15 Mart 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

15 Mart 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 AKŞAM 15 Met 1997 MS Ga Asilerin son teşebbüsü £ Hatay meselesi neticesiz kaldı | Hükümet kuvvetleri hücumları durdurdular ve mukabil hücumlâ bazı mahalleri geri aldılar Madrid 14 (AA) — telif mıntakalar üzerine 500 den faz- la bomba atmış olduklarını ilâve ey- Temektedir. RESMİ TEBLİĞ Madrid 14 (A.A) — Müdafaa mec- İişinin saat 22de neşredilen bir tebliğine göre, hükümet kuvvetleri dün Guadalajara cephesinde Triju- egue'i istirdat etmişlerdir. “Tebliğde ilâveten deniliyor ki: «Bugün, cumhuriyet kuvvetleri için bir şeref günü olmuştur, Trijuegue elimize düşmüştür, bundan başka mü- him mikdarda ganimet elde ettik: 12 top, 2 mühimmat kamyonu, mü kerrer ateşli tüfekler, hava taarruzla» rna karşı kullanılan birçok toplar, | el humbarâları, 2 iaşe kanyonu ve birçok mühimmat sandıkları ele ge- İ girdik. Bundan başka 18 esir aldık. Jarame, cephesinde topçu kuvvet- lerimiz, hatlanmıza hücum etmek tasavvurunda bulunan düşman kuv- vetlerini bombardıman etmiştir. Diğer mıntakalarda işara değer bir şey yoktur. YAĞMUR ASİLERİN HAREKÂTINI DURDURMUŞ Segulan 14 (A.A.) — Havas ajansı muhabirinin bildirdiğine göre, Tüz- gâr ve yağmur, asi kıtalarınn ileri hareketine mâni olmaktadır. Seville şehrinde general De Llano, radyoda beyanalia bulunarak Tri- İüegue'nin hükümet kıtaları tarafın- dan zaptedildiğini tekzip etmiştir. KATALONYADA HAZIRLIK Barselon 14 (AA) — Dün akşam toplanan Jeneralite konseyi harp me- selelerini tedkik etmiştir. Valensiyada toplanan yüksek harp konseyinde Katalonyayı temsil et- miş olan müdafaa konseyyesi bu konsey toplantısı hakkında izahat vermiş ve konseyin, son defa silâh al- | tına çağınlan sınıfların celbi fanli- yetinin teşdidine, cephe gerisinde bu- Yunan silâhların kırk sekiz sast zar- fında kışlalara teslimine karar ver- diğini bildirmiştir. Konsey diğer bazı kararlar daha ittihaz etmişse de bunlar neşredilmi- yecektir. Negüs hatıratını yazmağa başladı Havas muhabirine, Milletler cemiye- tinden ümidi kesmediğini söylüyor Bath M (A.A) —'Negüs, Londradan ayrıldıktan sonra İlk defa olarak Havas muhabirini kabul ederek şu beyanatta bulunmuştur: le, meselenin halledilmesi için Fransa tarafmdan vukubulacak teklifleri ka- bul etmekte tereddüd etmem. Ras Destanın ölümü, Habeş milletinin mukavemetine nihayet vermemiş- tir. Graziani aleyhinde yapılan suikasi, müstevlilerin Addis - Ababada ken- dilerini emniyette hissetmediklerini gösteriyor.» Haile Selâsie, hatıratını yazmakta ve memleketinin ne suretle istilâ edil- diğini tesbit etmektedir. Ünkapanında kanlı vaka Bir kişi öldü, bir kişi de çok ağır yaralı Unkapanında Zeyrek caddesinde Aslanlı han altında kahveci Veli ile ortağı Abdullah dün gece sabaha kar- ( para paylaşmak yüzünden kavga» ya tutuşmuşlardır. O sırada Velinin karısı Emine de araya girerek kav- güya karışmıştır. Kavgada Abdullah bıçağını çekerek Veliyi ve Emineyi atarak yüze yüze kaçmağa kalkışmış» tır. Fakat çamura saplanıp