16 Mayıs 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

16 Mayıs 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

bi b t Sahife 2 Torpile çarpan Ingiliz muhribi Gebelüttarıka götürüldü Mütehassıslar, infilâkın bir mayine çarpma neticesinde vuku bulduğunu beyan ediyorlar Almeria 15 (A.A.) — İngiliz torpi- do muhribi Hunter, Hardy muhri- binin refakatinde olarak Arethusa kruvazörü tarafından Cebelüttarıka doğru Hunter, yana yatmaktadır. İnfilâk neticesinde makine dairesi büyük ha- sara uğramış ve geminin bacası, dai- renin içine düşmüştür. İngiliz muhrip filosunun şefi olan Kontramiral Welles, Jaime'i gemisi- nin kumandanını ziyaret ederek Hun- tore yaptığı yardımdan dolayı kendi- sine teşekkür etmiştir. Valenciadaki İngiliz maslahatgüza- ri da deniz ve hava nazırına kazazede muhribe yapılan yardımdan dolayı teşekkür etmiştir. Dün öğleden sonra 3 İngiliz bahri- tir. Tabutlar, İspanyol askerleri, tay- yarecileri ve bahriyelileri tarafından taşınmıştır. Cenaze merasimine İngi- Uz behriyelileri ile İspanyol hüküme- tinin mümessilleri iştirak etmişlerdir. larına sarılan tabutların önünden geçmişler, müteakiben oArethusanın kumandanı, tabutların defnine nezâ- ret etmiştir. İnfilâkın sebebi ne? Londra 15 (A.A.) — Deniz eksper- leri ekseriyetle Hunter İnfilâkının bir mayne çarpma neticesinde vukubul- duğunu beyan etmektedirler. Eksperler, ecnebi memleketlerinden gelen haberleri büyük bir ihtiyatla karşılamaktadırlar, Akdeniz makamatında hazırlanan rapor, amiralliğe gelir gelmez resmi bir tabliğ neşredilecektir. Hunter muhribi Cebelüttarıka geti- rilerek kızağa çekilecektir. Bilbao önünde karlı ı muharebe dilmiş olan Vizcargui, Santa - Cruz ve Jata sırtlarını İstirdad etmek Üze- re Üç kerre taarruza geçmişlerse de üçünde de geri püskürtülmüşlerdir. Milislerin sahada 350 ölü bıraktık- ları tahmin edilmektedir. İspanya Başvekili istifa etti Valanciz 15 (A.A.) — Başvekil Largo Caballero, istifa etmiştir. Mukaddes pederin ademi mesuli- yetine karar verildi New - York 15 (A.A.) — Geçen 20 nisanda mabedde çikan bir arbede- nin müşevviki sıfatile takip edilmek- te olan ve Mukaddes peder, ismi ve- rilen meşhur zenci vaiz Georges Baker hakkında müstantik «demi me- suliyet kararı vermiştir. Vaizin mü- ridlerinin hücumuna uğrıyan mah- keme kâtibi mütecavizleri teşhis ede- memiştir. GeneralGoering 12 kişilik bir heyetle İtalyaya gitti Berlin 15 — Evvelki akşam bura- dan İtalyaya hareket eden general Göringin seyahati tamamile hususi bir mahiyeti haiz olduğu beyan edil- mektedir. General, salı günü Berline dönecektir. Viyana 15 — General Göring ya- nında on iki kişilik bir heyet ile bir general bulunduğu halde buradan geçerek İtalyaya gitmiştir. Roma 15 — General Göring Vene- diğe vasıl olmuştur. Londra 15 —Venediğe vasıl olan general Göringin B. Mussolini ile mülâkat yapması tasavvuru şimdi- Mk bertaraf edilmiştir. B. Mussolini ile B. Hitlerin bugünlerde görüşecek leri haberi Romada tekzip edilmek tedir, B. Roosevelt avdet etti Vaşington 15 (A.A.) — Reisicum- hur Roosevelt Meksika körfezinde iki hafta balık avladıktan sonra buraya avdet etmiştir. Lâpseki açıklarında bir motör Limanımıza gelmekte olan ve kü- kürt yüklü Ceylânılıhari motörü- nün Lâpseki açıklarında bir kaza Macaristanın silâhlanma hakkı değil, fakat ayni zamanda da siyasi bir meseledir. Zamanında buna ald beyanatta bulunmak Hariciye nazı- rının vazifesidir. Eğer şimdiye kadar bu hak bera- getirmedikse bu, büs işçileri dün “büyük bir ekseriyet- le greve devam edilmesine karar