmazdan çıkmağa bir çare bulmak için İngiltere Belçikaya bast tekliflerde bulunarak müzakereye başlamıştır. Feyzullah Kazan ur ala a ve donü künü çıkarıyor veya yük alıyor. Hak buki modern birlimanda ilk göze çar- büyük gemilerin, transatlantiklerin, küçük tüccar gemilerin yanaşacakları yerler ayrılmıştır. Bizde, yeni bir li- man yapacağımıza göre, bu kadar ge niş ve büyük olmasa bile gene bunla” ya yakın mödem bir iman vücude ge- tirmeliyiz. SİRKECİ İSTASYONU Müstakbel limanın Yenikapıda inşası kararlaştırıldıktan sonra oradaki tren istasyonunun kaldırılması ve Sirkeci is- tasyonunun Yenikapıya nakli muvafık olur. Mebde Yenikapı olmadığı takdir- de oradaki istasyon ve demiryolu lima» nın yapılmasına. mâni olacaktır. Çünkü araziden istifade edilemiyecektir. Esa sen bütün ticari hareketler limanla be- raber Yenikamda toplanacağına göre Sirkeci istasyonunun şimdiki yerinde kalması da lüzumsuz olacaktır, İstanbul imanı nerede kurulursa ku- rTulsun yukarıda bahsettiğim ehemmi- yetli noktalarla beraber bir çok antre- polar ve limanı bir ucundan öbür ucu- na kadar denize doğru çerçeveliyen yüksek bir duvar yapmak da zaruri. | dir» Pardesü hırsızı 3 aya mahküm olda Beyand civarında yanında çalıştı- bir pardesü çalan Ali Sami dün Sul- tanahmed ikinci ceza mahkemesin- de muhakeme edilmiş, suçu sabit ol- duğundan üç ay hapsine Karar ve- rilmiştir. Mısır lirası Ingiliz lirasına bağlı kalacak Kahire 2 (A.-4.) — Mebusan meeli- sinde, İngiliz - Mısır muahedesi neti- cesinde Misir lirasının İngiliz lirasına bağlı kalmaktan farig olup olmuıyaca- ğa hakkında sorulan bir suale cevaben maliye nazırı demiştir ki: Mısırın bu hususta bugünkü siya- setini değiştirmesi için hiç bir sebep yoktur. Zira, Misir lirasınm İngiliz lirasına bağlı olarak kalması Mısırın menfaati iktizasındandır. Lessona ve Del Bone ihtilâf; halledildi Roma 2 (A.A) — Haysiyet divanı Del Bono ile Tessona arasındaki niza halletmiş ve ortada silâhla karşılaş» mağı mucib olacak bir hadise olma- dığına karar vermiştir. Dolaşan şayialara göre, Lessona, müstemlekât nazırlığından çekilecek ve şarki Avrupada mühim bir vazifeye tayin edilecektir, Mevlânekapı cinayeti Yeni bir şahid dinlenmesi için karar geri bırkıldı Mevlânekapı civarında bostan için- de bahçıvan Perikliyi öldürmekten suç» Tu bahçıvan AN Rizanın muhakeme sine dün ağır ceza mahkemesinde ba- kılmıştır. Dün karar tefhim edilecek- ti, Fakat ölen Periklinin veresesinin vekili mahkemeye bir istida vermiştir. İstidada, bu cinayetten iki ay evvel suç- Tu Ali Rizanın Feriköyünde bahçıvan Bektaş adında birine giderek: — Ben bahçıvan Perikli öldürtmek is- tiyorum. Eğer bu iş için senin tanıdı- ğın kimse yoksa cinayeti beraber yö” palım... Dediği ve Bektaşın bu teklifi reddet- mesi üzerine, Ali Rizanın: — Sen beraber olmasan da herne bahasına olursa olsun ben Perikliyi öl- düreceğim... Dediği kaydedilmekt ve Bektaşın da şahid olarak mahkemeye çağırılarak dinlemmesi istenilmekte idi. Mahkeme bu talebi kabul ederek Bektaşın ça- gırılmasına karar vermiş ve muhake- meyi başka güne bırakmıştır. Hukuk doktoru İstanbul üni. versitesi hukuk fakültesinin 937 senesi şubat ve mart doktora im. © tihanlarına ogi renler arasında yeni avukatlar- dan Yusuf Ziya Meriç muvaffak olarak (kendisi. hukukçuyu bu muvaffakı- Yusuf Ziya Meriç yetinden dolayı tebrik ederiz, Tünel hanı Galatadaki hanın inşası meselesi henüz halledilemedi Tünel şirketinin Galata cihetinde bir bina yaptırması için Nafia