24 Nisan 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

24 Nisan 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

8 e 0 & le i- il — 24 Nisan 1937 AKŞAM Sahife $ Dikkatle rs SOHBET: KAHVELER HAKKINDA “ : : YENİ BIR KARAR Deniz feneri,, Güzetelerde kahveler hakkında zâ- hıtanın verdiği yeni bir kararı oku- dum, Şehrin bazı mıntakalarında kahvehaneler bir takım sabıkalıların yatağı haline geliyormuş; bir kısmı- na da serseriler, şüpheli adamlar de- vam ediyormuş, Onun için, buraların &ikı tekayyüdat altına almmalarına karar verilmiş, bıtanın en esası vazifelerinden biri daima şüpheli yerleri nezaret ve ta- Fassud altında tutmaktır, Ötedenberi bunda ihmal gösterilmemiş olacağına eminiz, Yalnız bu karar cümlesinden olmak Üzere bir havadis daha var. Bu gibi Sabıkalıların gelip gittiklerini kahve- hane sahipleri mahalli zabıtasına bil- direcekler, Gazeteci arkadaşlar en ta- bil, en mahzursuz havadisleri almak Ve vaktinde gazetelerine yetiştirmek için bazan çok sıkıntı çekerler. Ken- dilerine havadis vermekle mükellef Olanlar bu hususta pek hasis davra- Bırlar, Halbuki asıl gazetelere yazdı- rilmıyacak havadis bu idi zannede- Tiz. Zabıta kahvehane sahiplerini ve- kayiden kendisini haberdar etmeğe mecbur tutacaktı, fakat onların bu mecburiyetini sabikahlar bilmiyecek- terdi. Şimdi kehvecilerin omuhbirlik edeceklerini görürlerse artık oralara devam öderler rai ve devam ederlerse İşlerinden renk verirler mi? ... DEFİNE —— İstanbulda ve civarında mevcud defineler hikâyesi bir hakikat haline geldi. Yedikule surlarında bin beş yüz kuruşa yakın bir para bulundu! Bronz ön kuruşluklardan terekküb eden ve gözü açık küçük haşanlar tarafından köşfedilen bu servetin oraya kimbilir me münasebetle saklandığı belki hiç bir zaman aydınlanmıyacak, Fakat bu vakanın bir teşvik kamçısı hizme- tini görmesinden korkulabilir. Para sıkıntısına düşen herkes, ne yapaca- ğmı düşünüp dururken, Yedikule surlarını hatırlıyacak ve eline bir kaz- ma geçirince doğru soluğu surlarda alacak. Eğer surların yakın seneler içinde tamamen yere serildiğini gör- Mek istemiyorsak şimdiden bir tedbir almalı, onları define arayıcıların tah- Zibatına karşı korumalıdır. UCUZ BİLETLER Denizyolları idaresi tarifede tenzi- Mt yapıyormuş. Verilen malümata göre aile ve kafile halinde seyahat edecekler için seyahat karneleri de ihdas olunmuştur. Devlet demiryollarının muvaffa- kıyetli örneği göz önünde dururken Denizyolları otarifelerininde sym Prensipe tabi tutulmamaları haşreti Mucib oluyordu. Alelâde yolcu tarife- #ile birlikte bu alle ve kafile biletleri- nin de indirilmesi hem Denizyolları âdaresi için, hem memleket için çok Yaydalı neticeler verebilir, Ancak bu gibi tedbirlerin hakiketen müessir olabilmeleri gayet cezri hareket etme- ğe ve fedakârlıktan korkmamağa bağ- dır, Tarife henüz neşreğilmediği için bir şey denemezse de her halde yapı- an tenzilâtın deniz seyahatine cid- den teşvik edebilecek bir mahiyette Olmasını çok temenni ederiz. Hamal ücreti nasıl alınacak? Vezne usulü kaldırıldı, sadece fiş verilecek Ilman umum müdürlüğü Galsta yolcu salonunda hamallık işlerini 