March 3, 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

March 3, 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

Bir Istanbul kupası maçı tertib edilmelidir Fenerbahçe, Güneş, Beşiktaş, Galatasarayın B. takımlarile diğer klüplerin birinci takımları bu maça girebilirler Lig maçları geçen hafta biti ve milli kümeye ayrlacak olan dört klüp meydana çıktı. Fenerbahçe, Güneş, Beşiktaş, Ga- letasaray milli kümede İstanbulun dört klübünü temsil eğbcekler. Fut- bol federasyonu başkanının başkan- tığı altında toplanan bu dört klüp murahhası toplanarak kuralarını çek- tler 14 mart 1997de mili kü- me müsabakalarına (başlıyacaklar. Yapılan fikstüre nazaran da ilk haf- tada Beşiktaş - Fenerbahçe ile Gü- neş te Galatasarayin karşılaşacaklar. Diğer taraftan birinci kümeden sekiz klüp geri kalıyor ki bunlar ta- mamile muattal vaziyette kalmak- tadırlar. 'Tam futbol mevsiminde bir devrelik maçları biten bu klüplerin bu vaziyette kalmaları hiç doğru de- ğildir. Bu yazımızda biz bu nokta- ya işaret etmek istiyoruz. Esasen futbol ajanıda buk leri hareket. siz birakmamak için bir program ha- aırlamakta olduğunu öğrendik. Bu rasıl olabilir? Mini kümeye ayrılan bu dört klü- bümüzün elinde bir de B takımları vardır. Meselâ Fenerbahçe B takımı bugün birinci takıma yakın bir kuv- vet arzetmektedir. Yaptığı maçların bir çoğunu büyük farklarla kazan- mışlır. Kendi birinci takımlarile ek- zersiz maçlarını da ancak bir gol farkla ve sıkı bir oyundan sonra kay- Betmiştir. Güneş B takımı ile Beşiktaş B takımı da hemen hemen birbirine yakın kuvvetlerdir. Ve aralarında s6- nelerce birinei takımda oynamış ve birinci takımda oynıyscak istidad gösteren oyuncular vardır. Burada şunu da kaydedelim ki bu B takımları birinci küme klüplerinin bir çoğu ile karşılaşacak bir kuvvette- dir. Bu yazımızda bir fikir ileri sü- receğiz. Birinci kümeyi teşkil eden Veta, Beykoz, Süleymaniye, Anado. Tu, İstanbulspor, Eyüp, Hilâl klüple- rinin birinci takımlarile milit küme- ye ayrılmış olan Fenerbahçe, Gala- tasaray, Güneş Klüplerinin B takım- Yarı, yani bir devrelik Hg maçını yapmış olan on İki Klüp arasında bir İstanbul kupası yapılabilir. Bu İs tanbul kupası hic şüphe yok ki büyük bir alâka uyandıracaktır. Üç stadda ovunlar yaptırılabilir, Belki bir çok kimseler Fenerbahçe, Galatasaray, Beşiktaş, Güneş B ta- kımlarile diğer klöplerin birinei ta- kımlarını karşılaştırmak doğru olur mu? di klerdir. Biz bilâkis bu şeklin daha büyük bir alâka uyandıracığını iddia edi- yoruz. Bu B takımında oynıyacak gençler bu maçlarda daha hevesle oynıyasaklardır. Artık futbolü kanık- #amış, bunu bir zevk olarak yapmak- ton ziyade bir vazife haline getirmiş olanlarla hevesle ve zevkle oynıyan- lar arasında ne kadar büyük bir fark olduğunu da görmüş Olacağız. Bir de şu nokta var: Bu sebeble bir türlü meydana çıkamayan ve ken- &in! göstermek fırsatını bulamayan istidadların da “meydana çıkmasına