9 Nisan 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

9 Nisan 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 A gg MAM MA 9 Nisan 1937 Ingiliz - Italyan rekabeti Akdenizde İngiliz hegemonyası sona ermiş Bunu söyliyen Italyan gazetesi “Burada İngilterenin yerine kaim olmağa azmetmiş genç bir devlet var,, diyor Roma 8 — Dün neşredilen İtalyan bahriye bütçesi hakkında İngiliz ga- yanam im yanmışlardır. Tribuna gazelesi bu neşriyat münasebetile m kri Akdenizdeki Hegemonyası tarihen sona ermiştir. Manşin öte tarafında gösterilmekte olan bu heyecanlı asabiyet, İngilterenin İtalya ile olan münasebetlerini istinad ettirmekte olduğu ruhi, manevi ve siyasi mu- kaddematın ne kadar kolaylıkla kırılabilir şeyler olduğunu göstermektedir. Akdenizde İngilterenin yerine kaim olmağa azmetmiş genç bir devlet ortaya çıkıyor. Dünyanın bütün denizlerinde daha geniş bir takım zaruretlere karşı koymak mecburiyetinde bulunan İngilizler için bu devlet ile çarpışmak çok çetin bir teşebbüs olur.» Ispanya hükümeti tekrar Madride dönecekmiş Ekseri cephelerde askeri harekât şiddetini kaybetti Londra 8 (A.A) — News-Chronicle gazetesinin Valencia muhabiri, İspan- ye hükümetinin Madride dönmek ta- savvurunda bulunmakta olduğunu bildirmektedir. Bazı sefarethanelere, payıtahta dönmek için hazırlanmala" n zımnında talimat gelmiş olduğu ri- vayet olunmaktadır. Valansiya 8 (A.A) — Andujardan bildiriliyor: Dün Villaharta bölgesin- de son günlerdeki muharebelerden sonra nisbi bir sükün hüküm sürmüş- tür. Cumhuriyetçiler dün Chimorra dağında cereyan eden muharebeden sonva asilerin terkettikleri malzemeyi toplamaya devam ediyorlar. Şimdiye kadar, toplardan başka, 19 mitralyöz, 2 havan topu, 40 makineli tüfek, 800 tüfek, bir hava topu, 7 s&- yahat otomobili, 8 kamyon, bir Alman Iki taraf da memnun un değil Filistinin ikiye kiye ayrılması fikrine karşı itirazlar Kudüs 8 (A.A) — Gerek Sionistler, gerek Müslümanlar Londradan gelen ve Filistinin biri Yahudi, biri Arap olmak üzere iki devlete tefriki ihti- malinden bâhis olan haberlere karşı şiddetli bir husumet izhar etmektedir- ler. Büyük müftinin dediği gibi Müslü manlar, Filislini Arap memleketleri- nin teşkil etmekte olduğu büyük aile- nin ayrılık kabul etmez bir parçası te- lâkki etmektedirler. Sionistler ise, Şerla nehrinin iki ki- yısında bir Yahudi devleti vücude ge- tirilmesi programını müdafaa etmek- tedirler. Hariciye vekilimizle Mısır Hariciye vekli arasında samimi telgraflar Ankara 8 (A.A.) — Türkiye ile Mi- sr arasında dostluk ve ikamet mü- ahedeleri ile tabiiyet mukavelesinin imzası münasebetile, Hariciye vekili Dr. Tevfik Rüştü Aras ile Misir Hari- diye nazırı arasında samimi telgraflar teati olunmuştur. Ermenilerin Dahiliye vekiline teşekkür telgrafı Cenub hududumuzdu vukubulan şekavet hâdiseleri hakkında geçen gün Millet Meclisinde izahat verir ken Dahiliye vekilimizin Ermeniler hakkında kullandığı lisan şehrimiz Ermenileri arasında büyük bir mem- nüniyet uyandırmıştır. ni vi döokl mite B. Öle ü Siyez çok hararetli bir teşekkür telgraf: gönder- miş ve Türk Ermenilerinin cumhuri- ve iki İtalyan tankı ve mühim mik- tarda kurşun ve obüs toplanmıştır. Ee geçirilen