15- lah ettikten sonra hamallar numara, usulü ile yük taşımağa başlamışlardı. Bu usul muvafık görülmekle beraber bazı hususlarınm mahzurlu olduğu bay Raufinin fikrini sorduk. Bay Ra- ufi diyor ki: ya takmakia beraber bir tane de eşya sahibine vermeğe mecburdur. Bu su- retle herkes eşyasını salonda kolay- ce. bulabiliyor. Yüklerin çalınmaması için eşya dairesinde bir de memur bu- Yunduruyoruz. Vezne usulü para tahsilini biz de mahzurlu gördük, Bunun için mak. buza lüzum kalmaksızın salonda bu Jundurduğumuz memur elindeki, eş- ya ücreti karesinden bir fiş koparıp yük sahibine vermekte ve mukabilin- de fişte görülen miktardaki parayı tahsil etmektedir.» Ampul hırsızları Polis iki kişiyi yakaladı Şehirde bir takım ampul hırsızları türemiştir. Bunlar, bazı ev kapıların- da, dükkân ve saire önlerinde bulunan ve geceleri yakılmak üzere kullanılan ampulleri aşırmaktadırlar. Bu şekilde muhtelif polis merkez- lerine vuku bulan şikâyetler üzerine icap eden tedkikat ve takibat yapıl- mış ve Mehmed ve Şaban isimlerinde iki çocuğun bu işi yaptıkları anlaşı, larak yakalanmışlardır. Bunlar, yüksek yerlerdeki ampulleri biribirlerine omuz vermek suretile aşırmakta ve çaldıkları ampulleri de ötedeberide ucuz fintle satmaktadır- lar. Yeni mektepler Maarif müdürlüğü, önümüzdeki ders yılında mektep ihtiyacını karşıla» mak üzere şimdiden bazı tedbirler al- mağa karar vermiş ve faaliyete geç- miştir. Maarif müdürdüğü, şehrin mektep ihtiyaçlarını her mıntakada tedkikaita bulunmak suretile tesbit etmiştir. Bu arada Küçükmustafapaşa- âa yeni bir ilk mektep yapılması için münasip bir arsa bulunmuş ve arsa sahibile anlaşma yapılmıştır. Arsanın tapudaki muamelesi bugünlerde bite- cek ve hemen inşaata başlanacaktır. Bundan başka maarif idaresi Sa- matya, Cibali veya Ayakapı için de münasip birer arsa aramağa başla- muştur. Buralarda bu semtlerin pek muhtaç olduğu birer orta mektep te- sis edilecektir. Manmafih münasip bir bina bulunursa yeni bina yaptırı- zhaktan vaz geçilecektir. Bakırköy halkı dün ikinci bir bayram yaptı Devlet Demiryollarında yeni tarifenin tatbi- kine başlanması münasebetile Başvekile, Nafıa vekiline telgraflar çekildi Bakırköy halkı dün milli hâkimiyet ve çocuk bayramından başka iklaci bir bayram daha yapmıştır. Devlet demiryolları Avrupa hatti dokuzun- cu işletme müdürlüğünün henliyö hattında dünden itibaren yemi tenzi, Jâtlı tarifenin tatbikine başlanması halkı çok sevingirmiş ve büyük mera sim yapılmıştar, Bir bando muzika ile 10400 den faz- la halk saat on bir buçukta Bakır- köy istasyonu civarını drddurmuştur. Bu esnada Sirkeciden w? Yeşilköyden gelen trenler büyük tezahüratla kar- Şılanmıştır. Muzika İstiklâl marşlı çalmış ve marşı müteakip mektepler ve halk hep bir ağızdan on yıl imarşı- nı söylemişlerdir. Bundan sonra aazırlanan kürsüye Halk partisi idare heyeti azasından İstanbul kambiyo borsası müdürü P. Hasan Tahsin Erez gelerek bir nutuk söylemiş, ha)kın duyduğu sevince ter- cüman olpanştur. Hatip bilhassa de- miştir ki; «— Bu hattın dört ay evvel devlet idaresina geçtiği andan itibaren he- men bergün hayırlı bir değişikliğin şahidi