bir vesile vermiş oluruz ve ne istidad- lar meydana çikçaktır © zaman gö receğiz. Ve yine şu noktada ısrar ede- ceğiz ki bu dört klübün B takımı hiç te fena netice almıyacaklardır. Ve di. ğer klüplerde bizim futbol mevsiminde muattal bir vaziyette kalmıyacaklar. dır, Fakat bunun esaslarını tesbit et- mek lâzımdır. Futbol ajanı bütün klüp murahhaslarını bir araya top- hya: bun esaslarını tesbit etme- İstanbul kupası maçlarında B ta- ılarını sokacak olan klüplerimiz yalnız milli kümede oynatacağı oyun- cularmı bu müsabakalara sokmama- Manisada spora çok ehemmiyet veriliyor Dağ sporları ve teşkil edildi, bir de stad yapılıyor â > i atlı spor klüpleri Manisada kayakçılar ve dağ sporu yapanlar Manisa bugün miralay Alpanın de- vamlı çalışmasile bir spor merkezi haline gelmiştir. Bilhassa kayak ve dağ sporlarına çak ehemiyet verii- mektedir. Miralay Aipan her gittiği yerde sporu teşvik etmiştir. Uludağda da ilk tesisatı yapan o olmuştur. Bi- hassa açık hava sporlarına çok ciddi çalışmaktadır. Bayramda 50 kişilik bir kafile İle Bozdağa gitmiş ve üç dört gün de vam eden bir spor bayramı tertip edilmiştir. Ve elbiseleri de yeknesak bir şekilde olarak iştirâk etmişlerdir. Burada dağ ve kayak sporları klü- bü teşekkül etmiş ve bugün sekseni mütecaviz âzası bulunmaktadır. Ma- KÜÇÜK HABERLER: ————— Hakoah mı geliyor Geçen #ene şehrimize gelerek Fe- nerbahçe ve Güneş Üakımlarile kar- şılaşmış olan Viyananın Hakoah ta- kımı tekrar İstanbula gelmek için Hugo Melsi delâletile Bitok'a müra- caat etmişti, Hugo Meisel'in vefa tından sonra onun muavini yeniden bir müracaatta bulunmuştur. 20 ve 21 martta Bitok'a dahil dört klüp- ten ikisi milli küre maçları için İz mir ve Ankaraya gideceklerinden Bi- tok, İstanbulda kalacak iki klübün isterlerse Hakoah'yi (getirmelerine karar vermiştir. Dün çekilen mili küme kurasına göre o tarihte seyahate çıkacak ta- kımlar Fenerbahçe ve Beşiktaş Ol- duğuna göre, Güneşle Galatasarayın şernitte anlaştıktırı takdirde bu Vi- yana takımını İstanbula getirmeği düşündüklerini öğrendik. Viyanadan gelecek cevaba göre işin kali safhasını ayrıca yazacağız Ajanlar Ankarada toplandılar İstanbul futbol ajanı Zeki Rıza İs- | tanbulda yapılan toplantıdan sonra Ankarada yapılacak toplantıda bu- Yanmak üzere Ankaraya hareket et- mişti. Evvelce oraya giden İzmir fut- bol ajanının da iştirakile dün bir top- lantı yapılmış ve Mili küme esasları üzerinde görüşmeler yapılmış ve ka- | rarlar alınmıştır. Bir Avusturya takımı geliyor Fenerbahçe ve Güneş klüplerine Avusturyadan bir takım İstanbulda iki maç yapmak üzere bir teklif yap- mış ve teklif üzerinde mütabakat ol muştu, Fenerbahçe klübünün © ta- rihte Mili küme maçları dolayısile İstanbulda bulunamaması üzerine Güneş klübü diğer bir klüple uyuşa- caktır. osanansaaaAnA AAA AAAAE BAREAAEEESAY AN AEASA SAR lıdır. Meselâ şöyle bir karar verilebi- lir. Mili kümede iki müsabaka yap- Yaş bir futbolcu İstanbul kupasında 6 klüplerin takımlarında yer alamaz. Bu suretle o genç futbolcuların maç kazanmak hislerile hevesleri kırılmaz. Mili küme maçları büyük bir ali- ka ile takib edilirken diğer İstanbul takımları da büyük bir alâka göre- cek maçlar yapmış olacaklardır. BL Kemâl nisa gençlerinde karşı pek bü- yük bir alâka yiz Şimdi de gene miralay Alpanın | himmetile Manisa çok güzel bir sta- da kavuşmak üzeredir. 