arazi üzerinde 500 asi cesedi bulunmuştur. Bilbao cephesinde vaziyet San Sebastien 8 (AA) — Frankist kuvvetlerin halihazırda Bilbao'ya 35 kilometreden daha kısa bir mesafede bulunmakta oldukları haber verik mektedir. Bübao 8 (A.A.) — Bask başvekili B. Aguirre, radyo ile neşrolunan bir hitabesinde ezcümle şöyle demektedir: «Bask milleti, yanlış haberler neş- redenlerin haberlerine kulak asmayı- nız... Halihazırda vaziyet, asilere mü- Saiddir, fakat bu hal uzun müddet de- vam etmiyecektir. Vazifesini ifa ede- cek olan hükümete itimad ediniz. muzafferiyetten eminiz» Kont Cianonun Ankarayı ziyareti Roma büyük elçisi davete memur edildi Ankara 8 AA) — Aldığımız ma- lümata göre, Türkiyenin Roma büyük elçisi, iadei ziyareti esasen iki hükü- met arasında tekarrür etmiş olan İtal- ya hariciye nazırı kont Cianoyu, B. M. Meclisi açıldıktan sonra sonbahar içinde memleketimize gelmek için da- vete memur edilmiştir. İtalya harici- ye nazırınm bu ziyaretinin kati tari- hi, kont Cinno ile görüşülerek tekar- rür ettirilecektir. Rus hududu Sovyetler yeni ve çok kuv- vetli istihkâmlar yaptılar Varşova 8 — İllüstre Kourye gaze- tesi, Sovyetlerin garb hududlarında yaptıkları istihkâmlar hakkında taf- sllât veriyor. Müstahkem hat Baltık denizinden, Karadenize kadar uzu- yor, bu müstahkem hattın derinliği 30 kilometredir. Çok kuvvetli ve ağır çapta toplarla ve mitralyöz yuvala- rile mücehhezdir, Sovyetler, bu hattı inşa etmek için yüz binlerce kişi kul lanmışlardır. Mançuri hududu bö- yunca buna benzer müstahkem bir hat inşa edilecektir. —— Cebelüttarıka gidecek heyetimi Zafer torpidosu tahsis edilecek Ankara 8 (Telefon) — Cebelüttari- ki kontrol edecek heyetimize Zafer torpitosunun tahsis edildiği haberi lar tarafından tekzib Lindberg Münihe vardı Paris 9 — Münihten bildirildiğine göre oZüğrepten hareketindenberi, kendisinden hâber almamanuş olan tayyareci Jindberg, M ünihe varmış» Hariciyede yeni teşkilât Iktisad dairesi ve propaganda müşavirliği ihdas edilecek Ankara 8 (Telefon) — Hariciye ve- kâleti merkez teşkilâtında bazı deği- şiklik yapılacaktır. Hazırlanmakta olan yeni teşkilât lâyihasma göre merkezde bir iktisad. dairesi ile ayrıca propaganda ve neşri- yat işlerile uğraşmak Üzere müşavirlik İhdas olunacaktır. Hatay Türklerine İ yapılan mezalim İ Arap halkı arasında derin bir teessür uyandırdı Halep 8 (Hususi muhabirimiz. den) — Kirkhândan süngülülerin nezareti altında kamçılana kamçıla- na sevkedilen Türklere reva görülen mezalim Arap halkı arasında da de- rin bir teessür uyandırmıştır. Evkaf memurları arasında tayinler Ankara 8 (Akşam) — Vakıflar umum müdürlüğü muavinliğine umum müdürlük muamelât ve mülhak vakıflar müdürü B. İsmet, yerine Be- yoğlu vakıflar müdürü Halim Baki, Beyoğlu vakıflar müdürlüğüne varı- dat müdürü Cemal Cezmi, varidat müdürlüğüne muavini - Mehmed Ali, İzmir vakıflar müdürlüğüne Edime vakıflar müdürü Esad Sezai, Edirne vekıflar müdürlüğüne de İstanbul yakıflar müdürlüğü muhasebecisi İb- rahimin nakıl ve tayinleri Yüksek tasdike #ktiran etmistir. Ankara - Karabük hava hattı Tetkiklere başlandı, Karabükte bir meydan yapılacak Ankara 8 Telefon) — Nafa vekâ- leti Karabükle Ankara arasında