19 Mart 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

19 Mart 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

V e e ma Büyük şef Atatürkün çok kiymetli sözleri Bir Insan mensup olduğu milletin varlığını ve saadetini düşündüğü kadar bütün cihan milletlerinin huzur ve refahını düşünmelidir Ankara 18 — Romanyalı misafirler için verilen suvavöden sönrü Atatürk, Romanya hariciye nüziri M. Anto- nesko ile samimi bir hasbihalde çok lerinin saadetine hâdim olmuya elin- den geldiği kadar çalışmalıdır. Dünyada ve dünya milletleri ara- sında sükün, huzur ve iyi geçim ol kıymetli sözler söylemiştir. Atatürk | mazsa, hir millet kendi kendisi için demiştir ki: — Şeflerin vazifesi hayatı neşe ve şevkle karşılamak hususunda mil Tetlerine yol göstermektir. Herhangi bir şahsın yaşadıkça memnun ve me“ sud olması için lâzımgelen şey kem- disi için değil, kendisinden sonra ge Tecekker için çalışmaktır. Herkesin kendine göte bir zevki var, Kimi, bahçe ile meşgul olmak, güzel çiçekler yetiştirmek ister. Bazı İnsanlar da adam yetiştirmekten hoş- Tanır. Bahçesinde çiçek yetiştiren adam, çiçekten bir şey bekler mi? Adam ye- tiştiren adam da çiçek yetiştirendeki Ancak bu tarzda düşünen ve çalı- şan adamlardır ki, memleketlerine ve milletlerine ve bunların istikbali- ne faydalı olabilirler. Bir adam ki memleketin ve milletin saadetini dü- şünmeklen ziyade kendini düşünür, bu adamın kıymeti ikinci derecededir. Esas kiymeti kendine veren ve men- sup olduğu millet ve memleketi an- kat bütün dünya milletleri aşağı yu- kârı akraba olmuşlardır ve olmakla mesçuldürler, Pü itibarla. insan, mensub olduğu milletin varlığını ve saadetini düsün- düzü kadar, bütün cihan milletleri. nin huzur ve refahını düşünmeli ve kendi milletinin saadetine ne kadar İ ne yaparsa yapsın, huzurdan mah- rTumdur, Onun için ben sevdiklerime şunu tavsiye ederim: Milletleri sevk ve idare eden adamı- lar, tabii evvelâ ve evvelâ kendi mil- Fakat ayni zamanda bütün millet- ler için ayni şeyi istemek lâzımdır. Bütün dünya hâdiseleri, bize, bunu Balıkçılık Izmirde 150 bin lira sarfile bir balkhane yapılacak İzmir 18 (Telefon) —- Deniz mah- #ulleri müdürü B, Mazlüm ve müte- hassıs İsmail Hakkı Ankaradan şehri- mize geldiler. Müdür ve mütehassıs dalyanları tedkik ediyorlar. Halkapınarda 150,000 lira sarfile modem soğuk hava depoları tesisatını haiz yeni bir balıkhane inşasını mu- vafık buldular, Bir makasçının bir ayağı kesildi Dün saat on buçuğa doğru Sirkeci- de bir kaza olmuş ve bir tren makas- Çısı ağır suretle yaralanmıştır. Hadise şöyle cereyan etmiştir: Sir- kecide marşandizlerin bulunduğu yer- de makasçılık eden Bursalı Mustafa, dün bir aralık makasları temizlemek- te iken bir aralık gafil bulunarak ma» nevra yapan vagonlardan birinin sad- mesine uğramış ve sağ ayağı tama- men kesilmiş, sol ayağı da iyice ezil- miştir. Tayyareci Lindberg Meşhur tayyareci Lindberg'in bu- gün öğleden sonra Yeşilköye gelmesi Milli küme maçları Pazar günkü maçları bir ecnebi hakem idare edecek Pazar günü Taksim stadyomunda yapılacak Güneş - Galatasaray, Fe- nerbahçe - Beşiktaş maçlarını, bey- nelmilel