19 Mart 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

19 Mart 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

2. Gençler Türkkuşuna çok rağbet ediyorlar Türkkuşu bayramından alınan neti- celer herkesi memnun edecek mahiyet- tedir. Hava bayramına 100,000 İstan- bullunun Yeşilköye hücum edercesine koşması ve bir okadarının da vesaitsiz- lik yüzünden istasyonlarda kalması haikın ve biühassa gençliğimizin uçu- culuğa karşı olan büyük alâkasını bir defa daha göstermiştir. Bir günde on kadar kız ve erkek ha- va kurumuna müracaat ederek Türk» kuşuna üye yazılmak istediklerini be- yan etmişlerdir. Bu gençlerin hemen muameleleri yapılmış ve kendileri mu- ayene edilmek üzere hastanelere sev- kedilmişlerdir. © Güneş klübü binasındaki Türkuşun- da nazari derslere başlanmıştır. Bu dersler nisan ortasına kadar devam e decektir. On beş nisandan sonra amel? derslere başlanacak, gençlere uçuş ve paraşütle atlama dersleri gösterilecek- tir. Ameli dersler de üç ay kadar devam edecektir. 'Uçmanlar bu üç aylık devreyi de ik- mal ettikten sonra İnönü kampına ve Oradan da Ankaraya gideceklerdir. An- Karada tesis edilen motörlü tayyare mektebi Türkkuşu üyelerine açılmıştır. Mekteple motörlü tayyarelerin nasıl idare edileceği hakkında ameli ve na- yari dersler gösterilecektir. Bu mekte- bi de bitirecek olan gençler tam bir tayyareci olacaklardır. Türkkuşuna keydolunup motörlü tayyare mektebin-| den çıkıncaya kadar geçecek zaman zarfında talebelerin yol ve yiyecek mas- rafları Hava kurumu tarafından te- min edilecektir. 'Türkkuşuna üye yazılacaklara bir- çok mühim haklar verilmesi düşünül- mektedir. Türkkuşuna orta mektep me. zunları kaydedilmektedir. Askerlikleri geldiği zaman doğrudan doğruya yedek subay mektebine gönderilmek hakkını kazanıyorlar. Yedek subaylar mecburi hizmetlerini ikmal ettikten sonra tek- rar sivil hayata avdet ediyorlar. Fakat "Türkkuşu mekteplerini muvaffakıyet- le bitirmiş olan gençlerin yedek subay-| ıktan orduya da geçebilmelerine mü- saade edileceği söylenmektedir. Bu ci- het tahakkuk ederse bu gençler ordu- da tayyare zabiti olarak hizmet göre- ceklerdir. EDİRNEDE HAVA BAYRAMI Edirnede de bir hava bayramı yapıl- ması muvafık görülmüştür, Ancak şim- dilik buna imkân görülemiyor. Çünkü Meriç taşmış ve uçmağa müsaid arazi çamurlanmıştır. Havalar düzeldikten, bataklıklar kuruduktan sonra orada da bir bayram yapılacktır. Diğer taraftan İstanbuldaki hava bayramının da tekrarlanması alâka- | İdarlarca muvafık görülmektedir. Gelecek! sene ilkbharda bir hava bayramı daha yapılması ve bunun her sene ayni mev- simde tekrarlanması kuvvetle muhte- meldir. Paristeki son hadise “Baş tarafı 1 inci sahifede) s#Eomünist fırkası, zabıtanın hat- ta hareketini protesto eder. Fırka, Clichy arbedelerinden mesul olanla- rm cezalandırılmalarını ve dahili har- be sebebiyet vermiş olan faşist birlik- lerin feshedilmesini taleb eder.» Havas ajansına beyonalia bulu- nan B. Blum, bu beyannamenin ken- disinin komünist liderleri ile yapmış olduğu mülâkata tekabül etmekte olduğunu söylemiştir. Sol cenah parlâmento — gruplarin dan bir heyet, dün öğleden