24 Nisan 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

24 Nisan 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

- emişlrdir. Sahife 2 Mussolini - Şuşnig görüşmeleri- nin sonunda bir tebliğ neşredildi İtalya ile Avusturyayı biribirine bağlıyan samimi dostluk hassaten tebarüz ettiriliyor solini konuşmaları sonunda neşredi- len tebliğ, İtalya ile Avusturyayı bir- birine bağlıyan samimi dostluğu has- satan tebarüz ettirmektedir. Bu tebliğde deniyor ki; B. Şuşnig ve Mussolini, gerek doğ- Tudan doğruya iki memleketi alâka- dar eden meseleleri ve gerekse İtalya ile Avusturyanın diğer devletlerle olan münasebetlerin! tetkik etmiş ve tam fikir mutabakatlarını müşahede eylemişlerdir. Bu münasebetle B. Şuşnig ve Mussolini, dostane müna- sebetlerinin esas prensiplerini yeni- den teyid etmişlerdir. Bilhassa, Roma protokollarının tatbikatının, Maca- ristan ile tam bir anlaşama halinde vukua gelen müsait neticelerini teba- rüz etirmişlerdir. Aradaki işbirliğinin (Avusturya ile İtalya arasındaki “dostluk bağlarını takviye eyliyeceği hususundaki iti- madlarını da bildirmişler ve bu işbir. liğinin Tuna havzasında umumi bir teşkilâtlandırma şeraitinin vücuda getirilmesi müşterek hedefine vara- cağı hakkındaki emniyetlerini izhar eylemişlerdir. B. Şuşnig ve Mussolini şundan emindirler ki, bu teşkilâtlandırma, Venedik 23 (A.A.) — Şuşnig -Mus- | Almanyanın faal iştiraki olmaksızın faydalı bir surette düşünülemez ve vücuda getirilemez. Roma protokol- ları, her defasında tesbit edilecek mu- ayyen şerait tahtında bütün diğer Tuna devletlerine de açıktır. Avustur- ya ve İtalyanın Almanya ile 1936 da yaptığı anlaşmaların İtalya - Yugos- lavya anlaşması, merkezi Avupadaki vaziyetin, yalnız iştirak eden mamle- ketlerin menfaatına olduğu kadar Avrupa sulhünün umumi menfaatına da, müsait bir surette inkişafını ga- ranti edecek mahiyettedir. Madam Taboüisin bir makalesi Paris 23 (A.A.) — Ocuvre gazetesin- de madam Tabovis, şöyle yazmakta- dır; * 4Başvekil Şuşnig, bir yandan Mus- Ssoliniden Avusturya için, diğer mem- leketlerle itilâflar akdetmek serbestli- ğini istiyor, bir yandan da Roma pro- tokollarından harice çıkmamağa gay- ret ediyor. 'Mussolininin tarzı hareketi, görü- nüşte pek sarihtir. Duçe, Avusturya başvekiline Roma protokollarının. Sovyetler birliği ile münasebeti olan memleketlere teşmil edilemiyeceğini anlatmıştır.» Valensiada bir sefirin bavulları arandı İçinde İspanyadan çıkarıl- ması yasak esham bulundu Valencia 23 (A.A.) — Fabra ajansı- nın yaptığı bir tebliğe göre, Şili sefi- ri Morgado'nun bavulları aranmış ve eşya arasında İspanyadan çıkarılması şiddetle menedilen bazı esham bulun- muştur. Tebliğde Morgado'nun Frankonun casuslarile temas etmekle itham edil- diği ve İspanya hükümetinin kendi- sini şayanı arzu olmıyan bir adam telâkki ettiği ilâve edilmektedir. Santiago (Şili) 23 (A.A.) — Va | lencia hükümetine İspanya sefiri va» sıtasile şiddetli bir nota tevdi edile- | rek sefir Morgado hakkında yapılar muamele protesto edilmiş ve bu hu. susta izahat ; istenmiştir. Sümer bank fabrika müdürleri arasında değişiklik Ankara 23 (Akşam) — Sümer Bank Bakırköy fabrikası müdür vekili B. İbrahim Akçura Sümer Bânkın Avru- padaki talebe müfettişliğine, Hereke fabrikası baş mühendisi B. Nihad Ba- kırköy fabrikası müdürlüğüne ve €$- ki mebuslardan B. Vasıf Dokuman Hereke fabrikası baş mühendisliğine, Kayseri fabrikası müdürü B. Fazlı “Tören Nazilli fabrikası müdürlüğüne tayin edilmişlerdir... Habeş esirler Üç İngiliz ba baş pesko- poslarının Milletler Cemiyetine müracaatı Londra 23 (AA) — Canterbury, Rochester ve Winchester baş