başmüfet- tişliği tarafından yapılan tebligatın tekid edildiğini yazmıştık, Şirket, s0 kağın dartığı dolayıstle belediyenin üç katlı bir binaya müsaade etmediğini ileri sürmüş, bu vaziyet karşısında mu- kavele mucibince taahhüdünü ifa ede- mmediğini bildirmiştir. Şirket ayni za manda Devlet Şürasına müracaat ede rek, belediyenin sokağın açılması için buradaki binaların istimlâki masrafını kendisine yükletmek istemesini protes- to etmiş ve ihtilâfın hallini Devlet Şü- rasına bırakmıştır. Diğer taraftan Nafa başmüfettişliği şirkete oyeniden (tebliğatta (o bu- Tunmuştur. Şayed şirket bu binayı yap- tırmazsa bizzat hükümet tarafmdan yapılacak ve binanın yapılış masrafı şirket hesabına borç kaydedilmek sure- tile şirketten tahsil edilecektir. Mas- mafih şirket, Şürayı Devlette açtığı da- vanmn neticesine kadar bu işin tevakkuf devresine girdiğine kanidir. Izmit - Derince tren ücretleri İzmit (Akşam) — İzmit ile Derince arasında işliyen trenlerin ücreti yük- sek olduğundan bir kısım halk, yürü- yerek Derinceye gitmektedir. Kıymet- H nafia vekilimizden İzmit ile Derin- ce arasında İşliyen tren ücretlerini indirmesini İzmit halkı ve bilhassa Göleükte çalışan işçiler temenni edi- yorlar, Belçika kabinesinde değişiklik Brüksel 2 (A.A.) — İyi haber alan mahafl!, başvekilin Fransadan avde- tini müteakip kabinede olacağını bildirmektedir. Bu mahafile göre, eski Hariciye nazını Paul Hy- mans, Adliye nazırı Françols Bovessö- in yerine gelecektir. Bu karar, iki na- gırın mensup oldukları liberal porti- sinin muvafakatile verilmiştir. M. Bovessein Namur eyaleti valili- ğine tayin edileceği söylenmektedir. Diğer nezaretlerde değişiklik olmuyar caktır, . Atinada toplanan Balkan matbuat kongresi münasebetile, Yunan efkârı umumiyesindeki müşahede ve tetkik- lerden bahsederken Türk - Yunan dost-| luğu siyasetinin Yunanlılar arasında | çok derin kökler salmış olduğunu kaydetmiştim, Bu dostluğun ve elbir- liğinin daha ziyade inkişafından, iki memleket ve milletin elde edeceği İs- tifadeler pek büyüktür. Yuanlılar denizci, Türkler çiftçi bir millettir. Yunan hükümeti Vardar, Ustroma, Karasu bataklıklarını ku- rulana ve sulama işlerine milyarlar- ca drahmi harcamağa mukabil, daha uzun seneler yiyecek ve iplidai mad- | deler ihtiyacını hariçten temin etmek | mecburiyetindedir, Aradaki dostluk | ve müşterek menfaatler bakımından, Türkiye zahirelerinin ve iptidai mad- delerinin en birinci müşterisi Yuna- | nistan olmak gerekir. Vakıa iki memleket arasındaki alış veriş münasebetleri inkişaf halinde Gir. Fakat bu iktisadi ve ticari müna- sebetleri daha ziyade kuvvetlendir. mek İçin “Türk mallarını Yunan piya- | sasına arzedecek, Türkiyenin zahire vaziyeli hakkında onları aydınlala- cak, velhasıl mahalli Yunan piyasa- sını günü gününe takib ederek dost ve müttefik memlekete ihracatınızın | arttırılmasına delâlet edecek geniş bir teşkilât kurmak lâzımdır. İki memleket arasındaki alış veriş münasebetlerini daha ziyade kuvvet- lendirmeğe yarıyacak bu teşkilâtın, en belli başlı büyük Yunan şehirle rinde şubeleri bulunması gerektir. Bugün Atinada mevcud ticaret mü- messilliğimiz, bir iktisadi ve ticari teşkilâtın nüvesini teşkil edebilir. Bundan başka, Türkiyeyi ve Türk inkilâbını Yunanlılara daha ziyade anlatmağa, ehemmiyet vermeliyiz. Yunanistanın. bugünkü vaziyeti, bu İrşad ve tenvire çok müsalddir. Va- kıa arada sırada Atina gazetelerinde Türkiyeye ve Türk inkilâbına dair dostça makaleler ve yazılar çıkmıyor değil, fakat