hakemlerden Bulgar B. Ka- neş maçında Samim Tulu, Feridun Kılıç, Fenerbahçe - Beşiktaş maçın- da da Bürhan Atak ve Şazi Tezcan yan hakemliği edeceklerdir. Federasyonun kararına göre ha- kemler her milli küme maçının erte- si günü raporlarını federasyona gön- dereceklerdir. Raporların noksan ya- zan hakemler mesul tutulacak, ihtar cezaları alan oyuncuların siciline bu cezalar yazılacaktır; Sık sik ihtar ce- zaları alan oyunculara federasyonun kararlaştıracağı cezalar tatbik edile- cektir. Oyundan ihrac edilen oyuncu müteakıb maçta da oynıyamaz, Fede- rTasyonun cezaları kat'idir. Rumen gazetecileri şerefine ziyafet Ankara 18 (A.A) — Dün, Anado lu klübünde, Matbuat umum müdürü B. Vedad Tör, misafir Rumen gaze- İecileri şerefine bir akşam ziyafeti vermiştir. > Ziyafetin sonunda matbuat umum müdürü B. Vedad Nedim Tör güzel bir nutuk söylemiş, Rador ajansı di- rektörü buna bir cevap vermiş ve «yaşasın Atatürk» sözlerile nutkunu bitirmiştir, 7 B. FALİH RIFKI ATAYIN ZİYAFETİ Ankara 18 (A.A.) — Muhterem mi- safirimiz ekselâns Antonesconun re- fakatinde gelmiş olan Rumen güzete- —. > bugün basın birliği baş- ve gazetesi baş muharriri B, Falih Rıfkı Atay. tarafından bir . .1: Maliye: vekili B. Fuad Ağralı nisan iptidasında dönecek Ankara 18 (A A.) — Maliye vekili B. Fund Ağralı bugün tedavide bulun- duğu Kan şehrinden telefon ederek müsteşar B. Faikle görüşmüştür. B. Fuad Aj ahıhatini çok iyi olduğunu ve nisan Iptidasında Anka- Taya döneceğini söylemiştir. Köy kanunu Ankara 18 (Telefon) — Köy kanu- nunun bazı maddelerinin değişliri- mesi hakkındaki kanun lâyihası alâ- kadar vekâletlere verilmiştir. Evvelce de bildirdiğim gibi, bü kanuna göre, köylüler arasında birlikler teşkil edile- cektir. Belediye reisine taarruz edenler Turgudlu belediye reisini ağır surette yarâladılar İzmir 18 (Telefon) — Turgudluda çok garib bir hadise oldu. Belediye re- isi B. Cevdet, gece evine giderken bir- kaç kişinin taarruzuna uğramıştır. Müteamızlar ellerindeki demir parça- Jarile B. Cevdetin başına vurmuşlar ve ağır surette yaralamışlardır. ediliyor, Suriye jandarma- larının tazyikleri Bir Vataninin sözü, Vata- niler arasında gürültülü münakaşalara sebep oldu Adana 18 (Hususi muhabirimiz- den) — Vataniler evvelki gece yap- tıkları bir içtimada Hataydaki Türk tesanüdünü yıkacak tedbirler alın- masını müzakere etmişlerdir. Bu es- nada içlerinden bis vatani: «Düşün- ce ve hareketleriniz Suriyeyi uçuru- ma gölürüyor. Sancağın İstikbali hâ- misinin (elindedir. Mutedil düşünü- nüz.» demiştir. Bu söz Vataniler ara sında kavgalı münakaşaları mucib olmuştur. Adana 18 (Hususi) — Buraya ge- len haberlere göre, Bayır ve Bucak- ta jandarmalar beş koldan mmta- kalara yayılmışlar ve Türklere ver- gilerini yatırmaları bahanesile taz- yika geçmişlerdir. Diğer târaftari Su- riyeden gönderilen bazı yobâzlar hal- ka, Türkiye ve Hatay aleyhinde pro- paganda yapmakta ve çok küstahca iftiralarla köylünün temiz düşünce- lerini bulandırmağa o çalışmaktadır- Jar, > Evvelki gün Bucağa giden bir sey- yar satici jandarmalar tarafından soyulmuştur. Haleb 18 (Hususi) — Suriye jan- darmaları Cırablus