9 Nisan 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

9 Nisan 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

9 Nisan 1937 AKSAMDAN AKŞAMA, em Anlaşılmaz bir zihniyet Hatay meselesi hakkında Milletler Cemiyetinde bir karar verildikten sonra Suriyede efkârı umumiyenin sükünet bulması, Hataydaki Türkle- re karşı yapılan tecavüzlere nihayet verilmesi beklenebilirdi. Çünkü Milletler Cemiyetinde veris len kararın behemehal icra olunası” Eında zerre kadar tereddüt edilemez Bu nokta üzerinde israr etmeyi lü zumsuz buluruz. Şu halde Hatayda tahrikât ve tecavüz! ten, Suriye efkâri umu yic etmekten ne fayda beklenebilir? Hatay hakkında şerilen kararın Suriyeli komşularımızın hayati Wei faatlerine çok daha uygun ufak bir düşünce a ar ee husumet göster” mekte devam etmenin biç bir faydası olamıyacağını takdir için ufak teemmüle bile lüzum yoktur. : Bütün Suriyeyi Türklerin istilâsi- na maruz bir halde göstermek ve böy” le hayali bir tehlike ile Suriye etkâri umumiyesini karıştırmağa ise çocukça bir harekettir. müniyetei Türk eümhuriyeti milliyetçilik pren" ır emperyalizm zenbereği diye telâkki etmez. Bunu filiyat ile şimdi- ye kadar çok ispat etmiştir. Kendi milli haklarına ve hislerine başkaları tarafından hürmet edilmesini istiyen Türkiye en evvel kendisi komşuları" nin milli hislerini incitmemeyi bir va Zife bilir. Dünyada hiç bir tecavüz emeli bes- lemiyerek dahili ıslahatile — meşgul olan devletlerin en iyi örneği olarak Türkiye cümhuriyeti gösterilebilir. Suriye daha dün denilecek kadar yakın bir şamanda Osmanlı impara- torluğunun bir parçası idi. Uzun asır- lardanberi araplarla bir arada yaşa- dık. Hiç inkâr edilemez ki Osmanlı imparatorluğu üzerinde araplığın sipini bil müştü, Büyük harp esnasında gördü- üz muamelelerin tafsilâtı di he unutulmanıştar. Suriyeliler bu- gün istiklâllerine kavuşmuş bir halde bir milli vahdet teşkil etmek üzere dirler. Bili vahdet hissine bir kere malik olmuş bir milleti artık esaret altına alabilecek hiç bir kuvvet yeli: tur, Onun için, “Türklerin Suriye üze Finde hiç bir emel beslemediklerine Suriyeliler emin olabilirler. Diğer taraftan Suriye de bize karşı dürüst komşuluk vaziyetini muhafa- za etmelidir. Suriy? huduğunda ka- çakçılık, soygunculuk yakaları, çel ler teşkili ile topraklarımıza rilmesi iki taraf arasındaki münase- betleri bozmaktan başka bir seye ye ramaz, Ru münasebetlerin bozulma» sından ise en ziyade ZAP” görecek Suriyedir. güm Akşamcı ai men kn Rakı şişesile başını yardı Kasımpaşada / oturan Mehmed ile Osmanın bir kaç ae Si rında devam edeğelen bir ei selesi vardır. Bir türlü ap bu iki adam gene Karşı y 2 bada gaya tutuşmuşler ve 02 zamanda işi azıtarak sille tokata döğülmüşlerdir. Nihayet hırsını yenemiyen Osman, cebinde bulunan bir rakı şişesini çı- kararak Mehmedi başından -yarala- Polis, yaralananı tedavi altına alıyanı da yakslamıştır. muşt almış, yari muş diyorlar bay Amca... — Dünyada buğday stoku azalıyor” Yeni balıkhane Nerede yapılaca- gını B. Proste kararlaştıracak Müstakbel modem E balıkhanenin apılacağı mevkii tayin Ze Saman tâli komisyon bu hususta henüz kati bir karar verememiştir. balıkhane için vafık bulmuştu. Fakat birçok alâ darlar Halicin daimi pisliğini göz önünde tutarak balıkhanenin mutla- ka Haliçten dışarı çıkarılması mu rar etmişlerdir. Komisyon tedkiklerini bay Proste'a anlatacak ve bu suretle balıkt kati yeri tayin olunacaktır. Diğer taraftan av vergileri müdür- Tüğile, balıkhane müdürlüğünün bi- ribrinden ayrılması fikri ileri sürül mekte ve bu hususta, tedkikat yapıl- maktadır. Av yergileri müdürlüğü ay- ni zamanda balıkhane müdürü na- mile Maliye yekâletine tâbi olarak çar uymaktadır. Yeni balıkhane