bu yazılar, Türkiyeyi ve 'Türk inkilâbmı bihakkın bilen kalem lerden çıkmadığı cihetle, Yunan ef- kârı umumiyesini tamamile tenvir edemiyor, Atinada Parnassos cemiyeti merke- zinde açılan son Türk resim ve kitab sergisi Yunanlılar için büyük bir sür- priz teşkil etti, Yunanlılar, Türklerin kitapçılıkta, ve resimde bu kadar ileri gitmiş olduklarını hatır ve hayale rinden bile geçirmemişlerdi, Orada teşhir edilen eserleri görünce, heyret ve takdirlerini gizlememişlerdir. Bazı Yunanlı dostlarım, iki memle- ket arasındaki dostluğun daha ziyâ- de inkişafı lüzumundan bahsederken Türk kitab ve resim sergisinin büyük bir muvaffakiyet kazandığını açıktan açığa Itiraf etmişlerdi. Binasnaleyh Türklerin her sahada başardıkları büyük eserler hakkında Yunanlıları aydınlatacak, Yunan ga- zetelerini ara sıra irşad edecek ve bu vesile ile iki millet arasında karşılıklı tanışmayı kolaylaştıracak bteşebbüsle- re baş vurmamız lâzımdır. Son Balkan matbuat kongresi, dört müttefik millet arasında kültürel mukarenet esaslarını araştırırken, dört Balkan merkezinde, gazeteleri ve dolayısile efkârn umumüiyeyi tenvir ctmek için matbuat müşavirlikleri ihdasını tensib etmiş ve temenni kâ- bilinden olan bu kararını alâkadır dört hükümete bildirmeğe karar ver- mişti, Romanya ve Yugoslavya bü kümetleri, Balkan matbuat kongr» sinden evvel davranarak Atinada mat buat müşavirlikleri ihdas etmişler ve Rumen ve Yugoslav matbuat müşa- virleri, Yunan umum matbuat .nü- dürü B. Papadakis İle temasa geçerek kongrenin programını tanzim etmis lerdi. Bu iptidal müzakerelerde Türk matbuat müşavirinin ademi mevcu- diyeti bir yokluk teşkil ediyordu. Binaenaleyh bizim de Romanya ve Yugoslavya gibi, Atinada bir matbuat müşavirliği ihdas etmemiz zamanı gelmiştir sanırım. Matbuat müşaviri- miz, Balkan antantına dahil dört müteffik memleketin kültürel müka- renelini takib etmekle beraber ica- bında Yunan matbuatını tenvir ede- cek, ve iki memleket münevver ve ga- zetecileri (oarasında irtibat vazifesini görecektir. Ahmed HG Erben Kızılay karumu kongresi Erbaa (Akşam) — Erbaa Kırtlay kurumu yıllık kongresini Kızılay si- neması salonunda akdetmiştir. Kon- grede kurumun bir yıllık hesapları heyeti umumiyece kabul edilerek umumi merkeze gönderilen dokuz vüz doksan lira takdirle karşılanmısır. Ayrıca kimsesizlere iki yüz liradan çok yardım yapılmış, halkın bedii zevklerini tatmin için muntazam bir çalışma ile sinemasında en mutena fenni ve siçme filmleri göstererek memlekete hizmette bulunmuştur. Yapılan intihabia Dr. Halet, eczacı Cemal,, tüccar Mekki, Basri Ahmet Ünal, eksper Nazmi, tüccar İsmail, tapu M. Neşet, Süleyman Akalın tek- rar idare heyetine seçilmişlerdir. Ku- rumun idare heyetini tebrik eder ye- ni işlerinde muvaffakıyetler dileriz, İnegöl sokakları seller altında İnegöl (Akşam) — İlçemize pek bol yağmurlar yağmaktadır. Gerek bu yağmurların tesirile gerek dağlar- da lodosun tesirile eriyen karlar Cer- rah ve Hoca köylerinden geçen iki de- reyi de taşırmıştır. Bu derenin ufak bir kolu şehrin içinden geçmektedir. İşte bu kabaran sular yollaarı geçir- cr br bale getirmiştir Bular evlerin içine kadar girmiştir. Bir iki saat süren bu vaziyet günün birinde İnegöle büyük bir felâket ge- tirebileceğine işaret ediyor. Şimdiden çaresine bakılmasını belediye reisi Nuriden bekliyoruz. Şehrin en geniş ve fabrikaların bulunduğu semt olan Kemalpaşa mahallesinin suların hü cumile aldığı tehlikeli vaziyeti fotoğ- rafla tesbit ediyorum,