120 bin lira sarfedilerek yapılacak olan bu sta dın erazisi istimlâk edilmiştir ve pek yakında başlanacaktır. Bir de atlı spor klübü teşkil edil- miştir. Ve at yarışı sahası da yapıl mağa karar verilmiştir. Manisa gençlerinin başında böyle sporu candan sever, sporcu bir liva kumandanı oldukça Manisa sporda pek yakın zamanda büyük bir varlık olacaktır. General Ali Hikmet Ayerdem iyileşti. Genel merkez başkanı Ali Hikmet Ayerdem rahatsızlığı dolayısile me- sun bulunmakta idi. İyileşem başkan vazifesine başlamak üzere bir kaç güne kadar Ankaraya gidecektir. Bu akşam Nöbetçi eczaneler Şişli: Maçka, Taksim: İstiklâl caddesinde Kemal Rebul, Kurtu- duş caddesinde A. Galapulo, Be- yoğlu: Galatasaray, Posta soka- ğında Garih, Galata: Topçular caddesinde Hidayet, Kasımpaşa: Müeyyed, Hasköy: Aseo, Eminö- nü; Agop Minasyan, Heybeliada; Halk, Büyükada: Halk, Fatih: Şehzadebaşında Asaf, Karagüm- tük: Ahmed Suad, Bakirköy: İs- tepan, Sarıyer: Asaj, Tarabya, Yeniköy, Emirgân, Rumelihisg- rımdaki eczaneler, Aksar&y: Etem Pertev, Beşiktaş: Vidin, Kadıköy: Pazaryolunda Rifat Muhtar, Mo- dada Aldeddin, Üsküdar: Merkez, Fenör: Fenerde Emilyadi, Beya- ad: Kumkapıda Belkis, Küçük pazar: Hasan Hulusi, Samatya: Yedikulede Teofilos, Alemdar: An- kara caddesinde Eşref Neşet, Şeh- remini: Topkapıda Nazım. Abone Ücretleri Türkiye o Ecnebi Posta ittihadına dahil olmayan ecpebi memleketler: Seneliği 3600, elti aylığı 1900, öç aylığı 1000 kuruştur. Adres tebdili için yirmi beş kuruşbuk pul göndermek İlzimdir. Zilhicce 19 — Ruzu Kasım 116 & İmask Güneş Oğls İkindi Akşem Yal E 1LSRARA0 0,26 934 1200 130 Ve 554 6,32 1426 15,36 1802 193) İdarehane: Babsâli civarı Acımusluk Sok. No 13 Teşkilâtı mteri 1881 esasiye kanununun bazı mad-| delerindekideğişiklik Büyük Millet Meclisindeki müzakerenif zabıtlarını aynen neşrediyoruz (Dünkü nüshadan mabaad) Binaenaleyh feragat şarttır. Yine bir misal olarak 74 üncü maddedeki değişikliği gösterelim: Orada belki vatandaşlardan şimdiye kadar elde ettikleri menfaatin bir cüzünü âmme namına müsaid şartlarla vermesi is- tenecektir. Eğer bu adamlar tam fe- ragalkâr olmazsa matlub meticeye varılamaz. Fakat hiç şüphesiz ki Ha- Mi Menteşe arkadaşımın da işaret et- tiği veçhile beşeri dalma tekâmüle sevkeden ve bu hususta dinamik bir kıymeti olan mülkiyet hakkını hatır- dan geçmez. Zaten 74 üncü madde- nin kısımı evveli bunu sarahaten te- min etmekteğir, Binaenaleyh İlerde yapılacak kâ- nunlarda âmme menfaati ile, şahsın menfaatini