yapıldık- ten sonra teşkilât genişiye0eğinden üdürlüğünün emrinde eri mi ; le tali müdürlüğü ihdası uvafık gü ; si yeni teşkli edilecek olan Balıkçı- lar bankasına bağlanması ihtimal Sinan ihtifali Bugün büyük mimarın Büyük mimar Sinanin ölümünün. yıl.dönümü nin 10 nisan de Başkonsolosluk teceğini bildiriyor. birinde binasında nakledilecektir. ihtifal yapılacak münasebelile bugün Sü- büyük leymeniyedeki z bir ihtifal yapılacaktır. ihtifale öğle- den sonra saat 16dâ irad Dilek uhtelif nutuklaria başlanacak yy Gi ile nihayet verilecektir. ! Tarlabaşı yangını Ateşin nasıl çıktığı henüz anlaşılamadı Tarlabaşında yanan bina Evvelki gece yarısından sonra Tar Jabaşında dört katlı bir binadan çıkan yangını dünkü hüshamızda kaydet miştik, Mahiyeti itibarile dikkate şâ- yan olan bu yangın hakkında zabıta- ca tahkikata devam edilmemektedir. Yânan bina Tarlabaşı caddesinde 180 numralı içi ahşap dışı kâgir olan binadır. Bay Reşad ve bayan Sald isimlerinde mutasarrıfları olan bu bi- na madam Anna namında bir kadın ten birdenbire yükselen alevler, bir taraftan oeydekileri, bir taraftan sokaktan geçenleri ve civardakileri telâşa düşürmüş bir taraftan zabıta ya haber verilmekle beraber, diğer taraftan da aleşin söndürülmesine uğraşılmıştır. İşte bu söndürmeye uğraşma esna- sındadır ki Cemal, Yakub ve Dimitri isimlerinde üç kişi yüzlerinden ve el- lerinden yanmak suretile yaralanmış- lar, zabıta memurları tarafindan Beyoğlu haslanesine nakledilerek ilk tedavileri yapılmıştır. Bu esnada ateş süratle İlerilemiş ve binanın ahşap ve eski olan içi ta- mamen yanmıştır. Gelen itfaiye, ateşin etrafa sirayo- tinin önüne geçmiş, bu ev ve bitişik- teki evin çatısı yandıktan sonra ateş söndürülmüştür. Yangın söndürülünce ateşin nasil çıktığı hakkında tahkikata girişilmiş ve İlk olarak madam Annaile hiz metçisi Mari ve Marinin dostu Salâ- haddin ismindeki şahıs sorgu altına alınmışlardır. Bunlar yangın sebebi hakkında muhtelif ihtimaller İleri sürmüşlerdir. Zabıta tahkikata de- vam etmektedir. ikinci yangın Evvelki gece bir-yangın da Tahta- kalede Kutucular içinde olmuştur. Kâğıtçı Yakonun dükkânı üzerindeki odadan ateş çıkmış ve büyüme İsti- dadı gösterdiği bir sırada etraftan Cenaze 8. 8. C. İ.ye| görülerek yetişilmiş ve söndürülmüş- 0 .. Ve laşenin meşhur İsmaili Hakkı paşası geldi!... i Yoksul çocuklar Dün Partide mühim bir ' toplantı yapıldı | Dün pertide valinin riyaseti altın- da alâkadar müessese mümessillerinin iştirakile bir toplantı yapılmış ve ik mekteplerde okuyan 15 bin yoksul ç0- cuğa yardım için kurulan birliğin ni- zamnamesi müzakere ve kabul edi miştir. Nizamnameye göre birliğin gayesi Uk mektep himaye cemiyetlerini kuvvet- lendirmek, ilk mekteplerde gıdasız, ki- tapsız, kimsesiz çocuk kalmamasını temin etmektir. Bundan başka birlik bütün himaye cemiyetlerinin yardım işlerini yeknesak bir şekle sokmağa 'aktır. Birliğin azaları mektep himaye kolları, Halkevleri yardım kol- ları ve senede 24 lira vermeği taahhüd edenlerdir, Birliğe bir defada 100 lira verenlerle 500 line verenler fahri aza yazlacaklardır. Hayır müesseseleri birliğin hâmi azasıdırlar. Birlik yardıma, muhtaç ilk mektep talebelerinin ovaziyetlerini yakından temas ederek tesbit edecek, toplanan paraları muhtaç çocuklara ihtiyaçları nisbetinde dağıtacaktır. Çocuk bayra- mi olan 23 nisan himaye birliğinin de bayram günü olarak kabul edilmiştir. Birlik idare heyetine şu zevat seçil miştir: Necip Serdengeçti, Cemaleddin Fazıl, Agâh Sırrı, Himaye cemiyetleri namına Zühdü, Çocuk esirgeme kuru- mundan Reşid, Kızılaydan Atıf, Kül tür direktörü Tevfik Kut. Florya hattı Yeni tarifenin bugünlerde gelmesi bekleniyor Devlet demiryolları Avrupa hattı dokuzuncu işletme