24 Nisan 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

24 Nisan 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

Askeri liselerin Spor bayramı dün parlak bir surette yapıldı Merasimden evvel bütün liseler Atatürk âbidesine çelenk koydular Kuleli askeri lisesi piyon Da Askeri liseler arasında bir müddet- Merasimde Orgeneral Fahreddin, Korgeneral Salih ve büyük rütbeli Kara ve Deniz m hazır imi muşlardır. Saat 14,30 da Kuleli, Maltepe, De niz lisesi ve Deniz gediklisinden mü- teşekkil 1500 kişilik büyük bir sporcu kafilesi önlerinde bando olduğu halde Cumhuriyet âbidesine çelenk koyduk- tan sonra Taksim stadyomuna git- mişlerdir. Merasimin ikinci kısımna Maltepe sskeri lisesi direktörü albay Adilin bir sene zarfında askeri lise sporcula- rının gösterdikleri muvaffakıyetlere teşekkür eden bir söylevi ile başlan- mıştır. Bu söylevden sonra kazananların madalya ve diplomaları: verilmiştir. Bu merasimi mekteb bandolarının | çaldığı İstiklâl marşile sporcuların bir geçid resmi takib etmiştir. Bundan sonra hendbolda şampi | © yon olan Kuleli takımı ile Askeri lise- si mhhteliti bir hendbol müsabakası yapılmış ve bu karşılaş- mayı 6 - 15 Kuleli takımı kazanmış- tır. Askeri Jiselerin bir sene zarfında yaptıkları müsabakalarda Kuleli lise- si güreş, boks, atletizm, hendbol, voleybol ve futbol birinciliklerini ka» zanarak senenin şampiyonu olmuş- tur ve “boks, atletizm, hendol, voley- bolda Deniz lisesi, güreş ve futbolda © Maltepe lisesi ikinci olmuşlardır. Sporcu gençlerin temiz kıyafetleri ve geçid resmindeki muntazam yürü- yüşleri stadı dolduran binlerce kişi Yukarıda: Mükâfat tevzii, aşağıda: tarafından takdirle karşılanmıştır, Bütün bu organizasyonu hazırlıyan- Kayseride bir maçta vali, vilâyet erkânı ve seyirciler Kayserinin büyüklüğü ile uygun spor teşkilâtı vardır. Sümer, Uşak, Demir Yılmaz, Erciyeş, adlı beş tane spor klübü bulunup bunlar kâmilen federe edilmişlerdir. Bunların hari- cinde ayrıcabir Sümer atlı spor klübü de vardır bu da federe edilmek üzeredir. Spar bölge başkanlığını vali B. Adil Bayaman üzerine almak Suretile gençliği #llen himayesi altı- na almıştır, Spor teşkilâtına hem par- tinin hem Halkevinin ve bilhassa ida- reyi hususiyenin oldukça mühim rdımları dokunuyor. İdarei hususi- yenin 937 yılı bütçesinde 1,000 lira #ahsisat konmuştur. Atlı spora kadınlar çok rağbet gös- teriyorlar, Şehrimizde biri belediye parkında olmak üzere beş tane tenis kortu vardır, diğer biri Uçak fabrika- sı ve üçü de bez kombinaları sahasın- dadır. Bez kombinasındaki spor 8â- hası bütün teşkilâtı camidir. Mükem- mel bir stad sahası, manaj ve yüzme saha ve havuzları çok mükemmeldir. Muntazam maçlar yapılmakta müsa- bakalar tertip edilmektedir. Buranın bölgesi mütehassıs spor- cular yetiştirmek üzere bir antrenör getirtmek için tertibat almaktadırlar. Kurtdereli ağır hasta Balıkesir (Akşam) — Meşhur Kurt- | dereli Mehmed pehlivan ağır hastadır. Tedavisine çalışılıyor, geçid resminden bir enstantane ları ve şampiyon Kuleli takımını teb- Tik ederiz. : İzmirdeki bir maç Kayseride spor faaliyeti Spor bölgesi bir antrenör getirtmek niyetinde hakkında itiraz Ankara 23 (Akşam) — Geçende İz- mirde Doğanspor klübü ile yaptığı bir maçta mağlüp olan Gençlerbirliği ta- kımı, Doğansporun B. Nurullah ağın- daki oyucuyu nizamsız oynattığını ileri sürerek federasyon nezdinde iti- razda bulunmuştur. i B. Nurullahın Gençlerbirliği takı- mında mukayyed olduğu ve kaydı he- nüz silinmediği halde Doğansporda oynadığı iddia edilmektedir. Federas- yon Gençlerbirliğinin bu itirazını ted- kike başlamıştar. Fakir çocuklar menfaatına spor maçı Şişli Çocuk esirgeme kurumu tara- fından fakir çocuklar menfaatine bir spor maçı tertib olunmuştur, Maç