papas- Jarile birçok mebüslar, Milletler ce- miyeti umumi kâtibi Avenol'a bir inektub göndererek Milletler cemiye- ğe Habeş esirlerine daha insani amele yapılması için İtalya hükü- Meti nezdinde tazyik icra etmseini is- : Bu mektubun birer sureti, krala, Gioucester Düküne, başvekil Baldwin ve Milletler cemiyetinde âza olan dev- itlerin. Hariciye nazırlarına gönde. rilmiştir. || İngilterede taç giyme hazırlıkları Londra 23 (A.A) — Gloucester dü- kü dün öğleden sonra Westminister'- de, saç giyme günü diğer kardeşleri namına kardeşi krala karşı yapacağı tazim resminin yapmıştır. Bir kadın şampi- yon erkek oldu Nüfus kütüğüne resmen erkek diye yazıldı Brüksel 23 (A.A.) — Belçika bisik- let şampiyonu Mile Elvira ide la Bruy- nenin iki sene evvel cinsiyetini değiş- tirerek bir ameliyat neticesinde erkek olduğu bildirilmektedir. Kendisi Willy ismini almıştır. Elvira son beş sene zarfında Belçi- kanın itiraz kabul etmez şampiyonu idi. Görünüşte kadına pek az benze. mesine rağmen şimdiye kadar kimse onun cinsiyetinden şüphe etmemişti. Bununla berâber ameliyattan son- ra erkek elbiseleri giymeğe başlamış- ti. Ancak yarışlara iştirak ettiği z8- man kadın kıyafetine giriyordu. Şampiyonun sırrı, emniyeti umumi- ye tarafından yapılan tahkikat neti- cesinde meydana çıkmıştır. Elvira bu tahkikattan sonra resmen erkekliği kabul etmek mecburiyetinde kalmıştır. Terfi ettirilecek beden terbiyesi muallimleri Ankara 23 (Telefonla) — İstanbul ve Trakyada bir teftiş seyahati yap- makta olan beden terbiyesi umum müdürü B. Cemal bu seyahati esna- sında önümüzdeki mali yıl içinde ter- fi ettirilecek beden terbiyesi mual- limlerini de tesbit edecektir. m asim a Dük dö Vindsor Bir neşriyat müessesesi hakkında dava açacak Londra 23 (A.A.) — Deyli Meyi ga- zetesi yazıyor: Dük dö Windsor, Hei- nem Ann neşriyat omüessesesinden Corondion Commentary ismindeki ki- tabın toplanmasını ve kitabın dük aleyhinde tahkir edici ibareleri muh- tevi olmasından dolayı bir itizar neş- yetmesini rica etmiştir. Müessese bu ricayı kabul etmediği takdirde, dü. kün mahkemeye -müracaai ederek zem davası açması muhtemeldir, —.— Trabzonda fındık ve tütün satışları Trabzon (Akşam) — Alman kle- ringi dolayısile fındık satışları dur- muştur. Yeni mahsul çok bereketli- dir. Fiatlerin düşük olmasından en- dişe edilmektedir. İktisat vekâletinin fındık flatleri ve sürümü için alacağı acele tedbirler alâka ile bekleniyor, Tütün satışları devam etmektedir. Pi. Mi gi vine a A AKŞAM Evkafın banka ... x şeklini alacağı v .. doğru değil Yalnız evkaf ormanlarını, 13 Pa ie... zeytinliklerini kendisi idare etmek istiyor Ankara 23 (Telefonla) — Evkaf umum müdürlüğünün bir banka ha- line ifrağ edileceği hakkındaki neşri- yat üzerine izahatına müracaat eyle- diğim evkaf umum müdürü B. Fahri bana dedi ki: «— Mütedavil bir sermaye almak için bir kanun projesi teklif ettik. Bu proje kanuniyet - kesbederse; zeytin- Miklerimizi, ormanlarımızı kendimiz idare etmek üzere fabrika tesisi gibi teşebbüslerde bulunacağız. Şimdilik doğrudan doğruya banka” cılik yapmak gibi bir karar vermiş değiliz. Yalnız İstanbulda olduğu gi- bi diğer mühim merkezlerimizde de Vakıf paralar sandıkları tesisini düşü- nüyoruz.» B, Fahri evkafın yeni yıl bütçesi hakkında da şunları söylemiştir: «— Yeni bütçemiz geçen seneye nis- betle iki yüz bin lira daha fazladır. Bu fazlalık teşkilâlımızın İyi vazife görmesinden ve bilhassa İstanbulda evvelce bir müdürlük varken geçen senedenberi müdürlüklerin üçe çıka- rılmasından ileri gelmiştir. Bu suret- le tahsilât işlerini daha yakından ta- kib etmek imkân dairesine girmiştir. Bütçemiz