ver- mişlerdir. Japon kabinesi İki muhalif ç parti parti kabineyi devirmeğe karar verdiler Tokyo lb (A.A) — Seyukai ve minseito partileri genel sekreterleri dünkü toplantılarında Hayaşi kabi- nesini devirmek için ve bunu mütea- Kip tamamile milli bir hükümet kur- mak maksadile müşterek bir cephe teşkiline karar vermişlerdir. İki parti delegeleri kabineye karşı müşterek mücadele programını tan- im için ayın 19 unda toplanacak- lardır. Hatay anayasası Eksperler komitesi müzakerelerini bitirdi Cenevre 16 (A.A.) — Anadolu ajan- ının hususi muhabiri bildiriyor: Eksperler komitesi müzakerelerini bitirmiş ve metinlerle komite raporu kabul edilmiştir. Kalb sektesinden ölüm Nişantaşında Lelin apartımanında oturan bayan Rebia cuma günü, zi- yaret etmek üzere Eyüb türbesine git- miş, burada kendine fenalık gelerek düşüb ölmüştür. Hemen getirilen be- iye dekar bayan Salan ka | gvezim bayii ellik di Mamak infilâkı Atatürkle Fransa reisicum- huru arasında teati edilen telgraflar Ankara 15 (A.A.) — Mamak berut- hanesindeki intilâk dolayısile, Fransa Telsicumhuru B. Leurun tarafından Relsicumhurumuza çekilen telgrafla yerilen cevabın suretleri aşağıdadır: Ekselâns Cumhur başkanı w Kamdi Atatürk Ankara Mamak baruthanesindeki infilâkı ha- ber aldım. Felâketzedelerin aileleri- nin matemine iştirak eder ve Ekse- lânslarıma derin sempatimi arzede- rim. Albert Lebrun 'Ekselâns B. A. Lebrun Fransa Cumhur başkanı Paris Mamak mühimmat depolarından birinde vuku bulan infilâk üzerine zuhur eden ve muvaffakıyetle söndü- rülerek insan zayiatından ziyade bir mikdar maddi zayiata münhasır kal- mış olan yangında felâkete uğrıyan- lann aileleri hakkında Ekselânsları tarafından izhar edilen alâkadan do- layı pek mütehassis olarak, derin sempatime o inanmalarını ve yüksek ihtiramatımın kabulünü rica ederim. K. Alalürk B. Edenin Kral şerefine ziyafeti Sarayda verilen baloda 2,000 davetli bulundu Londra 15 (A.A.) — Anthony Eden ve refikası dün akşam Kral, Kraliçe veİngiltere İttihadı cemiyetlerinin Başvekilleri şerefine Hariciye nezare- tinde bir gala ziyafeti vermişlerdir. 1911 senesindenberi Hariciye nazırı, hükümdarların şerefine ilk defa ola- rak böyle bir ziyafet vermiştir. 1911 de Hariciye nazırf Edward Grey, kral George ile kraliçe marynin taç giyme merasimi münasebetile böyle bir zi- yatet vermiştir. Davetliler saat 2230da Hariciye mezaretinden çıkarak Kralın verdiği baloya gitmişlerdir. Baloya 2,000 kişi davet edilmiştir. Ecnebi murahhaslar dönüyorlar Londra 15 (A.A.) — Murahhas he- yetlerinin büyük bir kısmı bugün ve- ya yarın hareket edeceklerdir. Fransa Hariciye nazırı Delbos, Edenle öğle yemeğini yedikten son- ra tayyare ile Parise dönmüştür. Lit- vinof ile Hodza ve Lebreton -Arjan- tin, general Aracena, amiral Ro- gers -Şili- ve Herrera -Uruguay- yar rın memleketlerine gideceklerdir. Murahhas heyetlerden bir kaç ta- nesi bu ayın 2i inde Spithead'de yapılacak olan büyük deniz geçid res- mine İştirâk etmek üzere burada kal- mışlardır. B. Delbosun ziyafetinde Başve- kilimiz bulundu Londra 15 (A.A) — Hariciye nazırı Delbosun dün Fransız sefarethanesin- r 16 Mayıs 1937 Ingiliz İmparatorluğunun müdafaasinda dominyonların vaziyeti ne olacak? Avustralya murahhası, dominyonların İmpa- iratorluğun müdafaasına iştiraklerini taleb etti konferansının dünkü İçtimaında Avustralya Başveklli Lyols, ezcümle demiştir ki: «İmparatorluk hiç bir zaman bu kadar müttehid değildi. İngiltere it- tihadı cemiyetleri bugün müsavi şartlarla serbestçe teşriki mesai et- mektedirler. Milletler