sohra bir | toplantı yapmıştır. Heyet, başvekil ile Clichy hadiselerinin ortaya çıkar- mış olduğu meseleler hakkında gö- rüşmek üzere bu sabah B. Bluma hu- Susi bir heyet göndermeğe karar ver- miştir. FIRKALARIN VAZİYETİ Paris 18 (AA) — Komünist me- busler, bir amele mıntakası olan Clichi'de Fransız sosyal partisinin &kdetmiş olduğu mitingin bir tahrik teşkil etmekte olduğunu söylemiş- lerdir. Bu mebuslar, faşist denilen birliklerin hemen feshedilmesini is- Komünist mebuslar, bundan son- ra bükümetin halkçılar - cephesinin içtimai kanunlarının tatbikinde bir «Vakfe» kabul etmek suretile siya- setinde yapmış olduğu tadil dolayı- sile amele sınıfının duymakta oldu- ğu memnuniyetsizliği keydetmişler- dir. Bu mebuslar, işsiz olan yaşlı kim- #eler için hemen tekaüdiye kabul edil mesini istemişlerdir. Radikal sosyalist partisi namına söz söyliyen B. Campincehi, fırkasının B. Yatandaşlar için mükteseb bir hak ol- duğunu ve bu hakkı herhangi bir fır- kaya tanımamak imkânı olmadığını kabul etmekle beraber bu müzaheret- te bulunacağız.» Bol cenah müstaküllerinden B. Ber- gery, hükümetin zengin sınıflar için çok liberal olan ve halkçılar cepbesi- nin içtimai programına tevafik etmi- yen şimdiki fktisadi siyasetini değiş- tirmesi lâzimgelmekte olduğunu be- yan etmiştir. Ayan meclisi koridorlarında Clichy hadiseleri, ehemmiyetle | münakaşa edilmektedir. Âyan âzasından birçoğu, bu hadiselerin bir «Vakles Tüzumun- dan bahsetmiş olan B. Leon Blumun iktisadi siyaseti dolayısile duymakta oldukları memnuniyetsizliği izhar et- mek maksadile komünistler tarafın. | Paris 18 — ! dan tertib edilmiş olduğu mülalea- sında bulunmaktadır. HALK CEPHESİNDE GÖRÜŞ FARKI Paris 18 (A.A.) — Halkçılar cephesi | hükümeti, devam etmektedir. Uzun İ süren birtakım. müzakerelerden son- ra siyasi vaziyet, bugün biraz daha tavazzuh etmiş görünmektedir. Clichy arbedeleri, zannolunduğu gibi, sosyalist ve komünist fırkaları arasında bir uçurum açmamıştır. Tahmin edildiğine göre, halkçılar cephesi - fikralarmda' — sosyalistlerle kömünistler değil, belki Aâleyhtar olduklarını beyan etmiş olan radikallerle sosyalist ve komünistler arasında muaraza vardır. B. Leon Blumun hususi müşaviri B. Rosenfeld, Populaire gazetesinde diyor ki: «Soğukkanhlıklarını ve mai- yetlerine karşı nüfuzlarını muhafaza edememiş veyahud Nhalkçılar hüküme- ti ile amele arasına nifak sokmak için maiyötlerini hareketlerinde serbes bi- Takmış olan zabıta âmirlerinin mesu- Miyetlerini tayin ve tesbit etmek Jâ- zımdir» Radikallerin naşiri efkâri olan Ere Noüvelle gazetesi ise bilâkis, zabıta memurlarını cesaretlerinden dolayı tebrik etmektedir. Bu gazete diyor ki: «İntizam ve inxibat müdafileri, va- gifelerini yapmışlardır. Polis müdü- ründen seyyar muhafızların son ne ferine varıncıya kadar hepsi de cum- dün greve | huriyete ve memlekete lâyıkı veçhile hizmet etmişlerdir.» 