kalmış ve bekçiler kendisini cudan çıkarmışlar. dır. Yaralılardan Veli kahvede ölmüş- tür, Karsı Eminenin de yarası ağır olduğundan ifade veremiyecek bir halde hastaneye kaldırılmıştır. Ei- enin hayatı da tehlikededir. Vakaya müddelumumilik el koymuş, tahkikata başlanmıştır. Aylıklardan kesilen vergiler Maliye vekâleti maaşlardan kesilen kazanç, buhran, muvazene, ve saireyi birleştirmek ve tek vergi şeklinde maaş-| lardan kesmek niyetindedir. Bu tedbir- lerle, gerek müesseseler, ve gerek daireler) maaş bordrolarının tanziminde uzun hesaplar yapmak zahmetinden kurtu lacaklardır. Defterdarda yangın Dün gece yarısı Defterdarda bir yan- gın olmuş ve bir tuğla fabrikası yan- mıştır. Çömlekçiler caddesinde 80-87 numa- ralı ve bay Ahmed Cudiye ald tuğla fab. rikası tuğla kurutmağa mahsus bir fı- rın arkasındaki tahtaların tutuşmasile çıkan ateş az zamanda çatıyı sarmış ve fabrikanın ahşap kısmı kâmilen yan- mıştır. Zabita tahkikata el koymuş o- lup, fabrikanın sigortalı olup olmadığı- nı da araştırmaktadır. . İ ceye iktiranını beklemektedirler. (Komite bitaraf müşahidleri| er Cenevrö 15 — Hataydan dönen | bitaraf müşshidler, şindiye Kadar Sancağm ana ya: 1 “tanrime me- mur komite ndan odinlenmiş- lerdir, Bugün de dil mestlesi hak- kında komiteye izahat vereceklerdir. Komite, ana yasa, hakkında henüz kati bir karar vermemiştir. SURİYELİLERİN NETİCESİZ TAHRİKÂTI Ankara 14 — Vatanilerin Hatayda fesad çıkarmak için şimdiye kadar yaptıkları tahrikât, sebebiyet verdik- leri arbedeler neticesiz kalmıştır. Ha- taylılar, bu tahrikâla kulak asma- makta ve davalarının mesud bir neti- Bir köy evinde kanlı bir bir boğuşma tarıda Ihtiyar koca, oca, kardeşi, eşi, genç karısının dostu öldüler Sivas 11 (Akşam) - — Sivasın İnceoğ köyünde üç kişinin ölümile neticele- nen kanlı bir vaka olmuştur. Bu köy- de 60 - 65 yaşlarında Receb isminde bir adam vardır. Receb beyaz sakallı bir ihtiyar olduğu halde Penbe adında genç bir kadınla evlenmiştir. Recebin Süleyman isminde genç bir ahbabı vardır. Sık sık evlerine ge- lir gider. Süleyman, Penbe ile de iyi dosttur. Ara sıra beraber çıkıp gezer“ ler. Receb, son zamanlarda Süleyman ile Penbe arasında bir münasebet olduğu- nu sezmiş, fakat işi hiç belli etmemiş- tir. Yalnız meseleyi kardeşi Hasana anlatmış, ikisi birden Men köyünde altı ay evvel vefat eden dayılarımın ai- lesine baş sağlığına gideceklerini söy- liyerek evden çıkmışlardır. Bunlar köyden bir mikdar uzaklaş- | taktan sonra akşama doğru geri döne- rek evin samanlığına girmişler, orada saklanmışlardır. Akşam ezanından s0n- ra Süleyman Recebin evine gelerek içeriye Penbenin yanına gitmiştir. İki kardeş bunu görünce samanlıktan çıkarak içeriye girmişler ve Süleyma- nın üzerine atılmışlardır. Süleyman üzerindeki bıçakla Hasunı bitkaç ye- rinden yaralıyarak öldürmüştür. Bu sırada Receb de tabanca ile iki el ateş ederek Süleymanı öldürmüştür. Bu boğuşma esnasında Receb de kamın- dan ağır surette yaralanmıştır. Vaka haber alınınca Receb ve Penbe yakalanmışlardır, Receb Sivasa nakle- dilerek Memleket