civarnda Hac veli köyüne giderek şapka giyen "Türkmen aşiretinin şapkalarını yırt- mak istemişlerse de halkın içten ge- len bu arzusunu yenememişlerdir. Jandarmalar bundan sonra halkın ko- yunlarını alıp götürmüşlerdir. B, Şükrü Kaya Adanadan geçti Adana 18 (Hususi muhabirimiz. den) — Dahiliye vekili ve Parti genel sekreteri B. Şükrü Kaya bugün husu- si bir trenle şehrimizden Diyarıbeki- re geçmiştir. B. Şükrü Kaya istasyon- da vali ve kumandan tarafmdan kar- şılanmış ve uğurlanmıştır. İzmir belediye reisi geldi İzmir belediye reisi doktor Behçet Uz dün İstanbula gelmiştir. İnönünde bir plânör mektebi Ankara 18 (Telefon) — İnönünde hava kurumu tarafından bir plânör mektebi kurulması tekarrür etmiştir. Bu mektep Türkiyede açılacak ilk plânör möktehi olacaktir. Mussolininin Libya 19 Mari )** a müslümanlarına nutku i Fransız ve Ingiliz gazeteleri Italyan başvekiline şiddetli hücumlar yapıyorlar Roma 18 — Trablus müslümanları, Mussoliniye bir kılıç hediye etmişler- dir. Mussolini bu münasebetle müs- lümanlarâ hitaben bir nutuk söylemiş ve demiştir ki: A — Bu kılıcı en kiymetli bir hatıra olarak saklıyacağım. Bu hediyeyi ka- bul etmek ile Libya tarihinde yeni bir devir başladığını anlatmak istiyorum, İtalya, Habeşistanda çarpıştığı 20 man büyük bir sadakat gösterdiniz, Kazanılan zaferde büyük bir hisseniz yardır. Habeşistanda harp eden ırkdaşla- rmız, yazdan evvel aranıza dönecek- lerdir, İtalya, Libyanın müslüman ehalisi- ne şeriat kanunlarının serbesçe tat- biki ve onlara riayeti temin ediyor ve bütün dünya müslümanlarına mu- habbet ve teveccühünü göstermek is- tiyor. Bilirsiniz ki, ben çok vadetmem, fakat bir defa söz verdikten sonra mutlaka sözümü tutarım. PRANSIZ VE İNGİLİZ GAZETELE- RİNİN ŞİDDETLİ HÜCUMLARI Paris 18 —'Temps gazetesi, B. Mus solininin Trablusgarbdeki gürültülü seyâhatine şiddetle hücum ediyor ve diyor ki: «İtalya, Fransa ve İngiltere“ den ayrılarak Akdenizde Almanya ile elbirliği ediyor. Halbuki şimdi İtalya- nın Akdenizde vaziyeti iyi olmadığı gibi Avrupada da “zayıflamıştır. İtak ya bir gün gelecek ki Pransa ve İngil- tere ile. teşriki mesai etmediğine piş- man olacaktır. Deyli Telgraf gazetesi'de, Mussoli- niye hücum ederek diyor ki: Mussoli- ni, sabık Kayserin şarka yaptığı gü- rültülü bir seyahat esiyasinda böyle alkışlandığını, fakat bunun kendisine uğur getirmediğini unulmamahdır. Habeşistanın zaptı esnasında müs- limanları kesmekten çekinmiyen İtal yanın şimdi müslüman milletlerinin hürriyetine taraftar görünmesi hayre- te şayandır. Kahirede bir |Tempsgazetesinin çarpışma oldu Polis talebeye karşı silâh kullandı, birçok yaralı var Kahire 18 (A.A) — Nilin ilerisinde ite mahallesi olan Cize'de tale- be ile zabıta arasında bu sabah bir çar- pışma olmuştur. Zabıta memurları, silâh istimal etmişlerdir. Birçok tale- be yaralanmıştır. Kahire 18 (A.A.) — Nümayişler ya- pıldığı sırada Kahirede diğer bir ta- kım talebe grupları sokaklarda dolaş- mışlar ve Ravzatülyusuf gazetesi ida- rehanesine hücum etmişlerdir. Bugünkü hadiseler esnasında üç z4- bıta memuru hafifçe yaralanmış, 9 talebe de ikisinin yarası ağır olmak üzere