telif etmek için Yüksek Meclisin inceden inceye çalışacağına emin olmak pek tâbidir. İşte görülü- yor ki, bütün bu vasıfların iyi netice verebilmesi için vatandaşların, Yük- sek Atasının sözünü tutacak şekilde | feragatı his ve feragatı nefisle işe sa- rılmaları ve memleketi bu şekilde müs tefid etmeleri gerektir. Tlâve edilen beş vasıftan biri de, | inkilâbeılıktır. Muhterem arkadaşı- mız Bay Halil burada kendilerine arız olan bir tereddüdün izah edilmesini istedirler. Hakikaten sureti zahirede görülüyor ki memleket siyasi inkılâ- bını yapmış ve en mükemmel bir şek- İ Mi hükümet kabul etmiştir. Şu halde burada yeni inkilâbcılık sahasında yapılacak olan nedir? İçtimai inkilâb- ları yapmış memlekette bunun üze- rinde de söz söylemeğe mahal kalma mıştır. Memleket iktisadi inkilâbı da bir kanun ile ikmal etmek üzere bu- lunmuştur. Şu halde inkilâbçılık ne | şekilde tecelli edecektir? Daha ne is- tenebilir? Ben öyle zannederim ki, İ bu, teceddüd ve terakkinin bir rem- zidir. Zihayat olan her şey daima iler- lemeğe muhtaç ve mecburdur. 'Te vakkuf ettiği takdirde inhitat başlar, Şu halde onu inhitattan kurtarmak için mütemadiyen ümran yapmak, ileriye gitmek zaruretindedir. Bura- İ daki ipkilâbçılıktan alacağımız ma na bu olacaklar, Diğer kayıdlar hakkında söyliye- cek bir sözüm yoktur. Tahlatile mademki devlet işleri git- tikçe çoğalıyor, eski devlet mefhumu yerine buğünkü hükümete düşen bir çok vazifeler vardır. Elbette teşkilâtı bu vazaifi yapabilecek şekilde çoğalt- mak doğru olur. Hülâsa itibarile söy- Yiyeceğim şudur: Atatürkün işaretini bu memleketin hüsnü niyetle kabul etmesi bu memleketin ve bu milletin menfantanadır. (Bravo sesleri, alkış- lar) TEŞKİLÂTI ESASİYE EN. R. ŞEM- SEDDİN GÜNALTAY (Sivas) — Ar- kadaşlar; Halil Menteşe arkadaşımız çok ince ve esaslı bir noktaya temas | ettiler. Bu nokta da, bugün tadili tek- lif edilen ve Türkiyenin esas teşkilâtı hakkında umde olarak kalması tekar- rTür eden ikinci maddeye aiddir. Arkadaşlar; bu madde Türkün ha- Yatından, Türkün tarihinden, Türkün asırlar içerisinde geçirmiş olduğu in- i kilâblarından mülhem olan kudsi esaslardır. Bu esaslar arzettiğim gi- bi, Türkün tarihinden çıkarılmıştır: İ Türkün tarihini karıştırırsak, mazi- nin karanlıklarına gömülen ve âsır- larm en derinliklerinden kudsi bir varlık halinde beşeriyet üzerine yük- selen Türk; ancak o günden bugüne kadar, varlığını, bugün burada, tesbit ettiğimiz esaslara istinaden muhafa- za etmiştir, Türk yaşamıştır; mmili- yetçi olduğu müddetçe; Türk yaşar mıştır, devletçi olduğu müddetçe: Türk yaşamıştır, ancak kendi varlı- ğının esaslarını kendi ruhundan çı- kardığı müddetçe... (Bravo sesleri) İşte Türk ölüm döşeğinde iken, var- uk ruhunu, kendisine nefh edenler Milli kirik K mizi id amin İsi Türkün tarihine gömülerek on© varlığının esas seciyelerini bulmu$ bugün burada teklif etmişlerdir. (8” vo sesleri ) Arkadaşlar; bir milletin