ya- rım Taksim stadında yapılacak ve Ga- latasray, Güneş klüplerinden sonra Beyoğlu, Yeni Şişli, Kurtuluş, Arna- vudköy klüpleri de müşterek bir maç vereceklerdir. Maçlar neticesinde ga- Mp gelen klübe, Güneş klübü reisi Bo. Iu mebusu B. Cevad Abbas tarafın- dan hediye edilen kiymetli bir kupa mükâfat olarak verilecektir, Akba müesseseleri Ankarada her dilden kitap, ga- zete, mecmun ve kırtasiyeyi ucuz olarak AKBA müesseselerinde bu- labilirsiniz. Her dilde kitap,*mec- mua siparişi kabul edilir. İstanbul gazeteleri için ilân kalul, abone kaydedilir. Undervodd yazı ve he- sap makinelerinin Ankara acentesi, Parker dolma kalemlerinin Ankarada salış yeridir. Telefon: 3377, SARAY ve BABIÂLİNİN Yazan: SÜLEYMAN KÂNİ İRTEM — Tercüme iktibas hakkımahfuzdur. Telrika No. |Babıâli, Bulgaristanla, güya gizli tutulacak 24 Nisan 1937 İç YÜZÜ 69 tedalül bir ittifak aktediyor bir ii müsveddesi yaptı ki hulâsası Bul ristan harici bir taarruza hedef ol: sa Osmanlı ordusunun Bulgaristana girerek Bulgar ordusile birlikte mü- dafaada bulunacağından ve Avrupa- da Osmanlı devleti için bir gaile çi- karsa Bulgaristanın da nihayet yüz bin asker göndererek devlete yardım edeceğinden, devletin politikasına tâ- bi bulunacağından ibaretti. Sofyaya gönderilen bu müsveddeyi Ferdinand kabul ve imza etmekle be- raber hatimesinde bu mukavelenin tatbikini metropolitlerle tüccar vekil- lerinin tayinlerine talik eylemişti. Devlet erkânı Bulgarların bu caa- Mi temayüllerini kırmamak ve onları adavete sevketmemek mütaleasile iki metropolid beratı verilmesini ve icabı sabit olacak yerlere münhasır olmak Üzere yeniden tüccar vekilleri tayini- ne muvafakat gösterdiler. Mali istita- at müssid olunca Bulgar demiryolla- rile bir iltisak hattıda yapılacaktı. İttifak senedi bu veçhile kat'i mahiyet aldı) Münir paşa Cumhuriyet gazetesin- de yazdığı bir makalede bu ittifak meselesi hakkında daha etraflı İza- hat vermektedir. (Prens Ferdinand Bulgar ordusile her vakit metbuuna hizmet ve mu- avenette bulunmağa müheyya oldu- ğunu temin ve vadediyordu.) Yalnız metbuundan bazı talepleri- nin tervicine müsaade istiyordu. Makedonyada yeniden beş Bulgar metropolitliği; bir kaç yere daha Bulgar tüccar vekilleri tayini; Bul garistan demiryolunun Serez tarafın. da Şark demiryoluna ilsakı o sırada Hayırhahlık göstermekte devam eden Bulgar prensi ikinci bir defa İstanbula gelmiş idi. Bu defa prens tedafüi bir ittifak se- nedini de yanında getirmişti. Bunu İstanbulda - bittabi hünkâr nezdin- de - bıraktı, O yalnız metropolitlik- ler ve tüccar vekilleri hakkındaki ricalarını tekid ve kendisine edilen vaadlerin incazını talep ediyordu! Bulgaristan ile ittifak meselesi âas- keri encümence, havassı vükelâ en- cümenince tedkik olundu. Bir mua- hede müsveddesi yapıldı. Bu müsveddeye güre: (Bulgaris- tan harici bir taarruza uğrarsa Os- manlı ordüsu Bulgaristanda Bulgar ordusile birleşecek, Rumelideki Oş- manlı vilâyetlerine hariçten bir ta- arruz vaki olursa Bulgaristan da niha- yet 100,000 kişilik kuvvetle metbuuna yardım edecek ve devletin siyasetine tabi olacak) idi. Prens Ferdinand bu müsveddeyi istedi. Müsvedde kapı kâhyasına ve- rildi. Prens bunu da kabul ve imza- dan sonra iade etti, (Ancak Bulgaristanın metalibini havi yazdığı senedde ittifakın bun. ların isafile meşrut olduğunu gös- terdi.) 