hastanesine yatırı mıştır. Fakat aldığı yaranın ağırlığı yüzünden o da ölmüştür. Trabzonda mühim işlere başlanıyor Bu yıl Trabzon için bir çalışma yılı olacak Trabzon 12 (Akşam) — Bu sene 'Trabzanda bir çok mühim işlere başla- nacaktır. Bunlardan bir kısmı şunlar- dır: Trabzon limanı, bir milyon iki yüz» bin lira sarfile 250 yataklı nümune has-| nesi, iki buçuk milyon lira sarfile don- durulmuş et, deri, boynuz, . bağırsak atelyelerini de ihtiva etmek üzere bü- yük bir fabrika, İran transit yolu, Ho- pa - Haydarpaşa otomobil şosesi, lise binası, tütün inhisar binası, akşam Kız sanat okulu, şehir klübü, stadyom, asri mezarlık, nümüne ziraat fidanlı- ğı, Soğuksuya, yolların iki tarafına ağaç dikilmesi, çocuk bahçesi, Bir kaç sene içinde Trabzonun çok değişeceği ve çok mamur bir hal ala- cağı anlaşılmaktadır. Romanya Hariciye nazırı yarın geliyor Romanya Hariciye nazırı B. Antones- ko yarın Romanya vapurile şehrimize gelecek ve akşam hususi trenle Anka- raya gidecektir. Güreşçilerimiz yarın geliyorlar Finlândiya ve İsveçten dönmekte olan güreşçilerimiz, yarın Romanya vapu- rile şehrimize geleceklerdir. Almanya ve ltalyanın cevapları iyi karşılanmadı Maamafih nota nazikâne yazıldığından müzakere kapıları kapanmış sayılmıyor Paris 14 (A.A.) — B. Corbin,dün öğleden sonra Londradan buraya gel- miştir. Kendisi, hariciye hazır B. Delbosa Almanyanın garp misakına mütallik İngiliz notasını vermiş ol duğu cevabın Londra mahafilinde tevlid etmiş olduğu ilk intibaların ne olduğu hakkında malümat verecek- tir. Hâkim olan intiba, Alman motası- nın Almanyanın şimdiye kadar seha- bet etmiş olduğu tezleri hatırlatmak- ia olduğu merkezindedir. Yalnız Al man notası, nazikâne ve mutedil bir olunduğuna 1 teşrinisani tarihli İngiliz notasına İtalyanın bu kerre verdiği nota da- hi, Ren meselesine dair İngilizlerin üç ve Fransızların da iki notası da- ha evvelce neşredilmemiş olduğun- dan, neşredilmiyecektir. Maamafih molanm muhteviyatı hakkında bazı tasrihatla bulunmak- tadır. İtalya, eski Lokaro paktının dır ki, yeni yapılacak pakt, 1925 den beri hasıl olan bazı âmilleri nasanı dikkate almalıdır. Meselâ mezkür ta- Trihte gayri asker! bir mntaka olan Ren bugün-Alman askeri işgali -altın- dadır. Bundan başka yeni pakt basit ve süratle tatbik edilebilecek bir mahi- yette olmalıdır. Pakt öyle müphem teahhütleri değil, bilâkis kati ve sa- rih teahhütleri ihtiva eylemektedir. Belçikaya gelince, İtalya, Belçika- nın İamamiyeti raülkiyesini, Fransa, İngiltere ve Almanya tarafından da garanti edilmek şartile kendisi de garantiye âmadedir, İtalyan notasında Prahsiz - Sovyet 'paklının da mevzuu bahsedilmiş ol- duğuna şüphe yoktur. Fakat bu hu- susta hiç bir şey söylenmemektedir. CEVABIN BİR SURETİ BELÇİKÂYA BİLDİRİLDİ Brüsel 1$ (AA) — İngilterenin garp misakı hakkındaki notasına Al manya ve İtalya tarafınden verilen cevapların bir nüshası, Berlin ve Ro- madaki Belçika sefir ve maslahatgâ- zarlarına tevdi edilmictir. FRANSIZ GAZETELERİ NE DİYORLAR ? Paris 14 (A.A.) — Garp paktı me- selesi hakkında