'Humanite gazetesi, diyor ki: «Şimdi hükümetin yapacağı şey, mücrimleri cezalandırmak, idarelerde tasfiye yap- mak ve Fransada Franconun harekğ- tını taklid etmek için tertibat alan ve silâhlanan kimselerin tahrikâtını im- kânsız bir şekle sokmaktır.» İSTİZAH YAPILACAK MI? Paris 18 (A.A.) — Sol cenah parti- lerinin bir heyeti, B. Blum ile B. Dor- moy'yı ziyaret etmişlerdir. Görüşme- nin mevzuunu Cüchy hadiseleri teş- kil etmiştir. İyi malümat almakta olan maha- fil, akalliyet tarafından hükümetten istizahata bulunlmadığı takdirde par- lâmento ekseriyetinin Clichy hadise- lerini ve grev meselesini örtaya atma- ması husununun karaılaştırılmış ol- duğunu beyan etmektedir, Toplantı sonunda gazetecilere be- yanatta bulunan komünist ilderi B. Duclos, bütün sol cenah fırkalarının arsusu, halkçılar cephesini teşkil eden fırkalar arasındaki birliği her zaman- dan ziyade kuvvetli bulundurmak ol- duğunu söylemiştir. PARİSTE UMUMİ GREV Bugün saat onbire ka- Şile cinayeti muhakemesi Mahkeme yeni bir keşif | yapılmasına karar verdi Şilede Ömer adında bir adamı ge | celeyin tabanca ile öldürmekten suç- Iu Bayram ile arkadaşı Necdetin mev- kufen muhakemeleri ağırceza mah- kemesinde yapıl , Verilen Tapo- Ta nazaran kurşuh Ömerin sırtından girerek karnından çıkmış ve kuşağı- nın arasma saplanıp kalmıştır. Kafa- sı da tabancz sapile parçalanıp ezil- miştir. Suçlular bu cinayeti inkâr et- mektedirler. Muhakemenin evvelki celsesinde dinlenen şahidlerden yetmiş yaşlar rmda Mehmed Ali ile karısı verdikle- Ti fade de vaka gecesi suçlulardan Bayramın elinde tabanca ile kendile- rinden on beş, yirmi metre uzaktan geçmekte olduğunu gördüklerini söy- lemişler ve Bayramın elindeki taban- canın cinsini de tasrih etmişlerdi. Suçlu vekili ise bu ifadeyi reddederek geceleyin karanlıkta on beş, yirmi metre uzaklığından geçen bir adamın tanınması o kabi! olup Olmadığının tesbiti için mahallinde bir keşif ya- pılmasını #stemişti. Bunun üzerine mahkeme Mehmed Ali, Mehmed ve İsmail adlarında bir ehli vukuf heye- ti teşkil ederek mahallinde keşif yap- tırmıştır. Ehli vukuf heyetin verdiği raporda bu vaziyette bir adamm ta- nınabileceği bildirilmiştir. Dünkü celsede suçlu vekili bu ra- pora da itiraz etmiş ve: — Ehli vukuf olarak seçilen kimse- ler kırk, kırk beş yaşlarındadırlar. Bittabi gözleri daha kuvvetlidir. Şa- hid Mehmed Ali ise yetmiş yaşında bir ihtiyardır. Bu adamın gece ka- ranlığında bir adamı tanıyabilmesi imkânsızdır. Bunun için yeniden bir ehli vukuf seçilerek mahallinde bir keşif daha yapılmiasını ve bu keşifte şahid Mehmed Aliile karısının da bulundurulmalarını istiyoruz.. Demiştir. Kendi müdafaa vekili- nin bu isteğine râğmen suçlu Bay- ram keşif yapılmasına itiraz ederek: — Ben veremliyim. Nasil olsa yap rın, öbür gün öleceğim. Keşiften vaz- geçiniz. Hakkımdaki kararı biran ev- vel veriniz de iş uzamasın.. Demiştir. Keşif talebine iddia ma- kamı da iştirak etmiş ve mahkeme yeni bir ehli vuku? heyeti tarafından tekrar keşif yapılmasına karar vere- rek muhakemeyi başka güne birak- mışlır, Bu keşifte şahid Mehmed Ali ile karısı da hazır bulundurulacaklardır. Geçeleyin vaka yerinde bunların ta- mâıkları bir kaç kişi, kim oldukları kendilerine bildirilmeden, on beş, yirmi metre mesafeden o geçirilecek- lerdir. Bu suretle ihtiyar Mehmed Ali le karısının bu şerait altında gördük- leri adamı tanıyıp tanıyamıyacaklari tesbit edilecektir... Afişaj işi J işi Belediyede yeni bir büro kuruluyor Şehir meclisinin kararı üzerine afi- 48 işlerinin belediye tarafından idare- sine başlanacağını yazmıştık. 