'Bulgaristanla gizli ittifak müza- keresi eskiden denildiği gibi medre- seye düşmüş, âdeta aleniyet haline gelmişti! (Rum patriği Bulgar metropolit- likleri meselesinden dolayı istifaya kalktı.) Patriğin avutulmasına lüzum gö- rüldü. Bulgaristana yapılan vaadler geçiş” tirildi, Bulgar kapı kâhyası prensten al- dığı bir telgrafnameyi gösterdi. Prens bunda: (Bizi maskara ef- tiniz; senedi iade ediniz. Her şeyden vazgeçtik.) diyordu. Bulgaristanı kırmakta mahzur gö- ren vükelâ ittifak mukavelenamesi- nin tasdikine, yalnız bir müddet mektum kalmak üzere (!) Usturum- ca ve Kılkış (Avrethisarı) met. ropolitlikleri için iki berat verilmesi- ne, tüccar vekilliklerinin lüzumu sa» bit olacak yerler için kabulüne, de- miryolu şubesinin maliyece vüsat hü- Sulünde inşasına karar verdiler. Bulgaristan bununla kani oldu.) Görülüyor ki Bulgar prensi Fer İ dinandın ittilak teklifi Bulgarista- nın Makedonyada nüfuzunun tev- siine, emellerinin takviyesine hizmet edecek kuvvetli bir zemin hazırla- maktan başka bir şey değildi. Prens tedafül ittifaktan bir şey çıkmıyaca- ğını pek iyi biliyordu. Oancak bu ittifak vesilesile metbuundan Bul garlar lehine bazı müsaadeler daha koparmak siyasetini takip ediyordu. İstediğinin hepsini alamamış ise de böyle bir teşebbüsle kazandığı da az değildi. Devlet Bulgarlara Usturumca ve Avrethisarında metropolitlikler ver- mekle bu ruhani dairelerde Rum metropolitlerinin malen zarara uğ- rıyacaklarını patrikhaneye karşı na» zarı dikkate almağa ve Rum metro- politlerinin bu zararlarını telâfi et- meği kabule de mecbur kalmıştı. Tehlike günlerinde metbuuna hi- yanet etmemeği taahhüd eden Bulgar prensi bu mukarenetin ciddi surette takibinden vazgeçmişti. O her gün yeni bir lokma yutmak. tan başka bir şey düşünmüyordu. Bulgaristanın teşekkülü Elenlik fikrine ve Sirp emellerine birer dar- be olmuştu. Atina kendisine Bizan- sın varisi nazarile bakıyordu. Bulga- ristan teşekkül edince Bulgarlar «Rumilik» dairesinden harice çıkı- yorlardı. Sirbistan cenup Slâvlarını bir bü- yük Sırbistanda birleştirmek emelin- de idi. Bulgaristanın teşekkülile bu emel yıkılmıştı. Bunun için Sofya ile Atina arasın. daki kin kadar Sofya ile Belgrad ara- sında da kuvvetli bir husumet yer- Abdülhamid bu kin ve husumeti istismar ediyordu. Padişah bir ara 1890 dan 96 ya kadar Atina ve Belgrad ile Sofyanın biribirlerine yanaşmaları ihtimalile telâş içinde kalmıştı. Yunan devlet adamı 'Trikupis, Belgrad İle Sofya- ya maziyi unutup Balkanlarda daha İyi bir istikbal hazırlamağı teklif et- mişti. Fakat İstanbulof bu teklif- ten Babiâliyi haberdar eylemişti. Deliyani de 1896 - 1897 de bir Bul gar - Yunan. itilâfı vücude getirme- ğe uğraşmıştı. (1) Fakat Abdülhamid eksarhhaneye yeni metropolitlikler vadederek Bul- garları ele almış, Avusturya - Rusya itilâfını da kendi siyasetine mesned ittihaz ederek Yunanlılarla Tesalya muharebesine girişebilmişti. Yunanistan Osmanlı devletine kar- şı mağlüp olduğu halde Avrupa dev- letleri hilâlden salibe geçmiş yerle- rin bir daha hilâle avdetine müsaa- de et Metbulle ittifak suretinde Make- donyayı elde etmek Bulgarlar için mümkün olamıyacağını bilen prens gözlerini Avrupaya dikmişti. Bunun için icabı halinde Devleti aliye ile muharebe etmeği bile göze alabilirdi. Mademki devletler Buk garistan ile Şarki Rumelinin bir da. ha Osmanlı devletine iadesine mü- saade etmiyeceklerdi; böyle bir talih tecrübesine kalkışmakta nihayet bi- * raz para, biraz nüfus ziyaından baş- ka ne vahim neticesi olabilirdi! Sır- bistan ile Karadağ Makedonya uçla- rından bırakılacak lokmalar ile itma olunabilirdi! Babiâli de Bulgar prensinin gös- terdiği sadakat eserlerinin caaliyetini sonradan iyiden iyiye takdir etmiş olacak ki Halil Rifat paşa sadaretinin sonlarında Makedonya ıslahatı me- selesi parlamağa başladığı sırada. Ba- bıâli ve saray ile Bulgaristan ara- sında muhadenetten eser görülemi- yor. Bilâkis zaman geçtikçe Abdül hamidin Şarki Rumeli gibi Make- donyaya da göz koyan Bulgaristana karşı müttefik aramak endişesine düştüğü his ve müşahede olunuyor. (Arkası var) (1) Victor Berard: La mort'de Stam«