oluyoruz. Yol üstünde, durak yerlerinde, vagonlarda gördüğümüz zindendir. Bütün bu iyiliklere bir de nakil ücretlerinin, temenni ve tah- minlerimziden fazla olarak indirilmiş bulunması bizde sonsuz sevinçler U- yandırmıştır, Hepimiz görüyoruz ki, Türk yur- dunda devlet idaresi dehâkâr elini herhangi işe koyacak olursa memle- ket içn, millet için oradan hayır, feyiz, refah ve saadet fışkırmaktadır. İsmet İnöünü hükümetinin büyük bir ener- İl ile tatbik etmekte olduğu şimendi- fer siyasetinin çok hayırlı örneklerin- den birini muhtimiz bugün yakın. dan görmekle mübahidir.» Bay Hasan Tahsin Erez bu söyle- li bay Ali Çetinkayaya ve Devlet de- miryolları umum müdürü bay Ali Ri- za Erem'e birer teşekkür telgrafı çeki- lerek merasime nihayet verilmiştir. Tabelâ asmıyanlar İlk defasında üçer lira ceza alınacak Bazı dükkâncıların levha resmin- den kaçmak için tabelâ asmadıkları görüldüğü bildirilmiş ve bu kabil ha- reket ederek tabelâ asmıyanlara ilk seferinde üçer lira para cezası kesil- mesi, mükerrer ihtara riayet etmiyen- lere de bu para cezasının arttırılma- sı bildirilmiştir. Bu cmir üzerine bizzat nahiye mü- dürleri komiserler kendi mıntaka. larmı teftişe başlamışlardır. oTa- belâsı olmadığı görülenlere derhal üçer lira ceza kesilmektedir. Yeni se- ne içinde bugüne kadar'bu şekilde ce- salandırlan odükkâncıların adedi dört yüzü bulmuştur. Kontrol devam etmektedir. Tramvay şirketinin yeni arabaları Tramvay şirketi belediyeye yazdı- ğı bir lezkerede yeni sisteme çeyir- meğe başldığı üçüncü arabanın da tecrübelerini yaptığını bugünlerde bunu, mayısın ilk haftasında dör- düncü arabayı piyasaya çıkaracağı- nı bildirmiştir. Şirket, bir sene içinde on arabayı bu şekilde tadil edecektir. Şirketin Otomobil çarpmış Mağazanın vitrininin nasıl kırıldığı anlaşıldı Zabıta; Sultanhamamında büyük bir tuhafiye mağazasının yeknezarda esrarlı gibi görünen vitrin kırılması tahkkaitına el koymuştu. “Tahkikat ikmal edilmiştir. Alınan neticeye göre, Sultanhamam virajına yakın bir yerde olan Perke tuhafiye mağazasının önüne, Fincan- cılar yokuşundan süratle inen bir oto- mobilin geldiği, bu sırada da yan S0- kaklan ve Eminönünden gelen diğer bir otomobite karşılaştığı, bu otamo- bille müsademenin önüne geçmek için şoförün ani olarak direksiyon kır- masile dükkâna çarplığı ve bu sade- me ile kepenk arasındaki büyük vit. rinin hurdahaş olduğu tesbit edilmiş- tir. Sirkat iddiaları tahakkuk etme- miştir. Ondülâsyon makinelerinin; mua- yenesine Şehir meclisince kabul edilen tali- matnameye göre belediyeden intihap edilecek bir fen memuru ve bir de he- kimin iştirakile berber dükkânların- daki bütün ondülâsyon makineleri 1 mayıstan itibaren muayene edile. hazırladığı bu iki arabanın hangi | ceklerdir. Talimatnamede hükümle hatta işliyeceği belediye ile şirket ara | Te uygun olmıyan makineler, damga» sında kararlaştırılacaktar. ... Pakat vapur, terden baksan gene vapurdur!.. Eskilerinden ne far- ka olacak dersin?... Virgil okuyacaksın:» diyor. (1) 80 sayıfa, 25 kuruş, Bozkurt Ba- #mevi. (Tevzi yeri gösterilmemiş). , her halde gür verte yolcularile koyunlar için ayrı e m AA