yüksek Lasdika iktiran ettikten sonra 936 senesinde olduğu gibi gerek İstanbulda gerek diğer yer- lerdeki evkafa aid âbidelerin tamiri- ne ehemmiyetle ve muntazam bir program dahilinde devam edeceğiz. Bu sene İstanbulda tamir edilecek eski eserler arasında Kadirga ve Azap- kapıdaki Sokullu camileri de vardır. Mareşal Izzet Alman ataşemiliteri kabrine çelenk koydu İstanbul 23 (A.A.) — Mareşal Ah- med İzzetin vefatı sıralarında memu- ren Türkiye haricinde bulunan ve bu sebepten dolayı mareşalın cenaze tö- Tenine iştirak edememiş olan Alman- ya ataşemiliteri miralay Rohde, avde- tini mütcakip, dün, Alman ordusu namına, müteveffa mareşalın mezarı- na bir çelenk koymuş ve bundan son- ra bayan Ahmed İzzetin nezdine gi- derek kendisine Alman ordusunun ta- #iyelerini bildirmiştir. Edirne e Türkkuşu Dün parlak merasimle açıldı Edirne 23 (Hususi) — Türkkuşu bu- gün saat 15 de parlak merasimle açıl- mıştır. Bu münasebetle 11 tayyaremiz şehir üzerinde uçtular, nutuklar söy- Yendi. Merasimden sonrs, Almanyadan yeni gelen tayyarelerimiz saat 16,30 da İstanbula uçtular, - Talihsiz tayyareci Arka arkaya iki kaza daha geçirdi Londrada tac giyme merasiminde bulunmak üzere Hindistar.dar. husu- si tayyaresile buraya gelen Mac Ro- bert adında zengin bir İngilizin Ye. Gi ve muhte- lif yerlerinden yaralındığını yazmış» tık, B. Robert otomobile konulup has- taneye götürülü-ken yolda ikinci bip kazaya uğramış, bu sefer tekerleği koparak derdini, hafi gene hafif bir yara daha almıştır. İn- gilizin talihsizliği burada da bitme Skam ez inme İngili Dün Geceki ve Bu Sahbahki Telgraflar 24 Nisan Yaz Ispanyada iki taraf da tavassutu kabul etmiyor Asiler arasında ihtilâflar çıktığı, karışık- lıklar baş gösterdiği bildiriliyor Paris 23 (A.A.) — Le Temps gazete- sine beyanatta bulunan İspanya Ha- riciye nazırı Alvarez Delvayo, cumhu- riyetçilerin galip geleceğinden emin bulunduğunu ve asi saflarında çıkan isyanların bu kanaatin! teyid ettiğini beyan etmiştir. Delvayo, demiştir ki: «Vaziyet o kadar ümidsizdir ki Fran- ko kuvvetlerinin heticeden nevmid olarak zehirli gaz kullanmalarından korkulmaktadır. Churchill tarafından yapılan tavas- sut teklifi İspanyanın vaziyetine va- kıf olmadığını göstermektedir. Anlaş- ma imkânı mevcud değildir.» Londra 23 (A.A) — Deyli Meyi ga- zetesi B. Randolph Churchill ile gene- ral Franko arasında yapılan bir mü- lâkatı neşretmektedir. General Franko hiç bir tavassut ve- ya kompromiyi kabul etmiyeceğini bildirmiştir. B. Churchill, bu beyanatın milliyet- perverlerin bir tavassutu kabule ama- de oldukları hakkındaki şayialara ni- hayet verdiğini ilâve etmektedir. Asiler arasında karışıklık Bilbao 23 (A.A) — Havas ajansı- nın muhabiri bildiriyor: Asi esirleri Saint-Sebastien, Victorio'da vahim kâ- rışıklıklar vuku bulduğunu bildirmiş- lerdir. Reketes'ler Phalangist'lerle çar- pışmışlardır. Esirler, diğer cihetten Avam kamarasında gürültüler İşçi mebuslarından biri salondan çıkarldı Londra 23 (A.A) — İşsizliğin bil hassa hüküm sürdüğü mınatakalar hakkındaki kanun lâyihasının tefer- Tuatı avam kamarasında bir kaç saat münakaşa edilmiştir. Münakaşalar esnasında muhtelif partilere mensup mebuslar, kanunun kabul edilmesi aleyhinde birçok nu- tuklar söylemişlerdir. Hükümet, neticede müzakerelere nihayet verilmesini istemiş bu talep üzerine mecliste gürültülü sahneler cereyan etmiştir. İşçi mebuslarından 'Bevan 43 reye karşı 119 vey İle celse- den ihraç edilmiştir. Reisin emri üzerine Bevan, Avam kamasını terketmiştir. Meclis, bu sa- bah saat 7,15 te henüz içtima halin- de idi, Bevanın cclseden ihracı, iş na- zırı tarafından teklif