yeni bir hava battı vücuda getirmek üzere tedkiklere başlamıştır. Bu maksadla Karabüke gönderilen tayyare mühen- disi orada yapılacak tayyare meyda- nının yerini tesbit ederek dönmüştür. Meydanın tanzimine yakında başlanı-) lacaktır. Zafranbolu şosesini Karabüke bağ- lamak Üzere Araç çayı üzerinde 40 metre genişliğinde büyük bir belen köprü yapılması kararloştirilmişter; Taşdelen suyu Evkaf umum n müdürlüğü bir kanun lâyihası hazırlıyor Ankara 8 (Telefon) — Evkaf umum müdürlüğü evkafa ald Taşdelen suyu ve zeytinliklerin hususi bir idare ile tedviri için tetkikler yapmaktadır. Bunun İçin bir kanun lâyihası da he“ zırlanmaktadır. Kanun lâyihasına göre müledavil sermaye İle idare edilecek müessese, fabrika vesaire vücude getirilecektir. Hamidiye mektep gemisi Yugoslavya ve Yunanis- tana na gidecek Ankara 8 Trelefon) — — Hamidiye mektep gemisinin haziran bidayetin- de Yugoslavya ve Yunanistana yapa- cağı seyahat bir ay sürecektir. Kralın o taç giyme merasimi mü- nasebetile İngilterede yapılacak deniz şenliklerine iştirak edeceğini bildir. diğim role? torpitosu haziranın yola çıkacaktır. Belçika başvekiline mühim vazife verilmiş Anglosaksonlarla Almanların arasını bulmağa çalışıyormuş Paris 8 (A.A) — Matbuat, alâkası- »i Belçika üzerinde £ toplamaktadır. Saint Brice, le Joumalda şu satırları yazıyor; <B. Van Zeelanda tevdi edilen vazi» fe, hakiki ismi ile söylenmek icabeder- se, Anglosaksonlarla Almanlar arasm- da bir uzlaşma vazifesidir, Eğer haki- katen uzlaşma ve teşriki mesai isteni- yorsa, indi tedbirlere girişmeden ön- Ce bu teşriki mesainin şartlarmı bâr şarmak icabeder» Petit Journal diyor ki: Doktor Schact salı günü Van Zelandı ziyaret edecektir. Bu ziyaretin mevzuu tama» men ticari olacaktır. B. Şahin Ak manyanın silâhlanmak için mühtaç olduğu Kongo bakırını tedarike çalı- şacağı bildirilmektedir. Fakat B. Van İngiltere Zeelandın beynelmilel bir ekonomi konferansı için hazırlıklar yapılması hakkında tahkikat icrasını kabul etti- ği de biliniyor. 'B. Şahtın ekonemi hakkındaki ilbe- ral temayülü malümdur. Müstemlee istemek için bundan istifade etmekle beraber, bu projeye müsait davrana- cağı şüphesizdir. Fakat gene şüphesiz olar bir cihet de, nasyonal sosyalist dirijanların kat'i muhalefetine maruz Kalacağıdır. Pertinax, Echo de Paris gazetesin- de yazıyor; «Rayşbank direktörü, İn- giltere, Fransa, Amerika, Belçika, şi- mal devletleri vesalrenin ayrı teşriki mesaisine mâni olmak için €linden geleni yapacaktır. NK buğday azlığından endişe ediyor Fiatlerin çok fazla yükselmemesi için tedbir alacak Londra 8 (AA.) — İstihsalâtm tahdidi ve stokların tedrici surette tü- kenmesi yüzünden buğday flatinin pek fazla yükselmesine mâni olmak için hükümetin derpiş etmekte oldu» ğu tedbirler hakkında bugün Avam kamarasında sorulacak sual, lerin gıdasız kalmak ihtimali karşı sında hissetmekte oldukları ananevi korkunun tezahürüne vesile verecek- tir, Piyasadaki bu vaziyetin en mühim âmillerinden biri İspanyanın ve ihti- mal harb için ihtiyat stoku hasırlı- yan Almanya ve İtalyanın yapmakta oldukları Mmübayaat miktarmın pek mühim olmasıdır. İngilterenin buğday ihtiyacının memleket dahilindeki miktar ile an- cak 