idaresinin yeni tenzilâtlı tarifesi bugün, yarın Anka» radan gönderilecektir. Anadolu yaka- sı banliyösü ücret tarifesine göre tan- zim edilen bu tarife çok ucuz olduğu cihetle yazm Floryaya 1755 kuruşla gidip gelinebileceği haberi şehrimizde büyük bir alâka uyandırmıştır. Üçüncü mevki biletlerdeki ucuzlük ikinci ve birinci mevkilere de teşmil edlimiştir. Yazın Floryaya kadar gi dip gelme ikinci mevki 25 ve birinci mevkide 30 kuruş olacaktır. Sirkeci istasyonu ile diğer istasyonlar arasin- daki ücretler ve bü husustaki tafsilât tarife gönderildikten sonra 1 i ra ilân edile- Yukardaki rakkamlara tenzilât eski tarifeye li ” e m bilet başına 15-20 kuruş arasın- Başı dönerek düşen biri ağır yaralandı Sahife 3 Mimar Sinan caddesi " Mimar Sinan için bugün sonra Süleymaniyede bir ihtifai yapı- lacak. Ateşli nutuklar söylen Mi. mar Sinanın büyüklüğünden uzun uzun bahsedilecek. öğleden den böyle uzun uzun bahsedildikten sonra merasimden dönenler $ Bü, leymaniyeden biraz yokuş lerse son derece garib bir ni karşılaşacaklar... e Dapdarac derece bozuk, taşları yerinden fırla- mış acaib bir sokak. ve bu sokağın başında da bir levha; «Mimar Sinan caddesi..».. Buradan geçtmler bir © küçücük, iğri büğrü, taşları yerinden oynamış berbad sokağa bakacaklar. bir de levhayı okuyacaklar ve hayret ede cekler: — Mimar Sinanın adı verilen s0- kak bu halde mi olacak?.. Halbuki bu iğri büğrü sokağın ar- kasında o Sinanın dünyaca meşhur eseri Süleymaniye yükseliyor. ve bu muazzam âbidenin arkasındaki aca- ib aralığa büyük mimarın ismi veri- liyor, Sokağın bu halde kalması Mi- mar Sinanın o hatırasına en büyük hürmetsizlik olur. Eğer Sinana büyük bir kıymet ve- riyorsak, eğer Sinanla öğünüyorsak ya o aralığın başından «Mimar Sinan enddesir levhasını kaldırmalıyız, ya- hut da büyük mimarın adımı taşıyan sokağı bu isme lâyik bir şekle getir- meliyiz Mimar Sinanın büyük eseri Süley- maniyeye gitmek için «Mimar Sinan caddesi» adını taşıyan bu sokaktan düşmeden, oyuvarlanmadan, çamur» lara batmadan geçmenin imkânı yok- tur, Tarihe geçen büyük bir mimarın adını taşıyan bir sokakta da yerinden fırlamış bir taşa basarak yuvarlan» mak garib bir şeydir. Süleymaniyenin önündeki geniş, mabedlie — kurşı karşıya olan cadde «Tiryakiler caddesi» diye acaib bir isim taşırken onun altındaki dar ara- lık «Mimar Sinan» adile anılıyor. Mi- mar Sinan İsmine kendi yaptığı mabedin önündeki büyük, geniş cad- de lâyıktır. — H.F. mam Yalova kaplıcaları 15 mayısta ağiliyoi * Yalova kaplıcaları 15 mayısta açı Jacaktır, Bu münasebetle kaplıcalar için memurlar alınmağa başlanmıştır. Akay idaresi yazın Yalovaya yolcu be- râberinde nakledilen bavul, çanta ve saire gibi oşyadan ücret almamağa kar rar vermiştir, Bu suretle kaplıcalara vapur yolculuğu nisbeten ucuzlaki- maktadır. Gayrimübadillerin senelik kongresi Gayrimübadiller cemiyeti senelik kongresi pek yakında toplanacaktır. Kongrede gayrimübadillerin, derdleri Aksarayda Valide camii yanında bir kulübede oturan 55 yaşlarında Mustafa, Fatibten geçmekte iken bir- denbire başı dönerek düşmüş ve bu düşme neticesi olarak muhtelif yer- lerinden yaralanmıştır. Mustafa, kendini bilmez bir halde Cerrahpaşa hastanesine kaldırılmış- üzerinde konuşulacaktır. Kâtibi umu- mi bay Şahap birkaç güne kadar tek- rar Ankaraya gidip hükümetle yapa- cağı temaslar neticesini kongreye ye- tiştirecektir. Bir çok gayrimübadil kongre heyeti umumiyesine arzetmek üzüre muhtelif dilekler hazırlamışlar» dır. .. Eğer dünyada yeni bir kıtlık olur- sn en çok sıkıntı çekecek olanlar gene Avrupa milletleridir sanırım!.., «| yemeğe alıştılari.., B, A, — Yalnız İspanya için tehlike yok!... —.. midersin? .. B. A. — Evet, nasıl olsa birbirlerini