21 mari- tan itibaren belediye bu işi idareye başlıyacağından afişaj işlerile meşgul olmak üzere bir büro tesisine başlan- mıştır, Afiş bürosunun İstanbul cihe- tinde mi, Beyoğlunda münasip bir yer- de mi tesisi lâzım geleceği bir iki gün içinde belli olacaktır. Büro faaliyete geçince hemen afişe edilecek İlânları kabul edecektir. Şimdilik bu iş eski tarzda Idare edilecek, tarife şehir mec- lisinin nisan toplantısında kabul edil dikten sonra yeni tarifeye göre ücret alınacak ve şehir içinde ilân kuleleri tesis edilecektir. gar. aran dar umumi grev yapılmıştır. Yalnız gazeteler çıkmış ve dağıtılmıştır. Pa- ris amele birlikleri tanzim komitesi bir beyanname neşretmiştir. Beyanna; mede faşist birliklerinin hemen tey- kifini, albay Larague'un tevkifini, or- dunun, zabıtanın, idarenin cumhu- riyete aleyhdar unsurlardan temiz- lenmesi istenmektedir. Clichyde 3000 kişinin iştirakile bir miting yapılmış ve milletin müdafaası için lâzım olan tedbirleri almak üzere bir Sosyallet - Komünist komitesi teşkili istenmiştir, Türk - Rumen dostluğu gittikçe kuvvetleniyor (Baş tarafı 1 inci sahifede) Ziyafette dış işleri bakanı doktör Tevfik Rüştü Aras ile vekiller, riya- seti cümhur baş yaveri, hususi ka- lem direktörü, muhafız alayı kuman- danı, Romanya elçisi, muhterem mi- safirin refakat ve maiyetlerinde bu- Tunanlarla dış işleri bakanlığı ve Re- manya elçiliği ileri gelenleri hazır bulunmuşlardır. Ankara 18 (AA.) — Romanya dış İşleri bakanı ekselâns Antonesco ve refikası şerefine bu akşam Romanya elçisi B, Telemak tarafmdan Anka- Tapalasta bir akşam (ziyafeti veril miştir. Ziyafeti geç vakte kadar sü- ren bir resmi kabul takibetmmiştir. RUMEN GAZETELERİNİN MAKALELERİ Bükreş 18 (AA.) — Gazeteler, Romanya hariciye nazırı B, Antones- cConun ziyareti hakkında İstanbul ve Ankaraden gelen haberlere uzun sü- tunlar tahsis etmektedir. Bu ziyaretten bahseden «İndepen- dance: Roumaine> gazetesi, baş ma- Kalesinde dahi tensikatçı Atatürkün gerçekleşlirdiği muazzam eseri tah- Ml ettikten. sonra yeni Türkiyenin şark Avrupasındaki hakim rolünü tebarüz ettirmektedir. Bu gazete, Türkiyenin Sovyetlerle münasebat tesis etmesini bilen İlk devlet olduğuna işaret ederek mmua- hedelerin tadilini ve emperyalist fan- taziliği bertaraf etmek suretile mil- letin menafiini idrakte büyük bir şuur ve kati bir azim gösterdiğini yazıyor ve diyor ki: «Türkiye ve Romanya, hiçbir ge- nişleme siyaseti takib etmeğiklerin- den münhasıran sulhün muhafaza- sile meşgul oluyorlar. İşte bir muha- faza ve müdafaa ittifakı nümunesi olan Balkan antantınin temelini de bu sülh ideali teşkil eylemektedir. Türk ve Rumen milletleri, kendi- lerini biribirlerine bağlıyan çok sıkı siyasi ve ekonomik bağların üstün- de karşılıklı muhabbet ve. hürmet hisleri beslemektedirler. Bu hususta Neri sürülebilecek en büyük delil Dobrcz Türklerinin muhacereti do- layısile Rumen efkârı umumiyesinin ittifakla duyduğu teessürdür. Anto- neskonun