gazeteler uzun tef- sirlerde bulunmakta devam etmekte- dirler. Echo de Paris gaztesinde Pertinax, diyor ki: «Paris ve Londrada mukabil proje, bir şekilde karşıladığını Kavdettikten sonra bu cövabın nazik bir lisanla ka. leme alınmış olduğunu tasdik eyle- mektedir. Çocuk kavgası Almanya ile büyüklere sirayte| Amerika arasında etti yaralandı Karaman (Akşam) — Şehrimizin İp- rala nahiyesine bağlı Dağa köyünde iki| çocuğun kavgası yüzünden iki baba eği surette yaralandı. Hâdise şudur: Dağa köyünden Hüseyin oğlu Alinin çocuğu ayni köyden Ali oğlu Velinin ço, cuğu ile kavga etmiş, Velinin çocuğu ağlıyarak evlerine gitmiş meseleyi ba- basına anlatmıştır. Veli buna kızarak Alinin evine gitmiş, bu defa iki baba arasında kavga bışlamıştır. Neticede Yi şemsi şeri nun üzerine Veli ile Mehmed arasında kavga başlamıştır. Bu esnada Velinin kardeşi de yetişmiştir. İki kardeş beş « silâh atarak Mehmedi Kollarından ve omuzlarından yaralamşlardır. Ali ve Mehmed ağır yaralar içerisin- de çırpınırken köy halkı yetişmiş hâ- diseyi nahiyeye haber vermişlerdir. Yetişen jandarmalar carihleri yakala- mışlardır. Alinin yaraları ağırdır. Meh- n.ed Konya memleket hastanesine kal- dırılmıştır, Bacakları kesilen çocuk öldü Yeşilköydeki hava bayramından dö- müşte bir tren kazasına uğrıyarak ba» cağı kesildiğini üçüncü sahifemizde kaydettiğimiz Karagümrüklü 14 yaşla- rındaki Hüsameddin, yapılan tedavile- Te rağmen kurtarılamamış bu sabaha karşı ölmüştür. Umumi yerlerde türkçe konuşmak meselesi Ankara 14 — Dahiliye vekâleti umu mi yerlerde türkçe konuşulması mese- lesi hakkında sorduğu suale İstanbul belediyesi cevap vermiştir. Belediye mevzuatı dahilinde icap eden tedbir. Jİ lerin ie — yine paye hadise Amerika, Yahud Yahudi ajansı muhabirinin Almanyadan çıkarılmasına itiraz etti Berlin 14 (AA) — Memleketin dan hili emniyeti için mevcudiyeti teh- keli görülen Amerikan tebasından Jewiseh Ageneynin (yahudi ajansı) Berlin muhabiri Smoların Almanya; dan çıkması : hususunda kendisine polisçe tebiiğat yapılması üzerine Amerikanın Berlin mümessili keyfi- yeti protesto etmiş ve Amerika hari- ciye nezaretinin bunu prensip mese- Jesi yapmakta tereddüt, etmiyeceğini ve keyfiyeti icap ederse parlâmen- toda da mevzuu bahselyliyeceğini be« yan etmiştir. Bu bapta kati bir karar verilince- ye kadar Alman polisi ihraç kararı- nı 18 marla talik etmiştir. Dük de Vindsor Paskalya yortularında yseahate çıkması muhteme Viyana 14 (A.A) — Windsor dük'ü- nün paskalya yortusunda Enzfeld şas tosunu terkederek Avusturyanın birkaş yerini ziyaret edeceği zannedilmek- tedir, Maiyetindeki zevattan birinin Paris se gitmesi,, dük'ün paskalya yartusus nu Pariste geçireceği hakkında bazı şâW yialara meydan vermiştir. Fransız mas 'kamatı, şimdiye kadar dük'ün böyle bip seyahat yapacağından haberdar edil. Mütekaid askeri erkâna verilecek zabit ve neferleri Ankara 14 — Milli Müdafaa vekâleti mütekald mareşal, büyük amiral, gö neral ve amirellere birer emir zabiti, emir başçavuşu, emir çavuşu, emir n&- feri vermek için bir kanun lâyihası hs