mecruh düşmüştür. Filomuzun Yagoslav limanlarını zi Filomuz Yugoslav limanlarını ziya- ret edecektir. Bu ziyaretin haziranda yapılması muhtemeldir. .. Kudüste bombalar Filistinde yeni hadiseler oldu, vaziyet fenalaşıyor Kudüs 18 (A.A&) — Filistinde vazi- yet daimi surette vahamet peyda et- mektedir. Dün akşam tedhişçiler, şeh- rin dört yol ağzına bir bomba atmış- lar ve birisi zabıta memuru olmak Üüz€- re 16 kişiyi yaralamışlardır. Kudüs halkının bütün mahafiline mensub yahudilerin fevkalâde meclisi, ık ve cemiyet farkı gözetmeksizin dün akşam bir toplantı için davette bulunmuştur, Sebebi, veziyetin vaha- metidir, Hebron'da Arap müfritleri, telefon hatlarını keserek bu mıntaka ile Payı- taht arasındaki münakılğdtı inkıtan uğratmışlardır. Kudüs 19 —Dün şehre birçok bom- balar atılmıştır. Bombalardan 24 kişi ölmüştür. Dük dö Vindsor Mayıs 22 de Viyanada evleniyor Daily Ekspres bildiriyor: Dük dö Windsorun mayıs 22 de izdivacı artık tamamile takarrür etmiş bulunuyor. Dükün madam Simpsonls izdivac me- rasimi Viyanada olacaktır. Anlaşıldığına göre, altıncı Jorj, ma- yıs 12 de vuku bulacak olan tac giy- me merasiminden sonraya kadar izdi- vacın tehir edilmesini istemiştir, Dük tehire bir şartla razı olmuş- tur: Kral allesinin izdivacında hazır bulunmalarına müsaade edilmesi, bazı ifşaatı Almanya ile İtalya nüfuz mıntakalarını ayırmışlar Dünkü posta ile gelen Temps ga zgtesinde, Jak Bardo, general Göering ile İtalyan başvekili Musolini arasın» da cereyan etmiş olan müzakereler hakkında şu izshatta bulunuyor vo diyor ki: «İtalya, bir Avusturya - Mae car krallığı olsa bile bir Avusturya krallığı kurmak suretile Brenner gö çidini emniyet, altına almak siyaseti- ni bırakmıştır. General Gö:ring, Hit- ler Almanyasına bazı teminat veril mek lüzumunda israr etmiştir. Bu suretle o Çekoslovakya ile Romanya Alman, Macaristan, Yugoslavya ve Bulgaristan İtalyan nüfuz mıntaka- larına giriyor. Avusturya bunlar ara- sında tampon vazifesini görecek, Al manya Anşlus mefküresinden İtal ya da Habsburgları tahta getirmek» ten vazgeçeceklerdir.» : Ispanya harbi Hükümetçiler 4 kilometre ilerlemişlerdir Madrid 18 (AA) — Cumhuriyetçi 'kuvveller, dün öğleden sonra Brihu- gea istikametindeki ileri hareketlerind devam etmişler ve Bejares, Solanik los ve Olmeda kasabalarını âni bir ta- arruzla zaptetmişlerdir. İleri hareketi neticesinde, 4 kilomet- re erazi kazanmışlardır. Asilerin son hava bombardımanları neticesinde Brihugea'y tahliye etmiş oldukları zannedilmektedir. Amerikada müthiş bir facia Nevyork 19 — 'Teksasta bir mekte“ bin ocağı patlamış, mektep tamamile yıkılımşıtır. Şimdiye kadar 135 tale- benin ve 10 öğretmenin cesedleri Çi karılmıştır. Balkan antantı İktisad konseyi dün Atinada işe başladı Atina 18 — Balkan antantı iktisa- di konseyine iştirak edecek olan bütün Balkan murahhas heyetleri Atinaya gelmişlerdir, İktisad konseyi, bugün saat beşle Yunan başvekili B. Metaksasın bin nutkile açılmış ve konseyin riyaseti Yugoslav heyeti murahhasası reisine vermiştir. Mesai üç tâli komisyona tevzi edilmiştir. Bu komisyonların kas rarları heyeti tumumiyeye bildirile,