Cemiyetinin mefkürelerini tamamile tatbik et mek imkânsızlığı bugün anlaşılmış- tır. Bunun için konferansın İngilte- Te ittihadı cemaatlerinin harici siya setinin esaslarile Milletler Cemiyeti- nin vaziyeti tedkik ederek İngiltere imparatorluğunun istikbalde müsta- kar ve müttehid siyasetini tesbit te- mesi lâzımdır. Dominyonlar şimdi bütün mesuliyetlerini yüklenerek ve- #aitleri nisbetinde imparatorluğun müdafaasına iştirik etmelidirler. Bu Mussolininin nutku İtalyanın. otarşiden vaz geçmiyeceğini tekrarladı | Londra 15 (A.A) — İmparatorluk Roma 14 (A.A.) — Kapitolda bu sa- bah sanayi birliklerinin heyeti ümü- miye toplantısında bir nutuk söyl yen Mussolini, İtalyanm otarşiden vaz geçmesine imkân olmadığını te- barüz ettirmiştir. Düçe, demiştir ki: «Tepeden tırma” ğa kadar silâhlı bulunan bu dünyada otarşinin silâhlarını elinden almak harb etmek için her türlü vasıtalara melik bulunanların eline düşmek de- mektir. Oterşi, sulhün zâminidir ve biz de şiddetle sulhü istiyoruz.» Duçe, İmparatorluğun otarşiyi tak- viye eden yeni bir âmil olduğunu, çünkü İmparatorluğun İtalyaya et, meden, pamuk vesaire temin ettiğini söyliyerek sözlerini bitirmiştir. Yunan Dahiliye nazırı Atina 15 (AA) — Başvekllin in- bası üzerine kral, DahiMye nezareti- ne mütekaid geenral Durentisi ta- yin etmiştir. Hava istasyonu Modern istasyonun yeri tesbit edildi İzmir 15 (Akşam) — İzmirin Cuma ovası nahiyesinde inşasına karar ve- rilen modern hava istasyonu sahası tesbit edilmiştir. Hazırlanan krokiye göre hava istasyonu 750,000 metre murabbalık bir saha üzerinde krula- caktır. Bu sahanın 185,000 metre mu- Dost ve müttefik Yugoslavyanın bu panayırını ziyaret etmek, iki mem- Jeketin iktisadi münasebetlerinin in- suretle cihan sulhünün idamesini te» mine yardım etmiş olurlar.» Lyons, Milletler Cemiyeti mukave- lenamesinin çerçevesi içinde olmak şartile Büyük Okyanos devletlerinin mahalli itilâflar ve ademi tecavüz paktları imza etmelerini muvafık bul duğunu söylemiştir. Baldwin, konferansın gönderdiği tazim telgrafına karşı kralın teşek- kürlerini bildiren cevabını okumuş- tur. Konferans, imparatorluk yolları, seyrisefain ve iktisadi işlerini ted- kik etmek üzere üç komite teşkil etmiştir. İktisad ve seyrisefain komiteleri salı günü toplanacaklardır. Konfe- ransın gelecek heyeti umumiyesi çar- şambe günü içtima edecektir. Sovyet siparişleri Almanyaya yapılan siparişler çok azaldı Moskova 15 (A.A.) — İzvestia ga- zetesinde bir makalesi çıkan harici ilearet komiseri Rosengolz son se- neler zarfında Almanyaya yapılan Sovyet siparişlerinin mahsüs derece- de azaldığını kaydetmiştir. Bu siparişlerin bedeli 1931 sene- sinde bir milyar mark iken 1936 se- nesinde #7 milyona inmiştir. Sovyetler birliğinin iktisadi istik- lâlnin kuvvetlenmesi sayesinde itha- lât bu suretle azalmaktadır. Sovyetlerin Almanyaya yaptıkları siparişlerin bedeli geçen sene 58 milyon marka çıkmıştır. 1935 senesin de bu mikdar 145 milyon ve 1934 se- nesinde 215 milyon mark idi. Amerikan tayyarecileri Londradani Nevyorka döndüler ew - York 15 (A.A) — Tayyareci Merril ile refiki Lambie dün akşam saat 20/35 te -Greenwich saati-, bu- raya gelmişlerdir. Balık ihracatı Üç mütehassıs yarın tedkiklerine başlıyorlar İktisat vekâleti balıkçılığın ıslah ve inkişafı için Ticaret odalarından 35 sual sormuştu. Ticaret odası bu hususta tetkikat yaparken vekâlet yeni gönderdiği bir tamirle ihrac edi- lecek balık ambalajları için de esas- hı tetkikat yapılmasını bildirmiştir. Bunun üzerine Ticaret odası üç