17 gün temin edilebileceği be- yan ve hiç olmazsa şimali Amerika Te- m Varşova 8 (A.A.) vaziyelin devam edeceği ilâve olun- maktadır. Lehistanın tedbirleri — Pat ajansı bil diriyor: Dün toplanan nazırlar mecii- si, Lehistanda ekonomik hayatın mü- sait bir surette inkişafını zorlaştıran fiatlerin yükselmesini durdurmak için bir takım tedbirler ittihaz etmiştir: Ekmek yapılan hububat ihracının meni, mütemmim ithalâta müsaade edilmesi, bazı müstemleke maddele- rine sit kontenjanların genişletilmesi ve bunlara ait ithalât resminin aza)- talması ve fiatleri köntrola memur hu- Susi bir komisyon teşkili, Nazırlar meclisi, çinko ve kurşun üzerine alınan ithalât resminin Kald- nlması hakkındaki kararı da tasvip koltelerinden istifade anına kadar bu | etmiştir. B. Tataresko 29 Teşrinievvelde , Ankarayı ziyaret edecek ane er Ankara 8 (A.A) — Öğrendğimize göre, Romanya Başvekili B. Tatares- konun Ankarayı ziyareti tarihi, 29 teşrintevvel olarak tesbit edilmiştir, Böştekii İsmet * İnönü ile Hariciye vekili doktor Arasın Bükreşe iadeli 2i- yareti, B. Tatareskonun Ankarayı zi- yareti esnasında tespit olunacaktır. muavialiğine i B. Salih Kılıç Ankara 8 (Telefon) — ikinci bir vali rovavinliği ihdas edil mesi karatlaştırılmıştı. İkinci mua- vinliğe İstanbul emniyet müdürü B. Salih Kılıç tayin edilecektir. İstanbul emniyet müdürlüğüne kimin tayin e- dileceği henüz malâm değildir. Yeni are a iyor Anka Çrekton) — Bütçe en ecümeni bu pazartesiden itibaren ye- ni bütçeyi müzakereye başlıyacaktır. Encümen her gün öğleden sonra top- Janacak âzami mayıs haftasında büt- çeyi umumi heyete tevdi edecektir. Fransada grevler Paris 8 (A.A) — Gerö-Nimes'den bildirildiğine göre, 24 saattenberi de- vam etmekte olan belediye göz fabri- Kası amelesinin grevi dolayısile bu şe- hirde intişar etmekte olan gaztteler, çıkamamıştır. Brest gaz fabrikası a- melesi de ücret meselelerinden dolayıfi grev ilân etmiş .. » , Kâğıd ithali Klering usulile ithaline müsaade edilen kâğıdlar hangileridir? Arıkara 8 — Genci HhalAt Tejimi- nin küğuda müteallik maddeleri Ve- killer heyetince değiştirilmiştir. Son kârarla kliring listesine alınan kâğıtlar şunlardır: Sarı saman kâğıdı, esmer hamur kâğıdı, karbonla boyalı kâğıtlar, ter- kibinde asgari yüzde 50 odun hamu- ru bulunan kâğıtlar, terkibinde &n az yüzde 50 paçavra hamuru bulunan , kâğıtlar, metre murabbaı 800 ve 600 gramdan ağır olan düz mukavvalar, her ağırlıkta sarı saman mukavyası, esmer hamur mukavvası, her nevi oluklu mukavvalar ve mensucat ar- tıkları ile yapılan elâstiki mukavva- dar, Bunlardan maada kiğıtlar mem- Jeketimize ancak İktisat Vekâletinin. vereceği müsaade ile girecektir, İstanbul kitapçılırı mektep kitap- ları kâğıtlarının gümrük resminin indirilmesini istemek için B, Ahmed Halid Yaşaroğlunu mümessil seçer k Ankaraya göndermişlerdir. ' B. Halit şehrimize gelerek alâkadar- Jarla temasa başlamıştır. İstanbul ki- tapcılarmın muhik görülen Du dilek- lerinin hükümeteç kabul edilmesi çok muhtemeldir, Aslı olmıyan bir şayia Ankara 8 (Tolefon) — Birinci w mumi müfettiş B, Abidin Özmenin başka bir vazifeye tayin edileceği şa yi olmuştur. Tahkikat yaptım Bk n asli yoktur tur Gi ik Si