edilmiştir. Londra 23 (A.A) —Saat sekizde Avam kamarasındaki celse henüz bit- meişti. Celse, şimdiye kadar bilâ te- vakkuf 18 saat devam etmiş oluyor. Bu, temmuz 1936 danberi keydedilen en uzun celsedir, 50 senedenberi akdedilen celselerin €n uzun olan temmuz celsesi, bilâ in- kıta 34 saat devam etmiştir. Amerikada mukaddes peder tevkif edildi Müjord (Connecticent) 23 (A.A.) — «Mukaddes peder» Ismile anılan Geor- ge Baker, zabıta tarafından tevkif © dilmiştir. Baker, ayın 20 sinde Nev. Yorkda vukubulan bir arbede dolayı- sile mesul tutulmakta ve polis tara- fından aranmakta idi. Arbede esna sında müridlerinden biri bir mahke- me mübaşirini ağır surette yaralamış idi, Lülebineazda be yil meyva az Lüleburgaz (Akşam) — Bu yıl Lü- leburgaz kazasında, görünüşe göre meyva az olacaktır. meyva ağaçları Balsıraya tutuldukları cihet- İe, erken açılmış olan ağaç çiçekleri de siyahlanmıştır. Gün döndü ve Soya cinsi fasulye- yeka asilerin Bask cephesinde yaptıkları taarruzun akamete uğraması üzerine Pampelune'daki mevkuflardan 50 ta- nesinin kurşuna dizilmiş olduğunu söylemişlerdir. Son muharebeler Madrid 23 (A.A.) — Asilerin üniver- site mahallesindeki vaziyeti gün geç. tikçe fenalaşmaktadır. Muhtelif bina- larda dağınık bir halde bulunan mah- surların miktarı 3500 kişi tahmin o- lunmaktadır. Manzanares kıyıların- da asiler, su ihtiyacını temin için bir kaç kuyu açmışlardır. Asilerin köprüler atmak ve yahut tahrip edilmiş köprüleri tamir etmek hususundaki gayretleri boşa gitmek- tedir. Üniversite mahallesini Casa de Campoya bağlıyan geçidin iki kena- rında yer tutmuş olan cumhuriyeiçi- ler, en ufak bir harekette, derhal oto- matik silâhlar ve toplarla düşmanın üzerine ateşe başlamaktadır. Toledoyu boşaltıyorlar Paris 23 — Toledo cephesinde top- çular şehrin askeri merkezlerini tah- ribe devam ediyorlar. Asiler şehrin mühim bir kısmını boşaltmışlardır. Asilerin bir tebliğine göre 9 aydan- beri 256 hükümet tayyaresi imha e- dilmiştir. Muharebe harici bırakılan tayyareler 355 dr. Ingiliz maliye nazırının mevkii Kazanç fazlalıkları vergisi memnuniyetsizlik uyandırdı Londra 23 (A.A.) — Muhafazakâr- lar, Chamberlain yeni büte çeye konulan sanayi ve ticaret kazanç fazlalıkları vergisi hakkındaki mem- nuniyetsizliklerini izharda devam et- mektedirler. Bazı muhafazakâr mebuslar, bu ver- ginin iktisadi kalkınmayı sektedar e. meğe matuf demagojik bir sosyalist tedbiri olduğunu iddia etmektedirler. Bu mebuslar, verginin bilhassa güç- Jükle buhrandan kurtulmağa başlı- yan teşebbüslere bir darbe indireceği- ni ilâve etmektedirler, Bununla beraber umumi surcite zanneğildiğine göre, Maliye nazırının siyasi vaziyeti zayıflamıyacak ve Bak dvini istihlâf etmesi de hiçbir veçhi- le tehlikeye düşmiyecektir. Şimdiye kadar her türlü hücum- dan masun addedilen Chamberişinin icraatı ilk defa olarak muhafazakâr- ların tenkidlerine maruz kalmakta» dır. Chamberlain'in verginin prensibi hakkında muhafazakârların tazyiki- ne boyun eğmesine imkân yoksa da vergide bazı değişiklikler yapması da ihtimalden uzak değildir. Zannedildi- ğine göre, Chamberlain yerine geçe- cek olan zatı sevilmiyen bir tedbiri ek- seriyete kabul ettirmek vazifesinden kurtarmak İçin nezaretten ayrılma- dan evvel bu prensibi kabul ettirmeği arzu etmektedir. Polis memurları arasında ik Muhtelif polis merkezleri âmirleri arasında bazı nakil ve tebeddüller yas ır. Bunlardan maada, üçüncü likten ikinici komiserliğe, polis likten üçüncü komiserliğe terfi edene lerden 25 kişi de muhtelif taşra emni- yel kadmlarıne Bakledilmişlerdir. Kaza geçiren iren İngilizin sıhhati Mak Robert #dmda bir İngiliz sene