ana *£ nunu yapılırken ilk evvel nazari Li 2 bara alınacak şey, o milletin çed hususiyeti, kendi ruhunun tecelliy* olmalıdır. Ancak o yoldaki um re istinad eden bir millet, en bi fırtmalar karşısında varlığını ve liğini muhafaza eder, Türk, Asyanın bir ucundan öbür ucuna kadar hâkim olduğu deviri” de kendisini yıkansâml! ancak İçi yer alan harlel milletlerin telkinli olmuştur. n Büyük Tukyu devleti yıkıldı. BUDU âmili o zamanki Çin siyasilerinin, rü benliğini yıkmak üzere, mütema”” yen yaptıkları telkin ve fikirler olmu?” tur. Hepiniz bilirsiniz ki bütün dünY* Türkün ölümünün, determinizm 0889 larına göre, mukadder olduğunu “ dia ettikleri bir sırada, onun büy leri, ancak Türkün ruhundan al kanaatla bugün gördüğünüz bu €i ve hayatlı devleti kurmağa muvaffi olmuşlardır. (Alkışlar, bravo sesle! Şu halde bugün huzurunuza & len tadilâtın esası olan Cumhuriye” çilik, Türkün kendi ruhunun ifi demektir; milliyetçilik, oda keP' varlığının idamesi için lâzım ola esasdır. Şü halde Türkün bu esaslö” teşkilâtı esasiye kanununda yer PU” Tunca, bunlara muhalif olarak fik” ler serdedilmiyecek midir diyori$” Bir liberal çıkıp liberalizm esasi bir komünist çıkıp komünizmi müd” faa edemiyecek midir diye soruyori” Hayır etmiyecektir, edemiyecekti” Teşkilâtı Esasiye kanununa mubs her hangi bir hareket nasil bir eürür ise bu esaslara muhalefet de aynı #” kilde cürüm sayılacaklır. (Bravo leri, alkışlar) Arazi meselesindd bir emniyeti” lik, bir itimadsızlık meselesi zanne' yorum ki olsun. Mülkiyet hakkın? kudsiyeti Teşkilâlı Esasiye kanun” muzda tasrih edilmiştir. Burada tÖ lif edilen, bir adaletin icabının getirilmesidir; memlekette çalışan "9 bu milletin asırlardan ve asır” dan beri bârmı çeken asil kın hakiki malına sahip cimasıdi” Bu iş yapılırken bügün bir takım © ralt altında bu mallara malik olan”. rın hukukt payimal edilecek değ dir. Burada Teşkilâtı Esasiyede yöP” lan iş, bu malların çiftçilere teri içiri kanuni bir müsaade vermekti Bu kanun yapılarak buraya geler” tir. O zaman mal sahibinin huk! nu temin edecek esaslar tablatile piş edilmiş olacaktır. RECEP PEKER (Kütahya) — A” kadaşlar; Halil Menteşe arkadas! ilişmesile uyandırlan mevzu ba ten bu kadar mühim bir işin Y Kamutaydan çıktığı esnada üzel konuşmak gibi büyük bir dayda iy min edilmiş olacaktır. Ben de atsiği Menteşe arkadaşımın tasavvur ni bir faydanın şümulüne hizmet © olmak için fikirlerimi "arzetmek sadile bu kürsüye geldim. Arkad” lar; iç Tejim bakımından yer yoz nün haline kısa bir görüş yapıl Bu görüşün hulâsası şudur: Yer her yerde ve kendi kanaatime diğer krizlerden daha mühim rejim krizi ve buhranı hüküm tedir, İçinde yaşadığımız günün önemli bir noktası olarak ii yeni ve modern hayala yedi bir devlet için kendi rejimini ileri bir dikkatle göz önünde © ve kendine yakışan kendi haf? ihtiyaçlarına, uygun şekilde KÜ iy. lendirmek ve tanzim etmek bö$ in en başındadır. Kin 0 game bir *