Türk hükümet merkezini ziyaretine, zaman geçtikçe daha zi- yade kuvvetlenen, derinleşen, ve şark Avrupasında sulh ve terakki âmlli olarak tebarüz eden Türk - Rumefi dostluğu hâkim bulunmaktadır.» BUGÜN matinelerden SAVOY OTEL 217 HANS ALBERS - BRİG'TTE HORNEY, fevkalâde meraklı ve heyecanlı film, Yeni balıkhane B. Proste'un mutalâası alın- dıktan sonra kati karar verilecek Şehrimizde ni bir balıkhane ku- in muhtelif sahala- olmamasından iş mahzurlu görülmüştü. Yeni balıkha- | nenin Sarayburmunda yapılması de burasının çok akıntılı olması itibarile doğru görülmemişti. Haber aldığımıza göre balıkhanenin Boğaziçinin münasip bir yerinde, ya- rının hud müstakbel limanın tesis edil ği Yenikapı civarında tesisi hakkın- daki fikir daha muvafık görülmekte- dir, Şimdiye kadar şehrin muhtelif mın- takalarında yapılan araştırmalar hak- kında alınan neticeler bir rapor halin- de bir kere de şehircilik mütehasma i 'B. Proste verilecektir. iPEK Sa Gi 1- SE VİŞMEK ARZUSU MARLENE DIETRİĞH ve GARY COOPER 2- BULBULLER OTERKEN Baş rolde: MARTHA EGGERTH Müstesna bir film KIZLAR PANSYONU SE Mioche ) LUCİEN BARROUX .ve GABRİELLE DORZİAT ve 40 genç kız tarafından temsil edilmiş Fransızca sözlü film Pek yakında SAKARYA sinemasında TÜRK te Bugün 2 büyük film birden 'B. Proste'un mütaleosı alındıktan sonra yeni balıkhanenin yeri kati su- rette belli olacaktır ————— —— VEFAT Şurayı . Bahriye âzas ve müsteşar merbum Midilli Hasan o Paşanın oğlu İzmirde Sun'i âza mütehasus (o Fabri Bayraktarın o babası, Riyaseti Cumhur muzika heyetinden İhsan, 188 nci alay ikinci tabur kumandanı binbaşı Yavuz Kızıl Tan ve Beykoz deri fabrikan mu- hasebe kaleminde Bürhan Dikmenin kayın babası mütekaid bahriye binba- gsi Hüseyin Riza Bayraktar vefat et- miş ve cenazesi Kadıköy Mühürdardaki hanesinden * kaldırılarak o Eyüpte aile kabristanına — defnedilmiştir. — Cenazesi pek sevdiği deniz ve kara erlerinin de iştirakile | kaldırılan merhum Avrupa Sun'i öza imalini ilk tahsil eden bir TÜRK tür. Muhtelif O muharebelerden sonra malül gazilerimizin hemen bep me el ve ayak yaparak onların malüliye- tine yardım ederek hamiyet ve hazaka- tini gösteren merhum pek sevilmiş muh- terem bir asker ve sanatkârdı. Cenabı hak gariki rahmet eylesin. TEŞEKKÜR Sevgili valdömin © vefah dolayısile hasıl olan teessür ve elemimize bizzet veya yazı ile iştirak etmek lütfunda bv- lunan akraba ve dostlarımıza beyanı teşekkür ederim. Ankara Temyiz mahkemesi Raportörü Nail Istanbul Beleğiyesi Şehir tiyatrosu Dram kısmında bu akşam 1 1 temsil yoktur. Cumarte- KRAL LİR Operet kısmı bu akşam saat 20,30 da SAZCAZ Yazan: Ekrem Reşid. Müzik: Cemal Reşid, büyük şaheser birden YEŞİL DOMİNO DARKİFUX - MAURİCE ESCANDES, zevkli ve neşeli ç Fransızca büyük film, Lüleburgaz Kaymakamlığından: Kazamızda yapılmakta bulunan göçmün yapılarına muktezi 60,000 Marsilya Bu kiremitler kazada müteşekkil iskân komisyonunca pazarlık suretile ve Seydiler istasyonuna teslim şartile satın alınacaktır. Son kesişme günü 29/3/937 pezartesi günü saat 14 dedir. Fazla gilgilenmek isteyenlerin her gün Lüleburgaz iskân dairesine müracaat etmeleri, 1468)